Allroad

saien

Die hard MF'er
24 jan 2004
658
91
zwolle
Ik ben op zoek naar een lichte all road.
Er staan er nogal wat op mp en speurders.
Waar kan ik nu het best voor gaan? Jaartal? Leeftijd? En bij welke km stand (ongeveer) moet een zuiger van een transalp vervangen worden?
Alvast bedankt
 
Transalp is nou niet echt licht te noemen zeker de laatste generaties niet. Wat is je budget, hoeveel vermogen wil je, wat wil je er echt mee doen?
 
Vakantie, Europa off road en on road. Moet wel fatsoenlijk wat bagage op of aan kunnen. En een sterk motorblok. (Dus niet om de 20000 zuigers wisselen.) voor de rest zoveel mogelijk het uiterlijk van een classic enduro *D
 
Vanwaar die fascinatie voor zuigers wisselen?

Alleen performante tweetakten hebben regelmatig nieuwe zuigers nodig...

Kwestie van klok en klepel?

Er zijn tig andere, meer belangrijke technische issues aan een motorfiets dan die verdraaide zuigers..

Is je vraagstelling wel ernstig bedoeld?
 
Ik zou gaan voor een Honda nx 650 dominator,onverwoestbaar,oliegekoeld,licht,onderdelen genoeg te verkrijgen en prijs kwaliteit verhouding zeer interessant. Sterke zuinige 1 pitter
 
Laatst bewerkt:
Dominator wordt erg weinig aangeboden. Ga wel kijken bij een Suzuki dr650.
Weet iemand hier wat meer van?
 
drz 400, xt660z, 640 adventure, husqvarna 630/650, swm adventure.. opties genoeg :)

Transalp of v-strom gaan ook prima zijn als je geen hele uitdagende dingen offroad gaat doen.
 
drz 400, xt660z, 640 adventure, husqvarna 630/650, swm adventure.. opties genoeg :)

Transalp of v-strom gaan ook prima zijn als je geen hele uitdagende dingen offroad gaat doen.
Als ik heel Europa door zou willen, dan zou ik een 2 cilinder nemen.
De V-Strom heeft net als de latere Transalp een 19 inch voorwiel. Dat is off-road wat minder geschikt.
De Transalp XL600V en de Kawasaki KLE500 lijken me het beste compromis. Bouwjaar en kilometerstand zijn niet de belangrijkste criteria bij deze motoren. De zuigers vervang je in principe niet.
De huidige staat is veel belangrijker. Start hij goed, geen geratel uit het blok, geen rookpluim, schakelt hij goed, stuurt hij scherp, remt hij goed, zit er geen roest op, ziet hij er netjes uit, zit er al een kofferset op, is het geen gerepareerd wrak?
 
Gek, er is niet eens een budget genoemd en toch valt iedereen terug op al die oudjes...


Wat is er mis met een recentere XT660Z Tenere? Of een nieuwe Honda AT? En als saien nog even geduld heeft... De Tenere 700 of de KTM ADV 790.
 
Gek, er is niet eens een budget genoemd en toch valt iedereen terug op al die oudjes...


Wat is er mis met een recentere XT660Z Tenere? Of een nieuwe Honda AT? En als saien nog even geduld heeft... De Tenere 700 of de KTM ADV 790.
XT660Z: één cilinder, minder comfortabel om heel Europa door te rijden.
CRF1000L: 232 kg, minder comfortabel in het zand.
 
Bedankt voor jullie reacties. Denk dat het een transalp 600 gaat worden. Niet erg spannend,... Maar voor een eerste reisje denk ik wel de beste keus.
👍
 
XT660Z: één cilinder, minder comfortabel om heel Europa door te rijden.
CRF1000L: 232 kg, minder comfortabel in het zand.


Ik heb zelf zo'n XT660Z gehad, en ja, op de snelweg schiet deze wel wat te kort, maar comfort heb ik zeker niet gemist...

IK verkies zo'n recente XT660Z boven een bejaarde KLE500 als het op comfort aankomt...



En qua gewicht, TS vraagt idd achter een lichte allroad, my bad. :t
Al zie ik in 230kg ook nog niet echt een probleem zo lang je geen enduro wil gaan rijden.
Ik reed met mijn volbepakte S10 naar het Stella Alpina treffen en reed er ondermeer de Jafferau mee omhoog... ;)
 
Laatst bewerkt:
TS, welke banden ga je eronder leggen?

Off road zegt mij niet veel, de een bedoelt af een toe gravel pad, de ander regelmatig tot de assen in de blubber. De banden (en vooral de kunde van de rijder) bepaald meer wat je kunt doen dan de motor.

En niet te vergeten, het wel of niet bij je hebben (en gebruiken ;) ) van een voetpompje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan