Remklauw adapter maken, welke Alu soort?

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
414
181
Eindhoven
Beste MF'ers

Ik heb voor mijn tweewieler een remklauw upgrade gepland staan. Ik ga van de kleine standaard Brembo 2-zuiger over op een Brembo 4-zuiger. De 4-zuiger is een stuk groter en heeft ook een ander boutpatroon, daarom moet een adapter gemaakt worden.

Om de praktische toepassing, uitvoering, alle bekende voor en nadelen en alle vaderlijke tips die gegeven zouden kunnen worden bij het gebruiken van adapters en niet OEM klauwen even buiten beschouwing te laten...

Welke aluminium soort kan ik het beste gebruiken wanneer ik een remklauw adapter wil maken? Het zal een soort moeten zijn die niet makkelijk vervormbaar of oprekbaar is? Lasbaarheid is niet belangrijk, verspaanbaarheid wel. Is 6061 geschikt hiervoor?

Tenslotte, zou iemand mij kunnen helpen aan een stukje geschikt aluminium voor mijn geplande werkstukje? Afmetingen: 100x100x20

Dank U
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat scherpe hoeken goed zijn, want ik weet dat het tegendeel waar is, maar dat hij over de constructie na moet denken.

Ik zal rekening houden met scherpe hoeken. Zodra ik een tekening heb plaats ik hem hier en kunnen jullie er feedback op geven :)

@guzzigek

s-l1600.jpg
 
6082 T6 is meer dan voldoende.

Is 6065 niet beter verkrijgbaar?

De 6000 soort zou goed moeten zijn, dat is hetgeen dat wordt gebruikt als de billet soort, wat voor machinale bewerking wordt gebruikt.

De 2000 serie is meer plaatwerk.

Het nummer achter de T is de hardheid, hoe hoger het nummer hoe harder.

Dus de 6000 serie in T6 is, wat Boutje zegt, goed genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Had iets anders wat de vorm aangaat in mijn hoofd als remklauw .
Laatst een paar brembo's op een Kawa gemaakt met adapters gemaakt van aluminium meen uit de 6000 serie
Was in iedergeval hard en "smeerde "niet onder de frees

Belangrijk is hou de afstand tussen de remklauw en de onderpoot waar die op vast gezet zo klein mogenlijk
Soms is er alleen maat een klein driehoukje nodig als adapter

foto hiervan is natuurlijk een voorbeeld
p1010066.jpg
 
Er zijn zoveel verschillende types die "aircraft grade" zijn
Niet alleen 6000 en 7000 serie.

6082 platstaf is bij elke alu boer verkrijgbaar of online te bestellen.
Of wordt dit ook een topic van 50 pagina's.

Van 6082 en 7075 worden o.a. (race) remklauwen gemaakt...

Haal een stuk 6082 of 7075 (als je het gaat anodiseren, maar ik denk van niet) en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zoveel verschillende types die "aircraft grade" zijn
Niet alleen 6000 en 7000 serie.

6082 platstaf is bij elke alu boer verkrijgbaar of online te bestellen.
Of wordt dit ook een topic van 50 pagina's.

Van 6082 en 7075 worden o.a. (race) remklauwen gemaakt...

Haal een stuk 6082 of 7075 (als je het gaat anodiseren, maar ik denk van niet) en klaar.

Ik laat regelmatig wat anodiseren en weet van anodiseerbedrijf dat 6082 waar ik ook alles van laat maken het mooiste eruit komt.
7075 schijnt veel moeilijker te anodiseren zijn,in ieder geval om het goed te doen.
 
Schijnt inderdaad moeilijker te zijn Hans :Y is mij ook ooit eens verteld.
Dat wat wij laten anodiseren (6082 en 7075) komt er verder prima uit.

Maar daar waar wij de spullen naartoe brengen kunnen ook zeer slecht anodiseerbaar alu behandelen, met een mooi resultaat. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Een bepaalde aluminium legering die zich goed leent om vliegtuig rompen en vleugels van te bouwen.
Is goed bestand tegen herhaaldelijke uitzetting en krimp, temperatuur verschillen etc.
707X aluminium bijvoorbeeld maar dat is weer een legering met zinc er in.
Alle spanten van de 747 classic waren van 7075T6. Lekker licht en dun. Die zijn er een jaar of 20 geleden allemaal (in het voorste deel) uitgehaald en vervangen door 2014T3. Dikker en zwaarder. Maar niet meer scheuren en breken. Je kunt niet zo generaliseren, elke toepassing vereist een eigen materiaal.
 
Schijnt inderdaad moeilijker te zijn Hans :Y is mij ook ooit eens verteld.
Dat wat wij laten anodiseren (6082 en 7075) komt er verder prima uit.

Maar daar waar wij de spullen naartoe brengen kunnen ook zeer slecht anodiseerbaar alu behandelen, met een mooi resultaat. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Heb genoeg alu gehad ven onbekende legering wat er niet uit zag na anodiseren,oppervlak helemaal weggevreten,met 6082 geen probleem.
Aftermarket onderdelen die heel vaak van 7075 gemaakt zijn die zullen wel geanodiseerd worden met constant dezelfde omstandigheden en daarop speciaal afgestemt.Waar ik het breng gaan diverse soorten alu in een bad en tis maar de vraag hoe het eruit komt,als ik het vraag houden ze het wel in de gaten.
 
Ik was niet van plan het te laten anodiseren of eloxeren of een andere oppervlakte laag laten toevoegen. Dus het stukje zal wel corrosiebestendig moeten zijn van zichzelf.
 
Laatst bewerkt:
6082 Aluminium Alloy / Aluminium 6082

Redelijk goede corrosiebestendigheid

Bedankt Boutje voor de link. Het lijkt erop dat 6082 de juiste soort is voor mijn toepassing: Sterkste soort uit de 6000 serie, veel toegepast in 'highly stressed applications' en zeer corrosie bestendig.

Daarmee is mijn initiële vraag eigenlijk best goed beantwoord. Ik ga daarom opzoek naar een stukje 6082 T6. Als iemand mij hierin kan helpen, heel graag! :)

Alvast bedankt.
 
Bedankt Boutje voor de link. Het lijkt erop dat 6082 de juiste soort is voor mijn toepassing: Sterkste soort uit de 6000 serie, veel toegepast in 'highly stressed applications' en zeer corrosie bestendig.

Daarmee is mijn initiële vraag eigenlijk best goed beantwoord. Ik ga daarom opzoek naar een stukje 6082 T6. Als iemand mij hierin kan helpen, heel graag! :)

Alvast bedankt.

Ik haal 6082 altijd hier.
AluminiumShop.nl - aluminium profielen, aluminium buizen, aluminium strips, aluminium platen en meer
 
Terug
Bovenaan Onderaan