moturist's Guzzi project

en wat te denken van deze over de vlucht van de motorfiets:

full


wat ik ervan kan maken is dat de vlucht (exponentioneel) moet toenemen met toenemende spoorbreedte, maar hoeveel graden :? Ik weet het niet :(
 
ik vind 1985 best modern, ik vergelijk met bmw's vanaf 1969!
ik bedoelde ook niet om naar een naloop van 40 mm te streven maar als je daar dicht bij komt lijkt het me geen ramp.
bij de kadijkerrun heb ikook al met verbazing gekeken hoe makkelijk jij met die clip-ons van richting kon veranderen.
heb je je daadwerkelijke naloop wel eens nagemeten?
het verbaast me niets als dat nu al een mm of 50 is.

Naloop is ca 75-80mm, dat makkelijk sturen is maar schijn hoor, bij lage snelheden stuurt het inderdaad heel scherp (span is gewoon door EZS heel goed uitgebalanceerd kwa stuureigenschappen) maar de bediening is erg zwaar en zeker bij hogere snelheden is de rechtuit stabiliteit te hoog, dan wil het voorwiel ook nog wel eens gewoon een fractie rechtuit schuiven voor het weer pakt en je de combinatie de bocht in worstelt.

Moturist:
mooie schetsen, simpele berekeningen; zelfs ik begrijp ze....... 1 vraagje: in de berekening voorloop = gewicht motorfiets / 10 in mm? praten we dan over het gewicht van de solofiets (SPII dus 28mm) of de combinatie (SPII + EZS compact = 370kg = 37mm?)
 
Laatst bewerkt:
bij mij was het vandaag trouwens ook even een stapje terug.........
Heb een "nieuwe" dynamo-spoel, gewikkeld voor de Rotterdamse politie, volgens de dynamo-boer ging dat zondermeer passen in een Guzzi (BMW en Guzzi gebruiken dezelfde Bosch.......)
Na operatie van de stator, de oude spoel vervangen door het 490watt exemplaar, hoppa weer monteren die zooi........
hehh, das gek?? de koolborstels willen niet op z'n plaats??
De spoel valt niet in de 2mm uitsparing in het carterdeksel??
zittie zeker scheef........
nog een keer proberen........
niet te veel kracht zetten, tis maar m5, je trekt zo de draad uit het carter-deksel........
nope, het past dus echt niet....
terwijl het toch echt een bosch spoel is, die ook perfect in de dynamo past en prachtig om de rotor heenvalt.......

nog een keer de boel naast elkaar gehouden, nog eens een paar keer gekeken, ook bij mijn reserve dynamo.....
wat blijkt nu??
- Moto Guzzi gebruikt inderdaad exact dezelfde Bosch dynamo (in de oudere modellen) als BMW, alleen heeft Guzzi van de basis van de spoel daar waar deze gecentreerd zit in het carter, rondom een pasrand van ca 2mm hoog ca 1 mm afgedraaid......
spoel gaat dus maandag terug naar de dynamo-boer, als die daar niet uitkomt laat ik 'm vandeweek op het werk even afdraaien.....

't blijft italiaans......
 
Naloop is ca 75-80mm, dat makkelijk sturen is maar schijn hoor, bij lage snelheden stuurt het inderdaad heel scherp (span is gewoon door EZS heel goed uitgebalanceerd kwa stuureigenschappen) maar de bediening is erg zwaar en zeker bij hogere snelheden is de rechtuit stabiliteit te hoog, dan wil het voorwiel ook nog wel eens gewoon een fractie rechtuit schuiven voor het weer pakt en je de combinatie de bocht in worstelt.

Moturist:
mooie schetsen, simpele berekeningen; zelfs ik begrijp ze....... 1 vraagje: in de berekening voorloop = gewicht motorfiets / 10 in mm? praten we dan over het gewicht van de solofiets (SPII dus 28mm) of de combinatie (SPII + EZS compact = 370kg = 37mm?)

het gaat over het gewicht van de SOLO fiets
 
ik heb inmiddels achterhaald dat Ed streefde naar een naloop van rond de 50 mm, da's heel wat minder dan die 20 mm van EZS. Maar goed, zoals al eerder geschreven, veel hangt af van de rest van de geometrie van het span.
 
Ben geneigd Ed Pols wat meer te geloven........
Heeft altijd erg veel ervaring gehad met Guzzi.....

wij gaan ook rond de 50 zitten luitjes
 
....Hopelijk vind ik de uitleg van de schetsen nog ergens, zodat ook de meer raadselachtige zoals bijgaande over de naloop wat begrijpelijker worden.
...
Ik weet niet of je dit boek kent: "Leitfaden fur Freunde des Gespannfahrens"
(De engels vertaling is gratis te downloaden vanaf www.sidecar.com/Hal.htm)
Als ik de schetsen van Pols zo zie (en gezien de datering) borduurt hij onder andere voort op wat er in dat boek staat. Misschien dat dat enig (nieuw) licht werpt ?
 
Ik weet niet of je dit boek kent: "Leitfaden fur Freunde des Gespannfahrens"
(De engels vertaling is gratis te downloaden vanaf www.sidecar.com/Hal.htm)
Als ik de schetsen van Pols zo zie (en gezien de datering) borduurt hij onder andere voort op wat er in dat boek staat. Misschien dat dat enig (nieuw) licht werpt ?

Dat boekje ken ik, heb er zelfs nog 1 of 2 kopietjes van liggen (liefhebbers?).

Ed raadde iedere nieuwe spanner aan dat boekje te lezen, maar het deel over swingarmvorken over te slaan. Ed koos zeer bewust voor de aanpak met telescoopvork i.p.v. swingarm en kon eindeloze lezingen geven om zijn keus te onderbouwen. Hij had vooral veel moeite met het feit dat bij de swingarm de naloop nogal behoorlijk kan veranderen tijdens in- en uitveren, waardoor het span onvoorspelbaar kan worden.

Verder vond hij ze onnodig duur .... :P
 
'k heb nog even naar m'n vork gekeken en inderdaad ik heb poten van 35 mm.
daar zou ik wel sportschool op los kunnen laten maar wat werkt werkt.

als de moderne zijspanbouwers op 20 mm naloop gaan zitten begrijp ik nu ook waarom ze van die zware stuurdempers monteren.

ik kan de aversie van Ed tegen schommelvorken wel voorstellen maar telescopen vind ik nu ook verre van ideaal.
het tordeerd en veert daardoor niet goed meer en het kost daardoor ook nog je keerringen.

dat was voor mij de reden om een swabel te gaan maken, daarmee verbind je de vorkpoten en kan je direct de naloop verkleinen.
Ed Pols platen zijn echter veel eenvoudiger, dan houdt ik mijn vorkverstijver er maar bij.

moturist? kan je ergens uit het archief van Ed ook herleiden hoe hij aan de diktes van de platen gekomen is?
ik vind ze namelijk erg dik, de kroonplaten zijn eigenlijk alleen een paar ribben van 3 of 4 mm dik dus dan vind ik 30 mm erg veel.
zeker bij dingen als kroonplaten is het natuurlijk "better safe than sorry" maar ik ben wel benieuwd of er nog een berekening achter schuilgaat.
 
....

....

moturist? kan je ergens uit het archief van Ed ook herleiden hoe hij aan de diktes van de platen gekomen is?
ik vind ze namelijk erg dik, de kroonplaten zijn eigenlijk alleen een paar ribben van 3 of 4 mm dik dus dan vind ik 30 mm erg veel.
zeker bij dingen als kroonplaten is het natuurlijk "better safe than sorry" maar ik ben wel benieuwd of er nog een berekening achter schuilgaat.

Hou er even rekening mee dat de originele kroonplaten gegoten zijn, dat in combinatie met de ribben maakt ze stijver dan gefreesde plaat, denk dat Ed Pols daarom die dikte heeft gekozen.

verder heb ik nu 35mm (SPI halflife) 38mm (T5 Jozef) en 40mm (ikkes fietsie)
Halflife controleer even of jouw naloop ook 90mm is (zoals de SPII en T5) dan ga ik vandeweek eens even tijd proberen te maken voor wat schetsen, ga ik voorlopig even uit van de wijsheid van ED Pols, 40 a 50mm naloop en 2 en 3 cm dikke platen.

later.....

Moturist: Tank van een Cali 3 heb jij zeker niks aan? (donkergroen, originele striping)

ps: Halflife, een 35mm voorvork tordeerd ook in een solofiets, zeker in combinatie met Brembo.......
 
En mensen; uiteraard vergeet ik nog wat.........
Meet even de afstand tussen onderzijde onderste kroonplaat en bovenzijde bovenste kroonplaat: dan weet ik hoelang de diverse pijpjes moeten worden........
 
.....

Moturist: Tank van een Cali 3 heb jij zeker niks aan? (donkergroen, originele striping)

.......


bedankt 3wheel voor het aanbod :} maar ik heb m'n Cali II tank nog, moet wel compleet gerestaureerd worden. Overigens overweeg ik hem te ruilen voor een T3 tank, die heeft -volgens mij- een iets grotere inhoud en niet dat maffe klepje over de tankdop. 'k Zie nog wel :)

Wel heb ik inmiddels een bandje voor het zijspan gevonden, 125R12 compleet met biba voor 42,50 Euro bij Hadeka banden in Groningen. Leuke lui met plezier in hun werk en verstand van motorfietsen en oldtimers, en die het leuk vinden dit soort probleempjes op te lossen :)

full
 
Toen ik het schreef zat me alleen direct af te vragen of een Cali III tank wel gaat passen, frametechnisch uiteraard wel maar zit inmiddels wel fors te twijfelen over de aansluiting met het zadel en de zijdeksels.....
Het is zo'n druppelvormige tank.
 
En mensen; uiteraard vergeet ik nog wat.........
Meet even de afstand tussen onderzijde onderste kroonplaat en bovenzijde bovenste kroonplaat: dan weet ik hoelang de diverse pijpjes moeten worden........

Bij mijn T5: duecento cinquanta sei millimetri

(256 millimeter dus)
 
maandag 27 september 2004 09:35 schreef 3wheel het volgende:[/b][/url]verder heb ik nu 35mm (SPI halflife) 38mm (T5 Jozef) en 40mm (ikkes fietsie)
Halflife controleer even of jouw naloop ook 90mm is (zoals de SPII en T5) dan ga ik vandeweek eens even tijd proberen te maken voor wat schetsen, ga ik voorlopig even uit van de wijsheid van ED Pols, 40 a 50mm naloop en 2 en 3 cm dikke platen.
volgens mijn wpl handboek zijn de t5 en sp1 dezelfde motorfiets afgezien van wat cosmetische dingen. dus ik vind het vreemd dat jozef dikkere poten heeft (bouwjaar?)

ps: Halflife, een 35mm voorvork tordeerd ook in een solofiets, zeker in combinatie met Brembo.......

klopt, dat is nu eenmaal een eigenschap van een telescoop daarom hebben ze tegenwoordig allemaal dubbele schijven.
bij de lengte van een telescoop kan je het niet meer met dikkere poten alleen ondervangen.
 
volgens mijn wpl handboek zijn de t5 en sp1 dezelfde motorfiets afgezien van wat cosmetische dingen. dus ik vind het vreemd dat jozef dikkere poten heeft (bouwjaar?)
Mijn 1985 T5 is een serie-3 T5 met 38mm vork (zelfde als SP2). De oudere T5's (serie 1 en 2) hebben dezelfde (35mm) vork als de SP1.
Misschien is voor de voorvork een stabilisator een verbetering ?
 
om het nog even duidelijker te maken........ }) er bestaan zelfs T5's met 40mm poten, daar liep ik tegen aan toen ik een T5 onderpoot bestelde voor mijn SPII (zelfde spatbord bevestiging.......) en toen vervolgens (danku meneer Lamers) een poot kreeg die wel heel erg ruim om de vork heen rinkelde.....
heeft met het bouwjaar te maken voorzover ik begrepen heb.

en trouwens?? wat voor werkplaatshandboek is dat??, zit namelijk ook een flink verschil in de motorblokken van de SPI (1000cc ovale koelribben, afgerond klepdeksel) SPII (1000cc hoekige cylinders en klepdeksels) en de T5 (850cc hoekige cylinders en klepdeksels)

Verder zitten er tussen de I en de II/T5 nog wat verschillen wat betreft de carter-ontluchting.

 
Laatst bewerkt:
het blijkt weer dat je niet zomaar uit je geheugen dingen moet roepen :X

mijn handboek heet seimm moto guzzi- servizio pubblicazioni techiche
cod. 17 92 01 61

een groen zachte kaft a4 boek, volgens mij een originele guzzi uitgave.

[schaammodus] het handeld over de 1000sp en de V1000G5 [/schaammodus]

die zijn dus wel practisch hetzelfde 8-)
 
geeft niets, was is mijn "vakidioot" modus...... rij al 15 jaar niets anders als Guzzi en een goede vriend is jaren lang dealer geweest.

Dat boek is inderdaad een fabrieks publicatie: wees daar zuinig op; die gaan zeker voor de oudere types (worden namelijk allang niet meer gedrukt) voor redelijke bedragen over de toonbank.....

Heb nog geen tijd gehad om schetsen te maken, vandaag de hele dag in een cursus/workshop gezeten (Meyers-Briggs e.d. crap.......) dus ik sta ook wel een beetje in de schaammodus........

Heb wel even nagevraagd of de oude monteur van ferry nog wel eens draaiwerk doet, maar die heeft daar ook de apparatuur niet meer voor, tis dus nog even zoeken naar materiaal en lokatie, tot die tijd luisteren we gewoon aandachtig naar de restauratie verhalen van Moturist........

Zelf zit ik ook een beetje in die publicaties van Hal te lezen, is heel leerzaam.

greetz
 
Dat boek is inderdaad een fabrieks publicatie: wees daar zuinig op; die gaan zeker voor de oudere types (worden namelijk allang niet meer gedrukt) voor redelijke bedragen over de toonbank.....
ik heb een tijdje terug geleerd dat je nooit en te nimmer wpl boeken weg moet doen, op een dag koop je uit nostalgie toch weer zo'n oud lor.

Heb nog geen tijd gehad om schetsen te maken, vandaag de hele dag in een cursus/workshop gezeten (Meyers-Briggs e.d. crap.......) dus ik sta ook wel een beetje in de schaammodus........
en, en, en? hoe verknipt ben je?
Zelf zit ik ook een beetje in die publicaties van Hal te lezen, is heel leerzaam.

Holland Amerika Lijn?

of die meneer van de magnetische velden? hall?
 
Zijn er nog dingen die je mist?, heb ook nog wel het een en ander aan Guzzi spul rondslingeren op zolder, voornamelijk brembo-spul maar ook nog een paar tanks (weet niet uit me hoofd of daar een Cali exemplaar bijzit). Beugeltjes enzo heb ik ook wel maar dat is eigelijk allemaal voor kleine guzzi's en de SP serie.
vragen staat vrij.

greetz
Steven

Hee Steven, ik had over deze post heen gelezen, dom, dom :P
In elk geval alvast bedankt voor je aanbod :}

Wie weet wat ik straks tegen ga komen als ik het remsysteem weer in elkaar zet. De remklauwen zijn inmiddels volledig gereviseerd, maar de cilinders en de remdrukverdeler moet ik nog onder handen nemen.

Verder ben ik nu op zoek naar de beugels voor het voorspatbord:

full


die oude zijn op sommige plekken teveel door roest aangetast om nog opnieuw te verchromen.
 
.......
Holland Amerika Lijn?

of die meneer van de magnetische velden? hall?

nope, lees de post van Jozef (op pag. 8 van dit topic)...... www.sidecar.com/Hal.htm

En verder weet iedereen die Arthur C Clarke kent wie HAL is......... (en welk bedrijf daarmee bedoeld wordt......)

Moturist: voor die beugels ga ik van het weekend effe beneden spitten, volgens mij ligt er achter in de werkplaats nog een compleet spatbord met dergelijke beugels, mag mischien ook voor weinig weg (heeft zo z'n voordelen om boven een motorzaak te wonen en de eigenaar al 16 jaar te kennen..........)

off topic modus.....
en Halflife?? ben niet verknipt hoor....... ech nie......... mischien alleen een tikkie koel, berekend en emotieloos...... al die mierende watjes die proberen emotioneel te zijn: die zijn pas verknipt
en weer on topic.......

later
 
.....

Moturist: voor die beugels ga ik van het weekend effe beneden spitten, volgens mij ligt er achter in de werkplaats nog een compleet spatbord met dergelijke beugels, mag mischien ook voor weinig weg (heeft zo z'n voordelen om boven een motorzaak te wonen en de eigenaar al 16 jaar te kennen..........)

.......

later

dat zou helemaal super zijn.

[me]moturist wacht in spannig af[/me]
 
........


moturist? kan je ergens uit het archief van Ed ook herleiden hoe hij aan de diktes van de platen gekomen is?
ik vind ze namelijk erg dik, de kroonplaten zijn eigenlijk alleen een paar ribben van 3 of 4 mm dik dus dan vind ik 30 mm erg veel.
zeker bij dingen als kroonplaten is het natuurlijk "better safe than sorry" maar ik ben wel benieuwd of er nog een berekening achter schuilgaat.

@ halflive:

Nou, die dikte van de oorspronkelijke kroonplaten is bij mijn Cali II heel wat meer dan een paar ribben van 3 a 4 mm.

Ik heb ze zojuist even opgemeten. De bovenste is gemiddeld ca. 12 mm dik, en de ribben zijn toch ruim 20 mm hoog, maar de kragen waarin de poten geklemd zitten hebben een dikte van 25 mm. Bij de onderste zijn de ribben ca. 28 mm, maar rond de poten is de dikte 34 mm. Ik neem aan dat je een bepaalde dikte moet hebben rond de poten om voldoende "knelkracht" te bereiken.

Opvallend is dus ook dat de onderste kroonplaat aanzienlijk zwaarder is dan de bovenste.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan