Motor-Forum

Select Forum

Honda VFR 750 FM (RC36/1) door Fanman

  • Poster:Fanman
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op maandag 31 januari 2011 12:12

Honda VFR 750 F

Honda VFR 750 FM (RC36/1)

door Fanman


Modeljaar: 1991

Merk: Honda

Categorie: Sport-toer

Cilinderinhoud: 750 cc

Model: VFR 750 F


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

In 2010 een zeer goed uitziende Honda VFR 750FM gekocht.
Dit is mijn eerste motor, en een heel verschil met de CBF 600 welke ik als lesmotor heb gereden.
De VFR is een zware jongen (210kg) wat goed merkbaar is tijdens het bochten werk.
Snelle bochten achter elkaar, zijn goed te doen, maar behoeven wat inspanning.
De motor moet echt de bochten ingedrukt worden.

De prestaties van het motorblok zijn zeer goed naar mijn mening. Genoeg koppel, al heeft het blok wat toeren nodig.
Boven de 5000rpm komt het blok tot leven, en spuit hij weg. Een heel verschil met het 600cc lesmotortje. :)
Wat erg wennen is, is het rouwe geluid uit het blok. Alle VFR's hebben dit geluid, wat erg typerend is voor dit type blok.
Dit geluid wordt veroorzaakt doordat de nokkenassen door middel van tandwielen worden aangedreven. Veel motorfietsen gebruiken hiervoor een ketting welke vaker van nieuwe spanner moeten worden voorzien. (NAKS)
De VFR heeft hier geen last van. De tandwielen welke de nokkenassen aandrijven, worden gesmeerd met de bestaande motorolie.

Verder heeft de VFR een mono arm achterwiel ophanging.
Voordelen zijn dat het wiel makkelijker verwijderd kan worden voor onderhoud.
Nadeel hierbij is dat alle krachten niet over twee wiellagers zijn verdeeld, maar slechts op een lager terechtkomen.

Ik rij zelf met een zgn. Dyno kit. Hierbij zijn de flotternaalden e.d. vervangen. Daarnaast zit er een K&N luchtfilter op. Het vermogen tussen een standaard VFR & VFR met een dergelijke kit, is goed voelbaar.
Ik heb het verschil niet op een brug laten controleren.

Het kapwerk sluit mooi aan, maar is lastig verwijderbaar.
Als men het koelvloeistof niveau wil controleren, moet al snel een kap geheel weggehaald worden.
Dit is te doen, maar wel wat werk.

De zitpositie is per lichaamsbouw anders natuurlijk.
Voor mij, 1.87m, is de zit ergens tussen sportief, en relaxed.
Een twee uurtjes sturen gaat lekker, echter voel ik mijn polsen, als ik langer op de VFR zit.

Het onderhoud is simpel, en niet erg duur.
Een normale beurt koste mij €215,- waarbij de achter remblokken & gelijdepinnen zijn vervangen, olie ververst & gepoetst.
Zwakke punten in dit model, kunt u teruglezen onder het kopje Negatieve eigenschappen.

De officiële specificatie:

Engine
Type Liquid Cooled DOHC V Four
Bore x Stroke 70.0 x 48.6 mm
Displacement 748cc
No. of Valves 16
Valve Train Gear Driven
Lubrication System Forced pressure and wet sump
Starting Electric
Carburation Keihin VDJ4A
Carburation Main Jet 130
Carburation Idle Jet 40
Fuel Minimum Octane Rating 91
Pilot Screw Setting 2.25
Red line RPM 11 400

Transmission
Clutch Type Wet multiplate
Sprocket front 16
Sprocket rear 43
Chain Number of Links 112
Transmission 6 Speed

Service Infromation
Front Fork Oil cc (right leg) : 394
Front Fork Oil cc (left leg) : 394
Valve Clearance Cold - Inlet : 0.13 - 0.19 mm
Valve Clearance Cold - Exhaust : 0.22 - 0.28 mm
Cooling System (litres) : 2.3
Engine Oil Grade SAE : 10w/40
Engine Oil Classification API : se
Engine Oil quantity with filter (litres) : 3.1
Idle Speed (rpm) : 1000
Spark Plugs Gap (mm) : 0.8 - 0.9
Valve Adjustment Interval : 25 000 km
Valve Adjustment Interval : 25000 km
Float Height : 9 mm

Brakes
Front Twin Disc
Front Disc Size 296 mm
Front-Pistons-per-caliper 2
Rear Disc
Rear Disc Size 256 mm
Rear-Pistons-per-caliper 2
Dimensions
Rake 26 deg
Trail 100 mm
Wet Weight 240 kg
Dry Weight 216 kg
Electrics
Voltage 12v
Ignition CDI
Spark Plugs NGK CR8EH-9
Battery YTX12-BS

Misc.
Motorcycle Style Sports
Frame Aluminium Beam
Swing Arm Single Sided
Place of Manufacture Japan
Suspension
Front 41 mm cartridge fork
Rear Pro-Arm single-sided swingarm - Pro-Link-mounted single shock - spring preload adjustment

Tyres
Front 120/70-ZR17 Tubeless
Rear 170/60-ZR17 Tubeless


Wikipedia pagina over deze motorfiets:
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR750F

Positieve eigenschappen

Genoeg vermogen
Lekkere zit (mix van sportief & casual)
Niet erg onderhoud gevoelig. (weinig onderhoud nodig)
Erg stabiel (op Michelin Pilot Power 2ct)

Negatieve eigenschappen

Spanning regelaar gaat bij dit model vaker stuk (nieuw ongeveer €80,- Zelf nog nimmer defect gehad)

Bij controle koelvloeistof moet een zijkap weggenomen worden.

(Buddy-) Seat cover is fragiel. Deze zit vast met twee haakjes, en twee oogjes waar bouten doorheen gaan. Zowel de haakjes, als de oogjes breken gemakkelijk.

Zadel zit geklemd met een viertal kunststof "armpjes". Twee van deze armpjes breken wel heel snel af.

Zadel schuurt langs de tank. Na verloop van tijd beschadigt dit de lak van de tank. (onder de zadelrand, dus niet makkelijk zichtbaar.)

Beoordelingen

17 van de 18 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4


sluiten (escape)

Reacties

Volgens mij heeft deze VFR ook tandwiel aangedreven nokkenassen. Dat is dat typische geluid dat je uit het motorblok hoort komen.

citaat: ouideaux schreef op maandag 31 januari 2011 16:19:

Volgens mij heeft deze VFR ook tandwiel aangedreven nokkenassen. Dat is dat typische geluid dat je uit het motorblok hoort komen.



Klopt helemaal. :) de 750's hebben het en de 800fi.

Volgens mij ben je vergeten te vermelden in je review dat deze motorfiets erg mooi is(helemaal deze prachtige witte uitvoering!). Een bijna tijdloos ontwerp met een lekkere achterbrug. Nooit meer weg doen; zou ik zeggen. Blok van de V4 kan bij normaal onderhoud/gebruik zeker 2 ton mee.

Aanpassingen in de review doorgevoerd n.a.v. reacties.
Bedankt voor alle reacties tot heden.
Mocht er nog iets ontbreken, hoor ik dit natuurlijk graag.

Lees trouwens over 2ct michelins maar naar mijn weten zitten er gewone pilot powers op. Geen 2ct. Stabiel rijgedrag komt ook mede door de dikkere olie in de voorvork met een kleinere luchtkamer. Kneedown is nu echt kinderspel. :Y

Zijn niet meer de slofjes welke jij er toen onder had liggen Pim.
Voorvork olie ook al veranderd :)

Zal hem wel een keer meenemen naar de garage.
(moet ik binnenkort toch zijn, heb een Skoda uitgezocht)

Had tot sinds kort een vfr750 rc36-II
Super motor, reed erg mooi en oerdegelijk,
Acerbis demper erop en dus een heerlijke V4 brul.

Helaas vorige week tesamen met m'n enduro en auto in vlammen op gegaan.
Ik had de mijne voor nog geen 800,- met wat kuipschade, 32k gelopen..
Zo'n ding terugvinden voor dat geld valt weer vies tegen, zal nu maar een Yamaha super tenere of een africa twin worden denk ik..

Had tot sinds kort een vfr750 rc36-II
Super motor, reed erg mooi en oerdegelijk,
Acerbis demper erop en dus een heerlijke V4 brul.

Helaas vorige week tesamen met m'n enduro en auto in vlammen op gegaan.
Ik had de mijne voor nog geen 800,- met wat kuipschade, 32k gelopen..
Zo'n ding terugvinden voor dat geld valt weer vies tegen, zal nu maar een Yamaha super tenere of een africa twin worden denk ik..

Verkeerd gelezen, comment deleted :X
PogoSticK wijzigde dit bericht op zaterdag 4 juli 2015 10:47

koelvloeistof kontrole in het expansie vaatje kan gewoon zonder de boel te demonteren. voor evt bijvullen zal je wel 1 kap moeten weghalen, 5 bajonet schroeven dus zo erg is het nu ook weer niet.


Geen zorgen maken om dat achterwiellager, dat is bij deze VFR beter verzorgd dan bij de meeste motoren.
(Afbeelding)
29 is een naaldlager en 27 een dubbelrijig groefkogellager.

Nog wat voordelen van een mono-brug: je kan nooit je achterwiel scheef hebben staan, want je stelt ook maar aan 1 kant. Verder: wiel verwijderen (voor een vers bandje) kan zonder de kettingspanning te veranderen. En het achtertandwiel wisselen is ook zo gedaan.

Bij een dynokit zitten overigens andere gasnaalden (en sproeiers), geen andere vlotternaalden ;)

Zelf heb ik een Vtec gehad, helaas dus zonder tandwieltrein. Verder een fijne machine :Y
Arend wijzigde dit bericht op maandag 13 juli 2015 15:55

denk je dat een peroon van 1.65m er makkelijk mee kan rijden

ik las ergens dat bij hogere rijsnelheden (snelweg-soort-van) de stuureigenschappen wat minder zijn. geen idee wat ik mij hierbij voor moet stellen. Iemand ervaring mee?
betreft een 1989-1991 versie
referentie: http://www.visordown.com/...nda-vfr750-rc36-1990-1997
Quote:
"Chassis
The VFR750 always handled well enough to keep up with sportier machines, but at high motorway speeds the steering had a tendency to become rather vague. Don’t get unduly worried. Honda’s engineers reworked the chassis on the later VTEC model to sort it."

Nee hoor, ook bij hogere snelheden is de RC36 prima op koers te houden.
Zonder enge dingen te gaan doen.

Mijn visie, de 36I vondt ik beter/leuker rijden dan de Vtec.
(heb ze ook beide tegelijk gehad, dus verschil was direct te merken. Onder beter/leuker versta dus VEEEL spartaanser.)

Wel nog een minpuntje, het verbruik.
Niet bepaald zuinig. 1:15/16

En voor een lengte van 1.65.
Dit zou moeten kunnen. zadel de van de 36I is relatief laag

Hallo,

Ik rij al een paar jaar met een rc36-2 bwj. 1994. 55dkm.
Super fiets,
zeer goede windbescherming,
mooie toer eigenschappen,
volledig dashbord dwz duidelijk afleesbaar en veel info, brandstof, klokje, temp.
Ook voor passagier ok.
Middenbok=praktisch kettingsmeren (levensduur ketting +++)
Ik ben zelf 1,63 en ik heb geen problemen.
Gaat het allemaal wat sneller dan krijg je weinig feedback en voelt het allemaal wat vaag aan.
Motorblok is oerdegelijk, geen olieverbruik meetbaar.
Voor de gelijkrichter...typisch honda jaren 90, deze krijgt te weinig koeling, dus wat gaten boren in het kuipwerk en klaar is kees.
achterband 170/60-17 vervangen door 160/60-17 is beetje smaller maar ligt mooier op de velg, strakker sturen.

Joe

Heb zelf ook jaren lang een vfr type rc 36 /1 gereden,eerst een rode .
Die had ik nieuw gekocht en er dik 84000 km mee gereden tot hij omver werd gereden door een dronken automobilist .
Erna weer een vfr een groene met kofferset,ook een type rc 36 /1. Daarmee dik 30.000 km mee gereden.
Allebei dus de 750 cc uitvoering .
Het geluid wat je opnoemt van de v4 ,komt door de tandwieltrein ,een gierend geluid maar als de motor olie goed warm is is dat weg .
En verder door de aparte ontstekingsvolgorde ,en de v4 constructie krijg je dat aparte v 4 geluid.
Verder vind ik de voorvering wat aan de slappe kant ,dikkere voorvork olie helpt al heel veel.
Verder is de vfr oerdegelijk ,en strak sturend in bochten ,een oersterk frame ,zonder gewiebel erin.
Zoals gezegd koelvloeistof zie je zo ,en bijvullen ,een middenkuip is er zo afgehaald hoor ,amper werk.
Verder let goed op,transmissie dempers in achterwiel ,zijn die aan het slijten schokt de vfr bij lage toeren tallen,
Het systeem met achterwiel en eenzijdige achterbrug vind ik tot nu toe de mooiste oplossing.
Helemaal als je ketting stellen moet ,de haaksleutel erin en dan zet je hem zo iets strakker zonder te denken ojee staat achterwiel wel recht.
De spanningsregelaar is een bekend honda kwaaltje .
Er zijn er die de spanningsregelaar verplaatsen ,of een andere met mos fetts erin kopen ,word minder warm.
En was een tijd lid van de vfrclub ,sommige hebben zelfs een pc ventilator op de spannings regelaar gezet voor geforceerde koeling.
Verder een perfecte motor voor veel kilometers en kan nu nog mee in deze tijd.
Rob1969 wijzigde dit bericht op maandag 12 juni 2017 22:46


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.