Motor-Forum

Select Forum

BTO23 (niet de GT versie) door Flippedewip Van Appekezam

Geplaatst op woensdag 17 augustus 2011 11:37

Straat/circuitbanden

BTO23 (niet de GT versie)

door Flippedewip Van Appekezam


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een half jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Voordat ik deze banden gemonteerd had, had ik voor BT021 en achter BT020 liggen. Deze waren allebei gewoon ronduit slecht. Bij warm weer en warme banden durfden deze nog steeds gretig stapjes opzij te zetten, bij zelfs relatief rustig rijgedrag. Bij koud- en regenweer was het gewoon niet te doen... Ik kon mijn bochten nemen tegen 1/3 van de normale snelheid, met moeite... Meer dan eens begon mijn achterband serieus te zwabberen. (Voorband liet het ook meer dan eens afweten bij rustig remmen!)
Na een 10K was de achterband op, 12K voorbandje ook.
Dan besloten om de BT023 te monteren!

Vanaf het moment dat ik vertrok bij de dealer voelde ik al een weeeeeereld van verschil! Je moet normaal rustig rijden de eerste 100km om de gladde laag van de banden af te krijgen, nu had ik zelfs al meer grip met die gladde laag dan met de vorige banden...
Aangename verrassing dus!
Korte tijd later heb ik ermee door hevig regenweer moeten rijden, en ik kon zowaar mijn gewone snelheden (als ik niet sportief aan het rijden ben) aanhouden in de bochten!
Ook al wat koudere temperaturen meegemaakt (koudste is zo'n 1-2 °C) en vanaf de eerste seconde hebben deze banden grip. PUNT. Ze kunnen ijskoud zijn, de baan mag er zo slecht en nat bijliggen als ze wil, deze bandjes laten je niet in de steek! Intussen heb ik er een 9K mee gereden, ze hebben nog geen enkele keer een stapje opzij gezet... Zelfs bij hoge snelheden in de regen!
Ik kan nu (niet overdreven) even snel door de bocht in de regen dan dat ik vroeger (met de 21/20) in droog weer kon...

Slijtage: 9K gereden, kan er waarschijnlijk nog wel zo'n 6-10K bij opzetten! Onvoorstelbaar, maar waar...
Verleden week heb ik er zo'n 1200 km mee gereden, waarvan eigenlijk 1100 autosnelweg en ze zijn niet vierkant geworden, noch hard afgesleten... Met koffers + passagier! Normaal weegt m'n fiets zo'n 290 kg met mij erbij, nu 400 kg (ja we nemen veel te veel gewicht mee)
Slijtagepatroon is héél gelijkmatig, blijft mooi rond, cupped niet. Hier en daar zelfs een duimspijker enzo uitgetrokken, geen centje pijn
Heb me stiekem wel iets te hard laten gaan, in Frankrijk heb je zo van die leuke afritten waar je knietje makkelijk tegen de grond krijgt, blijkbaar zelfs met koffers en passagier. Snelheden van 100+ in de bochten waren dus niet ongewoon, en dat brengt een hoop belasting met zich mee met zoveel gewicht... Daardoor werden de bandjes erg warm (blauw is zo moooooi! Zelfs een héél klein beetje rulletjes! Intussen wel al weer afgesleten) En toch niet hard afgesleten.
Gemiddelde snelheid lag ook wel rond de 150 km/h op de snelweg, flitsers staan daar mooi aangeduid.
Ohja: bandenspanning is 2.6 voor 2.9 achter, zoals voorgeschreven.

In't kort: superband, superveel grip, superweinig slijtage!
Mijn vertrouwen in Bridgestone is hersteld! Nog geen "oeps!" momentjes gehad, hoewel we toch best ver zijn gegaan...

Als er nog vragen zijn (of als ik veel te onduidelijke dingen heb geschreven) mag je ze altijd stellen!
Ohja: er wordt wel degelijk hard mee opgetrokken en hard mee geremd, bijna enkel op voorwiel. Dus niet miepen dat ik ze niet slecht genoeg behandel!
Heb ze nog niet kunnen testen in sneeuw en echte vrieskou (-5 ofzo), dat komt deze winter wel. Zal dan nog een update doen. Maar aangezien ze bij 1° nog perfect hun ding doen zal dat ook wel zo blijven bij iets kouder weer

Nog even een kleine aanvulling voor de foto's: links lijkt mijn schaamrand groter dan rechts, maar dit komt omdat de linkerkant vol olie hangt van m'n kettingsmeersysteem. Moet dat echt eens beter afstellen... Maar zelfs mét olie erop blijft hij grip houden!

Positieve eigenschappen

Geven veel vertrouwen, enorm veel grip in alle omstandigheden.
Nog geen enkele keer een stapje opzij gezet, ook niet bij sportief rijgedrag en nat/koud weer.
Lange levensduur!
Gelijkmatige slijtage

Negatieve eigenschappen

Geen gevonden!

Beoordelingen

12 van de 17 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4Afbeelding 5


sluiten (escape)

Reacties

Leuke recensie, zat info.

Maar wat versta jij onder sportief rijden? Ik heb al meerdere zachtere compound banden onder mijn Kwaak gemonteerd die het nog geen 3000km volhouden en ook het op circuit hun mannetje moeten staan, maar met enige regelmaat zetten ze toch wel een stapje opzij. Met BT023's (die ik op mijn eerste motor had) zou ik met mijn huidige rijstijl dit niet meer kunnen typen...

Goede recensie. Maar.. rij je ze van rand tot rand? Op de foto's lijkt er een goede schaamrand zichtbaar te zijn, maar dat kan vertekend zijn.

citaat: lordluud2 schreef op woensdag 17 augustus 2011 12:33:

Leuke recensie, zat info.

Maar wat versta jij onder sportief rijden? Ik heb al meerdere zachtere compound banden onder mijn Kwaak gemonteerd die het nog geen 3000km volhouden en ook het op circuit hun mannetje moeten staan, maar met enige regelmaat zetten ze toch wel een stapje opzij. Met BT023's (die ik op mijn eerste motor had) zou ik met mijn huidige rijstijl dit niet meer kunnen typen...


De 023 is ook een sport/tour band.
Voor sportief straatwerk en af en toe een dagje assen/cpz enz hebben ze de 016.
En voor het circuitwerk is er de 003 en tegenwoordig de R10,daar zijn ook weer straat versies van en zijn aangeduid met rs (racing-street).

Deze test suggereert dat de BT023 het beste op bandengebied is dat je kunt kopen. Dat roept de vraag op met welke banden jij deze BT023 hebt vergeleken. Als dat de 020/021 is, begrijp ik dat je heel tevreden moet zijn. Maar het zegt niets over de kwaliteit van de 023 tov. andere banden.
In die zin heeft deze test dus weinig/geen informatiewaarde en is de gegeven waardering vrij zinloos.

citaat: JanB schreef op woensdag 17 augustus 2011 21:00:

Deze test suggereert dat de BT023 het beste op bandengebied is dat je kunt kopen. Dat roept de vraag op met welke banden jij deze BT023 hebt vergeleken. Als dat de 020/021 is, begrijp ik dat je heel tevreden moet zijn. Maar het zegt niets over de kwaliteit van de 023 tov. andere banden.
In die zin heeft deze test dus weinig/geen informatiewaarde en is de gegeven waardering vrij zinloos.


Dit soort dingen zijn lastig. De enige echt goede manier is een dag circuit met een aantal setjes banden. Als je van een slechte band naar een matige band gaat lijkt die matige band opeens geweldig, terwijl deze eigenlijk ook helemaal niet goed is.

Je kan als 1 persoon ook eigenlijk helemaal geen reviews schrijven over banden behalve dus een dagje circuit met meerdere sets.

Niet om deze review af te kraken hoor. Het is alleen geen review waar je echt iets aan hebt omdat het op deze manier simpelweg niet mogelijk is een betrouwbare review te schrijven.

Circuit? Het is toch een straatband? Mooi op straat testen dus ;)

Maar met zulke schaamranden kun je volgens mij nog niet echt iets zeggen over de grip, je hebt amper grip gevraagd nog.
steveman wijzigde dit bericht op woensdag 17 augustus 2011 22:31

citaat: steveman schreef op woensdag 17 augustus 2011 22:27:

Circuit? Het is toch een straatband? Mooi op straat testen dus ;)

Maar met zulke schaamranden kun je volgens mij nog niet echt iets zeggen over de grip, je hebt amper grip gevraagd nog.


:^

Ik heb al meerdere keren BT023's gestoken.
Redelijke band. Goede levensduur inderdaad. Maar 15k? Dat haal ik niet. Nooit. Voorband wel ja. Achter niet.

Bij mij een 190er achter. Helemaal gebruikt. Geen randjes dus.
Wat me opvalt;
-goede grip. Maar vanaf zo'n 75% slijtage gaat ie echt wel stappen opzij zetten (en dan grijns je weer eens schaapachtig)
-Niet mooi stabiel boven de 160~170. Was bij de BT021 gewoon beter.
-Michelin alternatief rijdt wat fijner maar heeft wat minder levensduur.


citaat: JanB schreef op woensdag 17 augustus 2011 21:00:

Deze test suggereert dat de BT023 het beste op bandengebied is dat je kunt kopen. Dat roept de vraag op met welke banden jij deze BT023 hebt vergeleken. Als dat de 020/021 is, begrijp ik dat je heel tevreden moet zijn. Maar het zegt niets over de kwaliteit van de 023 tov. andere banden.
In die zin heeft deze test dus weinig/geen informatiewaarde en is de gegeven waardering vrij zinloos.


Als je de review leest dan is er een vergelijk met de 020/021. Daar rijden nog hele volkstammen op, dus wel degelijk nuttig voor de behouden rijder inzake iets anders proberen, want die willen graag een vergelijk lezen t.o.v. hun huidige banden.

En Jan , heb je zelf al eens met de 023 gereden? Wat is jou ervaring daarmee?

Of misschien zelf een revieuw schrijven over de banden waar jij mee rijdt? Of heb ik al die revieuws allemaal gemist?

praten over grip met 20 mm rand dat ken nie he!

rijdt je voetsteunen maar eens aan de grond met die dingen en kom dan weer verhalen over 'grip'

citaat: The Screaming Chief schreef op donderdag 18 augustus 2011 18:06:

Als je de review leest dan is er een vergelijk met de 020/021. Daar rijden nog hele volkstammen op, dus wel degelijk nuttig voor de behouden rijder inzake iets anders proberen, want die willen graag een vergelijk lezen t.o.v. hun huidige banden.
En Jan , heb je zelf al eens met de 023 gereden? Wat is jou ervaring daarmee?
Of misschien zelf een revieuw schrijven over de banden waar jij mee rijdt? Of heb ik al die revieuws allemaal gemist?


Ik voel een "kip of het ei" discussie opkomen.
Volgens mij was mijn reactie voor de meesten wel duidelijk.

Laat ik proberen het ook voor jou nog wat duidelijker te maken: ik kan een modern setje banden nemen en die vergelijken met een setje van 30 jaar geleden. Welk nut heeft die vergelijking? Natuurlijk zal er uit komen dat de moderne band véél beter is. Maar dat zullen de meeste mensen wel weten.

Maar is dat dan ook de band die je móet hebben of zijn er andere en betere moderne banden te koop? Op die vraag geeft zo'n test geen enkel bruikbaar antwoord. Maar is dat niet juist wat mensen willen weten?


Daarnaast mijn eigen subjectieve mening, gebaseerd op de vergelijkingstesten die er al zijn geweest: de BT023 is minder slecht dan de 020/021 (duh...), maar scoort minder goed dan meerdere andere moderne banden.
Volgens mij is dát relevante informatie.......

zelfde ervaring met de bt023 zoals in de review staat beschreven, vergeleken met de bt016 in nat en koud weer

er schreef iemand hierboven zodra je wat slijtage hebt en dus minder profiel dat ie weer stapjes opzij gaat zetten, wat ik goed zie gebeuren met de bt023 die ik er nog maar +/- 4000km onder heb

het is een goede review maar afhankelijk van de reacties ter vergelijking

Ik ben juist niet tevreden over grip met een een bt023... zeker als het droog is. Beetje wat harder insturen en ze gaan juist WEL glijden. Ook vind ik ze wat onstabiel op wat hogere snelheden in flauwe bochten.

Howhowhow, even verduidelijken; heb aan weerszijden max 5 mm schaamrand hé... :) Lijkt meer op foto, weet niet waarom, links door opspattend vet van m'n scottoiler allessinds. Dus niet zeggen dat ik rij als een natte dweil alsjeblief! :) (heb het nagemeten btw! :+ )

Ik zeg helemaal niet dat dit dé band is die iedereen moet kopen. Enige wat ik wou vertellen is dat ze wel degelijk bij Bridgestone er serieus op zijn vooruitgegaan sinds de 021/020...
Heb inderdaad nog niet veel andere soorten gereden, binnenkort eens een setje Dunlops waarschijnlijk, gewoon om m'n horizon te verruimen :) Zal dan eventueel nog een iets bredere vergelijking kunnen maken :)

Tevens: ik heb ze nog maar getest tot ongeveer 180 km/h, wel met bagage en passagier, dat ging goed... :) Sneller kan ik niets over zeggen :)

bt020 vond ik droog erg goed en met regen redelijk bt21 alleen voor gehad vond ik droog goed nat en koud verschrikkellijk heb hem er na 7k af laten halen. rijdt nu al 35000k dunlop sportmax vind ik een fijne band in koud nat en droog.
willi Alfredo wijzigde dit bericht op zaterdag 20 augustus 2011 22:39

:)
willi Alfredo wijzigde dit bericht op zaterdag 20 augustus 2011 22:40

Voor een objectief verslag over 6 moderne banden zie de uitgaven van Motorrad magazine MO van Juli augustus en september ;)
o.a. de Bridgetstone BT 023 worden getest op een Street Triple R.

Heel interessant

@ Willi Alfredo wat voor band rij je nu, de roadsmart?

Ik heb in ieder geval exact dezelfde ervaring als in deze recensie.

Onder de VFR 021's .. vond het geen succes .. gaf nooit echt vertrouwen.
Ik heb ze uit onvrede vervangen had voordat ze helemaal "op" waren.

De 023's nu eronder.. en echt super! .. geven grip en vertrouwen vanaf de 1e meter. Zowel in natte als in droge omstandigheden.


Voor mij hier voldoende redenen om bij de BT023 te blijven,ik was er ook al tevreden over(1e motor en 1e banden dus geen vergelijk maar wel nieuwsgierig of het anders/beter kan).
Ik heb sinds ik de motor kocht er 8000k bij op gezet,weet niet hoeveel km de banden al er onder zaten,maar ik denk er nog ca 4000km mee te kunnen rijden.
Ze zullen wel redelijk nieuw geweest zijn dus. ;)

Ey,ben ik weer *D
What a coincidence,zojuist een afspraak bij de motorboer gemaakt voor een vers setje 23's
Op de kop af(bijna)een jaar later zie ik nu en idd ik heb er zo'n 6k bij gezet en zit nu op 1mm profiel en gecupte voorband.
Ben benieuwd hoe compleet nieuwe banden rijden.
€ 350,-incl.montage,is dat redelijk?

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.