Motor-Forum

Select Forum

Shark Raw door magnamaniac

Geplaatst op woensdag 24 juni 2015 22:15

Helm

Shark Raw

door magnamaniac


Kledingsoort: Helmen en toebehoren

Product: Helm

Type helm: Jethelm

Merk: Shark

Sekse: Uniseks


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Inmiddels al weer 2 jaar geleden sprak ik op een engels motortreffen een collega-motorrijder en hij had een prachtige helm. Ik dacht "DIE wil ik ook!!"
Ik vroeg hem welk merk/type het was en het bleek een Shark RAW te zijn. Weer thuisgekomen meteen op zoek gegaan naar meer info over de helm, maar hij bleek in NL nog niet leverbaar en ook in de rest van Europa maar slecht verkrijgbaar. Toen het idee maar voor zolang in de ijskast geplaatst.
Voorjaar 2014 weer wat aan het rondneuzen gegaan en de RAW was nu inmiddels wel leverbaar. Mooi, want het leek me ook een prima zomerhelm. Ik rijd het hele jaar door, maar in de winter wil ik m'n koppie toch wat beter beschermd hebben tegen regen, sneeuw, wind en wat al niet meer, daar heb ik m'n Schubert C2 voor.
Bij de motorzaak gaan passen en eigenlijk paste een M net iets te strak, maar een L weer echt te ruim. De gok genomen en een M in de kleurstelling "Soyouz green olive" aangeschaft, met de hoop dat het een beetje "oprekt". Dat was een goede gok, want na een paar keer dragen past de helm perfect.

Zoals gezegd gebruik ik de helm enkel "in de zomer", dat wil zegen, bij temperaturen boven de ca. 10-15 graden. Ook met regen is de helm goed te gebruiken, de regen loopt goed van het vizier af en de binnenzijde blijft droog en condensvrij. Ook de onderste helft van je gezicht blijft redelijk droog, al komen er wel wat spatjes doorheen. Doordat het vizier rondom niet 100% strak tegen de helm aan zit, wordt hier na verloop van tijd wel regen tussendoor geperst door de rijwind en wordt uiteindelijk heel je gezicht vochtig/nat.

standaard wordt er een licht getint vizier geleverd, dit had van mij een helder vizier mogen zijn. Al is het met lichte zonneschijn wel lekker dat je nog geen zonnebril nodig hebt, bij schemer of in het donker vind ik het simpelweg te donker en dat is gewoon erg vervelend.

De helm is best ver demonteerbaar, Het vizier kan vrij eenvoudig losgemaakt worden van de elastieken en ook het mondmasker kan weer vrij eenvoudig los van het vizier. Het masker weer monteren is wat meer gewriemel met de plastic nokjes en te vaak (de)monteren zullen ze niet overleven denk ik. Ook de binnenvoering is uitwasbaar en kan er compleet uit in 3 delen. De 2 wangstukken en het grote middendeel. Alles is (als het goed is) ook als spare-part leverbaar, de wangstukken in een stuk of 5 verschillende diktes.

Het eigenlijke vizier is ook uit de bril te halen en ook nog leverbaar in verschillende kleuren. Ook het masker is in een aantal motieven te koop, bv met de union jack of in camo-patroon.
Rijden met het vizier open, dus deze omhoog op de helm gezet is boven de ca. 50km/u een erg slecht idee, het masker werkt als prima windvanger :+
Het vizier moet je sowieso niet lang bovenop laten zitten, zeker niet als je de helm opbergt, de elastieken rekken dan snel teveel uit.

De kinband werkt met een prettige snelsluiting, losmaken gaat erg gemakkelijk met 1 hand.

De ventilatie is ruim voldoende (duh, het is een open helm), de bril zelf heeft ook prima ventilatie, ik heb ook in de regen nog geen last gehad van condens. Dat het vizier dubbel is uitgevoerd zal hier ook wel mee te maken hebben. Ronduit klungelig/goedkoop is de ventielatie bovenop de helmschaal :r Geen schuifje of klepje o.i.d. maar een dom rubber stopje dat de ventilatieopening afsluit. Als je de ventilatie open wil moet je dat ding dus in je zak doen of aan je sleutelhanger hangen.

Als je niet gewend bent om met een crossbril o.i.d. te rijden is het in het begin erg wennen aan het smalle blikveld, dit is echt VEEL minder dan bij de gemiddelde integraal- of systeemhelm. Tijdens het rijden is het veel je hoofd draaien om het verkeer om je heen te zien. Zeker op de snelweg bij baanwisselingen is dit echt rekening houden met een enorme blinde plek.

Al met al ben ik toch wel erg blij met m'n helm, ik gebruik 'm ook vrijwel dagelijks tussen mei/september. De minpuntjes worden voor mij ruimschoots goedgemaakt door het draagcomfort en de looks, de loos en de looks.

Positieve eigenschappen

Op de 1e plaats, als het tenminste je smaak is, de looks
Draagcomfort, op mijn hoofd past de helm prima
Had ik de looks al genoemd?
Veel accessoires inmiddels

Negatieve eigenschappen

Het geluidsniveau, maar dat is inherent aan een "open" helm
De erg goedkoop aandoende "bovenventilatie"
Het smalle blikveld, je moet je hoofd echt ver draaien om naar de zijkant te kijken.
minder geschikt bij koud weer als je een koukleum bent zoals ikzelf.

Beoordelingen

Vijf van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4


sluiten (escape)

Reacties

De looks... Geweldig inderdaad!
Shark heeft wel naar het publiek geluisterd en inmiddels de topventilatie aangepast waardoor het rubberen insteek "dingetje" overbodig is geworden. Het werkt nu d.m.v. een schuif, zoals het hoort ;)

Ik ga morgen de Shark Vancore ophalen voor de MF Journalist test en ben erg benieuwd of er dingen overeen komen met de Raw :Y

citaat: V-twin Kevin schreef op donderdag 25 juni 2015 15:57:

Ik ga morgen de Shark Vancore ophalen voor de MF Journalist test en ben erg benieuwd of er dingen overeen komen met de Raw :Y

De bril is iig dezelfde.

Dus JIJ bent degene die me die helm/recensie door de neus geboord heeft :+

citaat: V-twin Kevin schreef op donderdag 25 juni 2015 15:57:

Ik ga morgen de Shark Vancore ophalen voor de MF Journalist test en ben erg benieuwd of er dingen overeen komen met de Raw :Y


AHA! Jij dus! :P
Succes met testen!

citaat: Foegol schreef op donderdag 25 juni 2015 08:21:

De looks... Geweldig inderdaad!
Shark heeft wel naar het publiek geluisterd en inmiddels de topventilatie aangepast waardoor het rubberen insteek "dingetje" overbodig is geworden. Het werkt nu d.m.v. een schuif, zoals het hoort ;)


inderdaad, maar als de schuif open staat maakt ze een serieuze herrie!

dat doet de helm toch al (als je integraal gewend bent)

Wel, met het ventilatieklepje gesloten is mijn Shark stiller dan mijn systeemhelm Givi X09! (ook al is de laatste volledig dicht) Komt misschien omdat de Shark heel goed op mijn hoofd aansluit, terwijl de Givi een klein beetje ruimer is?

oeps, stond er 2x.
Carter wijzigde dit bericht op maandag 29 juni 2015 02:53

Tja, ik heb als vergelijk m'n Schubert C2, dat is sowieso al een erg stille helm natuurlijk. In vergelijk met m'n oude Roof Boxer (welke nu in principe vervangen is door de RAW) is hij wel stiller.
En iig geen regen meer die langs de binnenkant van m'n vizier stroomt.

Update: een zwak punt bij deze helm zijn de elastieken waar de bril mee vastzit, Dit is heel goedkope prul en voor verbetering vatbaar! Heb een bijkomende set elastieken gekocht en die door mijn vrouw deftig laten innaaien, scheelt een heel stuk! Maar voor een helm van +- 250 zou dit niet mogen zijn!

Shark is terug binnen, haakjes afgekraakt van het rechter "deksel",
gelukkig nog in garantie, maar weeral iets wat niet zou mogen in deze prijsklasse!
De helm op zich is goed, hoor je me niet van klagen, integendeel, maar de goggles brengen de problemen met zich mee, de bevestiging is te goedkoop!

De helm ziet er leuk uit, maar moet je eens met 150 kilometer per uur opzij kijken,.....dan vliegt het mondstuk van je helm af,..

citaat: Heintje Davids schreef op vrijdag 25 september 2015 14:17:

De helm ziet er leuk uit, maar moet je eens met 150 kilometer per uur opzij kijken,.....dan vliegt het mondstuk van je helm af,..

O mag hopen voor je dat het binnen de garantie was.
Of heb je ze zelf niet goed vast gezet ?

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.