Motor-Forum

Select Forum

Loobman door kapiteinkoek

Geplaatst op maandag 31 mei 2010 17:22

Kettingsmeersysteem

Loobman

door kapiteinkoek


Merk: Loobman


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

**~. UPDATE 2 - meer dan 3 jaar later (6 september 2013) .~**

Ik zal er nog maar weer eens een update tegenaan gooien want de loobman zit er nu zo'n 60.000km op, met nog altijd dezelfde ketting. De ketting heb ik nooit schoongemaakt en de loobman heeft maar 1 schoonmaakbeurt gehad, namelijk die ik genoemd heb bij de eerste update, even wat remmenreiniger er doorheen spuiten en dat was het. De tywraps zitten er nog goed in en alles werkt naar behoren. De ketting is nog in prima staat, er zitten een aantal licht stugge schakels in maar die stugheid mag eigenlijk geen naam hebben, je kan ze met je pink nog wel bewegen.

  • *~. einde update 2.~**



  • *~. UPDATE - meer dan een jaar later (23 augustus 2011) .~**

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat ik de loobman in gebruik heb genomen. Ondertussen heb ik 25.000 Km met de loobman gereden (nu ik het zo bekijk had ik meer kilometers verwacht dit jaar haha, dagelijks 180 Km tikt toch lekker aan) en de ketting ziet er nog hetzelfde uit als op de foto. Alle schakels kunnen nog soepel bewegen en zitten er geen strakke punten in. Ik heb de ketting in deze tijd niet schoongemaakt, alleen gesmeerd met (auto) motor olie van de gamma (15W40). Ik heb het hele jaar door gereden, weer wind en pekel hij heeft het allemaal moeten doorstaan. Mijn achterbrug ziet er niet hetzelfde uit, daar zit een dikke laag smeer op maar ja wat wil je na een jaar zonder wassen. Het verbruik van de olie is zeer laag, ik heb nog steeds dezelfde fles motorolie van 1L waar nu de helft uit is. Je smeert je ketting dus voor 3,20 per jaar. Aan de loobman is verder ook weinig veranderd. De plastic slangetjes zijn iets harder geworden maar doen hun werk nog steeds prima en zijn zo te vervangen mochten ze te stug worden. Het knijpflesje is niet veranderd, nog altijd soepel en luchtdicht. De kop die bij het tandwiel zit heb ik 1x bespoten met remmenreiniger om wat zand/olie prut eraf te laten druipen maar op zich was dit niet nodig. De olie loopt hoedanook op je tandwiel. De stukjes tywrap in de kop slijten amper, ik heb ze 1x een stukje van ongeveer 2mm door moeten duwen om ze goed op het tandwiel te laten zitten. Met deze snelheid zijn ze over een jaar of 10 wel weggesleten maar echt hard gaat het niet.

Ondertussen geniet ik nog steeds van mijn onderhoudsvrije ketting. Ik knijp nog steeds bij elke tankbeurt (ongeveer 200 Km) een beetje op de ketting. Elke keer als ik de plaatselijke motorzaak binnenstap kan ik alleen maar meewarig kijken naar de (dure) spuitbussen kettingspray, de (nog duurdere) scottoiler olie en de (walgelijk dure) automatische kettingsmeer systemen.

Zojuist keek ik de site van Loobman om te zien hoeveel hij nu kost. Wat ziet mijn oog daar; De Loobman AB Chainoiler. Van de site; "Logical progression from the squeeze and go. Our new chainoiler features the same simplicity but is now operated by a push button.". Ze hebben blijkbaar een nieuw model loobman te koop waarbij je met een druk op de knop (ik gok dat onder de knop een pompje zit) een beetje olie richting je tandwiel kan sturen. Ik stond net letterlijk op het punt er een te gaan bestellen maar toen bedacht ik dat ik nog een loobman op mijn motor heb zitten die al een jaar zijn werk perfect doet. Voorlopig heb ik geen nieuwe nodig.

Ik kan de Loobman van harte aanraden aan iedereen die een ketting aangedreven motor heeft. Wil je een (semi) automatisch ketting smeer systeem? Ga naar http://www.loobman.co.uk/index.asp want hij is goedkoop en doet zijn werk zoals het wordt beloofd.

**~. einde update .~**

Pasgeleden heb ik mijn ketting vervangen omdat bij de oude ongeveer de helft van de schakels vast zat. Of dit komt door de pekel, het schoonmaken met diesel of smeren met de belray olie weet ik niet. De ketting heb ik altijd moddervet gehouden maar toch stond hij op het laatst op sommige punten als een snaar.
Nu gaan er allerlei verhalen rond over (semi) automatische ketting smeer systemen en kettingen die daardoor 5miljoentriljoenduizend keer langer meegaan en ketting smeren supereenvoudig wordt. Helaas kosten deze systemen bijna allemaal 150-200 euro of meer. Voor dat geld kan je een nieuwe kettingset kopen en heel veel spuitbussen kettingolie. Toen zag ik echter de Loobman (http://www.chainoiler.co.uk/), een semi-automatisch kettingsmeer systeem dat slechts £17.99 kost (23 euro en een paar cent op het moment van kopen), inclusief verzending uit Engeland. Op de site wordt hij zon beetje aangeprezen als de verlosser voor de motoren met een ketting en ook de fantastische ervaring van gebruikers mag niet ontbreken. TellSell is er niks bij.
Toch ging het kriebelen en heb ik een PayPal account aangemaakt en een order geplaatst. Met een week had ik het pakketje (plastic zakje, geen doos) in huis.

Voor 23 euro krijg je het volgende in huis:

  • Een uitgebreide gebruikershandleiding
  • 5 dikke en 10 dunne tyrips
  • 2 plakkers waar je een tyrip aan vast kan maken
  • De olie-kop voor bij je tandwiel
  • Wat rubber ringetjes en ander klein montagespul en een ijzerdraad
  • Lange transparante slang en een stukje (1cm) dikkere transparante slang.
  • Knijpflesje met houder

Installatie is eenvoudig. De knijpfles kan je overal waar je wil monteren. Horizontaal of verticaal, alles kan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het halve systeem gebaseerd is op zwaartekracht, daarom is het van belang om te zorgen dat het hele traject schuin naar beneden afloopt.
Als je een goede plaats voor het knijpflesje hebt gevonden (bij mij aan de linker passagier voetsteun) kan je de olie-kop monteren bij het achtertandwiel. Dit hoor je normaal te doen met het bijgeleverde ijzerdraadje, deze heb ik alleen niet gebruikt. Bij een Suzuki GS500 zit namelijk een kettingbeschermer montagepunt precies op de goede hoogte voor de olie-kop, ik heb daarom een metalen stripje omgebogen en hier de kop aan vast gemaakt. Dat is toch iets steviger dan het ijzerdraadje en is makkelijker te stellen. De kop moet je overigens zelf voorzien van twee dunne tyrips. Deze tyrips zitten tegen je tandwiel en leveren de olie af. Als dit allemaal zit kan je de slang op maat knippen en over het uiteinde het dikke stukje slang schuiven. Dit past weer in de dikke slang naast het knijpflesje.

De werking van de Loobman is ook eenvoudig Je knijpt in het flesje waardoor de olie door het slangetje naar je tandwiel loopt. Je knijpt tijdens of vlak voor het rijden, met behulp van de centrifugale kracht zal de olie van je tandwiel tegen de ketting aan stromen. De uiteindelijke werking (olie op je tandwiel naar je ketting) is dus hetzelfde als bij de 10x duurdere systemen. Hoe lang de olie er over doet van het flesje tot het tandwiel is afhankelijk van hoe lang je slang is en hoe schuin deze afloopt.

Maar nu komt het, werkt hij? Ja, het werkt. Je knijpt, de olie stroomt door de slang en komt op je tandwiel terecht. Vanaf dat punt zorgt de centrifugale kracht voor de rest. De schakels staan na een paar keer rond draaien lekker in het vet, zo simpel is het. Huh? Maar zitten er dan geen nadelen aan, hoe kan je voor 23 euro nou iets maken dat net zo goed werkt als een systeem van 200 euro?
Nadelen heeft hij niet, zeker niet als je die 23 euro in je achterhoofd houdt. Ik moet echter wel een paar kanttekeningen maken:

  • Als eerst zal je als het flesje wat leger raakt veel harder moeten knijpen om de olie er toch uit te krijgen. Dat is niet handig, helemaal niet als je handschoenen aan hebt.
  • Als de slang uit de fles scheef in de dikke slang zit dan sluit hij deze luchtdicht af en stroomt de olie niet verder.

Dit zijn geen echte nadelen aangezien je ze heel eenvoudig kan oplossen:
  • Om het knijp probleem op te lossen vervang je de slang die uit het flesje komt voor een langere die de bodem van het flesje raakt. Dit kost je ongeveer 30 seconden aangezien zon slang gewoon meegeleverd wordt.
  • Het scheef in de slang probleem zal alleen voorkomen als je heel veel pech hebt. Er zit een klemmetje over de dikke slang die de slang uit het flesje in positie houd, deze had ik echter scheef zitten. De oplossing is heel simpel, stop een dun rietje naast de slang uit het flesje en hoppa, je weet 100% zeker dat dit probleem nooit meer voorkomt.

Verder moet je -net als bij de 10x duurdere systemen- aan het begin even opletten hoe vaak en hoeveel je olie op je ketting spuit. Ik heb hem nu iets meer dan 2 weken op mijn motor zitten en ben nu 500Km verder. Omdat het zon geinig ding is en ik zeker wilde weten dat mijn ketting goed gesmeerd was heb ik binnen die 500Km een paar keer geknepen. Dit was dus veel te veel. De olie slingert dan op plaatsen waar je het niet wil hebben -> je achterband. Daarnaast druipt het van je ketting als je stilstaat. Maar once again, met systemen van 200 euro heb je dit ook.
Je moet dus de juiste balans vinden tussen hoe vaak je spuit en hoeveel. Hoeveel kan je regelen door niet te hard te knijpen (te kijken hoeveel uit het flesje komt) en de slang uit het flesje dieper in de dikkere slang te duwen zodat je beter kan zien hoeveel je toevoegt.

Conclusie: De Loobman is geweldig. Voor 23 euro heb je een ketting smeer systeem dat je ketting net zo goed vet houd als de systemen die 10x zoveel kosten. Net als bij andere systemen kan je zelf bepalen welke olie je gebruikt, op het moment heb ik er gewoon 10W40 (halfsynthetisch) olie in zitten. Ik ga echter nog met dikkere motorolie experimenteren.

Filmpje van de werking: http://tinyurl.com/275p476

Positieve eigenschappen

  • Kost geen drol
  • Installatie is supersimpel
  • Als een onderdeel stuk gaat krijg je gratis vervanging (je hoeft alleen verzendkosten te betalen)
  • Als je alles goed doet zullen alleen de tyrips die tegen je tandwiel slijten, tyrips kosten geen drol en zijn overal te koop
  • Je ketting gaat 5miljoentriljoenduizend keer langer mee als je de TellSell mensen mag geloven
  • Je kan er elke olie in doen die je wil

Negatieve eigenschappen

  • Teveel olie toevoegen zal resulteren in olie op je band -> dit is geen specifiek Loobman probleem maar komt bij elk automatisch smeersysteem voor en is een kwestie van proberen
  • Je moet harder knijpen als je flesje leger raakt -> op te lossen in 30 sec
  • Als de slang uit het flesje scheef zit zal hij de olie toevoer blokkeren -> rietje ertussen doen of gewoon niet zo lomp installeren als ik
  • Te hard knijpen resulteert in overstroming -> gewoon even kijken als je knijpt, loslaten als het slangetje vol zit. Als je een overstroming regelmatig voor elkaar krijgt ben je niet eens geschikt om motor te rijden

Beoordelingen

21 van de 21 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4Afbeelding 5Afbeelding 6


sluiten (escape)

Reacties

Mijn originele verhaal was 3x zo lang, helaas is er een karakterlimiet en die ik al snel had bereikt. :P

Overigens is hij hier te koop:
http://www.chainoiler.co.uk/
kapiteinkoek wijzigde dit bericht op maandag 31 mei 2010 17:30

citaat: kapiteinkoek schreef op maandag 31 mei 2010 17:28:

Mijn originele verhaal was 3x zo lang, helaas is er een karakterlimiet en die ik al snel had bereikt. :P

Die limiet was niet de bedoeling idd :o Dit is nu aangepast, je kunt nu veel meer tekst plaatsen. Hopelijk heb je het oorspronkelijke verhaal nog...? ;)

Haha nee, maar ik heb erbij gezet wat ik me nog kon herinneren.

Goeie review!
Ik vind zon loobman echter maar niks.. In de tijd dat je dat ding gekocht hebt, gemonteerd hebt, 'balans' gevonden hebt kan ik mn ketting 30x sprayen met mn S100.

Oh en et ziet er niet uit :p

citaat: Squishy schreef op woensdag 02 juni 2010 00:23:

Goeie review!
Ik vind zon loobman echter maar niks.. In de tijd dat je dat ding gekocht hebt, gemonteerd hebt, 'balans' gevonden hebt kan ik mn ketting 30x sprayen met mn S100.

Tja.... en vanaf de 31e keer loop jij te balen dat je niet zo'n systeem hebt :P Bovendien heb je dit altijd bij je. Handig als je bijvoorbeeld een weekendje gaat toeren ergens. Hoef je niet een apart busje spray mee te nemen.
citaat:
Oh en et ziet er niet uit :p

't Is inderdaad niet het mooiste systeem (mijn OSCO heeft een iets hogere blingfactor), maar daar is de prijs dan ook naar. En aangezien er voldoende mensen zijn die weinig geven om uiterlijk vertoon.......

citaat:

Verder moet je -net als bij de 10x duurdere systemen- aan het begin even opletten hoe vaak en hoeveel je olie op je ketting spuit. Ik heb hem nu iets meer dan 2 weken op mijn motor zitten en ben nu 500Km verder. Omdat het zon geinig ding is en ik zeker wilde weten dat mijn ketting goed gesmeerd was heb ik binnen die 500Km een paar keer geknepen. Dit was dus veel te veel. De olie slingert dan op plaatsen waar je het niet wil hebben -> je achterband. Daarnaast druipt het van je ketting als je stilstaat. Maar once again, met systemen van 200 euro heb je dit ook.


Een goed afgestelde pro oiler van 200,- zorgt voor een continu smering waarbij de ketting helemaal niet druipt. Bij dit systeem of vergelijkbaar (OSCO) heb je geen continu smering. Er wordt 500km gereden met de uitgeknepen olie.

Perfect voor mijn XT600. Die is toch al lelijk. Uit de modder en het zand met een glimmende ketting, even smeren en naar huis zonder de ketting te veel ongesmeerd te laten. Ik heb er een besteld en zal er kettingzaagolie in gaan doen. Op mijn TDM900 zit een osco oiler en daar ben ik heel erg blij mee, maar dat geld vond ik de XT niet waard. Een uitkomst. Dank voor de recentie.

citaat: picaroon schreef op woensdag 02 juni 2010 10:28:

[...]


Een goed afgestelde pro oiler van 200,- zorgt voor een continu smering waarbij de ketting helemaal niet druipt. Bij dit systeem of vergelijkbaar (OSCO) heb je geen continu smering. Er wordt 500km gereden met de uitgeknepen olie.


Daar heb je een punt, de smering is inderdaad niet continue dus in dat opzicht zijn de duurdere systemen zeker beter.
Maar zoals je zegt doet een OSCO oiler dat ook niet en daar zijn veel positieve reacties over te vinden. De Loobman werkt volgens precies hetzelfde principe dus op dat gebied zal hij niet onderdoen voor de OSCO van ~130 euro. Niet slecht, voor een dingetje van €23.
Daarnaast, als niet teveel olie op je ketting kwakt (zoals ik deed) heb je ook geen last van een druipende of spetterende ketting.

Dit klinkt wel als een nuttig systeem. Ik smeer nu telkens mijn ketting met een doekje en een fles kettingzaagolie, kan ik het net zo goed hiermee doen. Ik ga er ff over nadenken, bedankt voor de review :)

Hier de opmerking van lubeman betreffende het smeermiddel:

Hi Simon.

With regard to your question on oils, there seems to be a mystique surrounding the use of the 'right’ oil for a motorcycle chain but, while I do not have access to a bench to test for different performances from different oil grades, I would be surprised if any real difference showed up before several places of decimal (or an awful lot of miles).

The fact is, as long as you keep your o-rings wet, they will keep sliding happily against the side plates. Think, what mileage do you normally get from a chain? Any increase on that has to be a step in the right direction. So, the real question has to be how long before the chain wears out?

Any exposed chain is by definition 'total loss' with regard to lubrication, This means that ANY oil applied to it will only stay there until it either flies off, dries off or gets washed off by the elements. So theoretically almost any oil can be pressed into service.

Oil is always going to be better than spray. It has better properties of penetration. It is not sticky so it doesn’t attract dirt and grit in the way spray does. It doesn’t ‘cake up’ like tar behind your front sprocket cover and, if any does fling off, it is much easier to clean from where it lands. Most importantly, our own tests have shown the far higher long term mileage oil can achieve over spray.

My own personal preference was always for 10-40 engine oil, mostly because it's easily available. It works well under most conditions and it's good for the o-rings. Engine oil was also recommended by Yamaha and by Haynes manuals. As for additives, certain additives in engine oil are actually put in there to protect rubber o-rings. (Modern engines contain lots of them). Engine oil was used in all the road tests referred to on the Loobman website.

Both Honda and Takasago RK recommend EP80-90 gear oil. Gear oil is very good because it’s thicker so it stays on the chain for longer.

It’s worth noting however, that while gear oil is widely used in racing, they don't use o-ring chains on race bikes because o rings always cause a small amount of friction and they can sap away as much as two or three horsepower if they get dry enough.

Only other problem with gear oil is that it flows really slowly so, if you want to use it, we recommend your Loobman chainoiler has a short, vertical delivery tube. Otherwise you might end up with drips after a short spin. Gear oil can usually be found at any petrol station forecourt.

Chainsaw oil is also very popular and works well. Several couriers on the London despatch circuit use it and swear by it. I do not recommend it personally, only because I have never actually used it for any great length of time. But it IS specially blended to lubricate a chain!

En verder:

In desperation, even used engine oil can be pressed into service. But remember, it may contain impurities, and there is a higher risk of skin disease if it comes in contact with your hands (although that risk can apply to any motor oil).

Then again, one environmentally friendly lady we heard from insists she uses pure virgin olive oil in her Loobman. She e-mailed recently to say she has managed over twenty thousand miles and her chain is still like new. Now what can you say to that??

You pays yer money and you takes yer choice. In the end it's up to you.

I only parted company with my own XT600 about three years ago after several years of faithful service. The linkage had worn out AGAIN! Why can't Yamaha build a decent linkage? I had the same trouble with an FZ600 (air cooled). Three linkages and two shocks over four years, then an FJ 600, one MOT, one new shock, then the XT. Strangely enough, my current bike is a Fazer 600. I've had it just over a year and the linkage seems fine so far. Time will tell but several courier friends of mine have had very high mileages out of Fazers with no linkage problems so perhaps they have finally sorted it out.

As for the Loobman being ugly, well, it's all about simplicity first. Besides, how do you turn a sows ear into a silk purse? Perhaps we should paint it a bright colour or something.

That's one for the think tank. Thanks for the criticism anyway. Noted!

Good luck and ride safe.

Dennis.

Loobman.

Goede review en goede informatie van Loobman!

Thx!

Wat een verhaal, ik heb nu even geen tijd om het helemaal te lezen. Maar ik heb zelf sinds enige tijd ook een Loobman op mijn motor. Het was wel even uitzoeken hoe hij er precies op moest. En als ik in het flesje knijp duurt het zeker wel 10 min voor het bij mijn ketting is. Maar de ketting ziet er top uit, en het scheelt mij heel veel tijd. Ben er tevreden mee zeker voor die 15 euro's.

Dan heb je of een lange slang of je systeem een te kleine helling gegeven. Zolang de olie aankomt zit je iig goed :)

Ben wel benieuwd of en hoe dit product zich kan meten met b.v. een Scottoiler. Mocht ik een woon-werk fiets kopen, dan zou ik serieus overwegen om een systeem als dit te monteren.
Bananeman wijzigde dit bericht op zaterdag 26 juni 2010 15:01

@kapteinkoek
cin heeft hem helemaal vooraan bij dr kuipframe en het slangetje loopt langs het frame met een kleine helling, dat verklaart het ;)

Ze rijd dr 4 dagen pw woon-werk verkeer mee (zo'n 100 km) en de ketting ziet er prima uit, denk dat de loobman er nu ongeveer 3maanden op zit

Je kan ook gewoon zelf zo een eenvoudig kettingolie-systeem in elkaar frutselen...

Instructies hier:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/16333172

Loobman is een redelijk goedkoop alternatief, maar zal altijd door blijven lekken als je stil staat en er zit nog olie in het reservoir en slang...
DeArmeStudent wijzigde dit bericht op dinsdag 7 september 2010 13:04

citaat: DeArmeStudent schreef op dinsdag 07 september 2010 13:04:

Loobman is een redelijk goedkoop alternatief, maar zal altijd door blijven lekken als je stil staat en er zit nog olie in het reservoir en slang...


Als jij je loobman ondersteboven monteert of maar 200 meter rijdt per ritje dan zal hij lekken als je stil staat ja (of als je overdoseert). Monteer je hem normaal en rijd je meer dan 200 meter dan heb je geen last van dat probleem.

Is je band nou vet of lijkt dat zo? Levensgevaarlijk!

citaat: Burning Rubber schreef op dinsdag 21 september 2010 14:59:

Is je band nou vet of lijkt dat zo? Levensgevaarlijk!


Ja dat klopt, ik was te enthousiast geweest en had te vaak geknepen. Ik knijp er nu bij elke tankbeurt een klein beetje olie uit en dan blijft de band mooi schoon.

Ik heb op m'n woon-werk motor (NX250) ook een Loobman gemonteerd en gebruik 'm nu al dik een jaar.
Omdat het me geen bal kan schelen dat m'n velg vies/vet wordt smeer ik vrij rijk, bij aanvang van elke rit(60km) en het houdt m'n ketting goed vet en gesmeerd, ik doe er nu al 20K mee en amper hoeven spannen.
1 punt waar je wel op moet letten: ALS je je ketting moet spannen, moet je wel opletten dat je de "spuitmondjes" ook mee naar achteren verschuift, anders raken ze op een gegeven moment je tandwiel niet meer en dan is het afgelopen met de smering zonder dat je dat in de gaten hebt :$ Zo heb ik m'n vorige ketting naar de kl#te geholpen :$ :$
Ikzelf smeer met kettingzaagolie, dat plakt lekker goed.
Na verloop van tijd verhardt het plastic slangetje wel, de weekmakers zullen wel oplossen door de olie denk ik. dit is voornamelijk lastig omdat het slangetje dan niet meer afsluit op de dop van het flesje. Ik heb m'n slangetje dan na ongeveer een jaar ook vervangen.
Al met al ben ik er zeer tevreden mee en verder ook helemaal eens met je recensie. waarom €150 uitgeven als het voor (toendertijd ivm lage pond) ook voor €20 kan?

Geweldige recensie, mooi geschreven. Jammer dat de Loobman alleen rechtstreeks uit Engeland te krijgen is en dat er geen importeur is. Het valt me toch al op dat er weinig belangstelling is voor kettingsmeersystemen onder motorrijders. Blijkbaar zijn de meesten tevreden met een spuitbus ondanks dat een middenbok tegenwoordig steeds meer als overtollig gewicht beschouwt wordt. Voor mij als verwende, voormalig, cardanrijder is zo'n systeem een eerste vereiste. Ik wil tussen de beurten gewoon niet naar de ketting hoeven omkijken. Beste zou nog zo'n ouderwetse oliegevulde kettingkast zijn. Helaas, verleden tijd.

Ik heb nog maar even een update gedaan aangezien alles nog steeds werkt, niet slecht voor een product van (op dit moment) €21,40.

21,40 pond, maar het is nog altijd goedkoop. Wel een beetje warrige site van Loobman. Moeilijk om uit te zoeken wat het ding nu eigenlijk kost. Eens kijken of een inkoop-actie te organiseren is.

Mooie recensie :} :} , ze zouden je fotos op de loobman website zelf moeten gebruiken, dan staan er tenminste nog fotos op van dat ding :+

Ik zit te twijfelen of ik zoiets ga monteren of niet. Niet omdat ik veel rijd, maar omdat die makkelijker is als motor op de bok zetten en knooien met vet :+


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.