Motor-Forum

Select Forum

Osco Chain Oiler door Realer

  • Poster:Realer
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op dinsdag 8 februari 2011 21:51

Kettingsmeersysteem

Osco Chain Oiler

door Realer


Merk: OSCO


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een half jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Nadat ik mijzelf vorig jaar getrakteerd had op een andere motor in de vorm van een Triumph Speed Triple 1050i, kwamen geleidelijk aan de eerste ergernisjes hun kop opsteken. Eentje daarvan was het smeren van de ketting. De Triumph heeft een erg mooie, bochtige enkelzijdige achterbrug. Maar juist door deze vorm is er eigenlijk maar erg weinig plek om de ketting goed te kunnen smeren.
Voor iemand die jarenlang een CBR600F (met middenbok!) had gehad, zelfs bijna onmogelijk om in je eentje doen!

Nou was ik al wel bekend met de automatische smeersystemen van oa Scottoiler, maar ook was ik bekend met de afstelperikelen die veel gebruikers met deze produkten hadden. Een mede MF-Oostenaar wees mij echter op de
Osco Chain Oiler. Hij deed al zo'n 25.000km met dezelfde ketting op zijn Speed Triple, dus bewijs dat het kon werken was er al. Daarbij werkt de Osco niet volautomatisch, maar moet je hem zelf te bedienen.

Dus via een willekeurige webwinkel (die toevallig op dat moment de laagste prijs hanteerde) de Osco Chain Oiler besteld en nog geen week later lag er plastic doosje voor me met daarin een cilinder, beugels, slangen, nippels en een flesje met olie.

In de handleiding stond duidelijk beschreven hoe de Osco geïnstalleerd diende te worden. In principe is de keus alleen beperkt door de lengte van de bijgeleverde slang en het feit dat de cilinder niet helemaal plat mag liggen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de Osco rechts aan het subframe te bevestigen. Het bijbehorende beugeltje heb ik hiervoor letterlijk de nek omgedraaid. Een meegeleverde tie-wrap zorgt ervoor dat het geheel niet gaat trillen.

De Osco werkt eigenlijk heel simpel. Je trekt de plunjer zover mogelijk uit en zodra je loslaat wordt er heel geleidelijk ca. 2 cl olie uit de zuiger naar de boven de ketting gemonteerde nippel geperst. Omdat het natuurlijk niet echt zinnig zou zijn om 2 cl olie op één plaats op je ketting te smeren,
is het de bedoeling dat je dit tijdens stapvoets rijden uitvoert. Vandaar ook de keuze om de Osco aan de rechterkant te monteren, zo kan ik nl. de koppeling ingeknepen houden en tegelijkertijd de Osco bedienen.

Of de Osco op mijn motor goed z'n werk gedaan heeft is helaas niet na te gaan. De ketting die bij aflevering op de Triumph zat is onder garantie vervangen, en sindsdien heb ik niet meer dan 1000km gereden.
Wat ik wel kan zeggen is dat de bediening inderdaad erg makkelijk is.
Bij het inrijden van mijn straat laat ik de laatste 50 meter de motor rustig uitrollen en trek ik aan de plunjer. De ketting maakt dan nog genoeg omwentelingen om de olie goed te verdelen.

Ik heb intussen ook gehoord van mensen die kettingzaagolie gebruiken, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee. Eerst het meegeleverd potje leegmaken en daarna kijken we wel verder.

Positieve eigenschappen

Makkelijk te installeren
Eenvoudige bediening
Geen instellingen nodig

Negatieve eigenschappen

Nog steeds zelf moeten onthouden van tijd tot tijd te smeren

Beoordelingen

Zes van de zes lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

Ik heb hem zelf ook en ben er erg tevreden mee.
Af en toe rij ik ook nog wat offroad, het is dan erg handig om zelf te kunnen doseren.

Ik gebruik zowel de meegeleverde olie als gewone motorolie.
Heb er nu een 20000km mee gereden en sinds kort pas de ketting vervangen (kon zelfs nog effe mee)

Heb er een jaar geleden € 120,- voor betaald.


PS) ze zijn er ook in het zwart ipv zilver.


Vind ik nog aardig aan de prijs voor een plunjer en een stuk slang.

Betaald dit zich terug in uitgespaarde kettingsets?
(NL mentaliteit ;))

Leuke/goede recensie hoor, maar de Osco is al een keer gerecenseerd...

Zelf heb ik al op 2 Moto's de Loobman gehad:
- dubbelzijdig smeren
- 1 keer knijpen en dan wegrijden
- kost niks: 16 pond
http://www.chainoiler.co.uk/

Heel tevreden van, ketting gaat echt super lang mee. Alleen oppassen van niet te veel te olieën want dan wordt het een smeerboel:)

citaat: kodel schreef op dinsdag 08 februari 2011 22:44:

Zelf heb ik al op 2 Moto's de Loobman gehad:
- dubbelzijdig smeren
- 1 keer knijpen en dan wegrijden
- kost niks: 16 pond
http://www.chainoiler.co.uk/

Heel tevreden van, ketting gaat echt super lang mee. Alleen oppassen van niet te veel te olieën want dan wordt het een smeerboel:)



ja maanr je moet toch wel toegeven dat een osco er een stuk mooier uit ziet. Ik wacht op mijn osco, is al besteld

citaat: Rene_k schreef op dinsdag 08 februari 2011 22:42:

Leuke/goede recensie hoor, maar de Osco is al een keer gerecenseerd...


Dat weet ik, maar maakt dat wat uit dan? :?

Sterker nog, als ik in de markt ben voor een bepaald product dan zie ik juist het liefst zoveel mogelijk recensies. Niet iedereen ervaart alles hetzelfde.


gebruik hem al 2 jaar werkt goed doe al 26000km met mijn kettingset, moet echter niet vergeten te smeren.

citaat: Realer schreef op dinsdag 08 februari 2011 23:07:

[...]


Dat weet ik, maar maakt dat wat uit dan? :?

Sterker nog, als ik in de markt ben voor een bepaald product dan zie ik juist het liefst zoveel mogelijk recensies. Niet iedereen ervaart alles hetzelfde.

Hoe meer meningen hoe beter. En volgens mij is er sowieso toch pas één andere recensie van geplaatst?

Ik had drie problemen met de Osco:
geen automaat, je moet er nog steeds aan denken om hem te gebruiken
het monteren kan lastig zijn omdat je er wel bij moet kunnen
met handschoenen aan is die plunjerknop vrijwel niet te vinden/bedienen

Voordeel is dat de Osco degelijk is gemaakt en heel simpel van opzet, zodat hij niet snel defect raakt.
JanB wijzigde dit bericht op dinsdag 8 februari 2011 23:32

citaat: Bananeman schreef op dinsdag 08 februari 2011 23:31:

[...]

Hoe meer meningen hoe beter. En volgens mij is er sowieso toch pas één andere recensie van geplaatst?


Oh nee tuurlijk, hoe meer hoe beter!
Maar persoonlijk vind ik het niet heel erg interessant om te lezen als iemand een zelfde soort oordeel geeft over een product.
Doet verder niets af aan de recensie..

Ik heb er ook een en ben er niet tevreden over,vind de bijgeleverde olie veel te dun, en ook het eerder in de commentaren genoemde bediening is zeker met winterhandschoenen nagenoeg onmogelijk.
Verder moet ik de ketting veel vaker smeren als de reclame van de osco aangeeft(iedere 100 km ook bij droog weer).
Tevens komt er veel van de gedoseerde olie niet op de ketting terecht maar b.v op de rug van mijn jas omdat ze erg dun is en makkelijk afgeslingert word,ook als ik zo stapvoets rijd dat niet omvallen een ware kunst word.

Met bovengenoemde punten heb ik helemaal geen problemen.

Ik gebruik hem altijd na het tanken (iedere 300/400km) en heb nog nooit olie over iets anders als de ketting gekregen.
Met winterhandschoenen kan ik me iets voorstellen, maar hier heb ik ook geen last van.

Als je de prijs vergelijkt met een Scottoiler, dan is dit een goede prijs.
Je kan natuurlijk altijd een goedkope nemen, maar dan gaat de kwaliteit ook achteruit.

+ 1x slagentje kapot gehad (eigen fout) en ik kreeg zelfs een nieuwe van Osco omdat ik al zo lang een klant was :)

Die dunne olie ben ik het gedeeltelijk wel mee eens, als ik na het smeren kijk dan lijkt het idd alsof de olie er gewoon afloopt.
Ik heb dan ook goed opgelet op weggeslingerde resten, maar nooit wat gevonden. Iets wat ik met 'gewone' motul kettingspray wel vaak had.
(En nee, ik heb ook geen vette rug o.i.d. ;))
Voorlopig kan ik dus niet anders concluderen dan dat de olie gewoon z'n werk doet.


Probleem van gebruik met winterhandschoenen geloof ik meteen. Met zomerhandschoenen gaat het redelijk, maar met m'n winterhandschoenen zou ik ook problemen krijgen. Omdat ik in de winter niet op de Triumph rij, maar dan meestal de NTV pak, heeft zich dat probleem nog niet voorgedaan.



De osco smeert het midden van de ketting dat is redelijk zinloos, vooral de zijkanten van de ketting moeten worden gesmeerd, daar waar het spul beweegt, dus lekker in de schakeltjes. Ik ben dan ook niet tevreden met mijn osco en ga ff naar die Loobman kijken,


ik heb de OSCO nu een jaar in gebruik en ben heel erg tevreden. Het probleem van bediening met handschoenen, ok, dás waar, ik smeer dan ook zodra de motor in de garage op de bok staat, wiel even met de hand rustig draaien terwijl de OSCO smeert, werkt perfect. Nieuwe DID kettingset zit er nu ruim 12.000 km op en ik is nog als nieuw. Gelof he tof niet, maar ik heb 'm zelfs nog niet hoeven na te spannen. :} voor de OSCO makers.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.