Motor-Forum

Select Forum

HJC IS - 16 Type O door TOMTOMGO

Geplaatst op maandag 7 maart 2011 00:05

Helm

HJC IS - 16 Type O

door TOMTOMGO


Kledingsoort: Helmen en toebehoren

Product: Helm

Type helm: Integraalhelm

Merk: HJC

Sekse: Uniseks


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

De HJC IS 16 type O kocht ik 2 jaar en 21.500 km geleden bij de motorzaak voor 209,95.
Veel eisen waar mijn eerste motorhelm aan moest voldoen had ik niet. Ik zocht een middenklasse helm (kwaliteit/prijs) in de kleur mat-zwart met een geïntegreerd zonnevizier aan boord. Niets meer, niets minder. Deze vond ik bij MotoPort. Ik viel voor het sportieve uiterlijk; de strakke belijning, de mat-zwarte kleur gecombineerd met de antraciet grijze tribals. Ook stond voorop de helm het logo mooi in het antraciet geprint, in plaats van die lelijke witte sticker (zoals veel helmen van HJC hebben). Na uitvoerig passen was ik verkocht. De helm trouwens ook.

De helm is ECE gekeurd en Pinlock-ready. Echter red ik mij prima zonder Pinlock omdat het vizier tot op heden gewoonweg niet beslaat. Bij aanschaf van de helm bevat het vizier over een laagje anti-fog dat condens vorming tegengaat. Normaliter verdwijnt de anti-fog functie na een paar goede wasbeurten of verloop van tijd. Twee jaar na aankoop heb ik hier nog steeds geen last van. Een absolute plus punt dus!

Dat het vizier niet beslaat kan natuurlijk ook deels komen doordat de ventilatie uitstekend zijn werk verricht. De helm beschikt namelijk over negen ventilatie openingen waarvan er drie zijn te regelen. Die bij de kin kent drie standen; open, half open of dicht. De twee ten hoogte van het voorhoofd kunnen open of dicht. Simpel met de handschoen aan te bedienen en je merkt het verschil echt!

Een geweldige functie van de HJC is het geïntegreerde zonnevizier. Deze is eenvoudig te bedienen via een knop bovenop de helm die drie verschillende standen kent. Toch zijn er nog steeds donkere en spiegel vizieren verkrijgbaar. Echter zul je dit dan alleen voor de looks doen, omdat het zonnevizier voldoende bescherming tegen de zon biedt.

Een leuk weetje is dat de binnenvoering uitwasbaar is. Heb dit nog niet geprobeerd maar je kunt vrij eenvoudig alles eruit halen. Je kunt zelf bepalen of je het kin-netje er in laat. Net als het neuskapje (dat er volgens mij meer voor de 'looks' in kan). Verder heerst er binnenin de helm geen doodse stilte. Je hoort het verkeer nog steeds, bij normale snelheden hoor je weinig windgeruis. Moet daarbij wel zeggen dat ik een col draag, met een open uitlaat rij en te allen tijde oordoppen draag.

Een extra'tje is dat het vizier beschikt over een vizier-vergrendelingsknop. Dit moet het omhoog gaan van het vizier bij hogere snelheden tegengaan. Als je het mij vraagt overbodig, want ik kan je verzekeren dat het vizier op zijn plek blijft, zelfs bij 200 km/ph ;)

So far so good..

Zijn er dan helemaal geen minpunten aan deze helm? Jazeker zijn die er wel! Bij het snel en eenvoudig te verwisselen vizier is HJC het afwerken van het raster* helemaal vergeten. In plaats van dit doorzichtig te laten (waardoor je het hele mechanisme ziet) was een plastic afdekplaatje in de kleuren van de helm mooier geweest.

Kwalijker is dat de kinsluiting ronduit slecht is! Ondanks de D sluiting en de snelsluiting blijft de sluiting niet op zijn plek. Voor elke rit moet je het bandje strakker aantrekken, en opnieuw vastzetten. Deze gaat namelijk vanzelf weer losser zitten. Dit is ernstig omdat het je eigen veiligheid betreft. Je wilt graag dat je helm blijft zitten wanneer je een ongeluk krijgt. Ik probeer momenteel het bandje op zijn plek te houden met een elastiekje maar ook dit werkt nog niet zoals ik had gehoopt.

Verder heeft de vrij lichte (1600 gram / maat L) HJC IS 16 type O een enorme buitenschaal. En dat is nog zacht uitgedrukt. Vergeleken met andere (vrijwel duurdere) helmen is deze helm gigantisch. Bij mijn motorpak van textiel viel dit nauwelijks op, maar nu ik sinds kort ook een leren motorpak draag, is dit geen gezicht.
Hier ga ik bij de volgende helm zeker op letten!

Het originele vizier (ook weer met drie standen) gaat moeizaam omhoog. Vooral in het begin toen de helm nieuw was moest je erg veel kracht zetten om het vizier omhoog te krijgen. Op zich niet altijd erg, wel lastig als je bijvoorbeeld voor het stoplicht staat en (letterlijk) beide handen nodig hebt voor een frisse hap lucht.
Levert overigens wel een leuk plaatje op voor de overige verkeerdeelnemers ;)

To make a long story short..

Kortom ben ik tevreden over de HJC IS 16 Type O. Ondanks de genoemde minpunten had ik in juni 2009 dezelfde helm weer gekozen. Maar hierna kijk ik wel na wat anders. Voor een middenklasse helm van 200 - 250 heb je kwalitatief hier een prima helm aan. De kinsluiting is dan ook de enige grote tegenvaller, maar zodra je dit weet, en je jezelf de tijd geeft de riempjes strak te maken vóór aanvang van de rit, heb je absoluut een zeer sportieve, betrouwbare, comfortabele helm aan de HJC IS - 16 Type O.
En wat kun je nog meer wensen?



EDIT: Laatst zonder oorprotectie gereden en aandachtig gelet op de windruis. Moet eerlijk bekennen dat deze erger was dan ik aanvankelijk aannam. Oorbescherming is daarom aan te raden bij deze helm.

* De zijkanten van het vizier waar het is bevestigd met de helm.

Positieve eigenschappen

  • Styling / design
  • Geïntegreerd zonnevizier
  • Ventilatie
  • Pinlock-ready (voor de liefhebber)
  • Uitwasbare binnenvoering
  • In de maten XS tot XXL verkrijgbaar
  • Leverbaar in mat-wit en mat-zwart

Negatieve eigenschappen

  • Kinsluiting
  • Grote buitenschaal
  • Zijkanten vizier

Beoordelingen

11 van de 11 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4Afbeelding 5Afbeelding 6


sluiten (escape)

Reacties

dat standaart anti fog laagje op je vizier zit er bij mij na bijna 1,5 jaar nogsteeds op!

Even wat toevoegingen:

A. Ik heb deze helm al 3 jaar, en heb nog geen enkele keer vanaf het begin de kin-band hoeven te verstellen, dus ik denk gewoon dat de kinsluiting bij jou vanaf het begin verkeerd gemonteerd is??? :?

B. Bij sommige helmen moet je de schroeven aan de zijkant van de vizier even losmaken en daarna goed vastzetten, zodat het vizier goed open gaat en sluit. 1x werk, en daarna nooit meer last van het vizier.

Het lijkt erop dat de verkoper van de helm jou gewoon niet goed van service heeft voorzien. :X



C. voor de rest vind ik het jammer dat je juist zo weinig punten geeft voor de pasvorm (zal wel met je mening over de kinsluiting te maken hebben) want juist de goede pasvorm was voor mij de reden waarom ik 3 jaar geleden voor deze helm gekozen heb. *O*

D. Deze helm is zeer winderig, mooi voor zomers, maar slecht voor in de winter. De neusflap zorgt ervoor dat alle wind binnen de helm op je ogen gericht is, wat zeer irritant is en zorgt dat in de winter je ogen kunnen bevriezen |( neusflap is dus waardeloos, maar die kan eruitgehaald worden

E: Verder ben ik ook zeer te spreken over de anti-fog binnenlaag.

F: Maar, deze helm heeft slecht gescoord in de Sharp helmet savety test, vooral de zijkanten zijn slecht beschermd:
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-16
DeArmeStudent wijzigde dit bericht op maandag 7 maart 2011 11:06

@ DeArmeStudent:

Bedankt voor je reactie. Duidelijk zijn we het op een aantal punten oneens met elkaar. Vergeet niet dat het mijn recensie is, oftewel mijn eigen interpretatie van deze helm. Niet om te discussiëren maar om even te reageren op jou reactie:

A. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd om die kinband op zijn plaats te houden maar niets helpt. Ik heb de beschrijving waarin staat hoe je deze het best bevestigd er al meerdere malen bij gepakt maar toch gaat het bandje losser zitten na verloop van tijd. In de beschrijving staat dat sommige HJC helmen drukknopjes hebben, denk dat dit wel een oplossing bied. Maar deze zitten hier (type O) niet op. Hebben wij het wel over dezelfde helm, de type O? De volgende stap die ik ga ondernemen is de sluiting op maat maken en de naaimachine erbij pakken. Jammer, want dan kan ik hem niet meer verstellen indien nodig.

B. Dat wist ik niet, is mij ook niet verteld. Maar ik heb liever dat het vizier stug opengaat dan dat ie heel los zit en open vliegt als je even accelereert. Klopt, daarvoor zit er een vizier-vergrendelingknop op, maar lijkt mij makkelijker om niet telkens deze knop te moeten gebruiken. Blijf er wel bij dat het vizier wat makkelijker open mocht gaan zoals mij voorgaande helmen voor op de scooter. :Y

C. Kinsluiting is exact de reden waarom ik slechts 2 sterren geef. Op het hoofd zit ie prima, maar de pasvorm is meer dan dat alleen. ;)

D. Bedankt voor de toevoeging over het neuskapje. Zoals ik al aangaf maak ik er ook geen gebruik van. Met het neuskapje in de helm kun je het zonnevizier ook maar op 1 stand doen, voor de 2 andere standen zit het neuskapje in de weg.

E. :)

F. Ja dat wist ik ja. Maar deze test gaat meer over de veiligheid van deze helm. Mijn recensie meer over mijn ervaring met deze helm.

ik heb deze helm ook, ben er zeer tevreden over. pasvorm is zeer goed te noemen, maar ook inderdaad wat "problemen" met de sluiting, deze komt ook bij mij telkens losser te zitten, (eens in de zoveel tijd even verstellen, zo gebeurd.) ik heb hem gelijk met pinlock vizier genomen, geweldige uitvinding, geen beslagen vizier meer.

ik gebruik het neuskapje wel, ik kan het zonnevizier gewoon op alle standen zetten, in de laagste stand wel moeizaam omdat hij dan tegen het neuskapje aanzit.. wellicht dat er wat verschil optreed met de helmmaten onderling??

een korte conclusie voor mezelf, een goede helm ,zeker voor het geld, maar de volgende keer kijk ik toch verder naar andere merken, maar sluit niet uit dat het eventueel weer een HJC wordt..

@ Gixxer92:

Bedankt voor je reactie! Op de sluiting na ben ik verder ook tevreden over de pasvorm. Zit gewoon goed. Maar er hoeft verder van mij ook geen communicatieset o.i.d. in te kunnen.

Het zou heel goed kunnen dat er verschil zit in de helmmaten wanneer het vizier tegen het neuskapje zit. Bij mijn helm (maat L) zit ie in stand 1 er al bijna tegen aan. Welke helmmaat heb jij?
Jouw conclusie is precies hoe ik er over denk, mijn volgende helm mag een wat kleinere buitenschaal hebben waardoor ik niet op zo'n waterhoofd lijk :P

Ik heb deze helm ook bijna 3 jaar gehad en er ca 75000 km. mee gereden. Problemen met de sluiting heb ik nooit gehad, ook zwaar gaand vizier geen problemen mee gehad. Wat ik wel herken in het relaas van "arme student" is de neusflap die s'winters koude lucht in je ogen stuurt, da's echt heel irritant. Dus de flap heeft er niet lang ingezeten.
Verder ben ik zeer tevreden met HJC, voor mij is de pasvorm erg goed, maar dit is uiteraard voor iedereen anders.
Net weer een nieuwe HJC gekocht, een FS-11. Tot nu toe perfect.

@TOMTOMGO.

ik heb de helm even niet bij de hand, maar ik meen ook L... kan het eventueel zijn dat je neuskap wat vervormd is?????


Veiligheid is natuurlijk wel de reden dat je een helm op hebt, en deze helm komt er in de sharp impact test niet best af (2 sterren).

Ik heb nog niet gereden met het neuskapje in de helm. Voor het schrijven van deze recensie heb ik hem er weer bij gepakt. Alhoewel ik de helm incl. neuskapje er wel stoer uit vindt zien, denk ik niet dat dat gaat werken voor mij als lensdrager i.v.m. de luchtstroom richting mijn ogen.

Ik heb de helm nu zo'n 2,5 jaar.
In de zomer heb ik er een gouden spiegel vizier in.

Pluspunten;
+Prijs
+Pasvorm
+Antifog werkt goed
+Uitwasbare binnenvoering

Minpunten;
-Kinband bijstellen, geen Dubbel D sluiting.
-Windruis! ontzettend zeg. Ik kan gewoon niet zonder oordoppen rijden.
-Zonnevizier beslaat wel.
-Neuskapje nutteloos.
-De binnenvoering zit niet echt goed vast.

ik heb de link van de Sharp-ratings eens bekeken, maar neem ik bijv een Schuberth R1 (een helm met een adviesprijs van rond de 400-450 euro, deze heeft dezelfde 2 sterren dan de betreffende HJC.

dan is de prijs-kwaliteit dik in orde met de HJC denk ik zo, en mag meneer Schuberth zich ernstig gaan schamen...



Heb zelf de IS-16 matzwarte versie, dus zonder tribals.
Vizier beslaat 's winters vrijwel meteen, pas bij een aardig gangetje en vizier op een kiertje klaart het weer wat op.
Sluiting is prima, nooit problemen mee gehad. Zonnevizier is op zich prettig, maar omdat deze niet mijn gehele gezichtsveld bedekt kan ik er onderdoor gluren, wat irritant is. Dit kan ook aan mijn zithouding liggen natuurlijk, maar toch doe ik liever een normale zonnebril op.
Windruis is vreselijk boven de 80 km/u, dus oordoppen zijn een must als je je gehoor wilt behouden.
Ach ja, eerste helm, dus bij een volgende weet ik waar beter op te letten.

Ik heb zojuist mijn helm schoongemaakt.
Even de vliegrestanten uit de gleufjes gebrosteld met een tandenborstel.
Na het verwijderen van het vizier zag ik wat slijtplekken op het mechaniek.
Deze heb ik ingespoten met siliconespray.
Het neuskapje dient tegen het beslaan van een vet bril.
Ik draag geen bril dus mijn ogen worden dan iets te veel geventileerd, en heb het neuskapje er niet meer in zitten.

Wel heb ik in de beide vizieren die ik heb, donker en helder, een pinlock laten zitten.
Het zonnevizier wil ook nog wel eens beslaan bij koude voor- en najaarsdagen.

Ook ik ben zeer tevreden over deze helm.


Gr. Broos

Oh ja, dat puntje van aandacht was ik nog vergeten, en dat wordt meestal vergeten bij de review van een helm, maar inderdaad:

Windruis is wel enorm rond deze helm, dus oordoppen in.

Verder vind ik het op dit punt jammer dat bijna geen enkele motorhelmen-winkel toelaat om van te voren een helm te testen op de motor, zodat je weet hoe erg de windruis van een helm is.

citaat: gixxer92 schreef op dinsdag 08 maart 2011 12:44:

ik heb de link van de Sharp-ratings eens bekeken, maar neem ik bijv een Schuberth R1 (een helm met een adviesprijs van rond de 400-450 euro, deze heeft dezelfde 2 sterren dan de betreffende HJC.

dan is de prijs-kwaliteit dik in orde met de HJC denk ik zo, en mag meneer Schuberth zich ernstig gaan schamen...


Shuberth is altijd duur, net als shoei en andere 'top'merken. Je betaald dan inderdaad meer voor de naam en de service (bij shoei is de service perfect, elk jaar staat er een stand op de motorbeurs om gratis je helm te repareren indien nodig)

citaat:
dan is de prijs-kwaliteit dik in orde met de HJC denk ik zo

Ik trek een andere conclusie:Blijkbaar zegt de prijs van een helm dus niet zo veel over de veiligheid.

Maar daarom vind ik het ook zo goed dat mensen hun mening delen over verschillende motorhelmen. Iedereen wilt een veilige helm, maar daarnaast zijn er heel veel andere factoren die een helm tot een geschikte helm maken voor iemand persoonlijk. en hoe meer info, des te beter kun je in de toekomst kiezen.
DeArmeStudent wijzigde dit bericht op woensdag 9 maart 2011 13:21

Anti fog werkt uistekend? :? haha dan denk ik dat ze die bij mij zijn vergeten aan te brengen _O-. of jij rijdt alleen in de zomer?

Mensen bedankt voor het toevoegen van jullie meningen over deze helm, dat maakt de recensie alleen maar sterker. *O*

citaat: G-Dercks schreef op woensdag 09 maart 2011 14:25:

Anti fog werkt uistekend? :? haha dan denk ik dat ze die bij mij zijn vergeten aan te brengen _O-. of jij rijdt alleen in de zomer?


Bij mij werkt het uitstekend. Vervelend dat dat het bij jou niet doet. Het zijn allemaal plezier kilometers, maar die maak ik ook in de winter. Ook in de zomer tot aan zweten toe, geen last van het beslaan :N

Prima recensie, complimenten. Ik mis alleen een opmerking over het geluidsniveau en de bedienbaarheid van de schuifjes etc.

Overigens: een helm van 1600 gram "licht" noemen?????? Mwoh.....

citaat: JanB schreef op vrijdag 11 maart 2011 16:30:

Prima recensie, complimenten. Ik mis alleen een opmerking over het geluidsniveau en de bedienbaarheid van de schuifjes etc.

Overigens: een helm van 1600 gram "licht" noemen?????? Mwoh.....


Bedankt voor je complimenten :) Wat bedoel je exact met het geluidsniveau? Dan kan ik dat er misschien nog even bij vermelden. De bedienbaarheid van de schuifjes staat in alinea 3; Simpel met de handschoen aan te bedienen ;)

Deze helm van 1,60 kg is inderdaad vergeleken met andere helmen niet de lichtste in zijn klasse. Maar omdat het draagcomfort zo goed is ervaar je de helm absoluut niet als (te) zwaar :)

Ik ben ook erg tevreden over de HJC IS 16 Type O. Voor een middenklasse helm van ongeveer 250 euro is hij echt kwalitatief goed.

Een goede tip van mijn vrouw voor het vinden van correcte kleding en waardevolle reviews. Kijk op blogs! Mijn vrouw zag ik altijd kijken op de website van een moeder die vertelde over kinderkleding http://www.doormijzelf.nl/. Zelf heb ik nu wat van dat soort blogs gevonden voor mannen. Mannen met blogs bestaan dus ook. Zo'n forum is altijd prima, maar een blog is ook top.


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.