Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Arco van Akkeren op zondag 25 september 2011 om 23:18


Eindoordeel

http://motorshopper.nl/downloaden/88583/aa4f833deafd91fd7ef1a6e4fa52acb3/articleDe vijf gereden sessies gaven voldoende informatie over deze twee nieuwe banden van Bridgestone. De BT016pro is weer een stap voorwaarts voor hypersport rijdend Nederland en degene die eens een circuitdag inplannen. De belofte van Bridgestone dat deze BT016pro stukken beter in de regen moet zijn hebben we niet kunnen proberen, maar of we dat echt erg vonden? De grip aan de voorzijde is merkbaar verbeterd, hij is vrij snel op werktemperatuur en gezien de toestand van de band na deze zware dag lijkt het met de langere levensduur ook wel goed te zitten.

http://motorshopper.nl/downloaden/88599/2a9432d5c29c1bc3ad60e99db2b11caf/article

http://motorshopper.nl/downloaden/88588/cf7435711e438f2a19781c5a7531d16b/articleDe R10 blijkt een heerlijke circuitband te zijn waar menig cuprijder, maar ook zeker de hobbyisten, plezier van zal hebben. De band is heel snel op werktemperatuur, heeft dan een ongekende grip, wekt daardoor veel vertrouwen en door de stuurprecisie en goede feedback zul je ongetwijfeld snellere rondetijden kunnen realiseren.
Het is natuurlijk altijd lastig vergelijken als het vorige type band niet aanwezig is, twee dezelfde machines die op zowel het vorige als het huidige type staan zouden een prima vergelijk geven. Waarom dat niet gebeurd? Te weinig middelen, tijd, zeg het maar. De nadruk wordt doorgaans gelegd op het nieuwe product en andere vormen van testen worden eigenlijk overgelaten aan de media. Daarom was het juist wel weer leerzaam om twee sessies achter elkaar met een zelfde machine te rijden die voorzien waren van de BT016pro en R10. De BT016pro gaf vertrouwen en maakte dat je snel rond kon gaan maar eenmaal op de R10’s bleek dat de grip nog weer beter was en het vertrouwen nog groter en dus kun je weer sneller rond gaan.

Een band tot het uiterste testen kan een gevaarlijke bezigheid zijn, je loopt de kans op je plaat te gaan en dat wil je niet. Dus rij je op jouw grens, maar de werkelijke grens kan wel eens stukken verder liggen. Dat ondervond ik deze dag meerdere malen ‘aan den lijve’ doordat ik een aantal keer werd gepasseerd door een snellere collega dan wel een cuprijder (of toch een snelle hobbyist?). Voor mijn gevoel maakt dat echter geen verschil, het toont alleen maar aan dat het nog sneller kan. Bridgestone heeft met de BT016pro en R10 twee nieuwe banden die beiden op hun specifieke gebied veel te bieden hebben. Veelzeggend is het feit dat de BT016 mij niet veel deed terwijl ik de BT016pro zeer zeker kan waarderen. Een - Bridgestone - bandintroductie op het circuit van Zandvoort, gewaagd maar geslaagd!

Reacties

Goed werk dat bridgestone met een update komt. de 016 is er namelijk al een tijdje en de concurrentie heeft niet stil gezeten.

ik heb een set R10 regenbanden liggen en die verbaasde me hoe goed ze waren in de regen. 1,5 week geleden was ik in Brno en wat verkocht de bandenservice daar nieuwe R10's, dus t lijkt erop dat bridgestone marktaandeel wil terug snoepen.

Toch heeft pirelli een mega aandeel vooral bij het circuitrijdende volk (dus geen straatbanden) en wat je vooral ziet is tegenwoordig voor alle 750cc+ motoren dat ze allemaal op slicks staan. en een profiel band R10/supercorsa achtige band vraag ik mij af of hier echt markt voor is.

Hebben ze ook een R10 slick laten zien?
@arco, wat ik mis is bijvoorbeeld bandenspanningen waar mee gereden werd en temperatuur van de banden. voor circuit rijden is dit superbelangerijk, hebben jullie daar nog info van?

Niet om lullig te doen, maar hoe kun je een accurate bandentest doen als je rechtop de bocht door gaat zonder dicht bij de max van de band te komen? Juist op de max ga je het verschil tussen banden echt goed merken.

citaat: NapO schreef op maandag 26 september 2011 20:13:

Hebben ze ook een R10 slick laten zien?
@arco, wat ik mis is bijvoorbeeld bandenspanningen waar mee gereden werd en temperatuur van de banden. voor circuit rijden is dit superbelangerijk, hebben jullie daar nog info van?

Eh, nee..niet dat ik weet. Er werd nog wel over de komst van een R10 RS gesproken (2012).

Als ik me niet vergis reden we met de voorband op 1.7/1.8 en de achterband op 1.5/1.6 bar. De temperatuur moesten we er zelf in rijden.. ;-)

citaat: Drinkyoghurt schreef op dinsdag 27 september 2011 00:03:

Niet om lullig te doen, maar hoe kun je een accurate bandentest doen als je rechtop de bocht door gaat zonder dicht bij de max van de band te komen? Juist op de max ga je het verschil tussen banden echt goed merken.

Foto's zijn niet altijd een even getrouwe afspiegeling van de werkelijkheid..maar neem van me aan dat er flink 'gesmeerd' is (zie onderste foto van 'uithoudingsvermogen')

De max van een band opzoeken is link zoals aangehaald in het artikel, we waren een paar maal 'close' maar daar is natuurlijk geen foto van. Er waren dus geen andere banden om verschillen daartussen te kunnen constateren.
Arckira wijzigde dit bericht op dinsdag 27 september 2011 14:37

citaat: Arckira schreef op dinsdag 27 september 2011 14:33:

[...]

Eh, nee..niet dat ik weet. Er werd nog wel over de komst van een R10 RS gesproken (2012).

Als ik me niet vergis reden we met de voorband op 1.7/1.8 en de achterband op 1.5/1.6 bar. De temperatuur moesten we er zelf in rijden.. ;-)

[...]

Foto's zijn niet altijd een even getrouwe afspiegeling van de werkelijkheid..maar neem van me aan dat er flink 'gesmeerd' is (zie onderste foto van 'uithoudingsvermogen')

De max van een band opzoeken is link zoals aangehaald in het artikel, we waren een paar maal 'close' maar daar is natuurlijk geen foto van. Er waren dus geen andere banden om verschillen daartussen te kunnen constateren.

oh dat zijn mooie bandenspanningen :) eerste paar bochten zijn dan wel even wiebelig ;)

foto's is altijd moeilijk, i know ;) en de max opzoeken arco dat zou heel wat zijn 'even' op een vreemde fiets en dan maar even doen! :) (ik kan me nog een bandentest herinneren :P

voor de rest prima verhaal. :)

Mijn maat(groep snel op assen)reed een achterbandje R10 in 4 sessies op de slijtnokken. :')
Duur geintje,voor een amateur '(

citaat: NapO schreef op dinsdag 27 september 2011 21:47:

[...]

oh dat zijn mooie bandenspanningen :) eerste paar bochten zijn dan wel even wiebelig ;)

Wat heet! Wringen..

citaat:
foto's is altijd moeilijk, i know ;) en de max opzoeken arco dat zou heel wat zijn 'even' op een vreemde fiets en dan maar even doen! :) (ik kan me nog een bandentest herinneren :P

Yep, enne..misschien moeten we maar eens aan je denken bij een volgende (banden-)test ;)

citaat:
voor de rest prima verhaal. :)

Thanx ;) Genoten op Brno :? Is een superbaan natuurlijk :] *D


citaat: downsider schreef op woensdag 28 september 2011 22:41:

Mijn maat(groep snel op assen)reed een achterbandje R10 in 4 sessies op de slijtnokken. :')
Duur geintje,voor een amateur '(

Oew..maar dan rijdt 'ie zeker vlotte tijden :? *D
Arckira wijzigde dit bericht op donderdag 29 september 2011 12:46

Is er iets bekend van hoelang de BT016Pro's mee moeten gaan bij sportief weggebruik?

Heb sinds dit voorjaar de 016Pro's onder mijn GSX-R 750 k7 zitten, vind het wel een hele verbetering met de 'normale' 016's wat betreft grip in de bochten.
Naar mijn gevoel zijn ze ook wat eerder warm.
Ik zou ze zeker aanraden t.o. de oude.

Hoelang het meegaat, is nog afwachten tot ze versleten zijn ;).

citaat: Arckira schreef op dinsdag 27 september 2011 14:33:

[...]


Als ik me niet vergis reden we met de voorband op 1.7/1.8 en de achterband op 1.5/1.6 bar. De temperatuur moesten we er zelf in rijden.. ;-)

[...]



Foto's zijn niet altijd een even getrouwe afspiegeling van de werkelijkheid..maar neem van me aan dat er flink 'gesmeerd' is (zie onderste foto van 'uithoudingsvermogen')



Reden jullie deze bandenspanning ook met de 016 Pro??

Echt max gepushed is er niet met deze 016 Pro's hoor, ik zie een schaamrand van 1 cm zitten... Ik heb ze zelf onder mijn Ducati 848 laten zetten, en het verbaasde mij juist hoe snel ik de hele band 'op' reed t.o.v. mijn Pirelli supercorsa (lees 0 schaamrand). Moet wel zeggen dat de 016 Pro's geweldige banden zijn, zeker in het nat!!!
POR5CHE wijzigde dit bericht op zaterdag 8 oktober 2011 23:52

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.