moturist's Guzzi project

Wat een mooi span is het geworden *O* *O* *O* *O*

Wat de dynamo betreft het volgende.
deze bestaat uit een driefase generator, als bijvoorbeeld een diode in de gelijkrichter defect is of de soldering is los dan heb je nog 2/3 van het vermogen. Het is bekend dat de dynamo wat toeren nodig heeft om stroom te kunnen leveren, ik vind het onvoldoende en heb daarom een 400W exemplaar gemonteerd. Je merkt meteen dat de voltmeter veel sneller de 13,5V a 14V bereikt tijdens het rijden, een enorme verbetering vind ik zelf.

Olie temeperatuur bij mij ook errug laag, bij het rijden in Scandinavie heb ik hem een keer 80 graden aan zien geven. Als je in zuideuropa reist in de zomer dan heb je er plezier van dat hele goede koelen, in de winter zou je de zaak wat af kunnen dekken.
 
Ed, komt goed; neem de raad van Gerard maar aan, en anders ruil je toch met hem??

Ok zal er nog ff eentje posten, ben ook wel een beetje trots dat ik er een gevonden heb,
en dat was best ff zoeken.
IMG_1764.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi span is het geworden *O* *O* *O* *O*

Wat de dynamo betreft het volgende.
deze bestaat uit een driefase generator, als bijvoorbeeld een diode in de gelijkrichter defect is of de soldering is los dan heb je nog 2/3 van het vermogen. Het is bekend dat de dynamo wat toeren nodig heeft om stroom te kunnen leveren, ik vind het onvoldoende en heb daarom een 400W exemplaar gemonteerd. Je merkt meteen dat de voltmeter veel sneller de 13,5V a 14V bereikt tijdens het rijden, een enorme verbetering vind ik zelf.

Olie temeperatuur bij mij ook errug laag, bij het rijden in Scandinavie heb ik hem een keer 80 graden aan zien geven. Als je in zuideuropa reist in de zomer dan heb je er plezier van dat hele goede koelen, in de winter zou je de zaak wat af kunnen dekken.


Hé Arie, amper terug en alweer online met informatie en tips :} :}

Hoe kan ik de diodes van de gelijkrichter doormeten? Moet de boel daarvoor worden gedemonteerd? Sorry, ik ben op elektra-gebied echt een nitwit :$

Het verrast me dat je de olietemp überhaupt nog boven de 60O kreeg in Scandinavië. Vroeger hadden Ed Pols en zijn doorrijders 's winters altijd een dikke rubberen plaat voor- en onder hun carterpan om de olie een beetje op temp te krijgen. 't Zag er niet uit, maar werkte wel :Y
 
Hé Arie, amper terug en alweer online met informatie en tips :} :}

Hoe kan ik de diodes van de gelijkrichter doormeten? Moet de boel daarvoor worden gedemonteerd? Sorry, ik ben op elektra-gebied echt een nitwit :$

Het verrast me dat je de olietemp überhaupt nog boven de 60O kreeg in Scandinavië. Vroeger hadden Ed Pols en zijn doorrijders 's winters altijd een dikke rubberen plaat voor- en onder hun carterpan om de olie een beetje op temp te krijgen. 't Zag er niet uit, maar werkte wel :Y

Diodes doormeten doe ik normaal bij een uitgebouwde gelijkrichter, wellicht een idee om bij draaiende motor de AC spanningen van de drie fasen te meten. Deze moeten alle drie gelijk zijn, als een van de spanningen veel hoger is dan de andere twee dan duidt dat op een defecte diode. Als een spanning erg laag is t.o.v. de andere twee dan zou de stator wel eens defect kunnen zijn, dit meet je dus met AC bereik!

Olie temp is maar een keer wat hoger geweest toen het ca 6gr was en we naar boven reden, toen moest ie werken en had weinig rijwind. Over het algemeen zat ie rond de 50gr, meter gaat niet lager.
 
daaag, oma :W

ik lees wel eens wat over de grens, daar kwam ik een vermelding van dit winkeltje tegen:

moto_guzzi_galletto.jpg


buiten deze galetto hebben ze een hele reeks klassieke italiaantjes voor 15 euro.
klik

ze hebben ook nog veel mooiere modelletjes, daar moet de knip alleen iets verder voor open klik

deze cali t3 kost slechts 82 euro's -O-

motoguzzi_california_redu.jpg


voor de guzzi liefhebbers en ter inspiratie van heer moturist :X
 
Laatst bewerkt:
daaag, oma :W

ik lees wel eens wat over de grens, daar kwam ik een vermelding van dit winkeltje tegen:

[afbeelding]

buiten deze galetto hebben ze een hele reeks klassieke italiaantjes voor 15 euro.
klik

ze hebben ook nog veel mooiere modelletjes, daar moet de knip alleen iets verder voor open klik

deze cali t3 kost slechts 82 euro's -O-

[afbeelding]

voor de guzzi liefhebbers en ter inspiratie van heer moturist :X

leuke modellen i.d.d. :Y
helaas niet veel met zijspan -O- alleen een paar LCR's en 2 klassieke BMW's

DSCN2880.jpg


bmw_r60_side.jpg
 
Laatst bewerkt:
full


effe opscheppen.

bmwoman wil graag tussenringen omdat ze de focus niet goed krijgt B|
vandaar dat de scherptediepte niet helemaal lekker is.
als dat zover is zal ik een plaatje posten van de R25/steib op postzegelformaat

maar ik ben nu wel aan het vervuilen. :(
hoe staat het met de cali/moturist?
 
..........

maar ik ben nu wel aan het vervuilen. :(
hoe staat het met de cali/moturist?

Met de Cali / Moturist gaat het heel aardig, dank u :}

'k Heb er zo'n 3000 km mee gereden dit jaar, niet veel, maar genoeg om te weten dat het ding redelijk OK is. Hij stuurt, rijdt en remt prima, picobello *O* maar er zijn nog een paar dingetjes die ik deze winter hoop te verbeteren.

Allereerst lekt de voorvork nog steeds een beetje lucht. Eigenlijk is die hele lucht ondersteuning een beetje achterhaald en ik ben monemteel aan't uitzoeken of ik niet de ouwe veren -incl. lucht vering- kan vervangen door een stel nette progressieve veren, bijv. van Wirth. 'k Moet alleen nog zien te achterhalen welke karakteristiek die veren zouden moeten hebben. Iemand een idee hoe zwaar die veren zouden moeten zijn :?

Bij de laatste rit, de ToyRun op 30 november, kwam ik erachter dat het laadcircuit nog steeds niet naar behoren werkt. Na een dagje langzaam rijden in en rond de stad was de accu bijna leeg. Bij 4000 toeren gaf de voltmeter net onder de 13 V, maar zodra het toerental lager was viel het voltage terug onder 12 V, bij stationair zakte hij diep in't rood. Dus daar moet ik nog eens goed naar kijken. Niet mijn sterkste punt :N

Verder zoek ik nog naar een aardig passend setje koffers of tassen, zodat ik komend seizoen flink op reis kan met passagier en bagage. Er staat weer een landmarkrally gepland voor 2009 :Y


full
 
Met de Cali / Moturist gaat het heel aardig, dank u :}

'k Heb er zo'n 3000 km mee gereden dit jaar, niet veel, maar genoeg om te weten dat het ding redelijk OK is. Hij stuurt, rijdt en remt prima, picobello *O* maar er zijn nog een paar dingetjes die ik deze winter hoop te verbeteren.

Allereerst lekt de voorvork nog steeds een beetje lucht. Eigenlijk is die hele lucht ondersteuning een beetje achterhaald en ik ben monemteel aan't uitzoeken of ik niet de ouwe veren -incl. lucht vering- kan vervangen door een stel nette progressieve veren, bijv. van Wirth. 'k Moet alleen nog zien te achterhalen welke karakteristiek die veren zouden moeten hebben. Iemand een idee hoe zwaar die veren zouden moeten zijn :?

Bij de laatste rit, de ToyRun op 30 november, kwam ik erachter dat het laadcircuit nog steeds niet naar behoren werkt. Na een dagje langzaam rijden in en rond de stad was de accu bijna leeg. Bij 4000 toeren gaf de voltmeter net onder de 13 V, maar zodra het toerental lager was viel het voltage terug onder 12 V, bij stationair zakte hij diep in't rood. Dus daar moet ik nog eens goed naar kijken. Niet mijn sterkste punt :N

Verder zoek ik nog naar een aardig passend setje koffers of tassen, zodat ik komend seizoen flink op reis kan met passagier en bagage. Er staat weer een landmarkrally gepland voor 2009 :Y


[afbeelding]

die voorvork zou ik ook lekker simpel maken.
de meeste mensen zijn heel tevreden over de service van hyperpro, daar moet je natuurlijk wel de poeplap voor trekken.

de elektra is natuurlijk typisch italiaans.
ik zou de spanningsregelaar verdenken.
je kan de spanningsregelaar overbruggen.
dan geeft de dynamo gewoon onbeperkt spanning af en kan je controleren of deze goed werkt.
je kan deze truc ook goed gebruiken als thuiskomertje.
tegenwoordig zijn er elektronische spanningsregelaars te koop.
deze zitten in oude mercedessen.

natuurlijk kan het ook zo zijn dat je voltmetertje teveel overgangsweerstand(en) heeft.
 
De diodebrug is ook verdacht.
waarom typisch Italiaans? het hele spul is volgens mij van Bosch en dat is toch meer iets Duits.
 
De diodebrug is ook verdacht.
waarom typisch Italiaans? het hele spul is volgens mij van Bosch en dat is toch meer iets Duits.

de componenten wel.
waarmee ze verbonden zijn is italiaans, dat zou ik als eerste verdenken.
juist omdat het vage progressieve problemen zijn verdenk ik de stekers en draden.
 
de componenten wel.
waarmee ze verbonden zijn is italiaans, dat zou ik als eerste verdenken.
juist omdat het vage progressieve problemen zijn verdenk ik de stekers en draden.


Ik heb de hele bedrading vervangen en alle aansluitingen van de cockpit zo mogelijk gesoldeerd en anders van nieuwe, gesoldeerde, stekkers en kabelschoentjes voorzien.
De stroomregelaar is vervangen door een nieuwe electronische, de accu is nieuw en aangesloten met laskabels (geschikt voor 200 Amp).

De diodebrug heb ik nog niet doorgemeten, 'k weet gewoon niet hoe dat moet :? :$ :? ;(

Zou iemand me dat willen uitleggen :}
 
De diodebrug bevat een flink antal diodes (ikdacht een stuk of 11) kijk daarvoor in het schema. De gelijkrichter bestaat uit twee delen een hoofdgelijkrichter en een hulpgelijkrichter t.b.v. het hulpveld, de laatste zijn van die kleine diodes en de hoofdgelijkrichter zijn die dikke ronde knoppen.

Op een multimeter zit een diodestand en je moet weten dat een diode maar in een richting geleidt, zeg maar een soort klep voor elektrische stroom.
Een diode heeft twee aansluitingen, de anode en kathode. De Kathode is in het schema het streepje waar de stroomrichting naar toe gaat (pijltje wijst naar de kathode)

als je de plus van de meter op de anode zet en de zwarte op de kathode dan moet de meter ca 0,5 a 0,7V aangeven, als je de meetpennen verwisseld dan moet je een oneindige weerstand zien. Diodes kennen twee fout situaties:
1 kortgesloten (in beiderichtingen 0 Ohm of V)
2 Onderbroken (spreekt voor zich denk ik)

Een slimmer manier om een brug door te meten is een pen op de Plus en dan alle AC aansluitingen afstiften, meet pennen wisselen en dan nog eens meten en daarna hetzelfde met de minpool. Vergeet dan niet de hulpspannings diodes te testen op dezelfde manier.

+(meetpen) op +(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft oneindig

-(meetpen) op +(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft doorlaat

+(meetpen) op -(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft doorlaat

-(meetpen) op -(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft oneindig

+(meetpen) op +(hulp) en ACaansl (4) afstiften geeft oneindig

-(meetpen) op +(hulp) en ACaansl (4) afstiften geeft doorlaat
 
Laatst bewerkt:
De diodebrug bevat een flink antal diodes (ikdacht een stuk of 11) kijk daarvoor in het schema. De gelijkrichter bestaat uit twee delen een hoofdgelijkrichter en een hulpgelijkrichter t.b.v. het hulpveld, de laatste zijn van die kleine diodes en de hoofdgelijkrichter zijn die dikke ronde knoppen.

Op een multimeter zit een diodestand en je moet weten dat een diode maar in een richting geleidt, zeg maar een soort klep voor elektrische stroom.
Een diode heeft twee aansluitingen, de anode en kathode. De Kathode is in het schema het streepje waar de stroomrichting naar toe gaat (pijltje wijst naar de kathode)

als je de plus van de meter op de anode zet en de zwarte op de kathode dan moet de meter ca 0,5 a 0,7V aangeven, als je de meetpennen verwisseld dan moet je een oneindige weerstand zien. Diodes kennen twee fout situaties:
1 kortgesloten (in beiderichtingen 0 Ohm of V)
2 Onderbroken (spreekt voor zich denk ik)

Een slimmer manier om een brug door te meten is een pen op de Plus en dan alle AC aansluitingen afstiften, meet pennen wisselen en dan nog eens meten en daarna hetzelfde met de minpool. Vergeet dan niet de hulpspannings diodes te testen op dezelfde manier.

+(meetpen) op +(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft oneindig

-(meetpen) op +(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft doorlaat

+(meetpen) op -(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft doorlaat

-(meetpen) op -(brug) en ACaansl (4) afstiften geeft oneindig

+(meetpen) op +(hulp) en ACaansl (4) afstiften geeft oneindig

-(meetpen) op +(hulp) en ACaansl (4) afstiften geeft doorlaat


Arie, bedankt :} *O* :} met zo'n uitleg moet het gewoon lukken. 'k Zal 't proberen in het weekend :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan