Motor trekt bij handen los naar links

YamahaLevi

Die hard MF'er
7 jan 2014
656
54
Almelo
Goedemorgen MF-ers,

Ik wil toch even mijn zorgen met jullie delen. Mijn motor trekt wanneer ik mijn handen los laat naar links toe. Met het rijden zelf merk ik hier helemaal niks van. Ik hoop niet dat ik denk dat het is een krom frame? Hoe is dit te zien of te merken?
 
Meen je dat nou??? dat is toch veel te grof, het gaat om mm's.

Er is een methode om het achterwiel uit te lijnen, bijna zoals met het touwtje eerder is omschreven.

Je moet een rei met twee evenlange staafjes hebben die je op de rim van de achtervelg zet, dan meet je met een recht stuur (wanneer staat dat recht) de afstand naar de voorpoot en dat doe je ook aan de andere kant naar de andere voorpoot. Die afstand moet gelijk zijn. Het beste is om naar het balhoofd te meten maar dat is pas echt een k*tklus, voor de vrouwen een kl**te klus. Ik denk trouwens niet dat de stand van het achterwiel veel invloed heeft op het naar links of rechts trekken, binnen de marges denkende

Ik heb het idee dat je deze manier zelf nog nooit gebruikt hebt,
Om te beginnen moet de band van de velg om een rei tegen de velgrand te kunnen klemmen.
En vind maar eens een rechte rei van zo'n 1,5 meter, een echte kost serieus geld en een stuk plat is onnauwkeurig.

En enkele mm's verschil kan ik wel zien,
Met mijn glazen oog. :+
 
Ik heb het idee dat je deze manier zelf nog nooit gebruikt hebt,
Om te beginnen moet de band van de velg om een rei tegen de velgrand te kunnen klemmen.
En vind maar eens een rechte rei van zo'n 1,5 meter, een echte kost serieus geld en een stuk plat is onnauwkeurig.

En enkele mm's verschil kan ik wel zien,
Met mijn glazen oog. :+

Het komt rechtstreeks van het uitlijnen van auto's en en ik heb het wel honderden keren toegepast om de uitlijning te controleren na contact of safari, maar een ander weet altijd veel beter wat ik doe dan ik zelf en daar word ik wel eens scheit en scheit ziek van. Kijk even bij uitlijngereedschap bij biesheuvel. Een reitje van 2 mtr kost bij de gamma precies 4 tientjes, je meet in de velgrand aan de buitenkant. Zoals altijd met uitlijnen.
 
Je kan de zelfde rotzooi gebruiken om te kijken of je wielen niet in een X staan. Dat heeft trouwens de meeste invloed op het rechtuitrijden.
 
Het komt rechtstreeks van het uitlijnen van auto's en en ik heb het wel honderden keren toegepast om de uitlijning te controleren na contact of safari, maar een ander weet altijd veel beter wat ik doe dan ik zelf en daar word ik wel eens scheit en scheit ziek van. Kijk even bij uitlijngereedschap bij biesheuvel. Een reitje van 2 mtr kost bij de gamma precies 4 tientjes, je meet in de velgrand aan de buitenkant. Zoals altijd met uitlijnen.

Waarom word je daar scheitziek van ?

Op mijn vlak word alle kennis betwijfeld en bestreden. Daar kun je wel schijtziek van worden en iedere keer pissig doen maar dat helpt je helemaal niets, je frustreert alleen jezelf ermee. En ons, iedere gezeik lezen schiet ook niet op.

Jij post je mening, iemand anders post zijn mening. That's all.
Of je bewijst met argumenten jouw gelijk of je laat t gaan, in de wetenschap dat het voor jou werkt.
 
Wat ik voorstel heeft geen bewijs nodig. Dat is pure meetkunde. Als jij zegt dat de hectometerpaaltjes 100 meter uit elkaar staan dan zou ik zeggen: nou, dat zou best eens kunnen. En niet dat je nog nooit op de snelweg bent geweest omdat ze maar ongeveer 100 mtr uit elkaar staan.
Ik heb er niet eens bijgezet dat de staafjes niet even lang hoeven te zijn.
Meten is trouwens niet weten!!! Meten is vergelijken en dat is wat je met mijn methode doet.
De bewering dat een rei serieus geld kost... tsja zegt dat al niet genoeg? of is 4 tientjes serieus geld. Reflectant baseert zijn bewering op aannames terwijl ik mijnes op ervaring en wetenschap post
 
Laatst bewerkt:
Terzijde, er zijn motoren waarbij het heel normaal is - aldus de fabrikant - dat die naar links trekken als je het stuur loslaat: mijn huidige K1600 is daar een voorbeeld van, en het gold ook voor enkele oudere RT's. En nee, die dingen zijn/waren niet krom.

Mss lees ik eroverheen, maar met wat voor motor ervaart TS het beschreven probleem, en is het probleem consequent aanwezig (ongeacht de wegverkanting)?
 
Terzijde, er zijn motoren waarbij het heel normaal is - aldus de fabrikant - dat die naar links trekken als je het stuur loslaat: mijn huidige K1600 is daar een voorbeeld van, en het gold ook voor enkele oudere RT's. En nee, die dingen zijn/waren niet krom.

Mss lees ik eroverheen, maar met wat voor motor ervaart TS het beschreven probleem, en is het probleem consequent aanwezig (ongeacht de wegverkanting)?
Ik las dat hij het op veel manieren heeft geprobeerd

Wegdek loopt meestal schuin naar rechts maar liep het wegdek niet schuin af naar links waar je hebt getest?

Ik heb ik dit op verschillende wegen geprobeerd en het resultaat blijft gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Je moet je wiel behoorlijk uit lijn hebben staan wilde de motor daardoor gaan afdraaien. Het uit het lood staan heeft daar een veel grotere invloed op.
 
Je moet je wiel behoorlijk uit lijn hebben staan wilde de motor daardoor gaan afdraaien. Het uit het lood staan heeft daar een veel grotere invloed op.
Je kan de zelfde rotzooi gebruiken om te kijken of je wielen niet in een X staan. Dat heeft trouwens de meeste invloed op het rechtuitrijden.
Daar zijn we het dan over eens
 
Ik heb het idee dat je deze manier zelf nog nooit gebruikt hebt,
Om te beginnen moet de band van de velg om een rei tegen de velgrand te kunnen klemmen.
En vind maar eens een rechte rei van zo'n 1,5 meter, een echte kost serieus geld en een stuk plat is onnauwkeurig.

En enkele mm's verschil kan ik wel zien,
Met mijn glazen oog. :+
Gebruik gewoon een rechte plank en die houd je tegen je wiel. Of die nou je band raakt of je velg, maakt op zich niet zoveel uit. Kijk even over de plank om te zien of ze recht is en leg hem dan langs elke kant eens tegen je achterwiel en kijk hoeveel hij dan van je voorwiel af zit. Op deze manier kom je al heel ver. Verder kun je de afstand meten tussen de achteras en de as van de achterbrug, ook een goeie methode.
 
Hoeft niet eens recht te zijn weetje, als je hem omdraait om aan de andere kant te meten heffen de afwijkingen elkaar op. Heb om het wiel recht te zetten ook wel de afstand tussen de achterbrug en de velg gemeten, maar dat gaat alleen maar bij symmetrische bruggen. Bij monteren van een nieuwe ketting tel ik het aantal slagen dat ik het moertje van de spanner draai. effe concentreren maar de afwijking die je gewend was blijft gehandhaafd :+
 
Wat ik voorstel heeft geen bewijs nodig. Dat is pure meetkunde. Als jij zegt dat de hectometerpaaltjes 100 meter uit elkaar staan dan zou ik zeggen: nou, dat zou best eens kunnen. En niet dat je nog nooit op de snelweg bent geweest omdat ze maar ongeveer 100 mtr uit elkaar staan.
Ik heb er niet eens bijgezet dat de staafjes niet even lang hoeven te zijn.
Meten is trouwens niet weten!!! Meten is vergelijken en dat is wat je met mijn methode doet.
De bewering dat een rei serieus geld kost... tsja zegt dat al niet genoeg? of is 4 tientjes serieus geld. Reflectant baseert zijn bewering op aannames terwijl ik mijnes op ervaring en wetenschap post

Een rei van gereedschapsstaal kost veel geld ja, iets meer als die 4 tientjes voor een stukkie pisbakkentroep van de gamma.
 
En dat is wat ik bedoel met die 100 m bordjes. Je lult letterlijk krom wat recht is. Een rei van de gamma is van aluminium en recht, anders heet het geen rei.
 
Probeer is de as en, as klemmen van je voorwiel los te maken.
Zet dan aan 1 kant de as klem weer vast( aan de kant waar geen moer op word gedraaid) veer het voorwiel een paar keer in, en draai de rest weer vast.
Dit zou de voorvorken weer in de goede positie moeten zetten.

Als dit niet gedaan is, kan het zijn dat de voorvorken onder spanning/scheef staan, dan krijg je raar weggedrag.
 
Gebruik gewoon een rechte plank en die houd je tegen je wiel. Of die nou je band raakt of je velg, maakt op zich niet zoveel uit. Kijk even over de plank om te zien of ze recht is en leg hem dan langs elke kant eens tegen je achterwiel en kijk hoeveel hij dan van je voorwiel af zit. Op deze manier kom je al heel ver. Verder kun je de afstand meten tussen de achteras en de as van de achterbrug, ook een goeie methode.


Dit in basis het zelfde als controle met het touwtje. Beide zijn goed. Je moet echter bij een plank er wel rekening mee houden de de plank krom kan zijn. Ja je kan de plank omkeren om dat verschil weer op te heffen zoals is geschreven maar dan moet je voor en achter weer niet omwisselen.

Gespannen touwtje kan niet krom zijn en heeft dus mijn voorkeur.
 
bij de zrx staan de wielen ook niet helemaal in lijn, hoeft geen effect te hebben op rechtuit rijden. Ik zou er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft als je er niet gerust op bent, kleine investering voor meer zekerheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan