Motorrijbewijs is bijna binnen, welke motor past bij mij?

H4zN

Rookie
9 aug 2018
5
0
Amsterdam
Goedemorgen allemaal! :W

Een aantal jaar geleden was ik met m'n toenmalige vriendin (nu vrouw) aan het fantaseren over de toekomst. Grappig genoeg kwamen we allebei met het idee om de wereld rond te gaan en mooie plekken te zien op de motor.

Fast forward naar oktober 2017, toen ik haar een proefles cadeau deed. Uiteraard ging ik toen ook op proefles. Helaas was de het gewicht en de snelheid haar iets te veel van het goede en heeft ze besloten dat ze liever achterop zit. Ik had echter de smaak wel te pakken en meteen besloten om wanneer de tijd rijp is te starten met lessen.

Precies een maand geleden ben ik begonnen met motorlessen. Inmiddels heb ik m'n theorie en AVB behaald en is het tijd om serieus rond te kijken naar een motor. Na uren browsen ben ik op dit forum gestuit en heb ik er vertrouwen in dat jullie mij vooruit kunnen helpen.

Voor woon-werk verkeer heb ik een leaseauto, dus daar heb ik geen motor voor nodig. Het gaat mij echt om het incidenteel gebruik in de avond of 't weekend wanneer ik geen baggage heb met een enkele keer per jaar een lange rit. Oh, en m'n vrouw moet natuurlijk wel mee kunnen ;).

Wat raden jullie mij aan als eerste motor? Het hoeft niet perse iets heel sportiefs te zijn!
 
Kunnen deze topics inmiddels niet standaard gefilterd worden...

Edit: welkom op MF, we zijn eigenlijk best aardig maar dit is topic 3466533 over een eerste motor.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen deze topics inmiddels niet standaard gefilterd worden...
En de standaard antwoorden ook... tussen 850.000 actieve MF gebruikers zijn er vast wel wat mensen die gewoon lekker willen praten hierover, dus laat ze lekker. De rest zoekt een topic van zijn of haar gading :)

On topic!

Voor woon-werk verkeer heb ik een leaseauto, dus daar heb ik geen motor voor nodig.
Die vat ik niet helemaal? Of sta je graag in de file?

Qua motor: begin eerst eens met het bepalen van het genre. Chopper, race, toer, naked, sport, elektrisch, benzine, diesel, zijspan, all road.
Wat is je budget? Hoeveel km's ga je rijden per rit?
Dan hebben we nog motorinhoud. 125cc? 1600cc? Iets er tussenin? Dat zijn keuzes die echt zelf moet maken. Dan kiezen wij de rest wel.
 
Als ik het zo lees, kun je het beste voor een chopper/cruiser gaan. Op je dooie gemak rondtuffen met het vrouwtje achterop.
 
Hoe moet een ander weten wat bij jou past?
 
Die vat ik niet helemaal? Of sta je graag in de file?

Qua motor: begin eerst eens met het bepalen van het genre. Chopper, race, toer, naked, sport, elektrisch, benzine, diesel, zijspan, all road.
Wat is je budget? Hoeveel km's ga je rijden per rit?
Dan hebben we nog motorinhoud. 125cc? 1600cc? Iets er tussenin? Dat zijn keuzes die echt zelf moet maken. Dan kiezen wij de rest wel.

Er zijn allerlei praktische overwegingen om de motor niet als primair vervoersmiddel te gebruiken. Er zijn te vaak incidentele zaken waarvoor ik echt een auto nodig heb na kantoortijd en voordat ik thuis ben.

Budget? Ik denk aan rond de 2500. Per rit rijd ik rond de 100km schat ik zo in. Wat is een goede motorinhoud om mee te leren rijden? Ik lees hier en daar dat 600cc een goed begin is.

Naked en sportmodellen spreken mij het meest aan qua genre.

Benzine of Diesel maakt me niet veel uit.

Bedankt voor het meedenken!
 
Er zijn allerlei praktische overwegingen om de motor niet als primair vervoersmiddel te gebruiken. Er zijn te vaak incidentele zaken waarvoor ik echt een auto nodig heb na kantoortijd en voordat ik thuis ben.

Budget? Ik denk aan rond de 2500. Per rit rijd ik rond de 100km schat ik zo in. Wat is een goede motorinhoud om mee te leren rijden? Ik lees hier en daar dat 600cc een goed begin is.

Naked en sportmodellen spreken mij het meest aan qua genre.

Benzine of Diesel maakt me niet veel uit.

Bedankt voor het meedenken!
Pak een motorzaak in de buurt, check de occasions in jouw prijsklasse, en vraag of je een stukkie mag rijden. Naked en sport ligt best ver uit elkaar, dus ik verwacht dat je die keuze vrij makkelijk kan maken daarna.
600 cc lijkt mij prima, niet alleen "om mee te beginnen" zoals velen hier zullen zeggen, maar uberhaubt. Laat je niet aanpraten dat meer cc's een doel is, of dat je meer "pro" bent bij meer cc's ;)
 
Bedankt voor de reacties zover! Denk dat ik inderdaad een motorzaak in stap en proefritjes maak zodra ik 'm'n rijbewijs binnen heb!
 
Goedemorgen allemaal! :W

Een aantal jaar geleden was ik met m'n toenmalige vriendin (nu vrouw) aan het fantaseren over de toekomst. Grappig genoeg kwamen we allebei met het idee om de wereld rond te gaan en mooie plekken te zien op de motor.

Fast forward naar oktober 2017, toen ik haar een proefles cadeau deed. Uiteraard ging ik toen ook op proefles. Helaas was de het gewicht en de snelheid haar iets te veel van het goede en heeft ze besloten dat ze liever achterop zit. Ik had echter de smaak wel te pakken en meteen besloten om wanneer de tijd rijp is te starten met lessen.

Precies een maand geleden ben ik begonnen met motorlessen. Inmiddels heb ik m'n theorie en AVB behaald en is het tijd om serieus rond te kijken naar een motor. Na uren browsen ben ik op dit forum gestuit en heb ik er vertrouwen in dat jullie mij vooruit kunnen helpen.

Voor woon-werk verkeer heb ik een leaseauto, dus daar heb ik geen motor voor nodig. Het gaat mij echt om het incidenteel gebruik in de avond of 't weekend wanneer ik geen baggage heb met een enkele keer per jaar een lange rit. Oh, en m'n vrouw moet natuurlijk wel mee kunnen ;).

Wat raden jullie mij aan als eerste motor? Het hoeft niet perse iets heel sportiefs te zijn!

Welkom op MF :W
Een leasemotor niks voor je?
Edit: beter lezen :$
Wat betreft welke motor.....De meeste reacties hier zullen flauw zijn of mensen die hun eigen motor promoten, etc.
Wacht even tot je daadwerkelijk in bezit bent van je rijbewijs en ga dan lekker (eventueel met je vrouw achterop) proefrijden :]
Edit2: Sneller typen, je gaf zelf al het juiste antwoord... _O-

:t
 
Laatst bewerkt:
Welkom op MF :W
Een leasemotor niks voor je?
Edit: beter lezen :$
Wat betreft welke motor.....De meeste reacties hier zullen flauw zijn of mensen die hun eigen motor promoten, etc.
Wacht even tot je daadwerkelijk in bezit bent van je rijbewijs en ga dan lekker (eventueel met je vrouw achterop) proefrijden :]
Edit2: Sneller typen, je gaf zelf al het juiste antwoord... _O-

:t

LOL! Dit wordt steeds beter ;)

Flauwe reacties heb ik al gezien ja, maar goed, dat hoort nou eenmaal bij een forum.

Wanneer ik 'm heb ga ik 'm ook promoten ;)
 
Dit is inderdaad het zoveelste topic met deze vraag, maar dat kon jij ook niet weten.

Smaken verschillen enorm. Er zijn hier zelfs mensen die een Harley hebben. :X

Maar een welgemeend advies: probeer er zoveel mogelijk uit en niet even vijf minuten, maar een flinke rit. De verschillen zijn gigantisch tussen motoren, wellicht nog groter dan tussen auto's en het gedrag van motor A staat kilometers vandaan van motor B.

Zo heb ik een klassieke motor en als je ooit op een bromfiets hebt gereden rijd je daar zo mee weg en doe je er alles mee.
Maar ik heb ook een paar vrij zware cruisers en daarmee kom je de wijk niet uit zonder problemen. Je moet die eerst even goed verkennen voordat je er goed mee kunt rijden.

Succes en word niet verliefd op een motor, want verliefdheid is een toestand van verstandsverbijstering en dat gaat weer over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan