accu-oplader

mrs dragstar

Rookie
26 mei 2004
6
0
arnhem
Ik heb reeds een druppelaar maar wil graag een accu-oplader kopen, heeft iemand tips voor me waar ik oop moet letten bij aanschaf of heeft iemand goede ervaringen...ik weet eerlijk gezegd niet of dat verschilt of dat ze universeel zijn...graag advies...
 
Allereerst welkom of Motor-Forum *D !

Je hebt al een druppellader en je wilt een acculader kopen?
Waarom :?

Zie het zo: een druppellader is evengoed een acculader, maar wel eentje die het laden rustig(er) aan doet.
Bovendien kan je de accu ongestraft lange tijd aan een druppellader aangesloten laten staan. De accu raakt dus nooit overladen.

Een gewone lader (en zeer zeker een auto-acculader) gaat doorgaans 'n stuk ruiger te werk. De laadstroom is 'n stuk hoger (laadt wel sneller) en de te laden accu kan NIET ongestraft aangesloten blijven staan!
Doorgaans overlaadt je de accu al gauw (kan al na 1 uur laden) en da's niet gezond voor de levensduur.

Mijn tip: heb je op dit moment geen problemen met je accu, blijf dan gewoon bij je huidige lader ;) . Heb je ook nog een paar extra duiten over om te :]
:)
 
Mee eens!
Als je gewoon de drupellader gebruik voor als je niet rijd, dan gaat er niets fout, anders gezegd: mensen die een acculader nodig hebben, hebben een defecte accu of laadsysteem op de motor, er klopt iets niet en moeten de oorzaak elders zoeken.
normaal gesproken heb je geen lader nodig...
Je kan de accu wel laden met een druppellader maar dat gaat erg langzaam, dan zul je toch de accu wel een aantal dagen aan de lader moeten hangen om m een beetje op te laden..Vaak leveren laders maar een paar mAmp's (om te druppel-laden), en dan valt het niet mee om daar je accu mee te laden als 'ie leeg is.

Er zijn 2 manieren om je accu kapot te krijgen: overladen ( te hoge aanhoudende klemspanning daardoor sulfaatvorming )
en leeg laten trekken, een lege accu vreet zijn eigen platen op en gaat echt stuk, daarom mag je je accu nooit helemaal leeg trekken/maken. Je moet het zo zien: als de accu leeg raakt dan wordt het accuzuur ook voor het inwendige actief en zal de platen opvreten. ( t'is wat ingewikkelder maar zo kan je het zien) Bij een "volle"accu is het accuzuur dus niet actief en zal dan ook het inwendige van de accu niet "opvreten"

Dit geldt dan voor de motor accu's zoals we die kennen, niet voor andere "batterij-vormen"

groeten
 
mensen bedankt voor de reakties.
Het is namelijk zo:
De motor heeft anderhalf jaar stilgestaan, ik heb namelijk een dochtertje gekregen, die is nu 7 maanden en heb dus ff geen tijd om te biken gehad.
Ik ben zo stom geweest de accu erin te laten zitten, maar die was dus "kats" leeg! Ik denk dan koop ik meteen maar een accu oplader dan ben ik van het gesodemieter af, maar wist niet dat ik dus de accudruppelaar ook kan gebruiken om hem op te laden, dacht dat die alleen regelde..... :?
Maar goed de accu is reeds opgeladen en de motor startte direkt...ik weet dus niet of de accu geleden heeft of niet maar hij doet het wel.. :]
Dus ik kan weer lekker biken...

Greetz...
 
Accu laden: Heb je een dag tijd? gebruik maar je druppellader: typisch 0.3ampere per uur, maakt voor een volle accu van 12A toch maar 36 uur vooraleer die volledig is opgeladen. Onderhoudslading (in de winter als voorzorg: 1 keer per week een nachtje opladen is voldoende). Een druppellader is ook beveiligd tegen overladen > bij maximaal geladen accu werkt de druppelaar omgekeerd: beetje ontladen, beetje laden, en dit afwisselend > prima voor je accu.
Een auto accu lader geeft teveel stroomsterkte 3 tot zelfs 6 ampere per uur, en is meestal niet beveiligd. Dodelijk voor je motor accu. Een auto acculader kun je wel gebruiken in NOODgevallen: "7u30: HELP men accu is te leeg om te starten en ik moet naar men werk!!!" In zo'n (meestal winters) typisch geval is je accu maar een klein beetje ontladen en heeft em genoeg aan een boost van 1 of 2 ampere. Leg die dan aan de autoacculader voor een kwartiertje en hupsakee, batterij genoeg opgeladen om te starten en na 20 menuutjes rijden is je accu vanzelf voldoende opgeladen. Soms is zlfs een bijlading van 5 menuten al voldoende om je bike te kunnen starten. Niet vergeten hem dan savonds aan de druppllader te leggen ... ;)

Samengevat:
In de winter: elke week aan de druppellader voor een nachtje.
In noodgevallen: een kwartiertje (1uur MAX) aan de autoacculader.
Een keer per seizoen: +/- polen afborstelen en invetten met batterijvet
Een keer per seizoen: batterij zuur gehalte kontroeren en bijvullen indien nodig.

Op die manier gaat je accu minstens een jaar of vijf mee.
Heb je de pech dat je in korte tijd 2 keer na elkaar een platte accu had zonder aanwijsbare reden (uiteraard zonder flauwe flaters zoals lichten laten branden), denk dan maar aan batterij vervangen: die is meestal op sterven na dood.

Jaja, ik weet het, iedereen hier weeet dit al wel, maare meschien toch ook weer niet... :]
 
Ik weet het niet, je ziet het wel over een paar uur waneer je de accu uitprobeert.
Ik heb reeds een druppelaar maar wil graag een accu-oplader kopen, heeft iemand tips voor me waar ik oop moet letten bij aanschaf of heeft iemand goede ervaringen...ik weet eerlijk gezegd niet of dat verschilt of dat ze universeel zijn...graag advies...
Ik heb de aller goedkoopste accu-lader uit de Lidl. Doet het prima. Heb ik eigenlijk het zelf nog nooit gebruikt, maar ik heb het al zo'n vijf keer uitgeleend. Elke keer met succes terug gebracht.
 
Bouw mijn (druppel)lader zelf, oud Elektuur ontwerp maar werkt perfect, lever ca 0,4 A om te laden en gaat automatisch over op druppelladen als de ingestelde eindspanning is bereikt. En deze kan ik fijn zelf bepalen en daar hou ik wel van.!! Gebruik dit al jaren en heb er hier al meerdere van gebouwd en nooit problemen mee gehad. Of gehoord van mede gebruikers. En nooit een lege of defecte accu gehad. Lader hangt er continu aan en na vier maanden ( ja, ik ben een watje en heb ook nog iets met vier wielen )starte mijn fiets zoals ie moest en kon ik vrolijk naar het wintertreffen in Meldersloo.

Grtz Hans
 
Ik ben beginnende motor rijder en heb dus een foutje gemaakt..

De motor staat bij mij beneden in de flat in een soort motor berging. Daar heb ik geen stroomvoorzieningen e.d.

Afgelopen vrijdag ben ik eventjes bezig geweest met de motor en heb ik (stom!) de sleutel in mijn contact laten zitten met beide koplampen aan (Triumph Street). Na een minuut of 15 vond ik het dus vreemd dat het licht afnam.. wat blijkt.. accu leeg! Starten lukt nu dus niet meer..

Nu kan ik dus een autoacculader ergens vandaan toveren en ergens een stopcontact zoeken en vervolgens 15 min erop zetten waarmee ik hem kan starten. Maar kan ik hem ook op een auto met draaiende motor zetten met startkabels? Werkt dat ook?
 
ja en ja
auto accu lader niet TE lang laten aanstaan, want stroomsterkte is veelal te groot en dat kan slecht zijn voor een motoraccuutje. kwartiertje halfuurtje kan geen kwaad, maar of dat genoeg zal zijn? 2amp/uur is geen probleem, snelladers wel!
met startkabels kan ook. Auto NIET op contact, zo krijgt de autoelectronica niet op zen donder moest je per abuis een kortsluiting maken.
eerst kwartiertje bijladen, en dan per startkabel starten ...prima, en dan 50km rijden om je accu weer vol te krijgen.
succes
 
Laatst bewerkt:
Om te starten vanaf een auto met draaiende motor zou ik afraden.
Als ik jou was zou ik je motor accu eruit halen en in thuis opladen. (eventueel een lader vragen van iemand)
 
Ik ben beginnende motor rijder en heb dus een foutje gemaakt..

De motor staat bij mij beneden in de flat in een soort motor berging. Daar heb ik geen stroomvoorzieningen e.d.

Afgelopen vrijdag ben ik eventjes bezig geweest met de motor en heb ik (stom!) de sleutel in mijn contact laten zitten met beide koplampen aan (Triumph Street). Na een minuut of 15 vond ik het dus vreemd dat het licht afnam.. wat blijkt.. accu leeg! Starten lukt nu dus niet meer..

Nu kan ik dus een autoacculader ergens vandaan toveren en ergens een stopcontact zoeken en vervolgens 15 min erop zetten waarmee ik hem kan starten. Maar kan ik hem ook op een auto met draaiende motor zetten met startkabels? Werkt dat ook?

ff aanduwen ?
 
Auto NIET op contact? Bedoel je gewoon in parkeerstand met geen draaiende motor? Dan geeft de accu toch geen stroom?

En dan na 15 min. de motor proberen te starten met nog de kabels eraan?!

Motorsleutels in broekzak houden.
Motoraccu aan lader voor kwartiertje half uur max. Indien laadstroom 2amp max is mag het een uurtje.

Autosleutels in je broekzak houden !!!!!!!
Motorsleutels in broekzak houden
Kabels aansluiten, en geen kortsluiting maken.

Motorsleutel in contact stoppen en motor starten
Minuutje of 5 laten draaien, voor een keer mag het.
Met draaiende motormotor voorzichtig startkabels lossen, geen kortsluiting maken
Indien motor nu stationair goed loopt, dan is alles ok.
Indien niet procedure van begin af herhalen.

Motor stillleggen.
Motor proberen te starten zoals gewoonlijk.
Zou goed moeten gaan, zoniet, procedure herhalen.

Lukt het na 2 keer niet. Optimate lenen en accu volgens de regels van de kunst opladen.

Succes.
 
ja en ja
auto accu lader niet TE lang laten aanstaan, want stroomsterkte is veelal te groot en dat kan slecht zijn voor een motoraccuutje. kwartiertje halfuurtje kan geen kwaad, maar of dat genoeg zal zijn? 2amp/uur is geen probleem, snelladers wel!

Klopt deels...
Ampere-uur is de stroom die de accu over een beperkt aantal uren kan leveren,
niet die geleverd wordt bij het belasten van een gebruiker (in dit geval de andere accu)
Als de spanningen (voltage's) die beide accu's maximaal kunnen leveren verschilt kun je wel tegen een probleem aan lopen

Het is nog steeds zo dat een accu een spanningsbron is, geen stroombron anders zou het me een zooitje worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan