Castrol R40 Racing Motor Oil

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.558
113.005
Rèswèk
-O-

Mijn blik is bijna leeg. De authentieke geur van racende tweetakten zal vervagen.

Tenzij iemand weet waar je nog de ouderwetse Castrol R40 kan kopen. Het blikje dat al jaren mijn avatarretje siert

Uiteraard mag het ook een andere tweetaktolie zijn, als het maar die speciale geur achterlaat.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar de basis van die tweetaktolie is -en correct me when I'm wrong- ricinusolie, de andere naam daarvoor is Castor-oil, waar zou de naam Castrol vandaankomen, hetgeen ook wel weer wonderolie is. Dus bij de drogist heb ik al een flesje wonderolie gekocht... "Wilt u 0,1 of 0,25 liter" "Twee liter, gek wijf..." "Nou, dan zit u het hele weekend op de WC"
Dat spul heb ik nog niet geprobeerd... Ik weet wel dat dat vroeger in mijn oudere broer zijn 100CC parilla Kart ging.

Het gaat om de lucht, het autolube systeem doet het gewoon... en nee, hij slaat niet vet...

dus:
Wie weet de oude R40 te koop?
Heeft de nieuwe R40 dezelfde lucht/eigenschappen?
Kan ik er wonderolie bijmengen?
 
https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=DChcSEwia3-SKoJ3cAhWJjsgKHYZkBkEYABAFGgJxdQ&sig=AOD64_1KxaCpdicg5P-aMxiaPwZCenHZuQ&ctype=5&rct=j&q=&ved=0ahUKEwjdw96KoJ3cAhXMT98KHTwDC-wQ9aACCEI&adurl=

Ja, en nou antwoord op mijn vraag 2

Hier werkt google ook, ik was alleen een stapje verder

1) Wie weet de oude R40 te koop?
2) Heeft de nieuwe R40 dezelfde lucht/eigenschappen?
3) Kan ik er wonderolie bijmengen?

Dat spul moet ik maar proberen dan
 
Laatst bewerkt:
Ja, en nou antwoord op mijn vraag 2

Hier werkt google ook, ik was alleen een stapje verderDat spul moet ik maar proberen dan

Die nieuwere olie stinkt ook gewoon naar ricinus,alleen hebben ze er synthetische
olie bijgemengd,ik gebruikte vroeger A747 van Castrol ook dat was ricinus olie,maar
ook die is grotendeels synthetisch geworden.
Je kan beter wel de olie gebruiken die er altijd in gezeten heeft,want ik weet niet
of de oude en nieuwere elkaar verdragen.Als je toch overstapt dan de oude olie zo
veel mogelijk oprijden en zeker 200km voorzichtig aan doen met de nieuwe olie.
 
Laatst bewerkt:
Ook dit heb ik al een keer verteld, was misschien niet duidelijk: Autolube werkt gewoon. Met de moderne smeermiddelen.
Daarbij doe ik bovensmering toepassen voor de geur.
Je hebt overigens onwijs gelijk wat betreft oppassen met mengen.
 
Ik gebruikte eerder castrol TTS groene fles als ik dan bij stoplicht stond rook je et ook goed :Y later gebruikte ik a747 van castrol toen was de geur wel beetje weg B|
full
 
Mij hebben ze eens twee flessen olijfolie in mijn Zündapp geflikkerd. Overal waar ik kwam dacht ik dat ze aan het barbecuen waren! Dat rook zeker niet meer naar tweetakt!
 
  • Haha
Waarderingen: RWB
Wat men schrijft over R40:

"Castrol R40 Racing


Castrol R 40 is een synthetische motorolie met een hoog percentage ricinusolie voor de smering van 2-takt en 4-takt racemotoren.
Castrol R 40 bestaat uit een ricinusoliebasis met speciale additieven om oxidatie te voorkomen. Castrol R 40 werd speciaal ontwikkeld voor wedstrijdgebruik met hoge belastingen."

De Ricinusolie is er eigenlijk altijd geweest als en voor mengsmeringstoepassingen. De text is rechtsreeks overgenomen van het oude R40 blik echter met de toevoeging 4-takt. Is het nou zo dat men ook 4 takten smeert met mengsmering? Wat moet je anders met deze olie in je carter?
Nog verbaasder werd ik toen ik de flessen binnenkreeg

Dit plaatje staat op de site van de olieboer


castrol-r40-racing-1-liter-228x228.jpg

Als je dat hoopvol bekijkt staat daar in het grijs 2T

Op het moment dat ik de boel bnnenkrijg pleurde ik bijna van de WCpot omdat er wel degelijk met grote letters 4T op staat

Vergeef me, maar ik ben het een beetje kwijt




Ik gebruikte eerder castrol TTS groene fles als ik dan bij stoplicht stond rook je et ook goed :Y later gebruikte ik a747 van castrol toen was de geur wel beetje weg B|
full
Die 747 zou juist het aroma overgenomen hebben, maar minder goed.
 
Een grasbaan of speedway motor heeft een hoog compressie 4takt blok gestookt op methanol.
Deze brandstof is echter heel schraal en lost olie op.
Vandaar dat daar extra mengsmeer olie aan de methanol toegevoegd wordt
 
Een grasbaan of speedway motor heeft een hoog compressie 4takt blok gestookt op methanol.
Deze brandstof is echter heel schraal en lost olie op.
Vandaar dat daar extra mengsmeer olie aan de methanol toegevoegd wordt

Volgens mij gebruiken ze ook r40 als motorolie,
 
Geeft me te denken dat carterolie en tweetaktolie elkaar absoluut echt niet veel ontlopen. Dat kan ook haast niet omdat olie gewoon olie is en wat ik inmiddels verstookt heb aan andere olie zonder dat het tweetakt olie was zonder schade...
Ik was er al van overtuigd dat je kwa TT-Olie er alles in kon flikkeren...
 
Vroeger had je helemaal geen speciale 2takt olie. Toen mengde je gewoon met motorolie. Vandaar dat het vroeger ook 1 op 25 gemengd moest worden.
Doe ik btw nu ook nog steeds. Beetje motorolie bij die schrale wat op benzine moet lijken meuk van tegenwoordig. Rij zowel met de motor als ook in de (zit)maaier en de auto op E10 benzine. De olie neutraliseert de ethanol goed want geen last van water in de tank en het smeert tevens de brandstof pomp van mijn volvo en mijn bmw. Die maken met E10 benzine een stuk meer lawaai maar scheutje motorolie erbij en het zoemt weer als een bijtje.
 
Dat kan je op twee manieren lezen :Y

Ja in het begin tot-ie warm is, dan ruik je het alleen nog maar

Ik kan weer gaan stoken

2t.jpeg
 
Mijn mengverhouding zit zo in de buurt van 1 op 250. Dus dat is bijna niks met een verbruik van 1 op 16 qua benzine met de k100
 
Terug
Bovenaan Onderaan