Motor-Forum

Select Forum

Cardo Scala Rider Q2 door Realer

  • Poster:Realer
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op woensdag 9 februari 2011 21:00

Communicatie

Cardo Scala Rider Q2

door Realer


Categorie: Reizen en toeren

Reizen en toeren: Communicatie

Merk: Cardo


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

In een ver verleden (1997 of zo) had ik al eens geëxperimenteerd met communicatie van motor tot motor. Samen met een vriend werden toen 2 Kenwood LPD Funkey apparaten gekocht en 2 voice-activated headsets die vakkundig
omgebouwd (Lees: onherstelbaar geruïneerd) werden zodat ze onder een helm te gebruiken waren.

Uiteindelijk hebben we het systeem maar een paar keer gebruikt. De zenders bleken te groot om comfortabel onder het leren pak te dragen, de gemodificeerde headsets zorgden na een half uur rijden voor zere oren en het geluid was verre van optimaal. Daarbij moesten we eerst hard tot drie tellen om de microfoon te activeren waardoor de tegenpartij altijd iets hoorde in de trand van:
"RIE... ..elke kant .aan .. op?". Het hele communicatieplan verdween in het vriesvakje van de ijskast in de kelder...

Maar na aanschaf van een Zumo 550 vorig jaar, begon de vraag naar een dergelijk systeem weer z'n kop op te steken. Er zou in meer dan 10 jaar toch wel iets verbeterd zijn? Na wat zoeken en speuren op de schijnbaar onbegrensde wereld van het internet kwamen we uit op 2 systemen, beide van de fabrikant Cardo.
Het ging om de Cardo Scala Rider Q2 en de Cardo Scala Rider G4.

De grootste verschillen tussen beide systeem zijn:

Bereik - Q2: 500m G4: 1600m
Spreektijd - Q2: 8uur G4: 10uur
Max. aantal sets - Q2: 3 G4: 4
Prijs per set - Q2: 300 G4: 400

Het prijsverschil gaf voor ons de doorslag om voor de Q2 te gaan.
Het enige punt wat ons even aan het twijfelen bracht was het bereik.
Maar toen ik er op ging letten, viel me op dat we zelden meer dan 100
meter uit elkaar reden, dus een bereik van 1600 meter bleek eigenlijk overbodig.

Toevallig had een Enschedese BMW dealer op dat moment een aanbieding voor de
Cardo Scala Q2 in enkele uitvoering dus daar werden er 2 van gekocht.
We hebben voor de wired versie gekozen aangezien we allebei een integraal helm
hebben. De wired versie houdt in dat de microfoon aan een draadje zit.
Bij de andere variant zit deze aan een flexibel staafje en is dus meer geschikt voor jet- en systeem-helmen.

Overigens bleek bij thuiskomst één van de twee units niet goed op te willen laden. Deze werden echter zonder problemen bij de BMW dealer omgewisseld voor een ander exemplaar. Niks opsturen en wachten dus.

Installatie van de headset bleek vrij eenvoudig. De unit wordt met een klem onder aan de rand van de helm vastgemaakt, waarbij de kant met de unit aan de buitenkant van de helm komt te zitten en de andere kant tussen de helmschaal en de binnen voering geschoven wordt. Met een bijgeleverde inbussleutel wordt de klem vastgezet.
De luidsprekers kunnen met meegeleverde klittenband-stickers op de juiste plek geplaatst worden. Het kostte wel wat moeite om de luidsprekers correct te plaatsen. Maar na een flink aantal keren de helm op- en afgezet te hebben vonden we uiteindelijk een goede, comfortabele plek.

Het wegwerken van de kabels bleek bij mijn Shoei XR1000 makkelijker te gaan dan bij de Arai NR-5 van Foncelot. De Arai heeft aan de onderkant een extra flap over de voering zitten en om de luidsprekerkabels netjes weg te kunnen werken moest ik aan beide kanten 2 kleine sneetjes in deze flap snijden. Uiteindelijk bleek er niks van terug te zien, dus echt problematisch was dit niet.
Maar wellicht is het een goed idee om vóór aanschaf te kijken wat de mogelijkheden van je helm zijn.

Het pairen van de units met elkaar en met de Zumo 550 bleek dankzij de duidelijke handleiding erg eenvoudig te zijn en niet veel later stonden er twee mafkezen met een helm op in huis tegen elkaar te praten.
Nu is Tubbergen een echt carnavalsdorp, dus de buren zijn wel wat gewend..

De eerste praktijk test was meteen een goede: Samen met enkele MF-Oosterlingen een lang weekend naar de Eifel. In een groep van ongeveer 8 man reed Foncelot als tweede en ikzelf achteraan. Praten met elkaar bleek erg makkelijk te gaan, er was geen noodzaak om harder te praten dan normaal. Gewoon normaal duidelijk praten en de boodschap komt gewoon netjes over. op de snelweg bleek wel dat bij snelheden boven de 140 het windgeruis toch wel aardig begon te overstemmen.
Waarschijnlijk is dat bij motoren met een volle kuip wel beter.

De beloofde 500 meter wordt trouwens niet gehaald, misschien op een open kale vlakte, maar b.v. op de snelweg is het naar schatting hooguit een meter of 300.
Hier had ik bij aanschaf al rekening mee gehouden, dus het kwam niet als een verrassing.

Omdat de verbinding na een tijdje automatisch verbroken wordt (i.v.m. stroombesparing) is het na zo'n onderbreking even nodig om deze weer te herstellen m.b.v. de voice-activatie. In principe moet het genoeg zijn om gewoon
te gaan praten, maar meestal mist de ontvanger dan net het eerste woord. Dus gewoon even een kort geluid maken en je hoort meteen in je eigen speakers dat er verbinding is doordat deze heel lichtjes beginnen te suizen.

Toch hebben we een paar keer meegemaakt dat de verbinding niet hersteld werd. We zaten dan te schreeuwen en te roepen, maar op geen enkele manier werd de verbinding hersteld. Om het vervolgens een paar minuten later weer
gewoon te doen. Ook hebben wel eens meegemaakt dat de verbinding niet afgesloten werd, vermoedelijk door net een verkeerde inval van wind-geruis waardoor het apparaat dacht dat er nog gesproken werd.

Een ander nadeel ondervonden we later toen ik de Garmin Zumo 550 aan had staan. We waren net aan het overleggen om ergens een pitstop in te lassen toen de Zumo tussenbeide kwam en ons gesprek afkapte. Het is nl. zo dat een navigatie apparaat voorrang krijgt op een andere headset. Op zich wel logisch, want je wilt natuurlijk geen belangrijke aanwijzing missen. Maar omdat de andere partij hier geen melding o.i.d. van krijgt, weet deze dus niet dat de je hem of haar niet meer kan verstaan. Toen de Zumo eindelijk klaar was met zijn meldingen,
en Foncelot haar vraag opnieuw gesteld had, waren we de afrit al voorbij..
Maar eerlijk gezegd zie ik ook niet in hoe of dat dit veranderd zou moeten worden. De navigatie zal toch voorrang moeten krijgen want het zal vervelender zijn om je route missen i.p.v dat leuke terrasje.

De bediening van de unit is redelijk. Zelf vind ik het nogal lastig om hem aan of uit te zetten met handschoenen aan. Deze knop steekt nl. niet uit, waardoor je niet goed voelt of je hem wel goed indrukt. Dus is het zaak dit te doen voordat je je handschoenen aan trekt. De volume knoppen zijn daarentegen
wel goed te bedienen, ook tijdens het rijden.

Door je telefoon d.m.v. bluetooth met de Zumo te koppelen, is het ook mogelijk om te telefoneren met de headset. Ik heb dit een paar keer getest en ook dit ging erg goed. Het enige probleem dat ik tegenkwam was dat het
telefoonboek van mijn Samsung Omnia niet over werd genomen door de Zumo.
Dus zelf iemand bellen onder het motorrijden werd een beetje lastig. (Ik kan slecht nummers onthouden en al rijdend intoetsen is ook niet echt het toonbeeld van verantwoord rijden).
Maar dat is natuurlijk geen probleem van de Cardo Scala Rider, maar van de telefoon of het navigatie-apparaat (of beide).
Update: Intussen gebruik ik al weer een tijdje een Nokia N97 Mini en deze werkt probleemloos. Het probleem lijkt dus bij de Omnia te hebben gelegen.

Muziek luisteren kan ook. Via de Zumo heb ik enkele MP3's afgespeeld, maar eerlijk gezegd is de kwaliteit ervan erg slecht (Hoewel me niet duidelijk is of dit door de Zumo of door de headset komt).
De FM radio-functionaliteit heb ik ook getest, hier was het geluid wel beter van, maar nog steeds niet echt optimaal. Uiteindelijk gebruik ik geen van beiden, ik luister liever naar het gebrom van die dikke 3 pitter onder me.

Over de robuustheid van de set kunnen we alleen maar positief zijn. Zelfs een paar flinke plensbuien hebben de headsets niet van hun taak kunnen weerhouden. Zelfs na een niet-conventionele afstapmethode van Foncelot,
waarbij de Arai NR-5 defintief afgeschreven werd, bleek de headset nog gewoon te werken.

Wat ons het meest opvalt is hoe snel je aan een dergelijk systeem gewend bent. In de eerste instantie was het alleen maar bedoeld om de instructies van de Zumo te kunnen horen, maar het onderling kunnen communiceren tijdens het rijden bevalt beter dan we hadden verwacht. Niet dat er lange gesprekken mee gevoerd worden, maar af en toe rustig wat kunnen overleggen
zonder naast elkaar rijdend te moeten schreeuwen is toch wel een uitkomst.

Positieve eigenschappen

Goed geluid, duidelijke communicatie
Robuust
Eenvoudig in te bouwen
Duidelijke handleiding
Indien je partner er een chatkanaal van maakt: Hij kan ook UIT.

Negatieve eigenschappen

Af en toe connectieprobleempjes
Beloofde afstand wordt niet gehaald.

Beoordelingen

14 van de 14 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

Na het lezen van jou recensie heb ik een recensie geschreven over de Scala Rider G4, waar ik zeer tevreden over ben!

duidelijke recensie, bedankt hiervoor!

Bevalt me goed. Heb er met snelheden van rond de 180km/u nog telefoon gesprek aangenomen en de andere partij dacht dat ik de auto zat.

Alleen de radio ben ik niet echt over te spreken.

Ik lees dat je een Zumo 550 hebt, en dat verklaart meteen de beroerde kwaliteit van de MP3 weergave. De 550 biedt namelijk geen ondersteuning voor A2DP, dat zorgt voor stereo weergave over Bluetooth. De 660 biedt die ondersteuning wel, en ik vind de weergave van MP3 alleszins acceptabel via de Scala. Gebruik het dan ook regelmatig ;)

citaat: TDMprutser schreef op donderdag 10 februari 2011 06:36:

Ik lees dat je een Zumo 550 hebt, en dat verklaart meteen de beroerde kwaliteit van de MP3 weergave. De 550 biedt namelijk geen ondersteuning voor A2DP, dat zorgt voor stereo weergave over Bluetooth. De 660 biedt die ondersteuning wel, en ik vind de weergave van MP3 alleszins acceptabel via de Scala. Gebruik het dan ook regelmatig ;)

Dat verklaart dan inderdaad de slechte kwaliteit bij mij.
Maar vind jij de muziek dan niet verschrikkelijk afleidend? In de auto heb
ik daar totaal geen last van, maar op de motor lijkt het opeens alsof ik
over alle handelingen moet nadenken.

Een goede recensie Realer.
Fijn (leesbaar) geschreven, met de nodige humor! _O-

"Indien je partner er een chatkanaal van maakt: Hij kan ook UIT." Zo herkenbaar. :X

@Realer: muziek leidt niet echt af, maar ik gebruik het ook eigenlijk alleen op de snelweg als het rustig is. Tijdens een tourrit of zo vind ik het niet prettig. Eigenlijk alleen met vaste routes (als ik eens een keer woon-werk doe met de motor bijvoorbeeld) draai ik wel eens een muziekje.

Ook ik maak gebruik van deze Scala icm een Zumo (in mijn geval de 220). Mijn ervaringen zijn vrijwel gelijk aan die van Realer. Zo af en toe geen verbinding kunnen krijgen met elkaar vind ik alleen wel heel erg irritant (vooral met nog 2 druppels benzine in de tank op een bochtig weggetje in het Zwarte woud waar volgens de Zumo een tankstation zou moeten zijn...).
Als wij een route rijden waar we probleemloos van kunnen afwijken, zet ik het geluid van de Zumo nog wel eens uit. Dan kun je met elkaar blijven overleggen hoe je de route vervolgd zonder dat Truus je gesprek bruut afbreekt. Al went die onderbreking ook wel.

Het bevestigingsklemmetje was ook voor mijn Shoei XR1100 geen probleem, maar om de scala op de Scorpion exo 1000 van m'n vriend te bevestigen, moesten we toch de meegeleverde plakstrip gebruiken. Jammer, maar wel functioneel!

Nou klinkt mijn reactie wellicht erg negatief, maar zo moet je dat niet zien. Als je tot een uitgave als deze over gaat, wil je natuurlijk ook graag de nadelen kunnen meenemen in je overweging. Vandaar mijn toevoeging aan bovenstaande super-recensie.

Ik ben heel erg blij met de Scala en vind het setje z'n geld zeker waard. Motorrijden is nou eenmaal een dure hobby ;)

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.