Motor-Forum

Select Forum

Ivans jet kit door JanB

  • Poster:JanB
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op zondag 6 februari 2011 19:36

Motortuning

Ivans jet kit

door JanB


Categorie: Motortuning


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Langer dan drie jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Mijn Fazertje 1000 is een prima fiets, met maar twee nadeeltjes. Er zit een dipje in de motorkarakteristiek rond de 4000-5000 toeren en hij wil nogal "happerig" op het gas reageren, zoals wel meer Yamaha's. Dat laatste kan best irritant zijn bij krappe bochten als je nét even te vroeg op het gas gaat.
Ik heb me dus ingelezen op allerlei mogelijkheden om daar iets aan te doen, liefst voor niet te veel geld.
De enige echt bruikbare oplossing is het monteren van een "jet kit". Die heb je van o.a. Dyno, maar die stond niet heel erg goed aangeschreven voor de Fazer en is bovendien redelijk duur, ook omdat je de kit op een Dynobank moet laten afstellen. Al snel bleek dat er een firma in Amerika is die allerhande jet kits levert voor motoren en een erg goede naam heeft, Ivans performance products. Voordeel is dat het kitje na montage niet verder afgesteld hoeft te worden.
Het kitje kostte 125 dollar. Probleem is dat het alleen in Amerika of in Engeland te bestellen is, maar in de UK is het meteen een stuk duurder. Uit Amerika loop je dan weer het risico op invoerbelastingen....
Het kitje ziet er op zich erg eenvoudig uit. Wat schroefjes, twee boortjes (jaja....er moet geboord worden...), een paar carburateurnaalden en wat sproeiers met een vrij beknopte handleiding. Gelukkig zijn er op het internet erg uitgebreide handleidingen met prima foto's etc. te vinden, waardoor je goed beslagen ten ijs kunt komen als je een klein beetje sleutelervaring hebt.
Het installeren van de kit is best wel een klusje. De tank moet er af, de carburateurs moeten worden verwijderd. Dan moeten er gaten worden geboord in de carbs (een zorgvuldig klusje...), de originele sproeiers worden verwisseld voor de bijgeleverde, de gasnaalden omgewisseld en anders afgesteld en de vlotters versteld. Al met al ben ik er een uurtje of 6 mee bezig geweest.
Het resultaat mag er zijn. De "dip" is vrijwel volledig verdwenen, de motor reageert veel beter op het gas, terwijl de gasaanname toch lang zo happerig niet meer is. Daarnaast bleek m'n Fazer zelfs nog een paar pk's (5) te hebben gewonnen, maar dat zie je alleen op de uitdraai van de vermogensbank terug. Belangrijkste winst is dat de motor écht prettiger rijdt en zelfs stationair wat beter loopt.

Positieve eigenschappen

Relatief goede prijs/kwaliteitsverhouding.
Goede "fine-tuning" voor de motor, betere gasrespons en gas-aanname. Kleine winst in pk's, grote winst in rijdbaarheid.
Geen nadere afstelling op een Dynobank nodig.

Negatieve eigenschappen

Montage vergt wel enige sleutelervaring en zorgvuldigheid.
Verbruik is iets ongunstiger geworden, gemiddeld 1 op 16/17 waar voorheen gemiddeld 1 op 17 a 18 haalbaar was.

Beoordelingen

Zeven van de acht lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties


Ik heb het setje voor m'n Thundercat ook van Ivansperformanceproducts.Hij reageerde snel op mijn vragen via mail.Zitten geen naalden bij dit setje ,omdat hij beweerd dat die voor deze motorfiets niet vervangen hoeft.De bestelling via pay-pal betaald en na 10 dagen lag het setje via air mail bij mij in een dikke enveloppe op de mat.Ik heb ze nog niet gemonteerd.

citaat: ahamer schreef op donderdag 03 maart 2011 13:05:

Ik heb het setje voor m'n Thundercat ook van Ivansperformanceproducts.Hij reageerde snel op mijn vragen via mail.Zitten geen naalden bij dit setje ,omdat hij beweerd dat die voor deze motorfiets niet vervangen hoeft.De bestelling via pay-pal betaald en na 10 dagen lag het setje via air mail bij mij in een dikke enveloppe op de mat.Ik heb ze nog niet gemonteerd.


Ga er maar van uit, als Ivan zegt dat je geen andere naalden nodig hebt, dat hij gelijk heeft.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.