Honda XR600R met nog wat klein werk te koop (heeft kenteken)

€2.000,00
1988
Bouwjaar
0 km
KM-stand
Nederland
Locatie
Gebruikt
Conditie
44 pk
Vermogen

Algemene informatie

Ik heb deze motor destijds gekocht om in te zetten als Enduro / tourmotor, omdat ik mijn Transalp van destijds te zwaar vond worden voor dit gebruik (en te underpowered). De XR weegt nat ~135 kilo en is dus bijna 100kg lichter dan mijn Alp destijds (met alles erop en eraan). Ik kocht hem met werk, maar ook met een gereviseerde blok en gereviseerde vering erin. Ding is road legal (met dot gecodeerde noppenbanden). Er zitten spiegels op maar geen richtingaanwijzers (is ook niet verplicht voor motoren uit dat jaartal).

Wat is er verder nog allemaal aan gedaan? Ik heb de stator opnieuw laten wikkelen, want deze was verbrand - dit leidde tot kut rijgedrag en rot starten. Dit was een duur klusje (300+ euro). Olie + filter is vervangen, pakking linkerkant blok (vanwege die stator), bougie, er is een schoon, nieuw luchtfilter ingekomen (je krijgt er ook een bus vloeistof bij, want het is een uitwasbaar filter). De tank is gespoeld, ik heb de carburator volledig gereviseerd (met officiele Honda revisiekit, dus nieuwe sproeiers, naald, rubbers etc etc etc). Er is een nieuw spatbord ingekomen (van CRF) met een veel beter / helderder achterlicht en ook voor de voorzijde heb ik een betere unit gekocht (shroud + verlichting) maar die zit er nog niet op. De hoezen van de voorvering zijn vervangen (waren versleten) en wat klein werk hier en daar (draadjes, moertjes, veertjes etc etc). Last but not least is er een (100% werkend geteste) CDI in gekomen van een andere, identieke motor (omdat ik dacht dat de startproblemen daar wegkwamen). Ik heb er klapspiegels opgezet zodat je op de weg toch nog achter je kan kijken, maar welke je in het terrein weg kan klappen zodat ze niet afbreken (alsof je in de modder nog achter je moet kijken, er is toch niemand sneller dan jij).

Hij is voorzien van een gasdichte Laser uitlaat (die zat erop toen ik hem kocht) die niet de luidste uitlaat van de wereld is, gek genoeg... maar kenners van de XR600R weten hoe groot de invloed van die enkelecylinder is op het geluid, je gaat niemand in twijfel laten over wat er zojuist voorbij stoof (al dan niet op het achterwiel).

De motor is volledig roestvrij en staat ten alle tijde warm en droog. Er is echter ook werk aan:

- de kleppen moeten nog gesteld
- carb ligt er nog los naast en moet er weer onder (is een handigheidje voor, kan ik laten zien)
- er zijn enkele spaken gebroken in het achterwiel
- de remschijf is onder het minimum en moet vervangen worden
- de remleiding, alhoewel in goede staat, is officieel te oud en moet vervangen worden (ik adviseer stahlflex)
- alhoewel roestvrij, is de verf niet netjes (o.a. de tank en kappen zouden een keer gespoten mogen).
- de kettingset (dus inclusief tandwielen) moet vervangen worden, doch is nog goed genoeg om te testen tijdens de opbouw.

Kleine details: de kappen hebben quickfasteners, ik heb er een klapkruk bij om hem op te zetten (voor snel onderhoud tijdens een wedstrijd, je kent ze wel), extra spatborden, extra licht, extra luchtfilter, vloeistof voor het filter, en misschien heb ik ergens ook nog wel een extra bougie + oliefilter liggen, maar dan moet ik echt zoeken. Ding heeft een goeie standaard en de banden zijn voorzien van bead blocks zodat je op extra lage druk kunt rijden zonder dat ze eraf lopen. (0.5 bar is haalbaar).

Hij gaat weg indien er goed genoeg op geboden word om niet te besluiten het project nog langer te parkeren tot wanneer ik er weer tijd voor heb. Ik heb ruimte zat dus voor een stuk fruit en een onbevrucht kippenkind gaat hij niet weg.

Via het TCN forum een rit georganiseerd een tijd geleden waarvan ik een film heb gemaakt, krijg je een beetje een impressie. Ik ben er nooit echt wild mee geweest, voor mij was het een enduro en geen crosser. Onder mijn beheer is er goed mee omgegaan. Dat uitte zich dan ook in een zeer acceptabel verbruik ( 1 op 20 is haalbaar).
  • Leuk
Waarderingen: VendettA

Locatie

Reacties

Er zijn geen reacties die getoond kunnen worden.

Item informatie

Toegevoegd door
alpje
Weergaven
274
Laatste update

Extra informatie

Cilinderinhoud
600 CC
Categorie
Enduro/offroad
Vermogen
44 pk
Aantal cilinders
1

Meer in Motoren

Bovenaan Onderaan