Remblokken SV 650

maurits1996

Rookie
7 mei 2018
13
0
Hilversum
Beste,

Korte vraag omdat ik er weinig verstand van heb.

Afgelopen week de remklauw schoongemaakt, zat olie op van de voorvork :) :)

Klopt het dat je remblokken soort los liggen in je remklauw, dus als die los ligt van je remschijf, je blokken naar links en rechts kunnen bewegen? Hoe werkt het dan als je rijdt, wat zorgt ervoor dat je remblokken niet altijd tegen je remschijf aanlopen?

Alvast bedankt.
 
Daar ga je diverse opmerkingen over krijgen.
Laat ik het maar vast zeggen, laat er iemand met verstand naar kijken als je A niet je remblokken vervangen hebt en B je keerring van je voorvork niet vervangen hebt. Dat is in ieder geval wat ik uit je post haal.

Punt C zou zijn dat je je niet eerst even ingelezen hebt maar toch aan de rem bent begonnen en niet vermeld wat je precies hebt gedaan (loshalen, waarmee schoon gemaakt, met welk vet weer in elkaar gezet?)

Normaliter zou het niet moeten rammelen en dus los moeten liggen, de glijpen(nen) en metalen plaatjes houden het blokje onder enige spanning.

Dus of je mist iets, je hebt iets niet goed in elkaar gezet of er was al iets mis.
 
Laatst bewerkt:
Voorvorkkeringen zijn vervangen, dus dat is geregeld haha. Nieuwe remblokken komen deze week binnen, maar omdat ik toch niet rijdt dacht ik haal hem vast uit elkaar. Ik begrijp dat die over de glijpen kan glijden. Enigste wat ik me afvroeg, hoe kan het dat je remblokken niet altijd je remschijf raken, omdat er niks is wat hem terugdrukt toch?
 
Voorvorkkeringen zijn vervangen, dus dat is geregeld haha. Nieuwe remblokken komen deze week binnen, maar omdat ik toch niet rijdt dacht ik haal hem vast uit elkaar. Ik begrijp dat die over de glijpen kan glijden. Enigste wat ik me afvroeg, hoe kan het dat je remblokken niet altijd je remschijf raken, omdat er niks is wat hem terugdrukt toch?


De rubbermanchet die de boel afdicht trekt altijd de remzuiger een micro fractie terug , tenminste als de zuiger lekker glijdt.
 
Laatst bewerkt:
Je remblokken liggen inderdaad los in je remklauw, en kunnen over een pin heen en weer bewegen. Je schijfrem houdt ze tegen aan 1 kant en je remzuiger aan de andere kant.

En ja, je remblokken lopen dus altijd altijd IETS aan. Er is niets wat ze terugdrukt (behalve de schijfrem zelf). Daarom is het belangrijk dat alles schoon is ze niet blijven hangen of steken etc.
Je schijfrem zelf kan ook iets bewegen (floating/semi-floating schijfen)
 
Laatst bewerkt:
Je remblokken liggen inderdaad los in je remklauw, en kunnen over een pin heen en weer bewegen. Je schijfrem houdt ze tegen aan 1 kant en je remzuiger aan de andere kant.

En ja, je remblokken die hoor je soms/vaak licht iets bij schijven langs gaan. Er is niets wat ze terugdrukt (behalve de schijfrem zelf). Daarom is het belangrijk dat alles schoon is ze niet blijven hangen of steken etc.
Je schijfrem zelf kan vaak ook iets bewegen (floating/semi-floating schijfen)


O-)
 
Laatst bewerkt:
Ze worden misschien een ultiem miniem stukje teruggetrokken, maar in principe komt het erop neer dat ze zonder de druk van je remcilinder gewoon bijna geen wrijving creëren, en met die druk plotseling heel veel. Als je je wiel los laat draaien terwijl hij van de grond is, zul je ook altijd je remblokken een beetje horen aanlopen. Dat is normaal. Gesinterde blokjes hoor je wat beter dan organische, trouwens.
 
De rubbermanchet die de boel afdicht trekt altijd de remzuiger een micro fractie terug , tenminste als de zuiger lekker glijdt.


Het is niet je rubbermanchet maar de afdichting die de zuiger terug trekt.
Als je zuigers zwaar gaan lopen in de klauw door vervuiling en corrosie, kan de afdichting het niet meer winnen van de wrijving en dan gaan ze waarder aanlopen, dan is het tijd om de boel los te halen en schoon te maken, een klein beetje aanlopen hoort er bij :Y

Zie hier het 'mechanisme'
epTU4.gif
 
Laatst bewerkt:
Het is niet je rubbermanchet maar de afdichting die de zuiger terug trekt.
Als je zuigers zwaar gaan lopen in de klauw door vervuiling en corrosie, kan de afdichting het niet meer winnen van de wrijving en dan gaan ze waarder aanlopen, dan is het tijd om de boel los te halen en schoon te maken, een klein beetje aanlopen hoort er bij :Y

Zie hier het 'mechanisme'
[afbeelding]

Dat wordt er ook bedoeld (slimmerik :X ), dat andere ding is een stofafdichting..
 
Terug
Bovenaan Onderaan