Motor-Forum

Select Forum

Avon AM26 Roadrider door Hans89

  • Poster:Hans89
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op dinsdag 5 maart 2013 20:50

Straat/circuitbanden

Avon AM26 Roadrider

door Hans89


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Bij aanschaf van mijn CB500 zat er een setje Dunlop Arrowmax GT501 op gemonteerd. Dit was een fijne band die lekker stuurde, maar met nattigheid was het niks en de levensduur stelde ook geen hol voor. Na 6000 km woon/werk was de achterband gewoon op en de voorband hield het zo'n 12000 km uit. Na enig zoeken op het internet kwam ik uit op de Roadrider van Avon en kon op MF alleen maar negatieve reacties vinden. Op het internet kwam ik wel wat betere reacties tegen, maar toch nog overwegend negatief. Uiteindelijk toch maar besloten een setje Roadriders te bestellen, met het idee "Wie niet waagt, die niet wint". Op het adres waar ik de banden liet monteren werd ook overwegend negatief gereageerd op Avon en kreeg ik het advies er iets anders onder te leggen. Na het inrijden van de banden ben ik aan het proberen gegaan en ik de eerste bevindingen waren zeer positief. De banden liggen lekker op de weg, sturen goed in en geven ook een duidelijke feedback. Qua grip doen ze het ook prima, zowel met droog/nat of warm/koud weer, deze winter mee doorgereden en het bevalt goed. Ben er zelfs mee naar het circuit geweest en heb geen enkel moment grip verloren en sturen deden ze prima. De grip kan zomaar ook eens te veel zijn, aangezien ik zelfs mijn uitlaat aan de grond reed met een schuiver als gevolg. Qua levensduur doen deze banden het prima. Eerste achterband heb ik zo'n 10000 km mee gereden en deze heb ik vervangen vanwege dat ik op het circuit met een verse achterband wilde rijden. Voorband zit er alweer bijna 21000 km op, inclusief circuit dag, en deze gaat nog zeker een 5000 km mee.
Bij deze ook eens een positief bericht over Avon en hier heb ik ook weer geleerd dat je je niet te veel moet afgaan op reacties van de "kenners".

Positieve eigenschappen

Levensduur
Stuur/weg gedrag
Prijs/kwaliteit

Negatieve eigenschappen

Enigste wat ik kan bedenken is het slechte imago, maar dat is op zich ook wel leuk aangezien ik gewoon heel veel reacties op mijn banden heb gehad.

Beoordelingen

16 van de 16 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties

Ik monteer op mijn V-Max alleen nog maar Avon banden.

Als voorband de AM-26 uit deze test (kan als voor- en achterband gebruikt worden, let op de juiste draairichting!!!!)
Als achterband de AM-42 Venom.

Geweldige banden, die de originele Bridgestone Exedra's mijlenver overklassen!
Avon plakt op droog en nat wegdek, geeft heel goede feedback, slijt bijna niet en is zo ongeveer de goedkoopste band op de markt.

Het merk Avon geniet een discutabele reputatie, misschien omdat de marges op deze banden niet zo groot zijn? Als Avon geen goede banden kon maken, zouden ze nooit factory choice van merken als bijvoorbeeld Aston Martin zijn.

Avon, een goede band voor weinig geld!

Zag je recensie over de AM-42 staan, gelukkig nog andere mensen die goede ervaring hebben met Avon :)

citaat: Vmax-Idioot schreef op woensdag 06 maart 2013 21:10:

Ik monteer op mijn V-Max alleen nog maar Avon banden.

Als voorband de AM-26 uit deze test (kan als voor- en achterband gebruikt worden, let op de juiste draairichting!!!!)
Als achterband de AM-42 Venom.

Geweldige banden, die de originele Bridgestone Exedra's mijlenver overklassen!
Avon plakt op droog en nat wegdek, geeft heel goede feedback, slijt bijna niet en is zo ongeveer de goedkoopste band op de markt.

Het merk Avon geniet een discutabele reputatie, misschien omdat de marges op deze banden niet zo groot zijn? Als Avon geen goede banden kon maken, zouden ze nooit factory choice van merken als bijvoorbeeld Aston Martin zijn.

Avon, een goede band voor weinig geld!


Okay, dat maakt de zaak al wat helderder. Ik heb zelf geen ervaring met Avon.

Toch vind ik 24.000km en 'grip' wat tegenstrijdig klinken. Of Hans89 en ik kennen een verschillende interpretatie van het word grip.

Ligt er ook aan op wat voor fiets je ze monteert, de Roadrider is ontwikkeld voor de middenklasse motorfietsen. Mijn CB500 heeft 50 pk op het achterwiel, jouw S1000RR heeft er wel wat meer, dat betekend dat jouw banden meer grip moeten hebben om deze krachten op het wegdek te kunnen zetten. Daarbij heb je een CB500 een totaal andere rijstijl als op een gemiddelde SS, dus betekend ook dat je minder van je banden hoeft te vragen in de vorm van grip. Zodoende bieden ze voor een middenklasse motorfiets voldoende grip terwijl je ze op een SS aan flarden rijd. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is :)

citaat: MasterTommy schreef op woensdag 06 maart 2013 23:04:

[...]


Okay, dat maakt de zaak al wat helderder. Ik heb zelf geen ervaring met Avon.

Toch vind ik 24.000km en 'grip' wat tegenstrijdig klinken. Of Hans89 en ik kennen een verschillende interpretatie van het word grip.

Precies hetzelfde dacht ik ook, voordat ik me liet ompraten naar die Avon AM42 achterband icm de AM26 voorband.

Maar...het klopt wel....de banden plakken als de ziekte en slijten bijna niet....

Mijn ervaring met de Roadriders zijn negatief. Na een keer onderuit en talloze bijna glijers heb ik ze weggedaan :) ongeveer 10k meegereden.

Droog
geen probleem

Nat
Voorband makkelijk te blokkeren zelf met cb500 remmen.
achterband stapt gemakkelijk opzij (niet perse negatief)






Heb jou ervaring ook gelezen in het CB500 topic en toch begrijp ik het niet. Ik heb genoeg, helaas wel, met deze banden in de regen gereden en heb nooit het idee gehad dat de boel ging glijden, zowel met sturen als met remmen. Op welke spanning had jij ze staan dan? Ik heb voor op 2.3 en achter op 2.6, ik heb een tijdje rond gereden met de spanning geadviseerd door Avon 2.0 voor en 2.3 achter en dat reed een stuk beroerder.

Echt :} voor iedereen die dat soort km's met banden haalt. Welk merk en type band dan ook.

Ik krijg dat echt niet voor elkaar hoor. Met een achterband doe ik echt maar 1 seizoen (april/mei - oktober), dat is max. 6000 km waarvan de laatste paar honderd km's al kielekiele zijn.

Slijtage heeft natuurlijk een direct verband met je rijstijl. :P

Verschillende spanningen geprobeerd.
Misschien ben ik gewoon een brokkenpiloot :P

Koos Motorloos at the moment

Ik heb geen ervaring met deze specifieke band, maar met Avon heb ik alleen maar slechte ervaringen. Op droog wegdek gaan ze prima, eigenlijk zoals elke andere band. Nat echter... wow wat een drama. Ik moet er wel bij vertellen dat het bijna zes jaar geleden is dat ik voor het laatst in het nat met een Avon gereden heb, dus er zal wel het één en ander verandert zijn. Anders zou Avon niets meer verkopen.

Ik rijd sinds 1,5 jaar met de Avon Azaro ST op de GSX1100F. Reed voorheen met de BT45. De Avons bevallen mij stukken beter als de BT's. Voor de 1100F heb ik echter beperkte keus door de 16" wielen. In het nat rijd ik in principe niet of ik moet er al door overvallen worden.

grtz,

Cees

Ik heb inmiddels drie van deze achterbanden versleten en ben aan mijn tweede voorband bezig. Mijn ervaring is heel positief, zeker als ik kijk naar prijs kwaliteit verhouding. Ik gebruik de band op mijn xj600 uit 1986, het is dus geen moderne supersport. Ook in regen en tijdens koud weer heeft de band voldoende grip en geeft deze ook voldoende feedback. Rijstijl aanpassen aan het weer blijft echter wel gewenst.
Ik vond ze wel te vergelijken met de bt45 die ik er eerder op gehad heb, alleen daarvan was voor mij de levensduur te kort. Aangezien ik ongeveer 35000 km per jaar met mijn brik rijd speelt dit wel een rol.

hier 30.000 fijne kilometers met de AM-26 gereden en tot op het randje ;) Nooit geen verlies van vertrouwen, levensduur is met zo'n 14000 km als achterband en 25000 km als voorband zeker niet slecht op een VF750F.

Tot het randje gaat prima, na afloop circuitdag. (Afbeelding)


Ze gebruiken deze band veel voor de British Historic Grand Prix.
De AM 22 was al een goede band, ook op het circuit.
Binnenkort stap ik ook over. De BT 45 rijd ik nu zo'n 12 jaar mee
maar had als nadeel dat het profiel van de voorband snel sleet
met als gevolg een ander patroon en dus een slechter raakvlak.


Waar wij gaan zijn geen wegen

Mijn zoon heeft deze op zijn VFR400 NC24 liggen. Motor is zijn enigste vervoersmiddel.
Droog, bij temperaturen boven de 10gr, geen probleem.Bij nattigheid beduidend minder grip dan de BT45. Voorwiel ,16", wil dan nog wel eens blokkeren tijdens het hard remmen.
Levensduur: momenteel liggen deze er een kleine 5Kkm op en er is slechts een kleine aftekening te zien. Het weer heeft ook niet echt meegezeten. Verwachting is dat deze echt minstens 2x langer meegaan dan de BT45ers.
Toch stapt hij aankomende zomer zeker weer over op de BT45, maakt niet uit of de huidige Avon's dan versleten zijn of niet.


Toevallig heb ik zelf ook 11 jaar een NC24 gereden met alleen de BT45.
Deze is inderdaad voor koude omstandigheden een betere band.
Kortom voor normaal dagelijks gebruik is de BT45 een goede keus.
Echter voor op het circuit is de AM26 een betere optie aangezien
deze niet het vervelende 'cuppen' patroon vertoont zoals de BT45.

I thank you for the information! I was looking for and could not find. You helped me!
192.168.o.1

Ik heb deze Avon banden onder mijn BMW r100rs en ik vind deze banden ook geweldig! Voor de Avon's had ik Michelin en die gingen iets langer mee, maar de Avon stuurt het beste.
Shadow Gijsie wijzigde dit bericht op zondag 5 november 2017 10:29

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.