Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op dinsdag 19 december 2017 om 12:02


http://motorshopper.nl/downloaden/1264950/b9afc048a43d5602574ad9a15d10f8ec/article

Met de Z900RS treedt Kawasaki toe in de steeds populairder wordende retro categorie. De naam doet vermoeden dat het misschien een Z900 in een ander jasje is terwijl het uiterlijk doet vermoeden dat het best de reincarnatie van de klassieke Z1 zou kunnen zijn. Toch zijn beide opvattingen helemaal niet het geval, dus wat is de Z900RS dan wel? Kawasaki noemt het zelf een “modern classic” en daar kunnen we ons wel in vinden. Boven alles is het een unieke fiets met ongelooflijk veel mooie details die in z’n geheel een homage is aan die oude Z1. “Homage” is dan ook echt het sleutelwoord voor deze fiets, die onderhuids wel helemaal modern is. Nieuwe techniek in een ouderwets jasje klinkt als een recept voor succes en met de retro Z doet Kawasaki een gooi naar een motorische Michelin ster.

http://motorshopper.nl/downloaden/1264953/4591bcfeced750d63eae4c7642260046/article

"...de details, daar kan je een boek over schrijven"

Naast dat de RS uitstekend is uitgerust en ook nog eens prima rijdt (over beiden later meer) is het natuurlijk het uiterlijk wat de aandacht trekt. En het uiterlijk, daar zijn we nog lang niet over uitgesproken. Het niveau van ontwerp en afwerking is, misschien met uitzondering van de machtige H2, ongekend voor Team Green. Met de intentie een goede homage aan de Z1 uit de seventies neer te zetten is de retro Kawa ontworpen met een bijna obsessief oog voor detail waarbij het resultaat voor zich spreekt: Wat een bijzonder fraaie machine is het geworden!

Pak alvast een stoel en een drankje, want de details, daar kan je een boek over schrijven. Neem bijvoorbeeld het Z900RS logo. Op het eerste blik zal deze je niet opvallen, maar kijk je wat dichterbij dan merk je een hele specifieke textuur aan de witte letters. Die textuur is niet zo maar gekozen, maar is dezelfde textuur als het logo van de Z1. Persoonlijk is dat mijn favoriete stukje styling; pure vormgeving die daarmee ook het niveau van detail illustreert. De tellerpartij, -uniek ontworpen voor de Z900RS-, is ook prachtig afgeleid van de Z1. Niet alleen de puntige vorm van het klokkenhuis, maar ook de vorm van de asjes van de tellers, het lettertype, en zelfs de maximum aangegeven snelheid van 240 kilometer per uur; allemaal een knipoog naar de Z1. Zo ook het stuur, die dezelfde rondingen heeft als de muscle bike uit de jaren ’70.

http://motorshopper.nl/downloaden/1264954/fef4367f539dc3f9016c3f5816569857/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1264948/f053d0c8102c716334684aced0fd5a13/article


Op het motorblok vind je verassend genoeg koelvinnen. Functioneel zijn ze niet, maar ze dragen wel hun steentje bij aan het old school gevoel. Zo ook de ovalen motordeksel en de halve maantjes op de kleppendeksel; allebei unieke kenmerken van de Z1 die in moderne vorm zijn voortgezet en op eigen wijze weer uniek zijn voor de Z900RS. U wilt nóg meer details? Mooi, want we zijn amper op de helft. Bij het ontwerpproces was er in Japan flinke discussie over de wielen: Spaakwielen zijn natuurlijk het summum van klassieke styling, maar ook zwaar, onderhoudsgevoelig en vaak niet geschikt voor tubeless banden. En dus werden er speciaal voor de Z900RS nieuwe wielen ontwikkeld; lichtmetalen exemplaren die in de praktijk bijzonder goed ogen. Afhankelijk van de uitvoering zijn ze of geheel zwart, of daarnaast ook deels gepolijst. Waar gepolijste velgranden normaal gesproken aan foute Duitse tjoening bladen met iets te oude dames in bikini’s doen denken staan ze de Z900RS bijzonder goed. Sterker nog, ik vind ze mooier dan de compleet zwarte uitvoeringen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1264947/90db21f47783bea139e20079b146cee4/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1264945/e3f90b08e1c734c4fc8487dead5aefa1/article


Ook de uitlaat is speciaal ontwikkeld voor niet alleen een retro look, maar ook retro geluid. Voor het eerst heeft Kawa een uitlaat speciaal op klank ontwikkeld en het resultaat mag er wezen; het gebrom van de Z900RS klinkt echt alsof ‘ie een paar decennia eerder het licht zag. Ook leuk is dat er bij het eerste aanblik geen Euro4 puist te zien is, die ze onder het blok en de achterbrug hebben weten weg te werken. Waar de oude Z1 natuurlijk de karakteristieke dubbele dempers had hebben ze bij de modern classic voor een enkele gekozen. Enerzijds jammer, anderzijds scheelt het bijzonder veel in gewicht. Wel heeft de modern classic de chromen afwerking van de demper geërfd, welke maar liefst 3 maal wordt gepolijst voordat ‘ie de fabriek uit mag.

http://motorshopper.nl/downloaden/1264940/0b65c4d2fef078f99ee8df5ade835447/article

Al het plaatwerk is geheel uniek aan de Z900RS. Een prachtige ducktail op het kontje, de “teardrop shaped” tank, en een deels uit aluminium vervaardigd voorspatbord dragen bij aan het ontwerp. In de tank is bijzonder veel werk gegaan; om zowel de gewenste lijnen én ruimte voor de airbox en de 17 liter brandstof te behouden moest onderhuids veel aangepast worden, waarbij ook het frame is aangepast. Al dat unieke plaatwerk is afgewerkt met een daadwerkelijk prachtige kleurstelling bestaande uit maar liefst 4 lagen lak. Het resultaat is schitterend; de laklagen creëren echte diepte in de kleur en de metallic flakes blinken als sterren. Stickers vind je niet op de Z900RS; álles zit onder de lak, waarmee wederom een streep wordt gezet onder het premium niveau van afwerking.


Tekst: Daniel Muhr
Foto's: Kawasaki
Kleding: Lindstrands

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.