Remklauw adapter maken, welke Alu soort?

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
414
181
Eindhoven
Beste MF'ers

Ik heb voor mijn tweewieler een remklauw upgrade gepland staan. Ik ga van de kleine standaard Brembo 2-zuiger over op een Brembo 4-zuiger. De 4-zuiger is een stuk groter en heeft ook een ander boutpatroon, daarom moet een adapter gemaakt worden.

Om de praktische toepassing, uitvoering, alle bekende voor en nadelen en alle vaderlijke tips die gegeven zouden kunnen worden bij het gebruiken van adapters en niet OEM klauwen even buiten beschouwing te laten...

Welke aluminium soort kan ik het beste gebruiken wanneer ik een remklauw adapter wil maken? Het zal een soort moeten zijn die niet makkelijk vervormbaar of oprekbaar is? Lasbaarheid is niet belangrijk, verspaanbaarheid wel. Is 6061 geschikt hiervoor?

Tenslotte, zou iemand mij kunnen helpen aan een stukje geschikt aluminium voor mijn geplande werkstukje? Afmetingen: 100x100x20

Dank U
 
Laatst bewerkt:
Welke motor? Meeste is wel te koop en goedkoper dan cnc laten frezen of je moet het zelf gaan doen

Adapter zelf heeft niet gek veel te lijden, de bouten wel dus 6061 is prima. Anders 7075
 
en boutjes 10.9 zijn er tegenwoordig ook gewoon in netjes elektrolytisch verzinkte vorm. Sommige bouten zijn steeds moeilijker te krijgen in 8.8

Dus sterkere boutjes kunnen prima :t

Aluminium weet ik niet zo heel goed, maar die 6082 en 7075 zijn veelgebruikt voor dit soort onderdelen. Ik kon zelf uit de voeten met een vlak plaatje 5mm staal, lasersnijden, uitvullen met wat shims en hoppa. Maar er is niet zoveel origineel aan het wiel...misschien scheelt dat.

21j0uh4.jpg


Succes ermee, en post maar een mooi plaatje of tekening ;) is leuk!

Later,

Loek
 
Bedankt voor de antwoorden.
Mag ik het zo stellen dat elke Alu soort uit de 6 en 7 serie geschikt is? Dus als ik ergens een stukje ga halen en ze roepen een willekeurig alu soort die met een 6 of 7 begint, ik 'Oke!' kan zeggen?

@loek, komt eraan zodra het klaar is!
 
Nee, 7000 serie is met zink. Dat corrodeert als een gek en is scheurgevoelig. Je moet een 2000 Al/Cu of een 6000 Al/Si serie hebben. T6 is mooi hard om te bewerken maar T3 is ook al mooi.
1000 is ongelegeerd, dat buig je nog op je knie.
Morenco in Beverwijk kan je wel helpen, die hebben alles.
 
Voorbeeld op deze Guzzi vork zat een P08 ( groot model twee zuiger remklauw) en nu een Vierzuiger met een eenvoudige in de handel zijnde adapter
[afbeelding]

Precies die klauw! De Gold series 40mm klauw. Linkse model.
Volgens mij komt de mijne van een Aprilia rs125. Maar je komt ze ook op allerlei andere jaren 90 Italiaanse sportfietsjes tegen.

20.5165.taw-2.jpg


@Ducati-m, jammer. Maar toch bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan