Ik ga waarschijnlijk een chopper kopen!

Ik denk dat je beter eerst een keuze kan maken tussen een 2 of 4 cilinder. En als je het verschil in gevoel tussen die 2 niet kent zou ik eerst eens een proefrit gaan maken.
 
Hoe zit het met de mankementen van Intruders?

Van de Magna heb ik inmiddels door veel lezen begrepen dat de onderdelen vrij lastig te verkrijgen zijn en ook de nokkenasgedeelte (boven in t blok) slecht gesmeerd worden wat heel duur kan zijn. Ook de versnellingsbak is niet ideaal heb ik begrepen. Ik vind de Magna's, zeker de Supermagna een ongelovelijk mooie motor en vind de techniek van Honda goed maar kijk ook maar even naar de alternatieven. Dus barst los met je verhalen over Intruders of andere merken...
Ook shadows vind ik wel mooi.

Laat ik het misschien anders zeggen, ik wil gewoon een dikke chopper die zwaar vermogen heeft (vanaf 70 pk) en enigzins betrouwbaar en betaalbaar (2500-2500 euros) is.

Nogmaals, de meeste choppers/customs/cruisers halen de 70 PK (bij lange na) niet, om de simpele reden dat dit soort motoren op hoog koppel bij lage toeren gebouwd/ontworpen worden. Een neveneffect hiervan dat het topvermogen (de PeeKaas) lager is. Maar dat heb je ook nergens voor nodig on lekker te willen toeren en zo nu en dan het gas een keer goed open te trekken. Wat moet je met een custom die 200+ loopt (de magna's en V-max bv) dit rijdt met die snelheden niet eens comfortabel. Oke, het is best leuk om eens te doen, dat geef ik onmiddelijk toe, maar het zijn geen snelheden om kilometers achter elkaar vol te houden.
Voor de wensen die jij hier tentoonspreidt met de vragen erbij zou ik voor een oudere gaan met wat meer cilinderinhoud als een shadow 1100 of een intruder 1400 o.i.d.(disclaimer: ik weet niet of deze voor jouw budget gangbaar zijn)gaan, maar ik hou ook van sleutelen. De kans op mankementen is nu eenmaal iets groter bij een motor van 20 jaar oud.
 
Nogmaals, de meeste choppers/customs/cruisers halen de 70 PK (bij lange na) niet, om de simpele reden dat dit soort motoren op hoog koppel bij lage toeren gebouwd/ontworpen worden. Een neveneffect hiervan dat het topvermogen (de PeeKaas) lager is. Maar dat heb je ook nergens voor nodig on lekker te willen toeren en zo nu en dan het gas een keer goed open te trekken. Wat moet je met een custom die 200+ loopt (de magna's en V-max bv) dit rijdt met die snelheden niet eens comfortabel. Oke, het is best leuk om eens te doen, dat geef ik onmiddelijk toe, maar het zijn geen snelheden om kilometers achter elkaar vol te houden.
Voor de wensen die jij hier tentoonspreidt met de vragen erbij zou ik voor een oudere gaan met wat meer cilinderinhoud als een shadow 1100 of een intruder 1400 o.i.d.(disclaimer: ik weet niet of deze voor jouw budget gangbaar zijn)gaan, maar ik hou ook van sleutelen. De kans op mankementen is nu eenmaal iets groter bij een motor van 20 jaar oud.

Dat is ook zo, ik ben van Honda alleen wel goeie techniek gewend, valt me tegen van dat smeerprobleem :(
Een Intruder of Shadow boven de 1000cc lijkt me ook een goed probleem. Ik zie veel mooie choppers van binnen mijn prijzen liggen die "maar" 700cc zijn. Een CB1 is erg hoogtoerig en hier wil ik dus helemaal vanaf en ik wil dus wel die kracht blijven houden. Ik ga maar eens proberen wat een 700cc dan voor power levert. Mijn CB1 is momenteel trouwens 60pk.
Bedankt voor dde uitgebreide reacties, dat stel ik zeer op prijs. :D

ps weet iemand nog technische nadelen van de 1100 shadown of 1400 intruder of moet ik daar een nieuw topic voor openen? Heb al wat rondgeneusd... ben de betrouwbaarheid van mn CB1 zo gewend :D
 
ps weet iemand nog technische nadelen van de 1100 shadown of 1400 intruder of moet ik daar een nieuw topic voor openen? Heb al wat rondgeneusd... ben de betrouwbaarheid van mn CB1 zo gewend :D
Ik heb zelf ook eens naar info over die 2 gezocht en kwam met name de volgende dingen tegen:
- Shadow 1100 eerste type (tot '87 geloof ik) heeft een zwakke 3e versnelling = dure reparatie, verder wel goed en betrouwbaar, 5 versnellingen. Type dat daarna komt schijnt beter te zijn, maar is meestal een heel stuk duurder en heeft 'maar' 4 versnellingen.
- Intruder 1400 heeft slechte kwaliteit chroom, maar motorisch erg degelijk, ook 4 versnellingen, veel koppel en goedkoper dan een Shadow 1100 type 2.

Dat zijn de belangrijkste dingen die ik zo effe kan bedenken en is geen informatie uit ervaring.
 
Als je meer dan 70-80 PK wil hebben in een custom/chopper zijn er eigenlijk maar 2 typen geschikt zover ik kan bedenken: de (super) magna en de V-max, de rest blijft er (ver) onder. Ja je hebt natuurlijk ook nog de F6C van honda en die nieuwe triumph of vulcan, maar dat past niet bepaald in je budget. Zelfs een goede Vmax of supermagna zal niet meevallen in je budget.
Verbruik van de diverse magna's (VF70C/V45, supermagna, VF1100C/V65) licht zo rond de 1:15 bij niet te extreem gebruik, de max weet ik niet.
Dikke band kun je hierop wel vergeten, net als op de Vmax, of je moet diep in de buidel tasten voor een aangepaste achterbrug.
Waarom wordt je CB1 te duur? (vind ik persoonlijk niet onder racer vallen, maar oke) Te veel boetes? ook met een custom kun je gemakkelijk (veel) te hard rijden hoor.


De FZX(kleine V-Max versie) zit ook boven de 80 pk. Deze zit zo rond de 90 pk en trekt denk ik de super magna 750 er wel uit.

seite.jpg



Maar laten we eerlijk zijn,de FZX vind ik niet echt in de chopper-category passen maar meer in de Naked (muscle)Bike category..

Maar als je de fzx mooi vindt zou ik zeker voor een fzx gaan. Deze motor heeft genoeg vermogen om lekker mee te trekken maar je kunt er ook perfect mee toeren. Verder heeft het een neutrale zit positie en is de motor qua handeling vergeleken met choppers stukken beter..
 
Laatst bewerkt:
Tot of tot en met? Ik heb namelijk n et een 87er op t oog. :)
Weet ik effe niet zeker, maar het model met de uitlaatbochten schuin aan de rechterkant is het nieuwere type. De oude heeft uitlaat aan beide zijden.
Overigens kan die natuurlijk ook best goed zijn, je moet alleen wat kritischer kijken naar bepaalde zaken.

Kijk anders ook eens op www.shadowmc.nl en op www.shadowbikes.nl voor info en links. Is vast nog wel wat te vinden.
 
ehmm, nog even terugkomen op het 2 of 4 cilinderachtige.

Wat is het verschil dan? Ik rij momenteel 4 cilinder(cb1) en dat rijdt goed. Welke is een 2 cilinder dan? De shadow EN de intruder? Volgens mij beide V-twins als ik tb goed begrijp :)

(heb mn hoofdtopic even aangepast :) )
 
Wat is het verschil dan? Ik rij momenteel 4 cilinder(cb1) en dat rijdt goed. Welke is een 2 cilinder dan? De shadow EN de intruder? Volgens mij beide V-twins als ik tb goed begrijp :)
Héél kort door de bocht: een 2 cilinder trekt harder (van onderuit de toeren) en een 4 cilinder rijdt harder (bovenin de toeren). Een 2 cilinder klinkt ook wat "voller" (plof plof) en een 4 cilinder "blert" wat meer (vroem vroem). Met een 2 cilinder zal je over het algemeen wat rustiger rijden en daardoor zuiniger / minder slijtage, dan met een 4 cilinder die toch wat meer uitnodigt tot lekker doorscheuren.
Zoals ik al zei: dit is effe heel erg kort door de bocht. De verschillen zijn natuurlijk van diverse factoren afhankelijk. Het één rijdt niet persé beter dan het andere, het is gewoon anders.
Shadow en Intruder hebben 2 cilinders; Magna heeft 4 cilinders.
 
Héél kort door de bocht: een 2 cilinder trekt harder (van onderuit de toeren) en een 4 cilinder rijdt harder (bovenin de toeren). Een 2 cilinder klinkt ook wat "voller" (plof plof) en een 4 cilinder "blert" wat meer (vroem vroem). Met een 2 cilinder zal je over het algemeen wat rustiger rijden en daardoor zuiniger / minder slijtage, dan met een 4 cilinder die toch wat meer uitnodigt tot lekker doorscheuren.
Zoals ik al zei: dit is effe heel erg kort door de bocht. De verschillen zijn natuurlijk van diverse factoren afhankelijk. Het één rijdt niet persé beter dan het andere, het is gewoon anders.
Shadow en Intruder hebben 2 cilinders; Magna heeft 4 cilinders.

Een 2 cilinder klinkt wel beter, misschien ook qua geluid maar ik bedoel naar aanleiding van je verhaal ;)
Ik bedoel eigenlijk dat een 2 cilinder meer chopperachtig zal overkomen denk ik door dat typische geluid. Het klinkt ook wel tof. Ik heb ook geen idee hoe het rijdt. Over de 700/800cc tegenover 1100/1400cc vind ik nog erg moeilijk. Ik ben zelf 185 en weeg 75 kilo maar als mn vriendin bij me achterop tapt en ze wiebelt een beetje heb ik al het idee dat mn motor bijna omvalt. Ik weet niet hoe erg dat zal zijn met een 1100/1400cc van zon 250 kilo. Ik denk dat het gewicht wel veelal beneden zit en dat misschien wat scheelt. Op een CB-1 zit je bijrijder nogal hoog en dan is een kleine verkeerde beweging bij het opstappen al fataal.
Vraag me ook af hoe ik met een 1100/1400cc een straatje ga keren, of leuker nog een achtje maken zoals ik geleerd heb met lessen *D
m.a.w. ik ga even kijken bij wat mensen en dan testen, hopen dat ik dan niet op mn smoel ga :9


Daarom nam ik /m ook niet mee in m'm vergelijking. :) Wel coole fiets overigens

Ik vind de FZX bij nader inzien toch niet zo, hij is me te weinig chopper.
Ik vind de Magna nog steeds een gave motor maar mn dealer heeft dat ding echt lopen afkraken, niet dat hij me iets anders probeerde aan te smeren maar hij zegt dat er verschillende type nokkenassen zijn uitgevonden maar niets "echt" goed werkt. Ik vertrouw mn dealer wel, hij is volgens mij altijd eerlijk tegen me. Ik vind het zelf ook wel naar als ik een motor van 15 jaar oud koop met daarna misschien nog een reparatie van minimaal 1000 euro (kostprijs nokkenassen alleen al dacht ik?). Hij zegt dat de Magna's vanaf 1993 ofzo wel goed zijn.
 
Misschien moet je ook eens aan een MaximX denken. 700 of 750cc. Ik heb er nog niet mee naast een supermagna naast het stoplicht gestaan maar wel naast dat oudere type magna, en die blehr je er finaal uit met zo'n ding.

Betaalbaar Rond de 1500pleuro heb je er al 1, Makkelijk te vinden, (marktplaats staat er vol mee) en ze zijn ook standaard in zwart geleverd. breedte van de band is wel beperkt door cardan.

Je kunt hem qua prestaties natuurlijk niet met een fiets als een vmax o.i.d. vergelijken, maar als je de kans krijgt, neem er eens eentje mee voor een rondje en laat je eens verbazen.

full


Oh ja, leuk bijkomend verschijnsel. Soms heb je wel es van die GSI,GTi,Vtec piloten die denken dat ze 'dat sjopperje' wel ff zoekrijden. Altijd leuk :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel op een Intruder 1400 als op een Shadow VT 750 (ACE) gereden. Tot 120 km/u vond ik ze beide min of meer gelijk 1400 wel iets sneller met optrekken). Daarboven begon het verschil erg duidelijk te worden. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je je niet bij voorbaat blind moet staren op vermogen :]
 
Misschien moet je ook eens aan een MaximX denken. 700 of 750cc. Ik heb er nog niet mee naast een supermagna naast het stoplicht gestaan maar wel naast dat oudere type magna, en die blehr je er finaal uit met zo'n ding.

Betaalbaar Rond de 1500pleuro heb je er al 1, Makkelijk te vinden, (marktplaats staat er vol mee) en ze zijn ook standaard in zwart geleverd. breedte van de band is wel beperkt door cardan.

Je kunt hem qua prestaties natuurlijk niet met een fiets als een vmax o.i.d. vergelijken, maar als je de kans krijgt, neem er eens eentje mee voor een rondje en laat je eens verbazen.

(Afbeelding)

Oh ja, leuk bijkomend verschijnsel. Soms heb je wel es van die GSI,GTi,Vtec piloten die denken dat ze 'dat sjopperje' wel ff zoekrijden. Altijd leuk :+


Leuk motor die maxim,. mijn vriendin heb ie ook gehad, en heb zelf een v45 magna gehad,... Maxim is id een stuk pitteger en sneller, maar vondt de magna een wat betere wegligging hebben..
 
Ik weet niet hoe erg dat zal zijn met een 1100/1400cc van zon 250 kilo. Ik denk dat het gewicht wel veelal beneden zit en dat misschien wat scheelt. Op een CB-1 zit je bijrijder nogal hoog en dan is een kleine verkeerde beweging bij het opstappen al fataal.
Vraag me ook af hoe ik met een 1100/1400cc een straatje ga keren, of leuker nog een achtje maken zoals ik geleerd heb met lessen *D
m.a.w. ik ga even kijken bij wat mensen en dan testen, hopen dat ik dan niet op mn smoel ga :9
Het gevoel van gewicht van de motor is vooral afhankelijk van het zwaartepunt en bij een chopper/custom ligt dat inderdaad erg laag. Daardoor zijn ze juist erg stabiel en heb je minder last van 'deiningen'.
Straatje keren doe je gewoon met een voetje aan de grond en wie draait er nou nog serieus een 8tje na het lessen :? En als je je daar zorgen om maakt kan je ook nog een VRO of zo gaan volgen, wordt je altijd wijzer van.
 
Iemand had het over weinig verschil tot de 120 maar daarboven wel voelbaar.
Een 1400 rijdt toch ook "maar" 175? Hoe hard rijdt een 700 dan?

Zit het em echt in een betere soort wegligging? Stabieler ofzo?

////edit

(eigen antwoord)een Shadow of Intruder 700 rijdt zon 150 a 160 volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Iemand had het over weinig verschil tot de 120 maar daarboven wel voelbaar.
Een 1400 rijdt toch ook "maar" 175? Hoe hard rijdt een 700 dan?

Zit het em echt in een betere soort wegligging? Stabieler ofzo?

Staar jezelf niet teveel blind op de cilinderinhoud. Dat is slechts 1 van de faktoren die het karakter van je motor bepalen.

Ik heb vorig jaar eens op een of andere kawasaki gezeten, een custom ding van ik dacht 1400cc ofzo. Kweet het al geeneens meer. Mijn ouwe maxim van 700cc is zowel qua acceleratie als top die kawa de baas. Bij die kawa hoef ik daarentegen praktisch nergens terug te schakelen, die bonkt wel door en dat gaat met de maxim weer niet. T is maar net waar je prio's liggen. Andersom kan natuurlijk ook.

Stabiliteit en cilinderinhoud hebben ook niets met elkaar te maken.

Jij zoekt een sjopper met veeel vermogen.. toch? Maak gewoon es wat proefritjes hier en daar. Onder woorden brengen van het gevoel dat de ene motor je wel en de andere je niet geeft is niet te doen en veel te verschillend per persoon, dus kies gewoon de motor die jij het 'lekkerst' vind.
 
Als ik zo je budget zie dan voorzie ik geen shadow of intruder van 1000 + cc's.
Het enige wat je dan kunt kopen is een Virago xv 1100. reken dan wel op een jaartje of 10 oud minimaal.
shadow's etc van dez leeftijd liggen al gauw 1000 euro hoger. waarom weet ik ook niet.
ook vreemd: men durft voor een virago 750 soms meer te vragen dan een 1100. terwijl de motoren helemaal gelijk zijn. alleen cc is meer bij 1100.

maar sluit mij aan bij vorige sprekers; ga eerst eens rijden op div type's.
maak dan je keuze. en spaar nog even door als het moet.
 
...spaar nog even door als het moet...

Dat was ik ook van plan ja. Met mijn budget moet je echt tegen een mazzeltje aanlopen. Wat ik gewoon vaak lees is dat mensen van de 700 of 800 naar de +1000 overstappen. Kijk maar op marktplaats bijvoorbeeld. "In de verkoop omdat er een 1400 komt"; wordt vaker gezegd. Uitkomst is natuurlijk een proefrit maarja, hoe snel raak ik weer uitgekeken op een 700tje?

Nog even iets heel anders, ik heb nog even zitten lezen over het comfort etc en dat is (zoals alles natuurlijk) ook heel verdeeld met meningen. Er wordt beweerd dat een chopper niet zo comfortabel zou zijn. Ik heb een tijdje geleden nog even getwijfeld tussen een chopper en een Enduro-actige (Ja toch?) BMW ofzo zoals een R100GS. Maar net zoals de +1000cc's zijn die ook vrij duur en zelfs nog duurder dan wat ik nu zoek.

In ieder geval bedankt iedereen voor de vele bruikbare reacties, ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden.
 
:] MAGNAMANIAC :]

Mijn e-mail doet het blijkbaar even niet, daarom even bericht via deze weg. Zodra ik weer thuis over mijn eigen pc kan beschikken, krijg je een meeltje van me.
 
Laatst bewerkt:
Zo, na weer bijgelezen te zijn kan ik nog even op dit topic reageren.
Ik heb zelf heel lang aan ee nchopper gedacht, en me mede door het comfort-verhaal naar een naked laten sturen. De FZ6 van Yamaha.
Ik was het ding snel zo beu als koude pap. Blijkbaar roest oude liefde toch niet, en ook het rijden op een chopper is veel comfortabeler (althans, zo ervaar ik het) dan menigeen durft te beweren. Om een lang verhaal kort te maken: de FZ6 is weg en ik ben toch maar (WEER inderdaad) op zoek naar een chopper. Gisteren toevallig nog op een Magna en een Shadow gezeten. De Magna was er een van 86 en valt ver binnen jouw budget. Reed heerlijk, fijne plof uit de uitlaten en doortrekken deed het beestje ook graag. Daarna de (veel nieuwere; '90) Shadow gereden. Mooiere machine als je kijkt naar staat en extra's, ook minder kilometers op gemaakt, maar wel even 1500 euro duurder. Het duurde niet heel lang voor ik doorhad waarom er minder kilometer op gemaakt waren. Ik vond de rij-ervaring veel stuiteriger dan die op de Magna, en ik werd bijna gek van het trillen.
Wegens omstandigheden is mijn budget even wat vaag voor mij, maar dat het snel een chopper wordt staat toch als een paal boven water. Prettige bijkomstigheid:
Mijn vriendin (die zo mogelijk nog minder van motoren weet dan ik) zag de Magna en zei:
"Kijk, dat vind ik nou een mooie motor." :]
Kijk, ik wete nog steeds niet of het nou een drag star (4000) of een Magna of een Supermagna of een Vulcan wordt, maar dat ligt deels aan het budget en deels aan hoe de Drag Star rijdt. Ik heb op fijn rijdende exemplaren van de andere types mogen rijden, en ik heb simpelweg te weinig ervaring om te zeggen dat die beter of minder zou zijn. Ik heb ze hier op het forum daarom ook de oren van de kop gezeurd.
Moet nu alleen nog iemand bereid vinden om met mij naar de meest serieuze exemplaren te gaan kijken (even budgetduidelijkheid afwachten dus) en ze technisch te beoordelen.
Rijden en voelen dus!
Heel veel succes ermee, en hou ons op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Als het even meezit rijd ik vandaag nog een Drag Star en een 'nieuwe' (95) Supermagna. Gisteren een Ace gereden (wat een fiets!!!). Hopelijk heb ik deze of volgende week dan eindelijk toch mijn chopper. Hoe gaat het ondertussen met de topicstarter?
 
Hoe gaat het ondertussen met de topicstarter?
Dat vraag ik me dus ook af... :P

Ik heb van manlief begrepen dat hij evt. zijn VT1100 (Shadow) uit 1986 wil gaan verkopen, maar hij is er nog niet zeker van...
Hij weet alleen niet wat ie er dan voor in de plaats moet kopen.
1 voordeel, we hebben tot het voorjaar de tijd om rond te kijken, want hij gaat toch niet meer rijden vanaf nu watje :9
 
Als het even meezit rijd ik vandaag nog een Drag Star en een 'nieuwe' (95) Supermagna. Gisteren een Ace gereden (wat een fiets!!!). Hopelijk heb ik deze of volgende week dan eindelijk toch mijn chopper. Hoe gaat het ondertussen met de topicstarter?
Welke ACE heb je gereden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan