Algemene informatie
Zero SR ZF14.4 unieke elektrische motor
Onderhouden door Zero dealer Roeleveld in Maarssen.
Even wat specificaties op een rij:
- 70pk vermogen
- 157nm koppel
- rijbereik met volle accu en ideale weersomstandigheden: 140km snelweg, 240km stadswegen. Mijn woonwerk afstand van 66km enkel, met 75% snelweg werd met een halve accu voltooid.
- 170km/u max snelheid
- Extra windscherm van Zero
- Extra usb aansluitingen op het dashboard
- Er zit een nieuwe aandrijfriem op (600km oud)
- LED lamp als dimlicht.
- Banden (Michelin Pilot Road 4) zijn nog prima, kan nog ong 5000km mee gereden worden.
- Extra laadkabel wordt meegeleverd, om aan een laadpaal te kunnen laden.
- De tank waar normaal de benzine in gaat is nu een frunk (opbergruimte) Erg handig!
Doordat de accu en de elektromotor laag in de motor liggen, is de gewichtsbalans perfect te noemen. Deze motor ligt stabiel op de weg en erg wendbaar in de bochten. Daarnaast is het doseren met de "gas"hendel zo makkelijk te doen dat elke bocht vloeiend gaat.
Voordelen van de(ze) elektrische motor:
- Je hoeft nooit meer te tanken. Elke avond/nacht opladen en je gaat onderweg met 100% accu.
- Onderhoud is nihil en beperkt zich tot slijtageonderdelen, zoals remmen, banden, etc. Wel op tijd de aandrijfriem vervangen (+/- 20.000km) en deze riem controleren op spanning en bijgeluiden.
- Vloeiend en trillingsvrij rijden, ook op hoge snelheden. Dat geeft ontzettend veel rust en veiligheid.
- Regeneratie van de accu tijdens het uitrollen van de motor.
- Het is erg goedkoop rijden. Een volle accu kost 2,40euro aan elektriciteit, een schijntje als je het zeker nu vergelijkt met een volle tank benzine.
Extra aandachtpuntjes voor deze motor:
- Er zitten twee krasjes op het plastic bij de accu. Verder is de motor geheel schadevrij.
- Quadlock telefoonhouder gaat mee naar mijn andere motor.
- Deze motor heeft geen Chargetank, dus snelladen zal niet lukken. Enkel aan het stopcontact aan huis of via de laadkabel aan een laadpaal met 1,6KWh (Totale nominale capaciteit accu is 12,8KWh, dus in ongeveer 8 uur van 0-100%. Maar dat is nooit, want je rijdt hem nooit tot 0% leeg..)
- Er wordt nog met de motor gereden, dus de kilometerstand loopt nog wat op.
Motor gaat weg omdat ik het geld wat in de motor zit ergens anders voor wil gaan gebruiken.
Onderhouden door Zero dealer Roeleveld in Maarssen.
Even wat specificaties op een rij:
- 70pk vermogen
- 157nm koppel
- rijbereik met volle accu en ideale weersomstandigheden: 140km snelweg, 240km stadswegen. Mijn woonwerk afstand van 66km enkel, met 75% snelweg werd met een halve accu voltooid.
- 170km/u max snelheid
- Extra windscherm van Zero
- Extra usb aansluitingen op het dashboard
- Er zit een nieuwe aandrijfriem op (600km oud)
- LED lamp als dimlicht.
- Banden (Michelin Pilot Road 4) zijn nog prima, kan nog ong 5000km mee gereden worden.
- Extra laadkabel wordt meegeleverd, om aan een laadpaal te kunnen laden.
- De tank waar normaal de benzine in gaat is nu een frunk (opbergruimte) Erg handig!
Doordat de accu en de elektromotor laag in de motor liggen, is de gewichtsbalans perfect te noemen. Deze motor ligt stabiel op de weg en erg wendbaar in de bochten. Daarnaast is het doseren met de "gas"hendel zo makkelijk te doen dat elke bocht vloeiend gaat.
Voordelen van de(ze) elektrische motor:
- Je hoeft nooit meer te tanken. Elke avond/nacht opladen en je gaat onderweg met 100% accu.
- Onderhoud is nihil en beperkt zich tot slijtageonderdelen, zoals remmen, banden, etc. Wel op tijd de aandrijfriem vervangen (+/- 20.000km) en deze riem controleren op spanning en bijgeluiden.
- Vloeiend en trillingsvrij rijden, ook op hoge snelheden. Dat geeft ontzettend veel rust en veiligheid.
- Regeneratie van de accu tijdens het uitrollen van de motor.
- Het is erg goedkoop rijden. Een volle accu kost 2,40euro aan elektriciteit, een schijntje als je het zeker nu vergelijkt met een volle tank benzine.
Extra aandachtpuntjes voor deze motor:
- Er zitten twee krasjes op het plastic bij de accu. Verder is de motor geheel schadevrij.
- Quadlock telefoonhouder gaat mee naar mijn andere motor.
- Deze motor heeft geen Chargetank, dus snelladen zal niet lukken. Enkel aan het stopcontact aan huis of via de laadkabel aan een laadpaal met 1,6KWh (Totale nominale capaciteit accu is 12,8KWh, dus in ongeveer 8 uur van 0-100%. Maar dat is nooit, want je rijdt hem nooit tot 0% leeg..)
- Er wordt nog met de motor gereden, dus de kilometerstand loopt nog wat op.
Motor gaat weg omdat ik het geld wat in de motor zit ergens anders voor wil gaan gebruiken.