Recente inhoud door DiMario

  1. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Als je het krachtenverloop en de afbuiging in een knoop bekijkt, is dat niet verwonderlijk. Bekijk het echter niet te negatief, want het krachtenverloop in een knoop in een spanband laat zich niet vergelijken met datzelfde verloop in een ronde lijn of kabel. Eigenlijk kan je het beter...
  2. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Is het wellicht handig als ik eveneens serverruimte ter beschikking stel? Daar kunnen dan bestanden worden geplaatst welke er daar andere personen weer afgehaald kunnen worden? Laat maar weten. :}
  3. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    1]Als balken en schommelogen voldoende sterk zijn, zie ik geen noodzaak om een veiligere manier te bedenken. Als je er een volwassene of 2 kinderen veilig aan kunt laten schommelen, kan je er ook een fiets van 250kg rustig aan laten hangen. 2]een deugdelijk spanmechanisme is gewoonlijk wel...
  4. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Wist je nou nog niet dat domme vragen niet bestaan? ;) Het antwoord op beide vragen is "ja". Met zo'n takel heb ik vroeger geregeld 6- en 8-cilindermotoren in mijn uppie in en uit mijn auto getild... vaak incl. versnellingsbak! Met name dat laatste vereiste een nauwkeurig manouvreren...
  5. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Moeren op een krukas haal ik altijd los door een grote sleutel even in tegengestelde richting te draaien, en tijdens die beweging plotseling de sleutel met een schok in de andere richting te duwen. Tot nu toe kreeg ik er alles mee los, maar desnoods kan je hem in de 5e versnelling zetten. De...
  6. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Inderdaad met stroboscooplamp, en dus bij draaiende motor. Met een gewoon testlampje bij stilstaande motor kan ook, maar dan kan je niet de vervroeger testen. Stroboscooplamp heeft trouwens zowiezo de voorkeur, omdat deze het werkelijke moment van ontsteking toont. Een testlampje toont het...
  7. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Even uitgaande van o.a. de GS850 en GS1000: Bovenin het ronde gat boven de contactpuntjes moet een merkstreepje zichtbaar zijn. Zodra cilinder 1 het juiste moment van ontsteken heeft bereikt, verschijnt in datzelfde gat een ander streepje met de vermelding F1-4. Op het moment dat de streepjes...
  8. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Gauw reageren terwijl ik nog zit te tikken? :N Aan een nagelvijltje had je zelf dus ook al gedacht. ;) Nu je toch een stroboscooplamp bij de hand hebt, kan je mooi controleren of beide puntjes exact 180 gr. tegenover elkaar openen. Daarna nog even het ontstekingstijdstip bijstellen, en...
  9. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Wat Hulzie zegt, kan ik alleen maar onderschrijven. Er springt altijd een klein vonkje over tussen de puntjes. Bij schuin afschuren/-vijlen is er een punt wat dichter bij het andere puntje komt dan de rest van het oppervlak. De vonk springt daardoor altijd op dezelfde plaats over, wat snellere...
  10. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Dat zou inderdaad best voor kunnen komen, want "contactpunt kawasaki/suzuki" klinkt vrij universeel. De puntjes die ik er zelf bestelde voor de GS850 van een kennis, leverden geen enkel probleem op. Wel hadden meebestelde condensatoren een andere bevestiging dan origineel, maar dat leverde ook...
  11. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Blijkaar gaat het lampje niet uit, terwijl ik dacht dat hij niet ging branden. Draden van bobine tot aan de contactpuntjes zijn dus in orde. Ook is de condensator dan niet doorgeslagen, en het wisselen heeft aangetoond dat ze ook net defect zijn. Het lampje dient uit te gaan zodra de puntjes...
  12. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Inderdaad even over de plus en min van de condensator meten. In welke richting maakt niet uit, en in welke stand je Ohm-meter staat, maakt in principe ook weinig uit... als je over een losse condensator duidelijk weerstand kan meten, is hij zondermeer defect (doorgeslagen). Maar je kan...
  13. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Het lijkt erop dat de condensator is doorgeslagen. Althans... als de zwakstroomdraad van bobine naar contactpuntjes niet onderbroken is en geen sluiting maakt. Die condensator is zo getest door even beide condensatoren te wisselen. Je kan trouwens ook meten of een condensator is doorgeslagen...
  14. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Kijk dan ook even naar droge plekjes op de isolatiemantel, want voor doorslaande hoogspanning is een haarscheurtje voldoende. En probeer vooral de bobine en bougiekabels uit te sluiten als probleemveroorzaker. Wellicht zijn de kabels uitgedroogd, of kan er vocht tussen de aangegoten bevestiging...
  15. DiMario

    Suzuki GS Topic 2

    Eerst wilde ik zelf een gelijkrichter maken met electronische spanningsregelaar (eentje die dus écht regelt i.p.v. 2 stappen), maar zo'n Honda gelijkrichter/regelaar was sneller geplaatst, en inderdaad... het spaart de dynamo. :)
Terug
Bovenaan Onderaan