Wachten op proces-verbaal

Koen0s

MF'er
3 jun 2018
53
5
Eindhoven/Rotterdam
Hey allemaal,

Ik kon hier zo 1, 2, 3 niet zo snel iets over vinden op het forum.

Enkele maanden geleden (ongeveer 3 momenteel) ben ik aangehouden op de motor. Ik reed op een Kawasaki met meer dan 35kW terwijl ik een A2 rijbewijs heb. Ik dacht (zoals anderen) dat het hebben van een uitdraai op 35kW voldoende zou zijn. Echter ging meneer de agent hier niet in mee en werd er een proces-verbaal opgesteld voor het rijden zonder rijbewijs. '( Nu is de Kawasaki al stilgezet en vervangen door een fiets die wel voldoet aan de wet, maar het proces verbaal komt maar niet binnen..

Ik had ergens gelezen dat de standaard doorlooptijd rond de 6-8 weken is. Echter zijn er bij mij nu dus al ruim 3 maanden voorbij.. Hebben mensen hier ervaring mee? Hoelang duurde het bij jullie voordat je mocht gaan aftikken? Het liefst wil ik z.s.m. betalen zodat ik niet verrast wordt door een boete zodra ik het alweer vergeten ben |(

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
 
dat je een boete totaal vergeet en wanneer je net je geld wilt gaan uitgeven voor een nare verassing komt te staan.

Neem 350 Euro op, doe het in een envelop en leg het apart. En dan niet vergeten waar je die envelop legt als je wat vergeetachtig bent. Overigens kan je van geluk spreken dat je geen letsel of schade hebt veroorzaakt want dan had je voor heel lange tijd geweten waar je je geld aan kan uitgeven...
 
In zo'n geval zou ik geen topic aanmaken. Geen slapende honden wakker maken ;)
 
Zoek het even na, maar dacht dat in NL de boete c.q. PV binnen vier maanden in de bus moet vallen, anders heeft de corrigerende waarde zoals dat heet geen effect meer, nergens om vragen, geen slapende honden wakker maken, maar als hij nog binnenkomt, dan goed naar de houdbaarheidsdatum kijken...
Buiten NL binnen de EU is die vervaldatum 6 mnd trouwens en voor een huurauto 8 mnd
 
Had ik ook al opgezocht ja, dat is me dus bekend. '(
Nu alleen nog weten wanneer die binnenkomt. Heb wel eens eerder gehad dat je een boete totaal vergeet en wanneer je net je geld wilt gaan uitgeven voor een nare verassing komt te staan.

Duurt enige tijd, soms zo lang dat ze 'm niet meer sturen.
 
Kan tot 3 jaar duren,het is namelijk geen Mulder overtreding.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het wettelijk precies in elkaar dan?
Als in moet het op kenteken staan of is een uitdraai plus eventuele vermogenstest door de politie bij twijfel aan de uitraai van de dyno bank voldoende?
Weet wel dat er niet meer dan 20% afwijking in mag zitten met wat er op kenteken staat.

Mocht de agent na beraden met collega's/OM besloten hebben dat het juridisch glad ijs is kan die hem net zo goed al geseponeerd hebben.
Zijn zoals TS zelf al aangeeft genoeg mensen die denken dat een uitdraai genoeg is, ken er 1 in mijn vriendenkring.
 
Hoe zit het wettelijk precies in elkaar dan?
Als in moet het op kenteken staan of is een uitdraai plus eventuele vermogenstest door de politie bij twijfel aan de uitraai van de dyno bank voldoende?
Weet wel dat er niet meer dan 20% afwijking in mag zitten met wat er op kenteken staat.

Mocht de agent na beraden met collega's/OM besloten hebben dat het juridisch glad ijs is kan die hem net zo goed al geseponeerd hebben.
Zijn zoals TS zelf al aangeeft genoeg mensen die denken dat een uitdraai genoeg is, ken er 1 in mijn vriendenkring.

Het moet op het kenteken staan. Dat is het enige officiële document.
Een uitdraai kan wel van een Honda MT5 zijn, niet te controleren of een uitdraai ook echt van de motor is waar je m bij hebt.

20% afwijking is niet correct, de waarde die als grens geld, is de grens.

Dit is geen glad ijs, gewoon formeel en juridisch correct.
 
Zoek het even na, maar dacht dat in NL de boete c.q. PV binnen vier maanden in de bus moet vallen, anders heeft de corrigerende waarde zoals dat heet geen effect meer, nergens om vragen, geen slapende honden wakker maken, maar als hij nog binnenkomt, dan goed naar de houdbaarheidsdatum kijken...
Buiten NL binnen de EU is die vervaldatum 6 mnd trouwens en voor een huurauto 8 mnd

16 weken, voor een WAHV overtreding, een ´simpele´ verkeersovertreding. Rijden zonder rijbewijs valt daar niet onder, die afhandeling kan veel langer op zich laten wachten. Meerdere maanden is geen uitzondering en er staat ´geen´ maximale wachttijd voor.
 
Is het een WAHV boete aka mulder, dan is het iets van 3 a 4 maanden. Strafrecht is een heel ander verhaal (‘de OvJ bepaalt de hoogte van het boetebedrag’), dan is de maximale termijn iets van 3 jaar.

Edit: MBM was me voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een keer gehad dat het 18 maanden duurde.
Neem aan dat je het pv direct mee kreeg

Ik heb niets meegekregen. Hij heeft wat zitten tikken op z'n telefoon en toen mocht ik weer gaan.

Welja.. Ik mocht eigenlijk natuurlijk niet meer rijden, maar meneer de agent vertelde welke kant zei op gingen met een knipoog.

Vervelend om te weten dat het ook daadwerkelijk zo lang kan duren. Boete's zijn het vervelendst als ze onverwachts binnenkomen.

Mijn cjib. Kan je met digid kijken of er al iets is uitgeschreven

Bedankt voor de tip! ik wist niet dat er een Mijn CJIB bestond. :}

Kan tot 3 jaar duren,het is namelijk geen Mulder overtreding.

Zelfde als hierboven, helaas kan het zo lang duren..

Hoe zit het wettelijk precies in elkaar dan?
Als in moet het op kenteken staan of is een uitdraai plus eventuele vermogenstest door de politie bij twijfel aan de uitraai van de dyno bank voldoende?
Weet wel dat er niet meer dan 20% afwijking in mag zitten met wat er op kenteken staat.

Mocht de agent na beraden met collega's/OM besloten hebben dat het juridisch glad ijs is kan die hem net zo goed al geseponeerd hebben.
Zijn zoals TS zelf al aangeeft genoeg mensen die denken dat een uitdraai genoeg is, ken er 1 in mijn vriendenkring.


Het moet op het kenteken staan. Dat is het enige officiële document.
Een uitdraai kan wel van een Honda MT5 zijn, niet te controleren of een uitdraai ook echt van de motor is waar je m bij hebt.

20% afwijking is niet correct, de waarde die als grens geld, is de grens.

Dit is geen glad ijs, gewoon formeel en juridisch correct.

Het meenemen van een uitdraai voldoet dus niet meer, waar dit vroeger nog vaak getolereerd werd zodra het was aangegeven bij de verzekering (dat je motorfiets is teruggevoerd op 35kW).

Tevens heb ik het gevoel dat dit proces momenteel geautomatiseerd is bij de politie. Ofwel: Ze rijden langs waarbij een camera de kentekens leest. De computer bekijkt de status van het voertuig en de gegevens van de eigenaar van het voertuig, als er iets niet klopt krijgen ze direct een melding. Ikzelf reed namelijk rustig op de rechter baan toen een politiewagen langsreed (deze had niet al langere tijd achter mij gereden) waarna deze direct naar rechts opschoof en mij meenam. Ik weet zeker dat ze de tijd niet hebben gehad dit handmatig te controleren.. Ik kan iedereen dan ook aanraden die nu nog op een teruggevoerde motorfiets rijdt, maar zonder herkeuring bij het RDW, om hiermee op te houden. Kijk ook bij aanschaf van een 'A2 motorfiets' goed of het vermogen op de papieren daadwerkelijk is aangeduid als 35kW.
 
16 weken, voor een WAHV overtreding, een ´simpele´ verkeersovertreding. Rijden zonder rijbewijs valt daar niet onder, die afhandeling kan veel langer op zich laten wachten. Meerdere maanden is geen uitzondering en er staat ´geen´ maximale wachttijd voor.

Geldt dat ook voor een artikel 5 uit 2013 :/
 
Ik heb niets meegekregen. Hij heeft wat zitten tikken op z'n telefoon en toen mocht ik weer gaan.



Het meenemen van een uitdraai voldoet dus niet meer, waar dit vroeger nog vaak getolereerd werd zodra het was aangegeven bij de verzekering (dat je motorfiets is teruggevoerd op 35kW).

Tevens heb ik het gevoel dat dit proces momenteel geautomatiseerd is bij de politie. Ofwel: Ze rijden langs waarbij een camera de kentekens leest. De computer bekijkt de status van het voertuig en de gegevens van de eigenaar van het voertuig, als er iets niet klopt krijgen ze direct een melding. Ikzelf reed namelijk rustig op de rechter baan toen een politiewagen langsreed (deze had niet al langere tijd achter mij gereden) waarna deze direct naar rechts opschoof en mij meenam. Ik weet zeker dat ze de tijd niet hebben gehad dit handmatig te controleren.. Ik kan iedereen dan ook aanraden die nu nog op een teruggevoerde motorfiets rijdt, maar zonder herkeuring bij het RDW, om hiermee op te houden. Kijk ook bij aanschaf van een 'A2 motorfiets' goed of het vermogen op de papieren daadwerkelijk is aangeduid als 35kW.

Bekeuringen worden tegenwoordig ook niet meer op papier opgemaakt, gaat allemaal via smartfoon.

Uitdraai is nooit geaccepteerd door politie/OM, alleen de motorrijders accepteerden dat zo stellig dat ze dachten dat de rest van de wereld het ook accepteerde.

De politie maakt idd steeds meer gebruik van ANPR.
Cameratjes die zelfstandig kentekens lezen en die bevragen in de almachtige database, inderdaad incl de rijbewijsgegevens van de kentekenhouder. Klopt er iets niet, begint t apparaat te piepen en je krijgt op het scherm netjes alle gegevens te zien.




Geldt dat ook voor een artikel 5 uit 2013 :/
2013... ?? En die heb je nog steeds niet op de mat gehad ?
Dan denk ik dat de verbalisant vergeten is het PV op te maken ofzo ? In ieder geval zou ik me om een zaak van 5 jaar geleden niet druk maken, als die nu nog moet komen zou ik op de zitting aangeven dat alle redelijkheid van die termijn wel overschreden is :X |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niets meegekregen. Hij heeft wat zitten tikken op z'n telefoon en toen mocht ik weer gaan.

Welja.. Ik mocht eigenlijk natuurlijk niet meer rijden, maar meneer de agent vertelde welke kant zei op gingen met een knipoog.

Vervelend om te weten dat het ook daadwerkelijk zo lang kan duren. Boete's zijn het vervelendst als ze onverwachts binnenkomen.Bedankt voor de tip! ik wist niet dat er een Mijn CJIB bestond. :}Zelfde als hierboven, helaas kan het zo lang duren..Het meenemen van een uitdraai voldoet dus niet meer, waar dit vroeger nog vaak getolereerd werd zodra het was aangegeven bij de verzekering (dat je motorfiets is teruggevoerd op 35kW).

Tevens heb ik het gevoel dat dit proces momenteel geautomatiseerd is bij de politie. Ofwel: Ze rijden langs waarbij een camera de kentekens leest. De computer bekijkt de status van het voertuig en de gegevens van de eigenaar van het voertuig, als er iets niet klopt krijgen ze direct een melding. Ikzelf reed namelijk rustig op de rechter baan toen een politiewagen langsreed (deze had niet al langere tijd achter mij gereden) waarna deze direct naar rechts opschoof en mij meenam. Ik weet zeker dat ze de tijd niet hebben gehad dit handmatig te controleren.. Ik kan iedereen dan ook aanraden die nu nog op een teruggevoerde motorfiets rijdt, maar zonder herkeuring bij het RDW, om hiermee op te houden. Kijk ook bij aanschaf van een 'A2 motorfiets' goed of het vermogen op de papieren daadwerkelijk is aangeduid als 35kW.

Dus een aanzegging krijgen voor pv doordat je op iets rijd waar je geen rijbewijs voor hebt en als de agent knipoogt en zegt welke kant die op rijd, gewoon weer opstappen en je weg vervolgen :?

En deze boete komt niet onverwacht hoor, als je niet zeker weet of en wanneer je hem binnen krijgt reserveer het geld gewoon..ben je klaar ;)

Als je iets of iemand had geraakt, -waaronder mij- was je pas klaar B|
 
2013... ?? En die heb je nog steeds niet op de mat gehad ?
Dan denk ik dat de verbalisant vergeten is het PV op te maken ofzo ? In ieder geval zou ik me om een zaak van 5 jaar geleden niet druk maken, als die nu nog moet komen zou ik op de zitting aangeven dat alle redelijkheid van die termijn wel overschreden is :X |(

Dank voor het antwoord :t
 
Ik weet niet meer waar maar je kan ergens zien of er nog bekeuringen van je open staan

Als je dat heb dan ga je dat vanzelf een keer merken,bij een controle of als je dacht even
op vakantie te kunnen met het vliegtuig dan word je op het vliegveld ook aangesproken
door de Marechaussee of je ff wil dokken,anders kom je het land niet uit voordat je betaald heb.
Bij een controle mag je dan je voertuig laten staan,of ze nemen je in gijzeling,totdat
je gedokt heb.
Voor vragen daarover zal je bij het CJIB moeten zijn.
 
Dus een aanzegging krijgen voor pv doordat je op iets rijd waar je geen rijbewijs voor hebt en als de agent knipoogt en zegt welke kant die op rijd, gewoon weer opstappen en je weg vervolgen :?

En deze boete komt niet onverwacht hoor, als je niet zeker weet of en wanneer je hem binnen krijgt reserveer het geld gewoon..ben je klaar ;)

Als je iets of iemand had geraakt, -waaronder mij- was je pas klaar B|

Niet zozeer weg vervolgen, ik ben rechtstreeks naar huis gereden (wat niet zo ver weg was). En ja, onverzekerd rondrijden is het domste om te doen, vandaar dat ik hierna direct een A2 motorfiets heb aangeschaft. :]

En anders maar a la chinees! (doodrijden is goedkoper dan ziektekosten betalen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan