Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op woensdag 14 februari 2018 om 14:37


http://motorshopper.nl/downloaden/1303530/cec238cea29ca299c888be8fb0b8293b/article
Avontuur. Een van de vele termen die binnen het motorrijden naar eigen interpretatie ingevuld kan worden. Voor de een zín eerste kilometers in ons koude kikkerlandje en voor de ander de bergpassen in de hoogtes van de Franse Alpen. Voor ons tekent de voet van het Atlasgebergte in Marokko het avontuur van deze trip. We testen de vernieuwde Tiger 800 op de uitgestrekte vlaktes van dit prachtige land. Met de vraag, schreeuwt de Tiger ook avontuur?

In het Engelse Hickley hebben ze maar al te goed begrepen dat je je kansen moet spreiden, zo zijn er maar liefst zes uitvoeringen van de Tiger. De XC-versie is gericht op het onverharde en zijn te verkrijgen in de XCx en XCa uitvoering, waar de XCa de meest rijk uitgeruste uitvoering is. De weg georiënteerde versie XR is te verkrijgen als, even bij de les blijven, XR, XRx, XRx low en XRt uitvoering. Respectievelijk van standaard tot aan de aangeklede versie, met daar tussenin een verlaagd model à 50mm.

http://motorshopper.nl/downloaden/1303558/1066b9b681a86191c8fcc9726ddda17b/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1303553/d200f35ee1088fbab08086a4c9d721dd/article

Voor 2018 heeft elk model zowel cosmetisch als mechanisch een grote make-over gehad. Cosmetisch is deze drie-cilinder weer helemaal van deze tijd. De nieuwe strakke styling wordt geaccentueerd door LED-verlichting rondom, dagrijverlichting en nieuwe winddeflectors. De nieuwe lichtere uitlaat is een stuk smaller, lichter en past beter bij de vernieuwde uitstraling. Gelukkig betekent kleiner niet stiller, want het kenmerkende geluid van deze triple komt nóg beter tot zijn recht dan zijn voorganger en dat ondanks alle Euro4 emissienormen. Het vertrouwde dashboard is vervangen door een TFT-scherm met een strakke en heldere look welke te bedienen is middels een joystick op het stuur. Oh, en alle knoppen op de stuurhelft van de Tiger zijn ook nog eens verlicht. Een klein maar elegant detail wat laat zien dat Triumph luistert naar de wensen van haar klanten. Het dashboard is naar gelang de uitvoering aan te passen met meerdere stijlen en thema's. Check hier thema 1 en hier thema 2. Zoals de illustraties laten zien is er rekening gehouden met het contrast van het scherm, wel zo fijn in donkere omstandigheden. Via het menu kan de low- of high-contrast weergave geselecteerd worden. Ook is er een derde optie: auto-contrast. De naam spreekt voor zich, de werking daarvan wat minder. De sensitiviteit is net even iets te fanatiek en trigger happy, wat resulteert in een fanatiek heen en weer gewissel tussen beiden contrasten.

http://motorshopper.nl/downloaden/1303542/697471360dbf5abb74a84ba5b4e39512/article
Motorisch hebben de engineers deze driecilinder ook weer op de tekentafel gelegd. In totaal zijn er meer dan 200 wijzigingen doorgevoerd aan het chassis en motorblok. Het vermogen is, net als de hoeveelheid koppel, ongewijzigd gebleven met respectievelijk 95PK en79nM. Wel is het blok levendiger en barst deze van het koppel, tussen de 2500 tot 8500 rpm word je meegesleurd in een Engelse stortvloed aan elegante koppelrijke omwentelingen, zonder dat deze overweldigend of onvoorspelbaar aanvoelen. Een sterk pluspunt ten opzichte van de vorige generatie Tiger waar het blok een stuk minder levendig aanvoelde. De belangrijkste en meest merkbare wijzigingen vinden we in de vorm van een kortere eerste versnelling, verbeterde gasreactie en krachtigere Brembo remmen aan de voorzijde. Hiermee strijkt Triumph grotendeels alle kritiekpunten van de vorige generatie glad, want de Brembo remmen doen hun werk veel beter dan de voorheen gemonteerde Nissinís. De XC uitvoeringen zijn voorzien van instelbare WP vering aan de voor- en achterzijde, waar de XRís voorzien zijn van enkel Showa vering aan de achterzijde. Overigens voelden wij afgelopen december de Tiger 800XRT van de vorige generatie aan de tand, nieuwsgierig? Check dan hier de test.

Tekst: Robin Tom
Foto's: Kingdom Creative (UK)
Kleding: Lindstrands

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.