Motor-Forum

Select Forum

Nexx XD1 Voyager door APH3X2N

Geplaatst op dinsdag 11 augustus 2015 23:57

Helm

Nexx XD1 Voyager

door APH3X2N


Kledingsoort: Helmen en toebehoren

Product: Helm

Type helm: Integraalhelm

Merk: Nexx

Sekse: Uniseks


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Enkele maanden in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Inleiding

Ondertussen heb ik de helm ongeveer 3 maanden in gebruik waaronder een lange trip (twee weken) naar het buitenland. Daarnaast rij ik redelijk veel plezier ritten en af en toe woon/werk.

Algemene dingen

De helm voelt erg licht aan vooral gezien alles wat erop zit. Mijn laatste twee helmen waren de HJC FS-11 (1,6kg) en de HJC SYMAX III (1,7kg), die beide een stuk zwaarder aanvoelde dan de NEXX XD1 die 1,4kg weegt.

De kwaliteit en afwerking van de helm voelt vanaf het begin goed. Wel had ik gezien dat er bij mijn exemplaar een rubberen naad niet helemaal netjes aansloot. Dit heeft nog geen gevolgen gehad voor bijvoorbeeld het rijden in de regen maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Ondertussen is dit erg goed opgelost door de verkoper. Verder heb ik de fabrikant niet kunnen betrappen op een het slecht afwerken van de helm.

De sluiting is een dubbel D sluiting wat natuurlijk gewoon prima is en altijd goed vast te maken is. Een handige extra is dat de sluiting na het dichtmaken netjes ook nog eens vastgeklikt kan worden met een drukknoop, hierdoor wappert wat er over is van de kinband niet tijdens het rijden.

Extra’s (meegeleverd)

Camera montage punten worden meegeleverd. Het gaat hier om een punt aan de bovenkant en aan de twee zijkanten. Let op dat het hier gaat om montage vlakken en dus niet om de plakkers zelf. Ik heb toevallig zelf een GoPro dus voor mij is dit een leuke extra. De montagepunten zijn vervolgens weer om te wisselen voor vlakke delen, kortom ze zijn weer van de helm af te halen. Het bovenste montagepunt is degene waarvan ik vind dat de beelden het beste zijn. Ik kan de GoPro op dit punt zo richten dat de zonneklep niet te zien is maar wel het volledige stuur en voor kuip van de motor. Het nadeel van dit montagepunt is dat deze alleen te gebruiken is wanneer de zonneklep ook gemonteerd is.

Bij de helm wordt een heel arsenaal aan montage delen geleverd om de zonneklep te verwijderen en te monteren. Je kunt de helm ombouwen naar drie vormen; met klep, zonder klep (straat versie) en zonder vizier en met klep (cross). De laatste is dan te gebruiken met een crossbril. Het monteren en demonteren is erg makkelijk te doen en een kwestie van een minuut (of minder) werk.

Je krijgt er een zonneklep verlenger bij. Tot op heden heb ik geen idee waarom dit nodig is, ik gebruik deze zelf ook niet.

De helm heeft verwijderbare binnen voering in geval van nood. Hierdoor kunnen de hulpverleners mocht het nodig zijn de binnen voering verwijderen en de helm afdoen. Handig maar ik ben niet van plan dit ooit te gebruiken.

Zicht en vizier

Geïntegreerd zonnevizier en pinlock waren voor mij een harde eis, beide zitten dus ook in bij de helm. Pinlock zit dus gewoon bij de helm als je deze koopt. De zonnevizier is goed te bedienen en voelt gewoon degelijk, geen losse veer o.i.d. die snel lam kan worden.

Wat me opvalt bij het gewone vizier en de pinlock die er standaard in zit is dat beide erg dik zijn. Prima heel te houden voor de beunhazen onder ons, ik ben daar één van. Ook is het vizier voor wat ik gewend ben erg breed, ik zie nu aanzienlijk meer in mijn ooghoeken gebeuren dan bij mijn andere helmen. Het vizier kan ook nog op een soort lucht stand worden gezet waarbij hij niet volledig dicht klikt. Ik merk echter weinig verschil tussen deze stand en de volledig dichte stand. Het vizier klikt in de volledig dichte stand gewoon netjes en makkelijk dicht.

Er is goed nagedacht over de manier waarop rubbers en het vizier ten opzichte van elkaar zijn geplaatst. Zo valt de vizier in gesloten toestand ruimschoots over het rubber heen waardoor eventueel regen dat van onder komt opspatten niet de helm kan betreden. Ik heb dit een aantal uur in de stromende regen getest en dit werkt goed.

Helaas loopt het vizier in volledig geopende toestand wel een heel klein beetjes tegen de luchtgaten aan die bovenop links en rechts op de helm zijn geplaatst. Dit heeft verder geen gevolgen aangezien dit gedeelte van het vizier niet binnen het gezichtsveld valt.

Geluid

Ik gebruik altijd hele goede doppen (op maat gemaakt) dus ik heb al weinig last van wind ruis. Heel incidenteel rij ik zonder doppen even een kort stukje. Deze helm is stiller dan mijn vorige HJC helm maar dat was een systeem helm en die zijn volgens mij wat luider dan de integrale helmen. Ik vind het altijd lastig te oordelen maar volgens mij is de NEXX gewoon prima stil.

Ventilatie

Aan de voorkant zit een grote inlaat (kin) en aan de bovenkant zitten twee inlaten (links en rechts), allen kunnen naar wens opgezet worden. Aan de achterkant zitten twee uitlaten die altijd open staan. Bediening van de ventilatie op de kin is heel gemakkelijk, gewoon door er op te drukken, dit voelt erg natuurlijk aan. Het bedienen van de ventilatie aan de bovenkant is lastiger, ik heb dit zelf nog niet rijdend onder de knie kunnen krijgen. Als extra krijg je bij de helm een volledig open kin stuk erbij, dit is een soort altijd open gaas achtig kin stuk. Op de hele hete dagen werkt dit goed voor wat extra ventilatie. De ventilatie van de helm werkt over het algemeen goed, ik heb hier weinig over op te merken.

Ervaringen tijdens het rijden

Dit vond ik zelf een heel belangrijk punt omdat er bij deze helm natuurlijk een extra zonne klep opzit en ik niet wist wat voor gevolgen dit zou hebben tijdens het rijden.

Gelukkig ben ik er achter gekomen dat je weinig merkt van de zonneklep tijdens het rijden. Met name de rijwind die je zelf maakt heeft geen invloed. Gemiddeld 140km op de Franse tolwegen was geen probleem en ook stukken Duitse autobaan heeft geen directe invloed.

Wat wel invloed heeft op de helm en de zonneklep is wind van de zijkant. Dit merk je als het harder waait maar ook als je een keer goed opzij kijkt om te zien wat er (achter)naast je rijdt, dit ga je zeker wel merken. Zelf vindt de helm ondanks dit nog steeds wel de moeite waard en kan er goed mee leven. Bij lange ritten en ritten waarvan ik weet dat er veel wind staat haal ik de klep er gewoon af. Let er wel op dat dit gevoel bij elke motor ook weer anders kan zijn, als je überhaupt snel last hebt van turbulentie achter je windscherm kan de ervaring al heel anders zijn.

Overige zaken

Dit zijn vooral dingen die ik zelf (nog) niet heb getest of gewoon niet heb genoemd.
  • De voering is te verwijderen en wasbaar;
  • Je kunt er een communicatie set bij kopen die makkelijk en netjes te installeren is (X-COM);
  • Helm is goed te zien door reflecterende delen op de zij- en achterkant;
  • De gehele rand aan de onderkant is voorzien van een opstaande rand waardoor de regen niet je nek in loopt.


Conclusie

Het is een helm die je primair koopt voor de looks. Zoals eerder genoemd wordt de zonneklep beïnvloed tijdens het rijden door zijwind. Dit laatste is zeker geen probleem als je weet dat de klep er binnen een minuut af gehaald kan worden. Het lijkt me logisch dat een volledig glad en aerodynamisch gebouwde race helm meer rust zal geven tijdens het rijden.

De helm wordt ontzettend volledig en met veel accessoires geleverd en is absoluut niet duur voor wat je krijgt.

Positieve eigenschappen

  • Gewicht;
  • Goede sluiting met extra drukknoop tegen een wapperende kinband;
  • Extra binnen voering (plak)delen voor betere pasvorm worden meegeleverd;
  • Uiterlijk;
  • GoPro montagepunten zijn een handige plus;
  • De helm is makkelijk om te bouwen (zonder of met zonneklep);
  • Snel verwijderbare binnen voering in geval van nood;
  • Geïntegreerde zonnevizier;
  • Degelijk vizier van dik materiaal en goed waterdicht afgesloten met pinlock;
  • Panorama gezichtsveld;
  • Goede ventilatie;
  • Geen invloed van je eigen rijwind op de zonneklep.

Negatieve eigenschappen

  • Kleine fabricagefout ontdekt, waarschijnlijk incidenteel (direct opgelost door de verkoper);
  • GoPro montagestuk aan de bovenkant alleen te gebruiken i.c.m. zonneklep;
  • GoPro plakkers zelf niet meegeleverd;
  • Vizier loopt wat aan bij de luchtgaten;
  • Ventilatie bovenkant lastig te bedienen;
  • Wel invloed van zijwind op de zonneklep.

Beoordelingen

Zes van de zes lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3


sluiten (escape)

Reacties

Bedankt voor de review!! De Nexx XD1 stond al hoog op mijn verlanglijstje als vervanger voor mijn Shoei XR1000. Na het lezen van deze review weet ik het bijna wel zeker :)

[edit]

Zojuist maar besteld :)!
Furiousz wijzigde dit bericht op zaterdag 15 augustus 2015 11:34




Dank, ga binnenkort ook het Rev-It! Defender Pro GTX pak in de review zetten :)

Zijn er misschien al meer mensen met ervaringen?
Mijn arai chaser wil graag afgelost worden namelijk.

Uitgebreide review, leuk.
Heb je toevallig ook gereden zonder zonneklep? En zo ja, hoe bevalt de helm dan?
En zit het vizier nog in het zicht wanneer deze helemaal geopend is?

Ik zoek ook nog ervaringen. Mijn Arai Tour X3 is na 6 jaar een keer afgeschreven en dit leek mij een mooie opvolger. Is een stuk minder prijzig en heeft een zonnevizier, wat als brildrager ideaal is.

@APH3X2N: Hoe bevalt de helm na een jaar?

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.