How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geweldige uitleg en foto's! Bedankt voor je moeite.

Wat doet die dode hond op de achtergrond van één van de foto's? Heb je die ook nodig om succesvol de remmen te reviseren, of is het slechts een waarschuwing dat je het opvangbakje met remvloeistof niet moet laten slingeren met dieren en/of kinderen in de buurt? ;)
 
Ik kan mijn voorremhendel momenteel erg ver indrukken voor hij aangrijpt. Nu zit er geen lucht in de leidingen en staat ie ook op zijn "meest dichtbije" aangrijppunt ingesteld. Als ik goed hard druk komt ie zelfs tegen het stuur aan. :+

Ben langs de dealer geweest en die legde me uit dat het lag aan de vieze remzuigers, alleen volgde ik het niet helemaal. Misschien iemand iemand anders hier bekend met dat fenomeen? :? :)Weet je dat al zeker?;)

wat voor kleur heeft je remvloeistof? als het op cognac lijkt is het wel tijd om er vers remsap in te doen
 
hmm kan ook ff niet bedenken hoe dat aan de smerige zuigers zou kunnen liggen :?

Heb je alles op peil en 300% zeker de lucht eruit? Soms kan het lijken of echt alles eruit is maar verziekt 1 klein rotbelletje de boel toch nog. Niets lek aan het systeem? Kijk ook je remslang eens na op bobbeltjes (als er druk op staat), dat betekend remslang vervangen.
Shit, vergeten te reageren... maar ik zit dus nog steeds met hetzelfde probleem. Gisteren nieuwe vloeistof erin en remleidingen ontlucht. Volgens de dealer had ik een remrevisie nodig en ik heb een stel stofringen + pakkingen gekocht en meegenomen naar een kenner om het samen met hem te fixen.

De dealer verklaarde dus ipv dat de zuigers tégen de schijf aan gedrukt bleven door verrotte stofringen dat de zuigers te ver naar binnen getrokken werden en ik daarom zo een grote slag moest maken voor de boel remde. De kenner vond het reviseren niet nodig omdat het wiel perfect soepeltjes ronddraaide en adviseerde me het gedeelte tussen de hevel en het remvloeistofpotje/banjobouten te vervangen. Daarzo ergens in de rode cirkel dus:

full


Ik weet het niet meer, ik wil gewoon weer keihard strak kunnen remmen. Iemand anders misschien enig idee? Ik ga nu eerst even langs een andere dealer om dat stuk te vervangen en dan ga ik wel weer verder proberen :N

Heb nu weer de motor met tieraps en een ingedrukte rem de hele nacht laten staan... de remhendel kon ik strak tegen het stuur drukken als ware het een koppelingshendel B|
 
Ok hij staat nu maar gewoon bij de dealer, vanavond meer.. ;)


Omdat het topic toch omhoog is geschopt..... en Phatzak al nieuws? ;)

als na meerdere keren ontluchten alles gechekt geen lekken etc etc nog steeds geen drukopbouw of weinig dan is er waarschijnlijk iets mis aan het stuur. Daar alle rubbere dingen vervangen moet dan veel goed doen. waarom dit als laatste ... volgens mij komt het niet zo vaak voor maar laat daar alstublieft iemand op reageren die veel motoren onderhoud. :X

en voor het terugdrukken van de pistons bij het vervangen van de blokjes.... zeker niet met een tang doen...
-1. beschadigd alleen maar
-2. als ze te zwaar gaan om met de hand terug te duwen is het waarschijnlijk toch wel verstandig om de boel echt schoon te maken zoals in de howto beschreven staat

Mocht je toch niet een perfect werkende rem willen hebben en met wat meer kracht de pistons terugdrukken gebruik dan lekker een lijmklem die zijjn daar beter voor geschikt en kosten ook geen kont... bedenk dat 99% van de beschadegingen en geklooi komt door niet het juiste gereedschap te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
als ik effe een vraagje mag stellen in dit wat oudere topic ....

Ik heb de remolie voor mijn Shadow VT700c ververst en de boel ontlucht. Hij remt helaas nog voor geen meter. Zonder al teveel kracht knijp ik de hendel van de voorrem tegen het handvat aan.
De blokken zij in orde (4 mm allebei),
de schijf is in orde (4.7 mm, moet vervangen bij -ik meen- 4 mm)

Het enige dat ik op dit moment kan bedenken wat ik eventueel fout gedaan kan hebben is het volgende:

Bij het (steeds) bijvullen van het reservoir op het stuur had ik dat reservoir niet in alle richtingen horizontaal staan. De vloeistof lag er dus schuin in. Zou dat het probleem kunnen zijn, teveel lucht bovenin het reservoir ?

Als ik de foto's hier bekijk (hulde !) dat zetten jullie de boel horizontaal door:

- de motor op de zijstandaard te zetten;
- het stuur naar rechts te draaien.

Klopt dat ?

Thanks,


Paul.
 
als ik effe een vraagje mag stellen in dit wat oudere topic ....

Ik heb de remolie voor mijn Shadow VT700c ververst en de boel ontlucht. Hij remt helaas nog voor geen meter. Zonder al teveel kracht knijp ik de hendel van de voorrem tegen het handvat aan.
De blokken zij in orde (4 mm allebei),
de schijf is in orde (4.7 mm, moet vervangen bij -ik meen- 4 mm)
[/qoute]
deze dingen zullen er nooit voor zorgen dat je remhandel blijvend tegen het stuur drukt door de zelf afstellende werking van de rem.
Het enige dat ik op dit moment kan bedenken wat ik eventueel fout gedaan kan hebben is het volgende:

Bij het (steeds) bijvullen van het reservoir op het stuur had ik dat reservoir niet in alle richtingen horizontaal staan. De vloeistof lag er dus schuin in. Zou dat het probleem kunnen zijn, teveel lucht bovenin het reservoir ?
Helaas is elk miniscuul (nouja....) luchtbelletje voldoende om je rem sponziger te laten worden... dus toch nog een keer erg netjes (belangrijk) de howto volgen dan moet het een stuk beter zijn.
Mits voor dat je wat veranderde het niet ook al slecht was (dit komt uit je verhaal niet duidelijk naar voren)en je alle hardware correct hebt gemonteerd.
Als ik de foto's hier bekijk (hulde !) dat zetten jullie de boel horizontaal door:

- de motor op de zijstandaard te zetten;
- het stuur naar rechts te draaien.

Klopt dat ?

Thanks,


Paul.
hoe je stuur houd maakt niet uit al zal een horizontaal rempotje de boel makkelijker maken. 1 regel geen lucht naar binnenpompen dus vloeistof niveau bij ontluchten of verversen zeer goed in de gaten houden en vaak bijvullen.
 
Hey Mafketel ;)

Ik vergat te zeggen dat de voorrem voor de "verversing" even kloterig remde als nu. Ik had gehoopt dat met nieuwe olie en ontluchten het probleem opgelost zou zijn. Niet dus :(

Een kennis van de Shadow Club suggereerde dat ik gewoon te weinig druk heb. Zo voelt dat inderdaad aan. Ik knijp zonder moeite de handel tegen het handvat.

Hij opperde om er maar eens nieuwe leidingen op te zetten. De huidige bewegen inderdaad flink als ik in de rem knijp. Wie weet zetten ze ook wel behoorlijk uit als ik rem, waardoor de druk niet daar terechtkomt waar je hem hebben wilt.

Het schijnt trouwens dat het beter is om sowieso om de 4 jaar nieuwe leidingen erop te zetten. Dat niemand dat doet is een andere verhaal.

Wat denk je, een setje Stahflex scoren maar ?


Paul.
 
:N
Daar gaan stalen leidingen niet tegen helpen hoor. Als je door flex in de leidingen de handle tegen het stuur aankrijgt blaastie waarschijnlijk ook op als een verjaardagsballon.
Ik denk eerder dat er toch nog ergens lucht in zit. Zelfs als er ergens iets lekt moet je 'm tijdelijk wel hard kunnen krijgen.
Begin eerst maar eens met ontluchten bij je banko an de remcilinder en daarna de banjo's bij de evt. verdeler. Vervolgens gewoon onderaan bij de remklauwen. Waarschijnlijk sta je nu lekker een luchtbel heen en weer te pompen.
 
Als ik de klauw al zo ver gedemonteerd zou hebben, zou ik hem meteen even spuiten. Ondanks dat dit mooie topic over de revisie gaat, is het wellicht handig om dit als tip mee te geven.
02.jpg
 
@ AvdLInden

Ik kan natuurlijk best de banjo bij het remapparaat zelf ontluchten. Hoe doe ik dat bovenaan ? Moet het reservoir met remvloeistof dan open blijven ?

Ik heb overigens een enkele schijf, dus geen verdeler.

Ik heb overigens het vage vermoeden dat ontluchten niet het probleem is hier. Maar je weet maar nooit, ik ga het deze week proberen en laat jullie weten ...


Paul.
 
Hey Mafketel ;)

Ik vergat te zeggen dat de voorrem voor de "verversing" even kloterig remde als nu. Ik had gehoopt dat met nieuwe olie en ontluchten het probleem opgelost zou zijn. Niet dus :(

Een kennis van de Shadow Club suggereerde dat ik gewoon te weinig druk heb. Zo voelt dat inderdaad aan. Ik knijp zonder moeite de handel tegen het handvat.

Hij opperde om er maar eens nieuwe leidingen op te zetten. De huidige bewegen inderdaad flink als ik in de rem knijp. Wie weet zetten ze ook wel behoorlijk uit als ik rem, waardoor de druk niet daar terechtkomt waar je hem hebben wilt.

Het schijnt trouwens dat het beter is om sowieso om de 4 jaar nieuwe leidingen erop te zetten. Dat niemand dat doet is een andere verhaal.

Wat denk je, een setje Stahflex scoren maar ?


Paul.


Idd vervangen door stalen leidingen. Ouwe remleidingen zetten uit bij het remmen. Maar dat je handle tegen het stuur komt das wel heel veel dat kan niet van die leidingen. Je hebt gewoon niet goed ontlucht


of ben je vergeten de remschijf te monteren? _O- _O-
 
Omdat het topic toch omhoog is geschopt..... en Phatzak al nieuws? ;)
Hij staat nog steeds bij de dealer B|

Neh geintje ;) De motorzaken die ik had gevraagd kwamen in principe niet verder dan "ontluchten" of "reviseren" :Z Ja, leuk ... heb je een paar uur werk, ben je helemaal blij en hoop je dat je rem eindelijk weer kneiterhard is waarna plots blijkt dat je weer heel lang moet ontluchten.

Uiteindelijk weet je zeker dat alle lucht eruit is en dat het probleem dus toch ergens anders moet liggen. Maarjah, ik had toevallig een grote beurt voor de motor bij tlrboy geregeld en die ging ook meteen even naar de rem kijken. Die had nog een revisiesetje voor de hoofdremcilinder van een TLR liggen en die past ook op de ZX-6R...

... en zo geschiedde, setje gereviseerd en alles was weer zoals de oude *O* (na 6 maanden :X )

Ik denk dat Paul Jenner daar ook maar eens naar moet gaan kijken? :? Wat helemaal fout is en wat ik deed is dus telkens de rem "testen" en met een elastiekje de hendel heel strak tegen het stuur trekken e.d. om het probleem te bekijken. Waardoor ie alleen nog maar verder van binnen werd gesloopt... |( (je remblokken staan al tegen de schijven aan, als je dus nog harder drukt, druk je dus in principe het binnenwerk kapot)
 
@ AvdLInden

Ik kan natuurlijk best de banjo bij het remapparaat zelf ontluchten. Hoe doe ik dat bovenaan ? Moet het reservoir met remvloeistof dan open blijven ?

Ik heb overigens een enkele schijf, dus geen verdeler.

Ik heb overigens het vage vermoeden dat ontluchten niet het probleem is hier. Maar je weet maar nooit, ik ga het deze week proberen en laat jullie weten ...


Paul.

Reservoir moet dicht. Ontluchten bij de banjo door ff druk te zetten en de banjo voorzichtig heel ff te lossen. Wel ff een doekje eronder!
 
Ik neem aan dat de "hoofdremcilinder" ergens in mijn remklauw zit ?

Hoe kan ik in 's Heerennaam controleren of die goed of slecht is ?

@ Hawkeye:

Ik heb gisteren de schijf er maar weer eens tussen gezet, in plaats van dat kartonnetje, maar het probleem bleef hetzelfde hoor :lol: O-)


Paul.
 
Laatst bewerkt:
Nee, de hoofdremcilinder is het zuigertje/cilinder welke aan je reservoir zitten op je stuur. in je remklauwen zitten de zg. werkcilinders.
ff ander vraagje, doe je tijdens het ontluchten steeds de deksel op je reservoir? dat begrijp ik tenminste uit je tekst.
 
Nee, de hoofdremcilinder is het zuigertje/cilinder welke aan je reservoir zitten op je stuur. in je remklauwen zitten de zg. werkcilinders.
ff ander vraagje, doe je tijdens het ontluchten steeds de deksel op je reservoir? dat begrijp ik tenminste uit je tekst.

Maakt het nog verschil dan of je t met of zonder deksel doet, er wordt immers geen druk opgebouwd in de het reservoir.

Ik doe t btw met deksel, ivm met knoeien en lichte verfafbijtoverstromingen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan