Motor-Forum

Select Forum

Pirelli Angel GT door DucBMW

  • Poster:DucBMW
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op maandag 7 juli 2014 12:13

Straat/circuitbanden

Pirelli Angel GT

door DucBMW


Voorband/achterband: Voorband en achterband


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

vorige week heb ik na 7932 km afscheid genomen van de Pirelli's Angel GT. Met 3 à 4 mm restprofiel is er weliswaar nog profiel over voor naar schatting 2000 km, maar daarmee gaan ze mijn aanstormende vakantiereisje niet meer volbrengen, en er is nóg een reden... maar dat komt later. Hoedanook, tijd dus voor nieuwe bandjes, en een terugblik op de Angel GT.

DE KEUZE

De Pirelli's liet ik in maart j.l. monteren op mijn Yamaha FJR1300A uit 2013. Ik gebruik deze motor hoofdzakelijk voor sportief toeren en een klein beetje woon-werk als dat zo uitkomt. In de 8000 gereden kilometers passeerde o.a. de Eifel driemaal, een tweetal ADAC rijtrainingen inclusief een paar rondjes op de Hockenheimring, en verder nog een handvol meer recreatieve tochtjes in NL.

De keuze voor Pirelli was snel gemaakt: de Michelin Pilot Road 2 achterband bleek voor de FJR niet meer leverbaar, Pilot Road 3 vind ik ongeschikt voor sportief rijden i.c.m. een FJR of overeenkomstige zware fiets, en de Metzeler Z8 kende ik nog van de introductie van de nieuwe FJR (en daar werd ik niet wild enthousiast van). De Pirelli Angel GT zegevierde vorig jaar in de bandentesten, en ik had overwegend goede ervaringen met Diablo SC's op mijn sportfiets, dus heb ik de gok maar genomen.

WAT ZEGT PIRELLI ER ZELF OVER?

Volgens Pirelli zelf ging de aandacht bij de ontwikkeling van de Angel GT uit naar levensduur en grip in de regen, waarbij tegelijkertijd een meer sportieve weg werd ingeslagen dan bij de voorganger, de Angel ST. De nieuwe Angel GT heeft kleinere groeven, normaliter iets waarmee je juist in de regen minder grip zou verwachten, maar door een nieuwe vorm is er een groter contactvlak en de grip is door Pirelli verbeterd met een geheel nieuwe compound die voorzien is van "hybride polymeren".
Daarnaast is er een stijver en sportiever karkas en biedt de afgeplatte, breder uitlopende vorm meer hellingshoek.
De voorband is voorzien van één compound, de achterband heeft er twee in een 40-20-40 verdeling, waarbij het middelste deel (20) meer slijtage aankan door minder gebruik van silica.

GRIP: DROOG WEGDEK

Grip op droog wedek is zondermeer goed voor elkaar, bovengemiddeld durf ik te beweren. Weliswaar is er weinig feedback als de banden koud zijn, maar zodra er een beetje temperatuur in komt groeit het vertrouwen met iedere meter die je rijdt. En dat opwarmen gaat snel: voordat je goed en wel de straat uit bent kun je al stevig aan de bak. De "eindeloze" grip van een goede sportband moet je niet verwachten van een toerband als deze Angel GT, maar het zit er ook niet vreselijk ver vandaan.

Verder heb ik hier niet zoveel over te zeggen, want nagenoeg iedere hedendaagse band doet het op droog wegdek qua grip prima. Voornaamste verschillen tussen banden onder deze omstandigheden zullen zitten in rijeigenschappen: wendbaarheid, stabiliteit, zetvermogen, gedrag in het grensbereik, etc. Dat komt later aan de orde.

GRIP: NAT WEGDEK

Regen dus... regen heb ik toevallig genoeg gezien. Want om mij onbekende redenen zeiden de weergoden mij vrij consequent vaarwel, zodra ik de grens met Duitsland overstak om in de speeltuin aldaar wat te spelen, en ze deden dat steevast met een vriendelijk doch resoluut: "zoek het lekker zelf uit, knuppel".

Een zware straf is dat echter niet, want de Angel GT's voelen onder deze omstandigheden bijna aan alsof ze vastgelijmd zitten aan de weg. Ik vind het haast jammer om dit te moeten toegeven, maar zelfs wanneer de banden nog nagenoeg koud zijn bieden ze overeenkomstige grip als b.v. de Michelin Pilot Road 2 op bedrijfstemperatuur, en daar was ik toch altijd vrij enthousiast over. Kortom, de tijd heeft niet stilgestaan, zo blijkt.

De wendbaarheid met de Pirelli's is daarentegen minder. Gooien en smijten, daar houden deze Pirelli's niet van. In algemene zin lijken de banden wat moeite te hebben zich snel te zetten naar de ondergrond resp. de bedoelingen van de berijder, wat zich kan vertalen in voortijdig verlies van grip in reactie op plotselinge stuurbewegingen.

Rechtuit is dat beeld overigens heel anders: op nat wegdek volgas wegspurten in 1e, 2e of 3e versnelling heeft géén steevast ingrijpen van de tractiecontrole tot gevolg, en dat heb ik destijds met de Metzeler Z8 M/O weleens anders meegemaakt. Kortom, niets te klagen, een prima regenband, deze Pirelli.

RIJEIGENSCHAPPEN

De Angel GT heeft op mij de meeste indruk gemaakt met een opvallend goede bochtenstabiliteit. Ook op pittig tempo, en onder flinke hellingshoek is er veel grip, en snaarstrak wordt de ingezette koers gevolgt. Mits bochten met beleid ingezet worden, want zoals gezegt, ongenadig hoeken kunnen ze niet zo goed tegen.

Insturen, of correcties onder hellingshoek vragen weinig kracht, en de feedback die je krijgt is ruimschoots voldoende. Voldoende, niet meer dan dat? Inderdaad, want ik mis het gevoel van de Michelins, die je echt de bocht in kunt "kneden", en die je zich voelt zetten in reactie op de impulsen die je geeft. Wat je daarvan vind is heel persoonlijk, maar ik vind het fijn, omdat het me informatie geeft over wat er onder me zoal gebeurt.

Dankzij de goede grip ligt het grensbereik ver weg, maar gripverlies dient zich zonder veel waarschuwing aan. Het glijden dat daarop volgt gaat dan wel weer heel geleidelijk, waardoor je in de regel ruimschoots voldoende tijd hebt om dit op te vangen.

Rechtuitstabiliteit vond ik matig, bevreemde me nogal, en kan ik tot op vaandag nog niet plaatsen. Rondom de in ons land toegestane snelheden is er niets aan de hand, maar vanaf circa 170 km/u ontstaat een constante pendelbeweging, en daar heeft geen van mijn FJR-en ooit last van gehad.
Omdat e.e.a. zich direct na de bandenwissel openbaarde denk je in eerste instantie aan b.v. een onbalans in een wiel, maar het pendelen neemt niet toe met het stijgen van de snelheid, maar het is óók niet te stabiliseren d.m.v. acceleratie. Omdat het pendelen niet toeneemt met het oplopen van de snelheid en geen alarmerende vormen aanneemt is er mee te leven, maar het geeft wel een wat nerveus gevoel.

Tot slot, er is een gering oprichtmoment bij lastwissels in de bocht, en wat nervositeit in reactie op langsrichels en plakstrepen op de weg. Beide niet in hinderlijke mate, en evenmin uniek voor deze banden.

LEVENSDUUR

Een geschatte levensduur van 10000 km is heel keurig als je bedenkt dat een FJR schoon aan de haak toch al gauw 300 kg weegt. Die massa doet een flinke aanslag op de banden als je ermee gaat sporten. Vooral de voorband heeft hiervan te lijden, en die slijt dan ook iets sneller dan het exemplaar aan de achterzijde.

De GT's behouden mooi de oorspronkelijke vorm. Achter is dat vermoedelijk een verdienste van de hardere rubbersamenstelling in het midden van het loopvlak, vóór komt het vermoedelijk omdat ik de gewoonte heb om gewoon niet zoveel te remmen.

Maar alle goede eigenschappen ten spijt, er is keerzijde. Vanaf pakweg 7000 km is een duidelijke afname van grip te merken. Aanvankelijk doordat de FJR onwillekeurig wijd ging lopen in snelle lange bochten, later aangevuld met een steeds sneller gripverlies bij vlot ingezette krappere bochten.
In vergelijking met verse exemplaren is het oppervlak van de oude banden duidelijk harder geworden, en met 3 tot 4 mm restprofiel had ik dit eigenlijk nog niet verwacht. Mogelijk een gevolg van temperatuurwisselingen?
Hoedanook, het maakt dat ik deze Pirelli's ook had vervangen als ik níet een lange reis in de planning had gehad. In dat licht bezien is de effectieve levensduur dus 8000 km, en dat vind ik krap (in dit segment).

CONCLUSIE

Samenvattend: de betere rijprestaties in natte omstandigheden en een toegenomen levensduur zijn geen uitvindingen van Pirelli's marketing afdeling, de Angel GT is beslist beter dan diens voorganger op deze punten.

Ook in vergelijking met andere banden in dit segment scoort de Angel GT erg goed, al ben ik verbaast over het in mijn ervaring snel afnemen van de goede eigenschappen, gelet op het toen nog resterende profiel.

Bochtenstabiliteit en stuurprecisie zijn imo de voornaamste sterke punten. Rechtuitstabiliteit vond ik minder, maar speelt vooral bij zeer hoge snelheden.

Ik betaalde in maart j.l. 371 voor een setje inclusief montage en balanceren. Dat is imo redelijk geprijst, maar gelet op de effectieve levensduur (zie boven) bepaalt niet goedkoop.

Ik ga niet zover te zeggen dat er in dit segment geen betere band bestaat, alleen al omdat ontwikkelingen in bandenland de laatste jaren erg snel gaan. Bovendien weet ik het in alle eerlijkheid nog niet, want ik ben nog maar net met de Michelin Pilot Road 4 begonnen, die de Pirelli's opvolgden. Dat de Angel GT qua prestaties in dit segment tot de betere banden behoort staat voor mij vast. Aanrader? Als je op zoek bent naar een sportieve toerband: ja, zondermeer. Zoek je gewoon een toerband, dan zijn er talloze alternatieven.

Positieve eigenschappen

  • Bochtenstabiliteit
  • Stuurprecisie
  • Korte opwarmtijd

Negatieve eigenschappen

  • Rechtuitstabiliteit 180+
  • Betrekkelijke levensduur (verslechtering eigenschappen na 7000 km)
  • Prijs i.r.t. voorgaande punt

Beoordelingen

27 van de 28 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1


sluiten (escape)

Reacties

Thnx voor een zeer goede recensie!

Zelf ervaring met MPR 3, niet mijn ding
Dunlop Roadsmart 2 helemaal mijn band

Heb er aan gedacht de Angel GT eens te proberen, maar dit lezende denk ik dat ik dat aan mij voorbij laat gaan en wederom een roadsmart omleg

Heb je toevallig ook ervaring met de Continental Road Attack?
BramC wijzigde dit bericht op maandag 7 juli 2014 20:14

Bedankt voor de recensie

Zelf met de Angel gereden en bevielen goed op de GTR1400
Maar kreeg er weinig Km uit 7 D en nog geen 1 mm over
De GT zal zeker beter zijn
De GTR is niet zuinig met voorbanden
Die zijn dan ook in mijn geval altijd eerder op als achter ( sportief gebruik )
Op andere motoren nooit eerder gehad

Nu 5 D Km met de PR3 onderweg en bevallen ook goed
Moet wel opmerken dat de bandendruk zowel voor als achter ongeveer 0,3 bar zachter heb gezet als voorgeschreven 2,6 V om 2,7 A ivm de grip
Voor nog een kleine 2 mm over en 3 mm achter

(Afbeelding)

De achterband een type hoger genomen dus nu de 55 er op ipv de 50 hoog en de B uitvoering die een groter harder midden stuk heeft en een iets steviger karkas 78W ipv 75W heeft
De 55 hoog maakt de achterkant wat hoger waardoor hij makkelijker in stuurt

(Afbeelding)

De volgende band die ik koop zal de PR4 worden
Deze is voor iets meer sportief gebruik

:W
Turbo Bul wijzigde dit bericht op maandag 7 juli 2014 20:45

Dank voor de reacties, sorry voor het lange epistel, maar klaarblijkelijk heb ik veel woorden nodig om iets uit te drukken.

@Turbo Bul: nuttige aanvulling, waarvoor dank. Bij beide fietsen (FJR en GTR) neigt de neutrale aslastverdeling naar het voorwiel, en i.c.m. een forse massa verklaard dat een boel waar het de slijtage van de voorband betreft. Met een hogere achterband verstek je dat nog een klein beetje, maar ik heb vaker gehoord dat het helpt het (in)sturen te verbeteren. Pas een beetje op met die lagere bandenspanning: de band warmt er eerder door op, en de MPR3 heeft die neiging van zichzelf al. In mijn review van de BMW K1600GT kun je lezen hoe lang ik met zo'n MPR3 deed... MPR4 zit inmiddels ook op de FJR, na goede ervaringen ermee op een R1200RT-LC en een Bandit.

@BramC: Dunlop Roadsmart 2 komt qua stabiliteit en grip op het droge sterk overeen met de Pirelli Angel GT. Grop is ook in de regen puik, maar het schort de Dunlop onder die omstandigheden aan wendbaarheid, waardoor deze bij het zonodig verleggen van je lijn tegenwerkt. De Pirelli vind ik op dat vlak al niet uitblinken, maar is echt een klasse beter.
Continental Road Attack 2 (Evo) is een hele fijne band onder droge omstandigheden, met veel feedback, uitstekende grip, en mooi stabiel onder hellingshoek. Heeft wat tijd nodig om op temperatuur te komen. In rechte lijn geldt hetzelfde als wat ik merkte bij de Pirelli: instabiliteit op hoge snelheid. Op nat wegdek wil ik geen Continental: hoewel stukken beter dan vroeger vind ik de grip nog niet om over naar huis te schrijven. Wendbaarheid onder die omstandigheden is - zolang je grip hebt - dan wel weer beter dan de Dunlop. Of-ie dan ook beter is dan de Pirelli vind ik lastig om te beoordelen, want die laatste heeft gewoon meer grip.


Bedankt.
Ik heb de Angel GT ook onder mijn "toermotorfiets", een Ducati Streetfighter 1098, 155pk/200kg rijklaar. 120/70-17 voor, 190/55-17 achter.
Vanwege de, volgens de testen, goede rijeigenschappen op droog en nat wegdek en de levensduur.

Heb sinds april dit jaar zo'n 1000km gereden en ben heel tevreden over de droogweer eigenschappen, heb de hele ronding van de achterband al gebruikt.
De vorige Michelins hadden de neiging de bocht in te willen vallen, houd ik totaal niet van, heb het liever zelf onder controle.
Nog geen echte natweer ervaring.

De band was vanaf het begin al heel vertrouwenwekkend, had een hele korte "inrij" periode en is i.d.d heel snel opgewarmd.

Het pendelen heb ik slechts 1x meegemaakt, kortstondig bij voluit accelereren vanaf 160 naar 200kmu, niet verontrustend.
Rechtuitstabiliteit is ook OK tot zo'n 220kmu, heb nog niet harder gereden. Houd dit overigens niet lang vol op een naked. Maar dat ligt meer aan mijn fysieke gestel.

Wacht af hoeveel kms ik kan rijden tot de rijeigenschappen verminderen, 7000-8000km vindt ik i.d.g. wel wat weinig.

Geen dank, waardevolle toevoeging, want zo zie je maar dat gedrag (rechtuitstabiliteit in dit geval) heel anders kan uitpakken per type motor.

Ik zou verwachten dat je met jouw motor wel iets langer met de Pirelli's kunt doen - motoren verschillen toch ruim 100 kg - al speelt rijstijl hierin natuurlijk ook een belangrijke rol.

mooi verhaal ;)

Heb ze ook net onder mn Z800, ik ben benieuwd. Met mpr2/3, T30 heb ik tussen 15 en 20k km gehaald, ik ga er voorlopig van uit dat dit met de angels ook te halen moet zijn.
Rijgedrag is nog moeilijk te bepalen maar lijkt goed te zijn (inrijden van nieuwe banden in zware regen is iet wat vertragend voor vertrouwen :P .
dat pendelen ben ik wel benieuwd naar, maar de keren dat ik echt goed boven de 150 uit kom zijn gering, weinig leuks aan :) ik zoek de langzamere bochten wel op ;)

Ik heb ze ook onder mijn CB1000R en vind dat de feedback juist erg goed is.
De band waarschuwt mij ruim op tijd. Wel lang geleden dat ik met Michelin heb gereden. (nog nooit op deze motor gehad)

Goed/nuttig schrijfsel DucBMW, dank je voor de moeite. Ik heb al zitten twijfelen tussen de Angel GTs of PR4s en op de achtergrond de CRA2s(evo)voor mijn Bandit 1200. Ik heb er nu PR2s onder liggen en die zou ik ondanks zijn goede kwaliteiten niet meer nemen. Voornamelijk vanwege het de bocht in vallen gedrag. Als de GT dat gedrag ook heeft bedank ik er voor.
Rechtuitstabiliteit heb ik minder boodschap aan want ik ga nooit over de 150, het is al een naked en dan ook nog eens met een zeer laag geplaatste 3rd party koplamp...dus zit echt vol in de rijwind..ben ik te lui voor.
Kondigen de de CRA2 evo's aan beetje aan als ze op het punt staan grip te verliezen in het nat?
omewillem wijzigde dit bericht op dinsdag 15 juli 2014 18:46

Ik had tot vorige herfst de Pirelli Angels (volgens mij nog ST). Omdat ik in het verleden erg tevreden was over de Michelins heb ik er MPR4's onder gelegd. Sindsdien ben ik niet echt blij meer met het stuurgedrag van mijn KTM SMT. Met name bochten op lagere snelheid zijn lastig. Alsof je eerst de motor over een dood puntje heen moet duwen en daarna valt ie de bocht in. Waardoor je aan het begin van de bocht al aan het corrigeren bent. Het haalt de lol er echt een beetje af. Ik ga dus maar eens door de zure appel heen bijten en er een setje Angel GT's onder zetten...

Lowdown wijzigde dit bericht op maandag 3 augustus 2015 22:19

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.