Motor-Forum

Select Forum

HJC FS-10 door OllieNL

Geplaatst op zondag 6 maart 2011 16:01

Helm

HJC FS-10

door OllieNL


Kledingsoort: Helmen en toebehoren

Product: Helm

Type helm: Integraalhelm

Merk: HJC

Sekse: Man


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Dan moet dat hem maar worden.

Een week voordat ik ben begonnen met het halen van mijn rijbewijs heb ik een volledige uitrusting gekocht: jas, broek, handschoenen, laarzen en natuurlijk... een helm. Eén van de punten waar de helm het liefst aan moest voldoen was het hebben van een geïntegreerde zonnevizier en op het moment dat ik de helm kocht, zo'n 3,5 jaar terug, waren er nog niet zo'n heel veel helmen op de markt die dit hadden. Naast de zonnevizier was de prijs ook belangrijk, zo goedkoop mogelijk, en uiteraard speelde pasvorm ook een hele belangrijke rol bij het kiezen van een helm. Aan het einde van de testsessie waarbij ik verschillende helmen op mijn kop heb gehad (met en zonder zonnevizier) bleven de HJC FS-10 en een Schuberth over. Het enige verschil tussen deze twee was de prijs, de helm van de fabrikant uit Magdeburg was bijna 1,5x zo duur als de HJC en zo was de keuze snel gemaakt voor de HJC, dat moest hem dan maar worden.

Even voorstellen, de HJC FS-10.

HJC is een Amerikaans merk met productie locatie in China, Korea en Vietnam, zoals zovelen. Het beste kun je zeggen dat ze helmen produceren in het middensegment, helmen die niet overdreven duur of goedkoop zijn en kwalitatief wel goed zijn, maar niet het neusje van de zalm. De FS-10 is een composiethelm, de buitenschaal bestaat uit glasvezel, de binnenschaal is een polystyreen laag en met een gewicht van rond de 1550 gram is de helm bepaald geen lichtgewicht, maar zeker ook niet een zware jongen. De helm is verder voorzien van een geïntegreerde zonnevizier, dubbel D sluiting, makkelijk uitneembare binnenkant en een de gewone vizier die door een handig mechanisme binnen enkele seconden los te nemen is.

Helmpie.

Ik heb in totaal schat ik zo'n 22k tot 25k kilometer in 2 jaar met de helm heb gereden. Hierbij was vooral de hoge windgeluid enorm irriterend, oordoppen waren dan ook een (bijna) must, zeker met de kilometers op de snelweg die ik maakte voor woon-werk. Qua pasvorm bleef de helm de eerste maanden goed, maar daarna werd het toch minder. Vooral de wangkussen namen geleidelijk in dikte af, waarschijnlijk door het op en af zetten van de helm, en daarmee kwam de helm steeds losser te zitten op mijn hoofd. Op de snelweg gebeurde het dan ook geregeld dat de helm weg zakte of juist omhoog kroop op mijn hoofd, vervelend als je net op een punt bent gekomen waar je je hoofd even bij moet houden en niet wil hoeven te zitten klooien met ene helm die niet lekker zit.

Luchtig.

Over de ventilatie kan ik weinig zinnigs zeggen, die was er namelijk nauwelijks. De openingen stonden bij mij dan meestal ook wagenwijd open, om maar iets van een ventilatie te hebben. De FS-10 heeft op de kinstuk en bovenop aan de voorkant inlaten en achterop een grote uitlaat. Hierbij moet gezegd worden dat alleen de inlaten te regelen (lees: open of dicht) zijn en dat de uitlaat altijd open is. De opening van de inlaten zijn tevens van zo'n grote dat er nauwelijks doorheen kan gaan. De voorste inlaat komt verspreidt uit aan de onderkant aan de binnenzijde van het vizier en zo krijg je iets van een ontwazeming, wat allemaal leuk en aardig is. Maar als je stilstaat of langzaam rijdt heb je geen rijwind en dan heb je ook geen doorstroming in je helm, wat weer resulteert in een beslagen vizier.

Vizieren.

Gelukkig zijn er ook genoeg positieve dingen te zeggen over deze helm, zo werkte de zonnevizier ontzettend goed, met 1 handbeweging is het mogelijk om de vizier te laten zakken en met een druk op de knop floept ie zo weer omhoog. Over de vizier zelf kun je misschien zeggen dat ie wel iets langer had mogen wezen, de onderkant zit namelijk vrij hoog en ook het mechaniek voelt niet heel stevig aan vindt ik zelf, maar echt een negatieve punt is het niet. Het doet wat het moet doen.

De “gewone” vizier is in een handomdraai los te halen en dat is wel prettig. Even de vizier eraf halen om hem onder de kraan schoon te maken is zo gebeurd.

Sluitingstijd.

Een dubbel D sluiting of een snelsluiting, dat was iets waar ik niet over na heb gedacht toen ik de helm kocht. “Als ie maar vast zit op m'n kop”, met die gedachten ben ik een helm gaan kopen. Achteraf verkies ik een D sluiting, wat deze helm heeft, boven een snelsluiting, puur door zijn eenvoud. Een snelsluiting kan stuk gaan (al zou dat niet zo snel gebeuren, zou niet best zijn bij een helm), een D-sluiting niet of nauwelijks. En een D-sluiting sluit je elke keer dat je de helm op zet weer opnieuw, de kinband zit dan telkens met de juiste spanning vast.

Tot slot.

Maar waar het eigenlijk bij alle helmen om draait is toch wel veiligheid. Gelukkig kan ik daar niks over zeggen, het ongelukje die ik heb gehad toen ik deze helm op had resulteerde alleen in een paar krassen op de buitenkant. Bij de aanschaf van een helm zou ikzelf niet echt af gaan op de testen die er her en der worden geplaatst op internet en in de bladen, dit zou ik enkel gebruiken om een referentiemateriaal. Als de helm nog zo goed is, maar hij past voor geen meter op je hoofd is veiligheid ook maar een bijzaak. Over de FS-10 is van alles al geschreven, de één prees hem de hemel in, de ander maakte gehakt van hem. Wel is het zo dat de FS-10 een oude model is die opgevolgd is door de FS-11, een model waar je duidelijk aan kunt zien dat ze bij HJC niet stil zitten en ook luisteren naar hun klanten. Dit model heeft namelijk opblaasbare wangkussens, wat weer zorgt dat de pasvorm goed blijft. Al ben ik na mijn ongelukje wel over gestapt op een Shoei XR1100.

Van de HJC FS-10 zou ik zeggen dat het een helm is met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, maar niet een helm voor de lange duur of voor kilometervreters.


--------

Op de tweede foto is de helm in onderdelen te zien. Doordat er nu krassen op zitten, als gevolg van mijn kleine botsing, wil ik hem opnieuw proberen te spuiten. Iets wat voor mij nieuw is, hij wordt dus nu gebruikt als proefkonijn. Eenmaal weer netjes zal is sporadische gebruikt worden als reservehelm.

Positieve eigenschappen

  • Gunstige prijs-kwaliteit verhouding
  • Geïntegreerde zonnevizier
  • Uitneembare binnenkant
  • Makkelijk afneembaar vizier

Negatieve eigenschappen

  • Rij- en windgeluid
  • Ventilatie
  • Pasvorm wordt snel minder

Beoordelingen

Twee van de twee lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

Ik vind het een mooie recensie. Uitvoerig, positieve en negatieve punten benoemd. Maar heeft ie nou een dubbel D sluiting of niet?

Oeps... hij heeft een D-sluiting. :$

En dank voor de compliment. *O*

Grondige recensie waar ik me als eigenaar van dezelfde soort helm in kan vinden.

Ook bij mij is het windgeruis alleen te temmen met oordoppen, die ik ook bijna altijd draag, het zonnevizier gebruik ik zelden maar werkt in essentie goed en bij mij komt de gehele helm iets dichter bij m'n neus als ik de snelweg opdraai.

Vizier is inderdaad zeer makkelijk los te krijgen om even schoon te maken en de ventilatie? Ik rij tot 80 km\h vaak nog met het vizier open of op een kiertje. Deels omdat ik het fijn vindt, deels omdat op een mistige ochtend graag zie waar ik heenga.

mvg

db


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.