How-to: Zelf Led-knipperlichten monteren!!!!

Ptèr

MF veteraan
1 apr 2003
6.819
0
Oud-beijerland
Vervangen van originele knipperlichten voor LED- knipperlichten.

1 Wat moet je aanschaffen:
2 setjes knipperlichten;
1 doosje indyspacers type SY-207.065 (4 stuks) (Deze verschillen per motor)
2 of 4 weerstanden met heatsinks.


2 Benodigde materialen:
-      soldeerstation;
-      soldeertin;
-      krimpkous of isolatietape;
-      aansluitdraden;
-      diversen tangen;
-      diversen schroevendraaiers;
-      weerstanden; (met Heatsinks)
-      secondelijm;
-      een redelijke werkplek.


knipper_verschil.jpg


3 Weerstanden met heatsinks:
Knipperlichten knipperen op een bepaalde snelheid. Om de knipperfrequentie of knippersnelheid aan te passen is er een weerstand nodig met een bepaalde waarde die daarvoor zorgt. Zonder een juiste weerstandswaarde zal de snelheid of frequentie veel te hoog liggen ten opzichte van de originele knipperlichten. Wanneer een reguliere weerstand gebruikt wordt die b.v. ook op printplaten te vinden zijn, zal deze weerstand ontzettend heet worden i.v.m. de hoge Wattage die op de schakeling staat, namelijk 21 Watt. Hiervoor is dus een ander soort weerstand nodig, namelijk weerstanden die beter de warmte kunnen afvoeren en daardoor uiteindelijk veel minder warm zullen worden. Weerstanden met “heatsinks”.
Een heatsink is een koperen/messingachtige omhulsel dat beter de warmte kan afvoeren. (zie figuur 1.1 en 1.2)
Onderstaande weerstanden met heatsinks zijn belastbaar tot 25 Watt.

heatsink.jpg


Figuur 1.1                                    

heatsink_1.jpg


Figuur 1.2

4 Het berekenen van de juiste weerstandswaarde:
Om de juiste weerstandswaarde te berekenen voor de led-knipperlichten zijn een aantal eenvoudige formules nodig en een klein beetje inzicht van hoe knipperlichten geschakeld zijn en wat voor eigenschappen daarbij horen.

4.1 Ten eerste:
Het originele lampje heeft een belasting (P) van 21 Watt.
Over datzelfde lampje staat een spanning (U) van 12 Volt. (Dit is de spanning die uit de accu komt en wat kan variëren tussen de 12 en 14 Volt)

Gegeven:
P = 21 W
U = 12 V


Nu we deze twee gegevens hebben is het mogelijk om de Stroom (I) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

P = U * I => I = P / U

Nu is het een kwestie van invullen:

I = P / U
I = 21 / 12
I = 1,75 A


4.2 Ten tweede:
Nu we de stroom hebben berekend is het mogelijk om de weerstand (R) te berekenen. Dit is mogelijk met de volgende formule:

U = I * R => R = U / I

Nu is het een kwestie van invullen:

R = U / I
R = 12 / 1,75
R = 6,9 Ω


4.3 Ten derde:
Nu weten we de stroom die loopt door een knipperlicht en de weerstand die de knipperlicht heeft. Aan een zijde van een motor zitten twee knipperlichten die tegelijk knipperen. (voor en achterkant aan een zijde)
Doordat de knipperlichten per zijde “parallel” zijn geschakeld gelden er regels en eigenschappen van die schakeling wat betreft de Stroom, Spanning en Weerstand. (let op, dit is niet bij iedere motor hetzelfde)

In een “parallel” schakeling staat over ieder component dezelfde spanning. De stromen die door de componenten lopen moeten opgeteld worden. Dit betekent dat er voor een zijde niet 1,75 A loopt aan stroom, maar 2 x 1,75 A. (er zijn immers 2 lampjes aan een zijde)
De weerstand die in de schakeling staat moet parallel opgeteld worden.

1 / Rv = 1 / R1 + 1 / R2
1 / Rv = 1 / 6,9 + 1 / 6,9
1 / Rv = 0, 29
Rv = 1 / 0,29
Rv = 3,45 Ω


Dit betekent dat de weerstand in dit geval gehalveerd is. Dit klopt ook want het zijn twee weerstanden van identieke waarde.
Het is mogelijk om nog een extra controle uit te voeren of de bovenstaande berekening juist is met de onderstaande berekening:

R = U / I
R = 12 / 2 * 1,75
R = 12 / 3,5
R = 3,43 Ω


Nu is dus te zien dat een zijde van de motor een weerstandswaarde (R) van 3,45 Ω nodig heeft of twee van 6,9 Ω
Voor de andere zijde geldt exact hetzelfde.


5 Montage Achterkant:
Als de twee originele knipperlichten verwijderd zijn is het mogelijk om twee dingen te doen.
1)      Het rubber manchet blijft zitten in het spatscherm;
2)      Het rubber manchet wordt verwijderd en er wordt een indyspacer gemonteerd.


5.1 indyspacers
Wanneer de originele knipperlichten verwijderd worden ontstaat er een behoorlijke opening in de kuip of in het spatscherm op de plek waar de knipperlichten gemonteerd hebben gezeten. (niet als aan de achterkant het rubber manchet behouden blijft)
Om deze opening op te vullen zijn “indyspacers” uitgevonden. (zie figuur 1.3)
Hiermee is het mogelijk om andere knipperlichten te plaatsen.

indyspacer1.jpg


figuur 1.3

5.2 Verlengen van een draad:
Bij de knipperlichten die geplaatst moeten worden, komt het vaak voor dat de draden van de nieuwe knipperlichten te kort zijn. Dit is dus op te lossen door de draden te verlengen of een geheel nieuwe draad te plaatsen. Om een draad op een goede manier te verlengen zijn er meerdere manieren mogelijk. Hieronder een goede en toch eenvoudige manier:

draad1.jpg


figuur1.4

Zorg ervoor dat de draadjes gespleten zijn in tweeën zoals hierboven. (figuur 1.4)
Breng daarna het hart van de twee draadjes naar elkaar toe. (figuur 1.5)

draad2.jpg


figuur 1.5

Vlecht als laatste de uiteindes om het midden van de draad. (figuur 1.6)

draad3.jpg


figuur 1.6

Uiteindelijk is het verstandig om de draad te vertinnen dit zorgt ervoor dat de draad niet meer los kan raken. Verstandig is dan om daarna de verbinding met een krimpkous te bedekken of eventueel met isolatie tape. Wanneer er voor een krimpkous gekozen wordt, zorg er dan voor dat eerst de krimpkous over een draadje wordt geschoven voordat de draden verbonden worden. Het is immers niet meer mogelijk om daarna de krimpkous aan te brengen.

5.3 Het monteren van de knipperlichten
Nu de draden verlengt zijn kunnen de knipperlichten aan de achterzijde van de motor stapsgewijs gemonteerd en aangesloten worden.
Voordat alles gemonteerd gaat worden is het verstandig om van te voren eerst even te controleren of de knipperlichten werken door ze aan te sluiten.


Bevestiging met indyspacer:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8)
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Steek de draden door het gaatje in het spatscherm waar de oude bedrading uitkwam.
Stap 4: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 5: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en – draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of – kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of – draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 6: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)

Stap 7: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 8: Controleer of alles werkt.


Bevestiging zonder indyspacer:
Stap 1: Bevestig de knipperlichten op het spatscherm. (figuur 1.9)
Stap 2: Steek de draden door het gaatje in het spatscherm waar de oude bedrading uitkwam.
Stap 3: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 4: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en – draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of – kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of – draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 5: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 6: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 7: Controleer of alles werkt.


heatsinks.jpg


figuur 1.7

bevest_achter.jpg


Figuur 1.9a

bevest_achter1.jpg


Figuur 1.9b

knipper1_2.jpg


knipper1_1.jpg


6 Montage voorkant
Zorg ervoor dat een of beide zijkuipen losgemaakt zijn. Mocht dit nog een onbekend proces zijn: (alleen voor thundercatrijders)

kuip.jpg


Probeer niet gelijk het kuipdeel weg te trekken van de motor, zorg ervoor dat de kuip zoals op de foto hierboven (3.9c) een klein stukje opzij getrokken wordt naar de kant van de uitlaat. Maak daarna eerst de stekkers van de knipperlichten los.

Demonteer nu de knipperlicht door aan de binnenkant van het kuipdeel het plaatje in de knipperlicht te verwijderen, dit zit met een schroefje vast. Nu kunnen de randjes van de originele knipperlicht naar binnen geduwd worden en de hele knipperlicht er zo uitgehaald worden. Doe dit ook bij het andere kuipdeel.


6.1 Het monteren van de knipperlichten
De draden van de knipperlichten aan de voorkant hoeven niet verlengt te worden.
Sluit eerst de knipperlichten even aan voordat ze gemonteerd worden.
Als het goed is zullen nu zowel de voorknippers en de achterknippers aan die zijde op de juiste snelheid knipperen. Ga nu verder met de montage.

Wanneer er 2 weerstanden met heatsinks in totaal gebruikt worden:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8)
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 4: Controleer of alles werkt.


Wanneer er 4 weerstanden met heatsinks in totaal gebruikt worden:
Stap 1: Bevestig een indyspacer aan de binnenzijde van de kuip met b.v. twee-
componentenlijm, secondelijm of anders. (figuur 1.8)
Stap 2: Bevestig de knipperlicht aan de indyspacer.
Stap 3: Soldeer aan de weerstanden met heatsinks een stukje draad aan weerskanten.
Stap 4: Knip nu de + en - draad door van een knipperlicht in het opbergvakje en soldeer een weerstand met heatsink tussen de + en – draad. De weerstand met heatsink heeft geen + of – kant dus het maakt niet uit welke kant op de + of – draad komt van de knipperlicht. Doe dit ook voor de andere knipperlicht.
Stap 5: Bevestig de weerstanden met heatsinks op een goede plaats met bijvoorbeeld dubbelzijdig plakband, lijm of op een andere methode. (figuur 1.7)
Stap 6: Sluit de draden aan op de stekkers.
Stap 7: Controleer of alles werkt.


indyspacer.jpg


figuur 1.8

voorkinpper.jpg


Wanneer er 4 weerstanden met heatsinks gebruikt worden hoeven deze niet persé bij iedere knipperlicht afzonderlijk geplaatst te worden. Het is ook mogelijk alle 4 de weerstanden met heatsinks onder de buddyseat te plaatsen, gemonteerd en aangesloten over de andere weerstand met heatsink heen. Het is namelijk één circuit per zijde!

knipper_voorkant.jpg


7 Kosten
1 setje knipperlichten voor:       € 42,33
1 setje knipperlichten achter: € 42,33
1 doosje indyspacers:        € 7,-
2 of 4 weerstanden met heatsinks:  € 4,50 p/s

[spammodus]
De weerstanden met heatsinks zijn bestelbaar bij b.v. Conrad (www.conrad.nl) of een elektronica winkel zoals Dil in Rotterdam.
[/spammodus]


Dit is een algemene How-to voor de meeste motoren toepasbaar. Soms kunnen er dingen anders zijn maar dan blijft meestal de basis van deze How-to hetzelfde.
Ik hoop dat nu de meeste vragen opgelost kunnen worden dankzij deze bijdrage aan MF! :)

Mocht je toch vragen hebben, je kunt me e-mailen of reageren in dit topic!

@moderators: sorry voor de spam m.b.t. de elektronica winkels, maar er zijn altijd mensen die graag willen weten waar je zoiets kan bestellen etc.
 
Laatst bewerkt:
kentekenplaathouder >.heb ik
electriciteitsdraad >heb ik
krimpkousen >heb ik
soldeerbout (had ik nog nie)> heb ik
soldeertin(had ik ok nie)> heb ik
4 knipperlichten >heb ik
4 heatsinks >heb ik
nog meer electriciteitsdraad (ik verknip nog wel eens wat)> heb ik
dubbelzijdige tape van Bison> heb ik
weer een krimpkous >heb ik
benzine voor elke keer >heb ik

Technisch inzicht: > heb ik nie!! :(

Wat nu????? ;)
 
kentekenplaathouder >.heb ik
electriciteitsdraad >heb ik
krimpkousen >heb ik
soldeerbout (had ik nog nie)> heb ik
soldeertin(had ik ok nie)> heb ik
4 knipperlichten >heb ik
4 heatsinks >heb ik
nog meer electriciteitsdraad (ik verknip nog wel eens wat)> heb ik
dubbelzijdige tape van Bison> heb ik
weer een krimpkous >heb ik
benzine voor elke keer >heb ik

Technisch inzicht: > heb ik nie!! :(

Wat nu????? ;)

hoeft ook niet, net zo lang plakken en knippen tot de lampjes gaan branden ;)
 
Effe gokken;

4 x 2 draadjes op 4 lampjes met zekeringen en dan of de + of de - aansluiten dat is dan eeehhh...127 manieren om het fout te doen en 1 goede.

Tering bobby , wat een klus zeg

Ik denk dak maar niks doe,ik gok nogal wild en slecht ;)
 
Effe gokken;

4 x 2 draadjes op 4 lampjes met zekeringen en dan of de + of de - aansluiten dat is dan eeehhh...127 manieren om het fout te doen en 1 goede.

Tering bobby , wat een klus zeg

Ik denk dak maar niks doe,ik gok nogal wild en slecht ;)

Anders koop je gewoon een motor die dat al heeft
;)

Een gele ofzo O-)
 
Kiek s jongens. Is het niet mooi gelukt? Ik kkan volgend jaar veel volop knipperen. Puntige knipperlichten staan goed bij de puntige Blade. Inclusief een nieuwe kentekenplaathouder. Ok mooi!
full
 
Laatst bewerkt:
Uhm als je alle vier de knippers LED ga maken is het onzin om overal een weerstand + heatsink te gaan plaatsen..

Goedkoper en dan vooral makkelijker is om deze achter je knipperrelais te zetten, en klaar is KeeZs.

10033844_880_FR_06.JPG


http://www.louis.de/_10b3be471de0be61569ce4dce911fa8a1f/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=490&wgr=410&total=50&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D490%252526wgr%25253D410%252526page%25253D1&artnr_gr=10033844
 
Uhm als je alle vier de knippers LED ga maken is het onzin om overal een weerstand + heatsink te gaan plaatsen..

Goedkoper en dan vooral makkelijker is om deze achter je knipperrelais te zetten, en klaar is KeeZs.

(Afbeelding)

http://www.louis.de/_10b3be471de0be61569ce4dce911fa8a1f/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=490&wgr=410&total=50&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D490%252526wgr%25253D410%252526page%25253D1&artnr_gr=10033844

jup...maar als je dit topic ff doorleest dan merk je dat niet iedereen 1) het relais weet te vinden 2) niet weten wat voor relais ze moeten bestellen.

daarbij hoef je niet voor iedere knipperlicht een weerstand te plaatsen maar heb je er maar 2 nodig!

Kortom...er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.....ik heb er 1 beschreven! ;)
 
Kan iemand mij helpen? Ik heb dit achterlicht en deze knippers gekocht:



In de oude situatie had ik achter twee peertjes 12V21W5W (ik neem aan paralelgeschakeld omdat als er eentje kapot gaat de ander het nog ff zou moeten doen.)

In de oude situatie heb ik 21W knippers.

Het nieuwe achterlicht is ook inclusief remlicht maar er staat alleen op: 12V0,96W. Moet ik twee apparte weerstanden monteren? en zo ja... welke?

Voor de knippers heb ik een heel ander probleem ik weet dat de oude 12V21W zijn maar van deze weet ik niets behalve dat ze voor 12V zijn dus kan ik ook niets berekenen. Weet iemand misschien iets meer van deze knippers?




Hoop vragen tegelijk maar ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen.
 
Ik denk dat je het achterlicht zo aan kan sluiten op de bestaande bedrading, aangezien de weerstanden wel in het achterlicht verwerkt zullen zijn.

De knippers kan ik zo weinig nuttigs over zeggen...
 
Ik denk dat je het achterlicht zo aan kan sluiten op de bestaande bedrading, aangezien de weerstanden wel in het achterlicht verwerkt zullen zijn.

De knippers kan ik zo weinig nuttigs over zeggen...

Dat achterlicht, daar had ik nog niet aan gedacht. Is er een manier om dat te testen? Heb een multimeter, weet alleen niet hoe ie werkt (ben niet zo handig et elektronica).
 
Kan iemand mij helpen? Ik heb dit achterlicht en deze knippers gekocht:

(Afbeelding)

In de oude situatie had ik achter twee peertjes 12V21W5W (ik neem aan paralelgeschakeld omdat als er eentje kapot gaat de ander het nog ff zou moeten doen.)

In de oude situatie heb ik 21W knippers.

Het nieuwe achterlicht is ook inclusief remlicht maar er staat alleen op: 12V0,96W. Moet ik twee apparte weerstanden monteren? en zo ja... welke?

Voor de knippers heb ik een heel ander probleem ik weet dat de oude 12V21W zijn maar van deze weet ik niets behalve dat ze voor 12V zijn dus kan ik ook niets berekenen. Weet iemand misschien iets meer van deze knippers?




Hoop vragen tegelijk maar ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen.
Achterlicht kun je direct op je huidige bedrading aansluiten...die is immers van fabriek af al zo gemaakt voor directe aansluiting.

Die knipperlichten zijn 9 van de 10 keer niet goed afgesteld, om te testen of je weerstanden nodig hebt voor die knipperlichten, moet je de knippers even aansluiten zonder iets te solderen ofzo. Dus even de aansluitingen tegen de huidige bedrading hangen en je richtingaanwijzer aanzetten. Als ze te snel knipperen weet je dat je weerstandjes moet plaatsen. Of zo'n relais aanschaffen.
 
Ben zelf maar ff wezen knutselen. Zelf een electronisch knipperrelais in elkaar gesoldeerd.
Voor- en achter knippers eraf gehaald en superheldere led's gemonteerd.
Op de foto's lijkt het weinig lichtopbrengst, maar ze zijn errug duidelijk. Nu alleen nog een helder led-achterlicht. 8-)

Bijlage: enzo.JPG
 
Ben net aan het experimneteren met LED knippers, wil het toch niet helemaal lukken met de frequentie hoor.
Ik heb LED blinkers voor- en achter gemonteerd.
Geprobeerd heb ik met:
parallel 1 weerstand (10 ohm, 25W)
parallel 2 weerstanden

Mij is verteld dat het niet uit maakt waar ik de weerstanden plaats. Voor OF achter. Klopt dit wel?
Aan de voorzijde heb ik van die Cat-eye knippers. Er zitten welgeteld precies twee LED's in. Kan het hiermee te maken hebben. (Nog minder vermogen dan doorsnee LED knippers)
 
Ben net aan het experimneteren met LED knippers, wil het toch niet helemaal lukken met de frequentie hoor.
Ik heb LED blinkers voor- en achter gemonteerd.
Geprobeerd heb ik met:
parallel 1 weerstand (10 ohm, 25W)
parallel 2 weerstanden

Mij is verteld dat het niet uit maakt waar ik de weerstanden plaats. Voor OF achter. Klopt dit wel?
Aan de voorzijde heb ik van die Cat-eye knippers. Er zitten welgeteld precies twee LED's in. Kan het hiermee te maken hebben. (Nog minder vermogen dan doorsnee LED knippers)


Je hebt je weerstandswaarde veel te hoog genomen. Hierdoor is de knipperfrequentie veel te hoog. Dit ligt erg nauwkeurig! :P

Wat moet je doen:

optie 1:
Je hebt per zijde van de motor, linkerkant of rechterkant, bestaande uit een voor en achterknipper per zijde, 1 weerstand van 3,45 Ohm nodig. Deze zet je parallel op je huidige bedrading.

Het maakt niet uit waar je deze weerstand plaatst, mag bij de voorknipper of achterknipper zijn aan dezelfde kant van de motor.


Optie 2:
Je plaatst per knipperlicht een weerstand van 6,9 Ohm. Deze moet natuurlijk ook parallel geplaatst zijn op de bedrading.

[zorg ervoor dat je altijd weerstanden gebruikt met heatsinks, een normale weerstand wordt veel te warm en kan de huidige bedrading laten smelten. Hierdoor kan kortsluiting ontstaan.]

geschakeld.JPG
 
Ja oke,

ik heb ook heatsinks. Het zijn dezelfde die jij hebt er staat op geschreven: ATE RB25
10R J 1803.......alleen het nummer 1803 heb jij niet.

Maar ook als ik er helemaal geen weerstand erop zet knippert ie snel. En dit is dus zo met 1 weerstand maar ook met 2 weerstanden. Alleen met twee weerstanden parallel knippert alleen nog de achterste blinker heel snel. De weerstand(en) heb ik telkens aan de voorzijde parallel gemonteerd.

Is het niet zo dat ik er voor EN achter 1 zo'n weerstand moet plaatsen?
Het schijnt dat: 'de stroom zoekt de weg met de minste weerstand'.
 
Ja oke,

ik heb ook heatsinks. Het zijn dezelfde die jij hebt er staat op geschreven: ATE RB25
10R J 1803.......alleen het nummer 1803 heb jij niet.

Maar ook als ik er helemaal geen weerstand erop zet knippert ie snel. En dit is dus zo met 1 weerstand maar ook met 2 weerstanden. Alleen met twee weerstanden parallel knippert alleen nog de achterste blinker heel snel. De weerstand(en) heb ik telkens aan de voorzijde parallel gemonteerd.

Is het niet zo dat ik er voor EN achter 1 zo'n weerstand moet plaatsen?
Het schijnt dat: 'de stroom zoekt de weg met de minste weerstand'.

In jouw geval

als jij weerstanden van 10ohm hebt net als op dat plaatje, moet je ervoor zorgen dat je op ongeveer 3,45 ohm komt door die weerstanden parallel op elkaar aan te sluiten.

Als je nu 3 weerstanden parallel schakeld krijg je een waarde van 3,33 Ohm.
Dit is de waarde die je nodig hebt voor 1 zijde van de motor.

Je kan dus 2 weerstanden bij de voorknipper plaatsen, en 1 achter...of 2 achter en 1 voor. Dit maakt allemaal niet uit, zolang er maar 3 weerstanden parallel geschakeld zijn aan 1 zijde van de motor.

Dit doe je dan ook aan de andere zijde van de motor.

je zult zien dat het dan wel goed werkt! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan