Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op dinsdag 22 mei 2018 om 20:45


http://motorshopper.nl/downloaden/1363684/ec2047baaa80cf4731c627b1a39c6e3c/article
Het is 2014 als BMW op de Eicma in Milaan haar nieuwste creatie onthuld: de BMW S1000XR. Een motorfiets die destijds veel vragentekens deed rijzen, want wat is de XR nou precies voor een motorfiets? Met deze vraag liep ik gelukkig niet alleen rond, zo bleek. Een kleine throwback naar 2016 waar onze eindredacteur Thomas, a.ka. Toek, de S1000XR naast de Versys 1000 wist te zetten. Volgens hem, en ik citeer, een: "anarchistische motorfiets". Dat klinkt niet persé des-BMW's. Dus was er maar één plek om daarachter te komen, en zo geschiedde. Eindbestemming: de Eifel, Duitsland.

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Target Press
Kleding: Lindstrands


Het sportieve karakter van de XR is iets waar je niet omheen kan. Zowel op de weg, als in de naam. De S1000RR, de grondlegger van het moderne sportieve segment van BMW, verscheen in 2009 op het toneel en wist daarmee een heel nieuw publiek naar de Beierse gigant te trekken. Een kleine 6 jaar later evolueerde de XR uit het as van zijn sportieve broer en was op papier onmiddellijk duidelijk in zijn doel. Destijds nog met 160PK en 112NM werd het sportieve karakter niet onder stoelen of banken geschoven. Inmiddels leven we in 2018 en heeft de XR afgelopen jaar een kleine update gehad. Een Euro4 update, that is. Waar andere fabrikanten hun motoren opboren om zo dezelfde specificaties te behouden met minder uitstoot, is BMW toch iets innovatiever bezig geweest op de tekentafel. Zo kwamen er zelfs 5PK en 2NM bij wat het totaal op 165PK en 114NM wist te brengen, niet verkeerd.

http://motorshopper.nl/downloaden/1363701/ef694448993e9611186b12c699888daf/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1363699/71e2892ff3b431bd6eee376a2fbfb556/article

De overbrenging van de XR vindt plaats met een ketting wat net als zijn goudkleurige USD-voorvork en zwart gespoten achterbrug een sportief technisch randje aan de BMW weet te geven. Geen telelever dus, maar een geaarde samenstelling zoals we die al generaties kennen. Éen van de gelijkenissen met zijn broer, de RR. BMW heeft in haar gamma een tal van modellen welke gevoelsmatig meer elektronisch dan mechanisch opgebouwd lijken te zijn. Bij de XR is daar, gelukkig, tot op zekere hoogte sprake van. Want een klinische sportmotor verliest al gauw zijn karakteristiek. Met drie rijmodi (rain, sport en dynamic) wordt de vermogensafgifte digitaal geregeld. Daarnaast is ook de vering -mits ‘Dynamic Esa’ als optie geinstalleerd- met een druk op de knop al rijdend te veranderen, te weten in de vorm van ‘dynamic’ en ‘road’. Naast het een en ander aan veiligheidssystemen, is de XR in verschillende uitvoeringen met daarbinnen verscheidene opties te verkrijgen. Naast cruisecontrol en twee extra rijmodi is er ook de keuze voor ‘ABS pro’. Een gelikte naam voor het gebruik van de IMU wat resulteert in bochten-ABS.

"De vindingrijke breinen van de technici verdienen meer lof dan men hen in eerste instantie gunt"

http://motorshopper.nl/downloaden/1363689/c1ec6799c27e266d2025e923caedeb34/article

Dat een BMW goed aangekleed kan worden, wisten we eigenlijk al. Maar hoe de XR rijdt, niet. Het woordje ‘anarchistisch’ spookt eens in de zoveel tijd door m’n hoofd als ik het levendige landschap in Duitsland bestier met een machine die zich toch wel érg snel thuis voelt. Want wat zou er dan precies anarchistisch moeten zijn? Het is na een hete dag dat ik op het terras mij besef wat het dan zal moeten zijn. Net tussen het moment van het parkeren van de motor en het omkleden voor het avondeten, is het dat motorrijders de magische spreuk “Bitte ein Bit” uitspreken op het terras én dat zij op de beste ideeën komen, zo blijkt. Want de S1000XR is geen dertien in een dozijn, de XR is een opzichzelfstaande motorfiets en al he-le-maal geen allroad. Verre van. De vindingrijke breinen van de technici verdienen meer lof dan men hen in eerste instantie gunt, want het inlepelen van het hart van een van de snelste wegmotoren in een hoogpotige motor, vergt echt wel wat lef. Maar het resultaat mag er zijn. Als een geoliede machine zo strak weet deze viercilinder zijn weg te vinden over het asfalt van onze oosterburen. Zo netelig als het asfalt soms kan zijn -Straßenschade is soms meer regel dan uitzondering- zo betrouwbaar wendt de XR zich over het asfalt, of in ieder geval iets wat asfalt op moet lijken. Met de rijmodus in dynamic en de 165 paarden binnen een handomdraai tot je beschikking, flitst het Duitse landschap als een euforische illusie aan je voorbij. Een ijzersterke rempartij brengt het geheel met een goed getimede backfire tot stilstand. De backfire is overigens bij elke terugschakeling te horen, maar enkel in de dynamic modus.

http://motorshopper.nl/downloaden/1363696/220c58d804a2fc5c60ce240f0ca5f047/article

Het benoemen waard is de manier waarop de tractiecontrole uitgeschakeld kan worden, dit is namelijk rijdend. Redelijk uniek en een perfecte aanvulling op het sportieve karakter. Zonder tractiecontrole rijden kan prima en is natuurlijk stoere praat, maar alleen even uitschakelen voor die ene wheelie is natuurlijk veel praktischer, en veiliger. Toch? Bewaar die stoere kroegpraat maar voor de quickshifter, die is namelijk fenomenaal en doet het, in tegenstelling tot concurrenten, feilloos. Minder feilloos zijn de trillingen in het stuur, rond de 4000 toeren zijn er namelijk duidelijke trillingen voelbaar in de rechterstuurhelft. Bij een constante snelheid die net even verkeerd valt in het toerengebied, ben je dus de pineut. Op een lang stuk kan dat best als storend worden ervaren.

http://motorshopper.nl/downloaden/1363692/09884c81912b5c23216bafac185f422e/article

Wanneer de eerste bochten in het zicht verschijnen wordt de vering onmiddellijk op dynamic gezet. Iets over vlees en een kuip. Onwetend wordt de tocht voortgezet om er tijdens een tankstop achter te komen dat er toch wel erg weinig veerweg over is. Toch wel hard, die instelling. Het contrast met de meegereisde allroad is dan ook enorm, maar te ver van het bed om te vergelijken. Standje extra sportief zullen we maar zeggen. Wel fijn dat de achterkant omhoog gezet wordt wanneer er voor bagage danwel passagier gekozen wordt in het menu van de vering. Zo merk je toch wel erg weinig van die koffers.

De eerste kuilen in de weg verschijnen en met een dreigend wolkendek wordt ‘road’ geselecteerd in het dashboard. Comfortabeler en toch strak genoeg om mee te komen met de grote jongens. De XR heeft tot nu toe nergens moeite mee en vindt over het algemeen een fijne balans. Wel heeft de roadmodus van de vering een net iets minder uitgestreken tast dan dat je zou willen op lange afstanden met slecht wegdek, maar het sportieve karakter lokt je van bocht, naar bocht en bocht… Zonder het door te hebben verwezenlijk je afzienbare kilometers op B-wegen, zonder een centje pijn maar met een strakke wegligging. Dit komt onder andere door het zadel: een hoop comfort, zonder fixatie en met genoeg bewegingsruimte voor het echte sportieve werk. Grote klasse en precies het zadel dat we op een dergelijke motor zouden moeten vinden. Geen centje pijn wanneer er nagenoeg in 1 ruk van de Eifel huiswaarts naar het midden des lands gereden wordt. De regenval heeft meer weg van een moesson, maar dat zal er wel mee te maken hebben dat de kolossale bui vrolijk met ons mee beweegt. Het is dan ook op een dergelijk moment dat de waardering jegens de XR hardop uitgesproken kan worden. Een weekend lang de motor op het scherpst van de snede door de bochten heen dirigeren om vervolgens in alle comfort, enig relativeringsvermogen is vereist met zulk weer, huiswaarts te keren. Met in het achterhoofd het altijd mooie Piesport om het toch nog van binnen warm te houden.

http://motorshopper.nl/downloaden/1363702/54cc2980501e1f7fb0fd101af5297841/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1363703/548a7e3ddafe553b3a2c53b76eb5aa61/article

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.