Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op donderdag 9 november 2017 om 11:55


Offroad en onroad

http://motorshopper.nl/downloaden/1229295/93313b62bf8b0988cbf6b8fc2ee98d90/article


"Oei..."

Dat speelse karakter is minstens zo aanwezig op verhard wegdek, maar daar wordt ook pijnlijk duidelijk dat voor het uitstekende offroad gedrag het nodige is opgeofferd bij onroad wegligging. Opmerking nummer één daarbij is de bandenkeuze. De Pirelli Scorpions ogen fantastisch en het semi noppen profiel is ongetwijfeld de hoofdrolspeler in het uitstekende weggedrag op onverhard. Het uiterlijk van de Pirelli’s draagt sterk bij aan het offroad imago, plus dat normale straatbanden ontzettend knullig zouden ogen op de Desert Sled. Echter, de vlakken tussen de noppen zijn van redelijk formaat waardoor er overduidelijk een dood punt zit als je een bocht in duikt. Ik moet erbij vermelden dat de voorband nog nooit grip heeft verloren, maar het tekort aan feedback op die bepaalde hellingshoek is allesbehalve vertrouwenswekkend en zit elke keer in je achterhoofd als je enthousiast een bocht in schiet. De plaatselijk Ducati dealer wist er met wat vering aanpassingen een kleine verbetering in te krijgen, maar een écht goed resultaat bleef uit. Daarnaast zijn de Scorpions voorzien van een behoorlijk lap rubber; op lage snelheid moet je merkbaar harder aan het stuur trekken wil je even een straatje keren of parkeerplaats in slaan. Maar ook deze objectieve tekortkoming wordt vanuit subjectief oogpunt vergeven. Want stel dat ik een Desert Sled had die nieuwe banden moest hebben, dan kwamen er zonder twijfel weer dezelfde Pirelli’s onder; ze ogen gewoon zo lekker op de hoge Scrambler! Gevalletje vorm over functie? Ik vrees van wel, en daarbij ook een teken dat ik misschien wat vatbaarder ben voor het
hele lifestyle gedoe dan ik dacht. Oei.

http://motorshopper.nl/downloaden/1229293/5802c6ff875f504e93b5ec8e3e7b98fa/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1229288/4af34e4d76df52d456e2d48be6b0b396/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1229294/c7cd4527b0c31460abb49a7978254f86/article


"...de gasreactie is kunstmatig veel en veel te soft afgesteld"

Het tweede, en daarmee ook gelijk grootste punt van kritiek is de gasreactie. Ducati stelt dat de Desert Sled geen tractie controle nodig heeft, wat in principe wel klopt. Behalve bij heel lomp gas geven op onverhard heeft het achterwiel geen enkele keer een stapje opzijgezet. Maar er zit een flink addertje onder het gras: de echte reden dat er geen TC nodig is, is dat de gasreactie kunstmatig veel en veel te soft is afgesteld. Met een hoge zit, 75pk en 67nm zou je in z’n 1 best wel even het voorwiel de lucht in moeten kunnen schieten, maar de Desert Sled heeft daar echt geen zin. Op onverhard wegdek kan je wel een uitbreker onderhandelen, maar daarvoor moet je eerst met 10-20% gas gaan rijden, en ‘m dan opeens lomp hard opentrekken. Vanaf een dichte gashendel mag je al blij zijn als er een stofwolkje achter je opdoemt. Maar, heb je 'm eenmaal in zijwaardse beweging dan is 'ie ook uitstekend beheersbaar. Ik heb gelezen dat je bij derden je ECU kan laten flashen om dit op te lossen, maar zo komt ‘ie niet uit de fabriek rollen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1229284/87423845be5c98c6df1684a0167ee54f/article"Feel good motor"

Maar, ondanks de banden en suffe gasreactie is de Desert Sled ook op verhard wegdek ontzettend leuk. Het zijn vooral subjectieve eigenschappen, maar wat is het toch een lekker apparaat. Het brede stuur geeft je een king of the road gevoel, met de lange vering pak je drempel na drempel, het dikke koppel katapulteert je weg bij de stoplichten, en overal word je achtervolgt door dat heerlijke warme luchtgekoelde gebrul. De Desert Sled is veel dingen, maar boven alles is het een feel good motor. Een feel good motor waar je veel te snel een emotionele band mee opbouwd. En iedereen kijkt er naar! Waar de kenners zich blindstaren op een klassieke XT, kijkt ook de dame van de Coffee Company naar de Duc. Wat kunnen die Italianen dat goed zeg.

"Dit was de moeilijkste om weer in te leveren"

Al met al is de Ducati Scrambler Desert Sled ontzettend leuk speelgoed, ondanks de compromissen op verhard wegdek. Slecht is ‘ie absoluut niet, maar objectief gezien is het ook niet de beste motor die ik dit jaar heb gereden (die titel gaat nog steeds naar dit snoepje). Daarnaast is het een behoorlijk prijzige fiets. Maar toch, als ik er dit jaar eentje uit zou mogen kiezen, dan stond de Desert Sled me elke ochtend lief aan te kijken. Van alles wat ik dit jaar heb mogen testen was dit de moeilijkste om weer in te moeten leveren. Wat is ie begeerlijk! Ja, er zijn snellere, goedkopere, en verstandigere motoren. Maar de Desert Sled maakt motorrijden weer leuk. Net zoals vroeger, maar dan wel als hedendaags apparaat. Zonder dat er stapels elektronica, PKs, of iPhone dashboards aan te pas moeten komen. Misschien ben ik gewoon slachtoffer van irritant goede marketing, maar dat hele lifestyle gevoel speelt wel. De Desert Sled zorgt dat je net dat minder zekere stukje berm pakt pakt, net dat extra rondje over de grachten doet, en dat je vooral met een dikke smile onder je helm rondrijdt. En laten we eerlijk wezen, is dat niet de reden dat we motorrijden? Die shirtjes en muziek mogen ze houden, maar de Desert Sled, die mag mee.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.