How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.224
3.504
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles bij cmsnl.com gehaald,
wat het schuren betreft, ik heb het toen met korel 500 en met korel 800 gedaan, wel waterproof. Daarna met belgom ff polijsten en het is weer spiegelglad, je ziet er niets meer van. Maarja, je moet niet de groeven erin gaan schuren, dan kan je beter nieuwe zuigers bestellen.
 
Thanks Zero.


Maar ik ben bij mijn Honda dealer geweest. we hebben het boek van EBC en Ferodo bekeken. er zijn geen alternatieve blokken voor mijn Shadow beschikbaar :(

Ik moet het maar doen met de dingen die er nu op zitten.


Paul.
 
Ongeveer een week geleden ben ik begonnen de revisie van mijn remklauwen. Nu ben ik daar nog steeds mee bezig want het probleem is dat ik mijn zuigers niet handmatig kan indrukken. Eenvoudig gesteld: ik kan ze helemaal niet indrukken of uitpersen met perslucht. Ze zitten zo vast als een huis. Ik heb nu 1 remklauw in de wasbenzine gelegd in de hoop dat die zuigers gaan lossen maar tot op dit moment zonder succes. Heeft er iemand van jullie soms nog een oplossing voor mij?
 
In deze handleiding stond dan ook "eerst de cupjes zo ver mogelijk eruit persen voordat je de klauw demonteert".
Heb je dat gedaan ?


Paul.

Dat heb ik geprobeerd maar dat lukte dus niet vandaar mijn wasbenzine oplossing.

in de wasbenzine leggen is PRECIES wat je NIET!!! moet doen. de seals rond de remzuigers zetten uit onder invloed van aardolieproducten als wasbenzine en klemmen de zuigers alleen maar meer vast.

Dat mijn pakkingen hierna vervangen moesten worden wist ik. Wat kan ik dan volgens jou beter doen om die zuigers los te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het goed, dat

ze er wel een eindje uitsteken,
maar dat je ze niet verder krijgt ?

Je zou dan misschien voorzichtig kunnen proberen om ze er met een waterpomptang uit te halen. Maar je moet de zuigers dan wel beschermen d.m.v. een stukje rubber (groot leastiek ?) of iets dergelijks. Als je ze ernstig bekrast kun je ze weggooien en ze zijn niet goedkoop.
Probleem is misschien dat ze scheef zitten nu. Een beetje wiebelen al geprobeerd ?


Paul.
 
als de zuigertjes er met de rempomp al niet m,eer uit te pompen zijn ga je er met een waterpomptang naar mijn mening helemaal geen beweging in krijgen zonder de zuigers te vernaggelen.
@punica78: ik snap niet helemaal waar je het wasbenzine-idee vandaan hebt, want wasbenzine smeert helemaal niets of zo, het droogt alleen maar uit. (en laat veel rubbers opzwellen)
Een soort kruipolie was/is een beter idee.
 
Lees ik dit nu pas! Heb net even de blokken verwisseld en remcupjes (zuigertjes) schoongemaakt van mijn Bandit 1200. ATE-vet gebruikt (voor het eerst) wat een pracht dat spul. En had een busje remmenreiniger gekocht. Fantastisch ging het! Je weet toch nooit hoe de cupjes er uit zien als je woonwerk rijdt elke dag!

Lees achteraf dat ik nix fout gedaan heb :+ :} x
 
Ongeveer een week geleden ben ik begonnen de revisie van mijn remklauwen. Nu ben ik daar nog steeds mee bezig want het probleem is dat ik mijn zuigers niet handmatig kan indrukken. Eenvoudig gesteld: ik kan ze helemaal niet indrukken of uitpersen met perslucht. Ze zitten zo vast als een huis. Ik heb nu 1 remklauw in de wasbenzine gelegd in de hoop dat die zuigers gaan lossen maar tot op dit moment zonder succes. Heeft er iemand van jullie soms nog een oplossing voor mij?

alles lekker inspuiten met WD 40 en na een dag je klauw terug monteren, net zo lang remmen tot ze er wel uitkomen, demonteren en verder knoeien....
 
Allereerst: :} :} voor dit topic :) Heb net voor het eerst m'n remmen uit elkaar gehaald, en dit topic heeft daar super bij geholpen :Y

OK, het duurde wat :X lang want knutselnoob, maar uiteindelijk is het toch min of meer gelukt.

Weet ook waarom 'ie zo kut aan het remmen was, 4 van de 8 zuigers zaten gewoon muur- en muur vast. Behoorlijk lopen kutten om die krengen er uit te krijgen, kwam ook best wel een partij rotzooi tussenuit :X

Maar goed, gelijk een kanariegeel kleurtje gegeven (wat hoogstwaarschijnlijk morgen er weer afligt door de absurde hoeveelheid gemorste remvloeistof B| ) en ze doen het weer prima. Nogmaals :}


[edit]
Oh ja, toch nog even een vraag: die pennen die de remblokjes vasthouden waren best wel wat versleten. Kan dat kwaad, of moeten die nog vernieuwd worden :? Niet dat ze flinterdun geworden waren, maar je kon wel zien dat ze wat inkepingen hadden.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Lees ik dit nu pas! Heb net even de blokken verwisseld en remcupjes (zuigertjes) schoongemaakt van mijn Bandit 1200. ATE-vet gebruikt (voor het eerst) wat een pracht dat spul. En had een busje remmenreiniger gekocht. Fantastisch ging het! Je weet toch nooit hoe de cupjes er uit zien als je woonwerk rijdt elke dag!

Lees achteraf dat ik nix fout gedaan heb :+ :} x


heb je een nieuwe tube A.T.E gekocht?

kan je me vertellen of het bij jou ook een beetje klonterig is?
het vet dan he.... :X

volgens mij is mijn tubetje een langzame dood gestorven..
werkt nog prima maar is wel aardig klonterig/korrelig aan het worden.
na het uitsmeren op de cylinders is het overigens wel weer prima.
 
Ik ben bezig met het opknappen van een Honda Shadow. Nu heb ik de remmen ook gereviseerd. Alle remolie is eruit gegaan. Nu wilde ik de boel ontluchten en nieuwe olie erin doen maar hoevaak ik die remhendel ook inknijp, er komt geen olie onderuit. Ik bouw op de een of andere manier geen druk op. Ik heb iets gelezen over een kogeltje bij de remhendel die er voor zorgt dat de olie niet terugstroomd in het reservoir, ik denk zelf dat dat het probleem is. Iemand ideeen? En als het kogeltje het probleem is, hoe pak ik dat dan aan?
 
Er zit geen kogeltje bij de remhandel. Ik heb de remmen van mijn Shadow ook gereviseerd en het duurde werkelijk eeuwen voordat er echt lekker druk werd opgebouwd, maar dat terzijde.

Het is een kwestie blijven knijpen, ontluchten , weer knijpen, enzovoort.

Sterkte,


Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan