CBR1000F gewichtsreductie

Top Du Grond

MF veteraan
12 okt 2015
1.356
22
Hallo allemaal,

Ik heb de kans om een cbr1000f over te nemen waar ik dan een streetfighter van zou maken. Het enige probleem is dat de motor stock 273 kg nat weegt en dat merk je tijdens het rijden. Dit zorgt voor bepaalde rijkwaliteiten die ik niet graag terug zie in een streetfighter. Mijn doel tijdens het ombouwen zou dus zijn om zo veel mogelijk van deze kilo's eraf te schrapen en het hoeft echt niet mooi te eruit te zien. Wel wil ik dit zo goedkoop mogelijk doen dus carbon wielen en andere dure performance onderdelen zitten er niet in.

Veranderingen die ik voor ogen heb zijn alle plastics eraf, subframe inkorten (kont moet helemaal omhoog), klein zadel, andere verlichting, instrumentencluster eraf, breed stuur erop, lichtere accu, 4-1 slipon erop, luchtfilterbehuizing eraf, middenbok eraf, onnodige bekabeling en de dual combined brake system toebehoren gaan eraf.

Mijn vraag is dus wat zijn realistische gewichtsreductie verwachtingen bij het ombouwen van een dergelijke sporttourer?

Het moet er ongeveer zo uitzien:
 
Welkom!

Altijd een leuke uitdaging om een sf te bouwen. Heb je ook een doel hoeveel kg je er ongeveer van af wilt halen?
 
Voorvork, achterbrug en wielen vervangen voor recenter type. Subframe eraf en vervangen voor alu exemplaar van recenter type. Dan heb je het wel gehad met beperkt budget.
 
Denk dat je best een eind komt door dingen te demonteren. Standaard koplamp is vast zwaar, ijzer? subframe voor.. kappen.. stuk subframe achter eraf.. plastic binnenbak.. airbox. Dun zadeltje en licht gewicht accu..

Meestal scheelt een volledig uitlaat systeem veel gewicht op oudere motoren, pak je misschien wel 10kg mee. Werkt ook mee met massa centralisatie en wat mooier lopen van de motor, doorgaans.
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor jullie reacties :) . Voorvork en achterbrug wil ik in de niet vervangen, wielen vervangen zou wel kunnen na verloop van tijd.
Standaard koplamp lijkt idd zwaar, is ook van glas. Uitlaat systeem zal waarschijnlijk in zn geheel vervangen moeten worden vanwege corrosie.

Het zou mijn eerste SF build zijn en heb weinig ervaring ermee dus als het door gaat dan zal ik vast een topic ervoor openen
 
Pessimisten.

Ik zie de uitdaging wel om een minder voor de hand liggende basis te pakken al zou het qua gewicht nooit kunnen tippen aan een gestripte sportfiets ;)
 
wel een schijt motor om te fighteren

:Y

en met 30kg er af nog steeds lomp en zwaar

Pessimisten.

Ik zie de uitdaging wel om een minder voor de hand liggende basis te pakken al zou het qua gewicht nooit kunnen tippen aan een gestripte sportfiets ;)
Welke supersports zouden jullie anders aanraden om als basis te dienen voor een streetfighter? Ik zoek iets voor onder de 2000,- met minimaal 1000cc cilinderinhoud, motorconfiguratie.. v2 inlijn4 maakt niet uit als het maar minimaal 130pk produceert, veel koppel is een + en het doel wat betreft uiterlijk is hetzelfde als de video in mijn originele post. Verder zou ik het leuk zijn als het gemakkelijk extreem licht te maken is. Het moet ook een relatief simpele motor zijn want het zou mijn eerste build zijn.
De aanpassingen die ik zou doen aan de cbr1000f zou ik in principe voor elke streetfighter hetzelfde houden.
 
Laatst bewerkt:
een cbr900rr is een veel gebruikte basis bv of een gsx1100r

bovenaan deze rubriek staat een topic met veel projecten, je kunt je daarin wat oriënteren
 
Een oer fireblade, fzr1000 of een oude gsx-r koop je wel voor jou budget en is een veel betere basis om mee te beginnen als een cbr met zijn lompzware stalen frame en achter brug.
 
Ik heb even rondgekeken in het overzichten topic en naar voorbeelden gezocht op het web. De cbr1000f laat ik links en wellicht ga ik voor de toekomst voor een gsxr1100w. Bedankt allen.
 
CBR900 en GSXR.. :Z

Thunderace? Triumph Daytona? Trophy 1200 heeft een ouderwetse bouw van het frame, wat vast makkelijk is om een tank en zit naar keuze op te schroeven.
 
Laatst bewerkt:
Oliekoelers zijn gewild en dus duur en moeilijk te vinden in goeie staat. Vriend van me verkocht jaren geleden zijn T'ace voor weinig en daar waren alle klepseals van vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Er is al een hoop aan gedaan en matt zwart zie ik ook wel zitten. Zal er over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf dol op mat zwart en rat look a likes maar betwijfel of ik zelf zoiets zou kopen. Het oogt meteen al niet al te fris om over goed onderhouden maar te zwijgen. Ik zou gaan voor een nettere basis. Uitgaande van wat je als budget noemt, komt onderstaande redelijk in de richting en lijkt me een heel net ding

https://www.motor-forum.nl/motorshopper/advertentie/82325/1#66194
 
Oliekoelers zijn gewild en dus duur en moeilijk te vinden in goeie staat. Vriend van me verkocht jaren geleden zijn T'ace voor weinig en daar waren alle klepseals van vervangen.

Je hebt een punt. Weet ook ff niet of het de thunderace of fzr was die zo berucht is om het olieverbruik maar dat schoot mij meteen in de gedachten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan