Motor-Forum

Select Forum

HJC FG-15 Draco door MF-er

  • Poster:MF-er
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op woensdag 23 maart 2011 20:05

Helm

HJC FG-15 Draco

door MF-er


Kledingsoort: Helmen en toebehoren

Product: Helm

Type helm: Integraalhelm

Merk: HJC

Sekse: Man


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Sinds vorig jaar april ben ik de gelukkige eigenaar van een motorrijbewijs en ik ben toen gelijk gaan zoeken naar een helm. Ik wilde een helm die voor mij betaalbaar was(<300 euro) en voldeed aan de eisen die gesteld worden door de KNMV voor circuit gebruik. Uiteindelijk heb ik mijn keuze gemaakt en is het de HJC FG-15 geworden. Ik zal jullie duidelijk maken waarom mijn oog viel op de FG-15 en wat mijn ervaringen zijn met deze helm.

Waarom koos ik überhaupt voor deze helm?
De FG-15 heeft een dubbel-d sluiting, een zogenaamd ‘shield-lock’, een ‘2-stage’ vizier systeem, 2 buitenschalen voor een optimale pasvorm, een wing achterop de helm, uitneembare 'Silvercool' binnenvoering en wangkussens en een actieve doorstroom van ventilatie. Ben Spies (bekend van AMA SBK, WSBK en tegenwoordig ook MotoGP) rijdt ook met deze helm en dat bevestigde mijn vermoedens, deze helm is 100% circuitwaardig! Toen ik mij liet informeren in de winkel, kwam ik wederom met mijn eisen opnieuw uit bij de FG-15. Mijn hoofd werd opgemeten en ik ging de helm passen. De FG-15 zat als gegoten, ik kon een zonnebril op zetten en beide gingen na een tiental minuten niet irriteren. De prijs was zeer scherp en zat binnen mijn budget, voor €200,- kon ik hem meenemen. Toen wist ik het helemaal zeker, deze helm was voor mij!

De FG-15 in het wild
Het weekend na mijn aankoop, kon ik hem gaan uitproberen. Persoonlijk moest ik de handigheid voor de dubbel-d sluiting nog te pakken krijgen, maar dat had ik na 2 keer de helm op doen wel door. Waar ik erg veel profijt van had, is de wing achterop de helm. Ik reed op een naked, waardoor ik erg werd blootgesteld aan de wind, maar door de wing achterop de helm en het lichte gewicht van deze helm(1417 gram) was het voor mijn nek een stuk dragelijker.

Een heethoofd of een koele kikker?
Wij motorrijders en vooral ik houden van lekker weer. Strak blauwe lucht, mooi zonnetje en asfalt dat "spiegelt" in de zon. Dan komen wij massaal van stal en gaan rijden, tot we tot de conclusie komen dat we een belangrijk ding zijn vergeten, het verkoelende briesje. We leven nou eenmaal in Nederland en als het lekker weer is, dan is het automatisch benauwd. Dé ingrediënten om de ventilatie van de FG-15 eens goed te testen. De FG-15 heeft bij de mond één, bij het voorhoofd drie en op het achterhoofd 2 openingen voor de ventilatie. De ventilatiegaten zijn overigens erg goed te bedienen met motorhandschoenen aan, de schuiven en klepjes voel je goed door het leer heen. De ventilatie is erg uitgebreid en dat kon ik goed merken met het warme weer, ik had het gevoel alsof ik met een rieten hoed aan het rijden was, heerlijk die verkoeling!
Wat voor mij wel een puntje van kritiek was, was dat mijn mond, neus en kin nat waren van het vocht na een stukje rijden. Ik rijd altijd met een breath-guard en een chin curtain, maar met warm weer ventileert de mondventilatie dan naar mijn mening niet genoeg.

->De ventilatie van de FG-15 geef ik een ruim voldoende, met als enige minpuntje de mondventilatie aangezien die naar mijn mening net te weinig ventileert.

Een dominant mannetje
Zoals ik hierboven verteld heb, is de ventilatie van de FG-15 erg goed. Een goed geventileerde helm is meestal erg luidruchtig, zo ook deze HJC. De eerste paar maanden(april-juni) reed ik zonder doppen in, maar op de wat snelle provinciale wegen en vooral op de snelweg werd de helm dermate luidruchtig dat het mijn comfortgrens overschreed. Eind juni ben ik ook aan doppen begonnen, vlak voordat we naar de TT-Assen gingen. Met doppen in was het geluid van de helm niet meer storend en werd het rijden direct een stuk plezieriger. De doppen kon ik goed dragen in mijn helm, ondanks dat de HJC goed strak om mijn hoofd heen zat.
Wat ik wel nog kwijt wil, is dat deze luidruchtigheid niet relevant is bij een motorrijder die met doppen rijdt. Het geluid wordt weg gefilterd en je krijgt er een erg goede ventilatie voor terug.

-> Ik geef voor het geluidsniveau een voldoende. Ik geef een voldoende, omdat (bijna) alle helmen luidruchtig zijn en deze relatief gezien niet anders is.

Comfort in de Eifel
-Liters vocht in mijn helm
Het was inmiddels hartje zomer en de helm heeft al liters lichaamsvocht opgezogen, tenminste dat dacht ik. Maar niets was minder waar, de helm rook nog steeds als nieuw. Deze helm is uitgevoerd met Silvercool op de binnenvoering en wangkussens. Dit zorgt voor een goede vochtafvoer en het voelt erg zacht aan op de huid. Tevens is het antibacterieel, waardoor stank uitblijft.

-Liters vocht over mijn helm
Deze zomer ging ik met een maat van me voor het eerst met de motor op ‘vakantie’. We zouden een vijftal dagen richting onze oosterburen gaan om daar kennis te maken met de prachtige stuurwegen. Tijdens deze vakantie kon ik dus gelijk ervaren of er sprake was van irritatie na het lang op hebben van de helm. Wegens omstandigheden, letterlijk drie dagen bakken regen over ons heen gehad en mijn maat die hard op z’n plaat was gegaan, zijn we op de vierde dag vanuit het Johanniskreuz(Schwarzwald) in 7 uur naar huis gereden.

In die vier dagen heb ik totaal geen last gehad van ook maar iets aan irritatie aan mijn hoofd, zelfs niet bij mijn oren aangezien ik doppen droeg. De helm was ongeveer het enige comfortabele van de vakantie. Doordat we zo ontiegelijk veel regen over ons heen hebben gehad, kon ik ervaren of mijn ‘fog-free’ vizier ook echt niet besloeg en of mijn helm waterdicht was. Het vizier besloeg vaak, terwijl ik nota bene nog een breath-guard en een chin curtain droeg, niet echt ‘fog-free’ dus..!

Was de helm ook waterdicht met al deze ventilatie mogelijkheden? Ja! Ik heb geen spatje regen in mijn helm gekregen via de ventilatie gaten en via mijn vizier heb ik ook geen druppel binnengekregen. Dat is dankzij het ‘2-stage’ vizier systeem. Het vizier klikt een paar millimeter in de schaal in een rubberen rand, waardoor het volledig waterdicht is!

  • >Comfort scoort een goed, aangezien ik daar niks op aan te merken heb.
  • >Het ‘fog-free’ vizier krijg van mij een onvoldoende, aangezien deze verre van ‘fog-free’ is.. **
  • >Het '2-stage' vizier is echt geweldig.

De FG-15 bijt van zich af!
Ondanks dat de HJC zo goedkoop is, is hij toch erg veilig. Sharp heeft de helm getest en hieronder staan de resultaten.
Daarnaast heb ik hieronder een vergelijkingstest van de FG-15, de Chaser en de XR-1000.
(zie foto's voor de tests)

-> De FG-15 is van de drie helmen de veiligste en tevens met zijn €200 ook de goedkoopste(XR-1000 is €330 en de Chaser is €450), prijs heeft dus weinig te maken met de veiligheid.

Duurzaamheid
Toen ik terug kwam uit Duitsland, merkte ik op dat het design van mijn helm bij de ventilatie gaten los liet. Er misten al stukken sticker van mijn helm en het brokkelde langzaam langs de rand van mijn ventilatie gaten af. Ik ben toen terug gegaan naar de zaak waar ik hem gekocht had. Hij bekeek het, maakte een fotootje en zou het overleggen met de vertegenwoordiger of het een garantie zaak. In de tussentijd, het duurde immers een paar weken voordat de vertegenwoordiger langs zou komen, kon ik mijn helm blijven dragen.
In die weken ging de helm toch wat losser zitten, dat is op zich niet zo’n probleem, maar wel als het viziersysteem mooi strak staat afgesteld. Bij het openen van het vizier trek je dan je helm telkens omhoog..
Toen ik bericht kreeg van de motorzaak was het toch garantie en kreeg ik een volledig nieuwe helm. Dat noem ik nog eens service!

  • >Pasvorm krijgt van mij een voldoende, aangezien hij erg goed zit, totdat hij na een seizoen wat losser gaat zitten. Ik stop de binnenvoering en wangkussens dan in de wasmachine en dan zit de helm wel weer goed, maar dat is niet de bedoeling. Hij moet gewoon goed blijven zitten klaar.

  • >Service krijgt van mij een goed. Ze winden er geen doekjes om en nemen hun verantwoordelijkheid!

Conclusie
De HJC FG-15 is een volwaardige circuit helm voor een zeer scherpe prijs, de prijs/kwaliteit verhouding van deze helm is uitmuntend.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze helm, hij is veilig, hij is licht, heeft een erg goede ventilatie, daarnaast is hij volledig waterdicht, er is ruimte bij de oren voor doppen en/of een zonnebril en hij is uitermate comfortabel.

Toch zijn er verbeterpunten aanwezig zoals het zogenaamde ‘fog-free’ vizier, de binnenvoering en wangkussens verliezen hun stevigheid te snel, de luidruchtigheid en de mond ventilatie ventileert niet genoeg. (Ik ga er van uit dat het loslaten van het design, een eenmalige productie fout is. Mijn nieuwe helm heeft er namelijk (nog) geen last van)

Voor meer foto's klik hier

**Bij het stilstaan en langzaam rijden heb ik mijn vizier (deels) open gedaan. Ik droeg een breath-guard met een chin curtain en mijn mondventilatie stond open. Zelfs dan besloeg hij nog..

Positieve eigenschappen

  • >Goede Sharp score
  • >Weegt maar 1417 gram
  • >Goede ventilatie
  • >De waterdichtheid door het '2-stage' vizier systeem
  • >Geen stank door "Silvercool"
  • >Uitstekende service bij HJC
  • >Erg comfortabel
  • >Zeer scherpe prijs

Negatieve eigenschappen

  • >Luidruchtig
  • >De binnenvoering en wangkussens die hun stevigheid snel verliezen
  • >Het zogenaamde 'fog-free' vizier
  • >De mondventilatie

Beoordelingen

Vijf van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4Afbeelding 5Afbeelding 6


sluiten (escape)

Reacties

Goede recensie, leuk geschreven. En ondanks dat je erg tevreden en "vol" bent over de helm is het cool dat je ook de minpunten niet schuwt.
Vooral dat fogfree is een illusie bij HJC, maar wel goed op te lossen met een pinlocksysteem.

Bedankt voor je reactie Blackened!
En inderdaad, zo'n pinlocksysteem is een erg goede oplossing tegen het beslaan.

Heb exact deze helm nu 3 jaar.
Is mijn eerste helm, en ben er ook zeer tevreden over!
Wat je zegt over het fog-free is kansloos, maar als je toch meestal met mooi weer rijd, dan valt het allemaal mee.
De stevigheid is na een vol seizoen een minpunt als je boven de 120 gaat rijden. Dan drukt de helm zich naar achteren. Verder kwa pasvorm en al die andere positieve punten die je opnoemt kloppen exact :)

Al met al zeer tevreden over deze helm.

PS. Ik zat er ook aan te denken om de binnen spul in de wasmachine te stoppen... Dat gaat allemaal goed en ook met de druk knoopjes?

Als ik de knmv site goed lees stellen zij geen enkele eis, de lijst van helmen betaat uit helmen die volgens de importeur geschikt zijn voor circuit gebruik.
Als ik de lijst goed door lees staan daar ook helmen op die volgens de sharp helm test maar 2 sterren krijgen.
De FG-15 krijgt 4 sterren en dat is een zeer goede prestatie gezien zijn prijs.

citaat: pipopopo schreef op vrijdag 25 maart 2011 23:36:

PS. Ik zat er ook aan te denken om de binnen spul in de wasmachine te stoppen... Dat gaat allemaal goed en ook met de druk knoopjes?


Gaat allemaal goed, een wasje op 30 graden en hij zit weer als nieuw :)

citaat: Aren schreef op zaterdag 26 maart 2011 02:13:

Als ik de knmv site goed lees stellen zij geen enkele eis, de lijst van helmen betaat uit helmen die volgens de importeur geschikt zijn voor circuit gebruik.
Als ik de lijst goed door lees staan daar ook helmen op die volgens de sharp helm test maar 2 sterren krijgen.
De FG-15 krijgt 4 sterren en dat is een zeer goede prestatie gezien zijn prijs.


Het zijn inderdaad geen eisen*, klopt daar heb je gelijk in. Ze raden het je wel nadrukkelijk aan om een helm te kiezen die voldoet aan die specificaties.

Ik wilde een helm die(volgens knmv):
-ECE05 goedgekeurd is
-Een goede pasvorm heeft(houd ook in dat je de pasvorm zelf kan aanpassen, dmv andere wangstukken te kiezen)
-Een dubbel D-sluiting heeft
-Op de lijst staat van goedgekeurde helmen

En tevens een helm die(volgens Raceacademy ):
-Gemaakt is van fibermaterialen (geen polycarbonaat)
-Meerdere maten buitenschalen heeft
-Een wing of ander mechanisme heeft wat de druk op de nek verlaagd.

*De dubbel D-sluiting is wel een eis voor wedstrijdrijders.
MF-er wijzigde dit bericht op zaterdag 26 maart 2011 12:05

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.