Motor-Forum

Select Forum

Zumo 660 door Unruled

Geplaatst op donderdag 31 mei 2012 00:07

Navigatie

Zumo 660

door Unruled


Categorie: Reizen en toeren

Reizen en toeren: Navigatie

Merk: Garmin


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Ik had een tijd geleden een keer navigatie nodig en ben gaan kijken wat er was. Een vriend van me had de 550, en de 660 was letterlijk een week uit, dus toen heb ik die zonder verder nadenken gewoon gehaald, dat is nu zo'n 2,5 geleden.

Monteren van het apparaat is eenvoudig. De houder is uitstekend en zeer solide, niet kapot te krijgen. Zit een afdekkapje bij maar... gebruik ik nooit en geen probleem zolang je de stroom schakelt op contact. Harde hoes voor de Zumo zelf ook aanwezig, maar (je raadt het al) gebruik ik ook nooit. De kabel die de houder verbindt met de motor zit muurvast aan de houder, helaas niet eenvoudig verwijderbaar dus. De houder zelf is vrij subtiel, dus niet storend, desalniettemin had ik dit graag anders gezien. De multi-kabel van de houder heeft tevens stekkers voor een microfoon ingang, data aansluiting (USB) en audio uitgang, welke ik allemaal niet gebruik omdat ik een bluetooth headset heb.

Gebruik van het apparaat is even wennen. Het menu is niet geweldig overzichtelijk, maar de 660 heeft wel verreweg de meeste functies van alle beschikbare navigatiesystemen. Ik gebruik de bluetooth veel, en hoewel deze vaak bekritiseerd wordt ben ik er redelijk tevreden mee. Mits ik m'n headset eerst opstart (SRCS) en daarna pas de Zumo aanzet is de verbinding direct gemaakt. Hetzelfde geldt voor de telefoon. Eerst het andere apparaat, dan de Zumo = geen gezeik. Heel soms valt de verbinding een seconde of 2 weg om dan terug te komen. Sporadisch blijft hij dit doen. Keer opnieuw opstarten en het probleem is weg. Bij het opnieuw opstarten blijft de route waar je mee bezig bent gewoon onthouden, dus is niet zo problematisch allemaal. Ik gebruik de Zumo tevens als mediaspeler, wat als voordeel heeft dat je je muziek op een scherm kunt selecteren. Werkt domweg uitstekend, niks op aan te merken. De 660 ondersteunt ook audiobooks van Audible, maar daarmee heb ik geen ervaring aangezien ik MP3 boeken gebruik. De kaarten van Garmin worden vaak geüpdatet, ik denk 3/4x per jaar. Met een lifetime abonnement heb je voor eenmalig 70 euro (geloof ik) altijd de nieuwste kaarten.

De interface van de navigatie is instelbaar: veel randinformatie of meer kaart, wat jij wil. Ik vind het stardaard scherm het fijnste. Routes worden met een dikke roze lijn weergegeven, de tracklog met een dun blauw lijntje. Niet mijn kleurstelling, maar helaas niet aan te passen. Storender is het feit dat de Zumo soms domweg traag is. De kaart is van tijd tot tijd niet volledig geladen op het punt waar je bent (vooral vervelend wanneer je op je GPS bochten anticipeert). Op het apparaat zelf ter plekke routes maken is een drama, daar is hij veel te langzaam voor. De grote overzichtskaart is onwerkbaar. De Zumo ondersteunt 3D kaarten (belangrijke gebouwen zie je dan in '3D') en Junction View. 3D maakt het apparaat alleen maar trager en voegt werkelijk waar geen bal toe, hooguit 'voor de leuk'. Junction View kan handig zijn in onbekende gebieden, het apparaat laat praktisch fotorealistisch de volgende afslag zien (op snelwegen). Gebruik ik persoonlijk ook niet aangezien ik de lane assist meer dan uitstekend vind.

De PC software voor de 660 vind ik persoonlijk om te huilen. Je kunt kiezen tussen Mapsource of Basecamp, maar ik ga op geen van beiden in, gewoon knudde. Raad je aan om Tyre te gebruiken, die kan tegenwoordig probleemloos met Garmins werken (gebruikt Google Maps) en dat is een verademing. Routes maken wordt in een keer leuk :)

Verder ondersteunt de Zumo in ieder geval SD-kaarten tot 16GB, groter heb ik niet geprobeerd. Kan ik in ieder geval al mijn muziek en wat audioboeken (in MP3 formaat, de Zumo onthoudt zelf al waar je gebleven bent!) gemakkelijk op kwijt. De kaarten passen in principe altijd op het interne geheugen, maar eventuele extra kaarten (zoals de OnRoute motorkaarten, op zich aan te raden alleen zijn ze soms wel heel erg creatief en hebben ze een sterke voorkeur voor veerponten) zul je op de SD moeten zetten, worden vervolgens gewoon gevonden. Héél soms herkent de Zumo de SD kaart niet, dan moet je opnieuw opstarten. Gek kwaaltje. De accu van het apparaat gaat niet zo lang mee als die van de gemiddelde TomTom. Daar staat echter wel tegenover dat het scherm véél helderder is (gewoon af te lezen in direct zonlicht), én groter. Niet zo vreemd dat hij maar 4 uur mee gaat dus. Ik zie het probleem totaal niet in, aangezien er een actieve houder (dus met lader) wordt meegeleverd voor op de motor én in de auto, en daarmee is het echt de meest complete navigatieset die je kunt vinden. De prijs is gortig, maar ik zou het beetje extra zeker betalen voor deze in plaats van de 220, bijvoorbeeld. Een opvolger van de Zumo hoef je nog niet te verwachten, maar zodra die er komt hoop ik vooral dat er een snellere processor in gepropt wordt, dit is met afstand het grootste nadeel.

Positieve eigenschappen

  • Strak en compact design
  • Onverwoestbare compacte houder, verstelbaar via RAM-systeem
  • Duidelijk afleesbaar, groot scherm
  • Veel functies, waaronder een MP3 speler
  • Bizar veel POIs
  • Regelmatige updates van de kaarten
  • Geheugen uitbreidbaar
  • Veel meegeleverd materiaal
  • Goede speaker (voor in de auto)
  • Water-potdicht
  • Goed bestand tegen mishandeling (I should know)

Negatieve eigenschappen

  • Van tijd tot tijd best traag
  • Garmin software zuigt, maar de oplossing komt van Tyre
  • Houder niet eenvoudig verwijderbaar
  • Hij is wel wat aan de prijs...

Beoordelingen

25 van de 27 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties

Grappig stukje. Kan mezelf er eigenlijk alleen maar in herkennen.

Zelf ook de 660 gekocht toen hij net uit was.


Hij heeft wat gebruiksaanwijzingen nodig inderdaad, maar verder imo het beste apparaat voor de motor dat op de markt is. Je kan er alles mee. Ik gebruik hem nu ook offroad om tracks te rijden. Bevalt prima.

Klopt iid met mijn eigen ervaringen met de 660, ik heb nl ook 1 vd eerste modellen die geleverd werden, aangekocht op 13/06/2009.

Lifetime updates verlopen tergend langzaam, mapsource snap ik nog steeds de ballen van en af en toe is ie effe de weg kwijt, gelukkig gebeurt dit maar sporadisch en herstelt ie zichzelf snel.

Het koppelen van mijn Nolan met N-Com en mijn Nokia N8 doe ik altijd bij ingeschakeld toestel, lukt altijd probleemloos.
Routes berekenen of herberekenen gaat heel vlot, ontvangst en geluid GSM en headset is prima, voor de rest werkt het toestel nog steeds als dag 1.

Wat me werkelijk verbaast na bijna 3 jaar gebruik is de robuustheid vd Zumo660 en zijn houder(s), ik gebruik hem nl op een Caponord en een DR800Big, regen, vriestemperaturen, 30° plus, of trillingen doen het toestel helemaal niets, het werkt gewoon altijd. :}

Kortom, voor mij geld dat ik ondanks de best forse aanschafprijs en de kleine foutjes morgen direct hetzelfde toestel zou kopen. Voor de Zumo660 had ik een TomTom, die vond ik dus helemaal waardeloos, halverwege een rit in de Ardennen heb ik hem uit zijn houder getrokken en de struiken in gekeild, na 1 jaar en -tig keer 'hersteld te zijn geweest had ik mijn buik er van vol. :r

Goeie review! Heb hem zelf ook.

Gr. Kees

Ik herken veel van je opmerkingen, maar vind je commentaar op Mapsource ronduit belachelijk. Met deze software heb ik binnen een paar seconden een route gemaakt, waarna je hem probleemloos nar de Zumo kunt sturen.

Het feit dat jij niet met de software kunt omgaan, zegt meer over jou dan over de software!!

En dat kon je al vanaf de eerste keer dat je het programma gebruikte zeker?

Jij bent gewoon een genie! :} Of een computernerdje, dat denk ik eerder gezien je antwoord. :W

Omdat het zo gemakkelijk en doorgrondelijk is worden er lessen gegeven om er mee om te gaan, dat zal dan wel voor de dummies zoals ik bedoelt zijn.

Ook de ontelbare sukkels die op talloze fora moeilijkheden ondervinden bij het gbruik van Mapsource, zullen we dan ook maar allemaal over dezelfde kam scheren zeker? Lomp, lomp, lomp,... |(

als nog iemand een job heeft

nou lomp wil ik niet zeggen ,maar als je een beetje logies denkt is het inderdaad niet zo moeilijk .
ik heb de 660 ook en heb er ook geen problemen mee gehad.
als je op het forum van waypoint leest is het een compleet onding,
maar als ze daar een adres niet kunnen ingeven is het al een k...te apparaat
het is maar hoe je er mee omgaat.
ik werk ook met mapsource en vindt het een pracht program beter als basecamp (de opvolger)

Er is mee te werken, maar het is niet intuitief, zoals lummelke al mooi toelicht. Dat geldt voor zowel Basecamp als Mapsource.

Mapsource of Baecamp. Tja, vanzelfsprekend is het niet.
Ik heb voor mapsource i.c.m de Zumo een dagje Cursus bij Waypoint gedaan voor 40 euro (incl broodbuffet in de middag).

Erg verhelderend geweest voor mij.
Tyres heb ik ook geprobeerd in de tijd dat ik niet goed met Mapsource overweg kon. Dat is een voorbeeld van een rampprogramma. Ik kon er niets mee

Goede review, kan me hier ook grotendeels in vinden. Unruled en ik hebben al een tijd de discussie of de Garmin software nou wel of niet bruikbaar is. Ik ben van mening dat, mits je er even een avondje voor gaat zitten, hier heel goed mee te werken is met als voordeel dat je routes echt 100% overeen komen vanaf je pc (mits je dezelfde kaartversie gebruikt, in Basecamp gebeurt dat als t goed is automatisch). Het is in eerste instantie zeker niet gebruiksvriendelijk, maar is met een beetje hulp (waypoint!!!) prima aan te leren.

Ohja, er is een opvolger ;) de zumo 665. Precies hetzelfde apparaat, alleen zit er nu "XM-ondersteuning" op (wat het ook moge wezen :P ) en kun je zowaar eigen stemmen downloaden en toevoegen!! *O*

De batterij gaat dan wel 2 uur minder lang mee :') .

https://buy.garmin.com/sh...5203&compareProduct=15000

De extra's van de 665 t.o.v. de 660 zijn alleen bruikbaar in de U.S., vandaar dat de 665 in Europa niet verkocht wordt...

De 665 is sowieso niet echt een opvolger maar meer een kleine update... Ik hoop dat een eventuele 770 (550-660-xx0) gewoon een stuk sneller is, vooral. Accuduur zal me aan m'n achterwerk oxideren, ding zit altijd en overal in de lader.

Ik vindt de Garmin software ook te lastig. Ik wil gewoon een route naar het ding willen kopiëren via USB. Ik heb geen zin om twee keer per jaar een avond te stoeien met software om er iets mee te doen.

Is dat te veel gevraagd voor het serieus bedrag wat een Garmin kost?

Verder werkt het ding goed hoor. Garmin, dus vrij simpel. Ik zal echter de eerste zijn die een Navigon (ook Garmin tegenwoordig) koopt zodra zij een motor nav op de markt brengen. Of een goeie iPhone app.

Mijn eindoordeel over Garmin: Gooi verouderde NAV software in een redelijk simpel (waterbestendig) kastje en vraag er de hoofdprijs voor. Dezelfde, of betere software in een autoversie kost geen drol meer tegenwoordig.

Ik vind tyre ontzettend makkelijk werken, alleen zou dubbelklik een routepunt moeten maken ipv enkelklik. Oh, en het programma is erg sloom met wat grotere routes..

Zumo 660 is een top ding. Goede review.
Ik heb nog geen nadelen gevonden, heb er erg goede ervaringen mee!

.. en dan nu proberen ingeladen routes in de 660 te verwijderen met de PC....
Is mij nog niet gelukt, alle way-points blijven achter.
Of heeft iemand hier al iets voor gevonden?

O was een beetje oud bericht..
lawson 12 wijzigde dit bericht op zondag 24 april 2016 12:31



Maar nog steeds genoeg te koop en uitstekend qua motor-nav-gebruik.
Naast een nieuwe 590LM heb ik de 660 daarom ook nog steeds in bezit ;-)

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.