Yamaha XT660Z tenere: laadproblemen

PepijnZeist

Rookie
15 jul 2018
1
0
zeist
goedemiddag,

ik ben nu sinds een paar maanden trotse eigenaar van een xt660z tenere uit 2009.
Nu heb ik er bij aankoop gelijk nieuwe accu in gedaan(via werk kon ik gratis een nieuwe bosch accu krijgen, dus hoezo niet?). na de nieuwe accu ben ik als nog een aantal keer met een lege accu komen te staan. dus toch maar even wat metingen gedaan.

Bij een verhoogd toerental laad de motor gewoon 14 volt bij, als ik mijn touratech verstrallers uit heb staan. op het moment dat ik deze aanzet, heb ik nog maar 12 volt op mijn accu.
De keren dat ik met een lege accu stond had ik deze lampen dan ook aan staan.

Ik ben ook gaan kijken naar de spannings regelaar.
Ik heb ook nog een fzr 600 staan, hier heb ik de spanningsregelaar van genomen(deze werkt goed). stekker iets aangepast en op de xt gezet. Nog steeds hetzelfde probleem. lijkt mij dat ik de spanningregelaar dus ook kan uitsluiten.

dus is mijn volgende stap de dynamo.

Ik heb de 3 witte draden genomen die van de dynamo naar de spanningsregelaar gaan.
deze onderlang van elkaar gemeten, en heb hier op elke draad een wisselspanning van 12volt.
Ik heb mij laten vertellen dat dit bij elke motor ongeveer 75volt (wisselspanning) moet zijn.

Nu lijkt mij het best raar als het 75 volt moet zijn om 14volt bij te laden. dat die van mij met 12 volt ipv 75, alleen niet sterk genoeg is om de verstrallers genoeg spanning te geven.

kan iemand mij vertellen of de spanning van dynamo naar spanningsregelaar bij mijn motor inderdaad rond 75volt moet zitten, of dat het bij de XT anders is. of zouden jullie het probleem eerder zoeken bij er verstallers?

als er ergens op het forum hier al een topic voor is, hoor ik dit graag. ik ben nieuw hier.

alsvast bedankt!!
 
:W Pepijn
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan