Motor-Forum

Select Forum

Morgan Carbtune carburateur synchronisatie door JanB

  • Poster:JanB
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op zondag 30 januari 2011 23:11

Motortuning

Morgan Carbtune carburateur synchronisatie

door JanB


Categorie: Motortuning


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Omdat ik zelf af en toe wat onderhoud aan mijn motor doe, besloot ik enkele jaren geleden om een apparaatje voor carburateur-synchronisatie te kopen. Het is aan te raden om enkele malen per jaar de synchronisatie van de carbs te controleren, de motor loopt er beter en zuiniger door.
Ik kwam uit op de Morgan carbtune, kost 55 pond (ongeveer 80-90 Euro). Voordeel is dat het een compact apparaatje is, het werkt niet met kwik (wel erg accuraat, maar vanwege milieu-eisen niet meer te koop) en ik las er diverse prima recensies over. Je kunt er 4 carbs tegelijk mee synchroniseren, maar uiteraard ook twee of drie.
Apparaatje via de website besteld en enkele dagen later kwam het al binnen. Het is een stevig plat rechthoekig kunststof kastje. In het kastje bevinden zich 4 doorzichtige kunststof buisjes, voorzien van duidelijke schaalverdelingen, met in elk daarvan een roestvrij stalen staafje. Bij het kastje worden 4 rubberachtige slangen geleverd en vier "dempers", bestaande uit dunne kunststof buisjes. De bedoeling is dat je de slangen doormidden snijdt en de "dempers" in de slangen schuift. De slangen sluit je vervolgens op het kastje aan. Bij het kastje worden verschillende maten aansluitingen geleverd voor aansluiting op de meeste gangbare carburateurs.
De Carbtune werkt prima, de schaalverdeling is goed zichtbaar met de metalen staafjes, die aanduiden wat de vacuumwaardes zijn. De bijgeleverde handleiding is duidelijk en alles wat je nodig hebt zit er bij, zelfs een klemmetje om de carbtune aan je stuur oid. op te hangen.

Er is maar één nadeel aan de Carbtune, met name aan de bijgeleverde slangetjes. Als je wat langer doet over het synchroniseren, worden de slangen warm. Daardoor wordt het rubber erg zacht en klapt in onder het vacuum, waardoor je opeens erg vreemde meetresultaten krijgt.

Positieve eigenschappen

Eenvoudig, degelijk en netjes afgewerkt apparaatje. Alles wat je nodig hebt zit er bij. Goede handleiding. Goed afleesbaar (geen trillende naaldjes zoals op klok synchronisators) en het werkt niet met kwik.

Negatieve eigenschappen

Bijgeleverde slangen worden te zacht door de warmte van het motorblok en klappen dan dicht.

Beoordelingen

Negen van de negen lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties

Ik heb hem ook werkt gewoon goed

Ik heb 'm net binnen, ga 'm binnenkort gebruiken, ben heel benieuwd.

Tip: laat je motor eerst even warmdraaien voor je de slangen op de carbs aansluit. Dat voorkomt dat de slangen te snel dichtklappen. Zorg ook dat je van te voren weet waar de stelschroeven zitten, dan verspil je later geen tijd als de zaak al aangesloten is

Stationair toerental iets hoger afstellen voor de meting, rond de 1500 toeren.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.