Motor-Forum

Select Forum

Vergelijking 3 merken/types handvatverwarming door Williej

Geplaatst op maandag 30 november 2015 14:02

Vergelijking 3 merken/types handvatverwarming

door Williej


Categorie: Reizen en toeren


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Welke handvat verwarming is nou het beste en waarom?
Bij pech/toeval heb ik meerdere types kunnen testen en wil deze ervaring met jullie delen zodat je voor jezelf de beste keus kunt bepalen.

Om deze 3 Merken/types gaat deze Recensie de bijgevoegde linken zijn van willekeurige webshops, misschien zijn ze wel ergens goedkoper te vinden.

Oxfort Hot Grips 79,95
http://www.tenkateshop.com/handvatverwarming-oxford-nieuwste-en-beste-versie-m193-5693

Hot Grips Booster 62.95
http://www.tenkateshop.com/hot-grips-booster-7-8-180-2004-7-8-101

Made in China geen merk 12.63
http://www.ebay.nl/itm/Adjustable-Racing-Motorcycle-Motorbike-Heated-Hot-Warm-Grip-Handlebar-Handle-Bar-/201447942281?hash=item2ee73ba889:g:tBYAAOSw9mFWHG3s

Om te beginnen het inbouwen/plaatsen.
De Oxfort en de Booster zijn het makkelijkste plaatsen, je verwijderd je huidige handels en drukt ze er zo op. De China versie werkt net even anders deze dien je de gas handel unit te openen en vervangt hier een een deeltje zodat de handel daar weer op past.
Aangezien de eerste 2 veel sneller te monteren zijn is de China versie veel fijner in gebruik de kabels draaien namelijk niet mee tijdens het gas geven. Ook de afwerking op het voertuig is netter bij de China versie, hierdoor kun je de kabels heel strak weg werken, aangezien je geen kabel speling voor de gas beweging hoeft te houden.

De Oxfort en de Booster maken gebruik van een losse bediening unit en de China versie heeft een knopje op de handel zitten. Persoonlijk vind ik het handiger als het op de handel zit aangezien je de bediening unit nergens hoeft te plaatsen.

Bediening

In bediening zijn de Oxfort en de Booster toch wel de luxere handels in deze vergelijking je kunt de handels namelijk in meerder standen zetten de Oxfort heeft 5 standen terwijl de Booster traploos instelbaar is. De China versie heeft 3 keuzes stand 1 of 2 en uit! Bij aanschaf dacht ik dat al die standen zeker voordeel in de praktijk zouden opleveren echter blijkt wel als het echt wat kouder word dat je ze altijd op de hoogste stand zet en die 2 standen van de China versie meer dan voldoende zijn. Bij de Oxfort is bedienen wel het minst handig van alle types aangezien je niet even snel kunt stellen maar meerdere malen op het knopje moet drukken om hem naar zijn hoogste stand te stellen.
De China versie heeft geen losse bediening unit en dat is wel het fijnste in de praktijk aangezien je niet je handen hoeft te verplaatsen van je stuur naar de bediening unit maar gewoon met je duim even de gewenste stand in drukt.

Warmte van de handels

En natuurlijk waar het allemaal om draait bij handels hoe goed verwarmen ze?
De Booster verwarmt het minst van de 3 en zou je kunnen omschrijven als lauw, de Oxfort staat op een 2e plaats en is voelbaar warmer dan de Booster! De topper van de 3 is echter de China versie die met blote handen zelfs wel heet aanvoelen. Met handschoenen aan merk je van de China versie het meeste deze geven de meeste warmte af.

Eind conclusie

Wil je snelle montage dan zijn de Oxfort en de Booster aanraders.
Ga je echter voor makkelijke bediening en warme handen, ga dan voor China versie.

Positieve eigenschappen

Oxfort

Mooie bediening unit (met led lampjes dus in het donker afleesbaar) en een stroom bespaar stand die echter in de praktijk niet/nauwelijks werkt met als resultaat alsnog een lege accu. Maar het idee is goed en de afwerking van de unit erg mooi

Booster

Traploos instelbaar dus snel te bedienen.

China Versie

Word het warmste.
Warmt het snelste op.
Snelle/veilige bediening tijdens het rijden aangezien je het stuur niet hoeft los te laten.
Handels koelen niet af tijdens het bedienen aangezien je ze niet hoeft los te laten.
Mooiste afwerking aangezien kabels niet mee draaien bij gas geven.
Prijs aangezien hij ver uit het goedkoopste is.

Negatieve eigenschappen

Oxfort

De prijs.
Stroom bespaar stand werkt niet dus zelf opletten!
Word niet heel warm wat je toch verwacht bij de duurste versie.
Bediening is veel drukken tot je de gewenste stand hebt.
Je moet kijken naar de bediening om te zien of je de juiste stand hebt.
Bediening unit is los zodat je altijd een hand van het stuur moet halen om hem in te stellen.

Booster

Word lauw en niet echt warm
Bediening los van het stuur dus het stuur dient los gelaten te worden om hem te bedienen.

China versie

Hij komt helemaal uit china dus je moet even geduld hebben voordat hij binnen is.
Meer werk om te monteren.

Beoordelingen

30 van de 31 lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4Afbeelding 5Afbeelding 6


sluiten (escape)

Reacties

Verassend dat de China versie zo goed uit de test komt, misschien dat ik die toch ga bestellen i.p.v. Oxford

citaat: stefanrs2 schreef op maandag 30 november 2015 20:23:

Verassend dat de China versie zo goed uit de test komt, misschien dat ik die toch ga bestellen i.p.v. Oxford


Als je de China versie besteld ga je er zeker plezier aan beleven. Het monteren ben je snel een uurtje mee zoet maar het gemak en vooral warmte maken het meer dan goed!

Interessante review!

Heb je de Chinese grips al gebruikt in de regen. Hoe duurzaam zijn ze?
Zijn de kabels lang genoeg om ze met een zekering op de accupolen aan te sluiten?

citaat: VTRrookie schreef op dinsdag 01 december 2015 08:17:

Interessante review!

Heb je de Chinese grips al gebruikt in de regen. Hoe duurzaam zijn ze?
Zijn de kabels lang genoeg om ze met een zekering op de accupolen aan te sluiten?


Ja een paar flinke stortbuien er overheen gehad en geen centje pijn.

Duurzaam.... Tja er zitten geen high end dingen op die kapot kunnen gaan en ze blijven werken meer valt er niet over te zeggen.

De kabels zijn niet heel erg lang maar lang genoeg om achter je kappen of onder je tank te komen. Ik sluit ze geschakeld aan dus vanaf het contact dus heb zo'n lange kabel niet nodig. Mocht je tot de accu willen zou verlenging wel nodig zijn.


Dat wordt dan solderen en een zekering tussen proppen. Geen punt.
Bestelling is geplaatst en het wachten is begonnen.

Heb de chinese versie ook al jaren en nog geen problemen mee gehad tot dusver. Motor staat trouwens altijd buiten.

Mooie review.
Ik had al eens gekeken voor verwarmde handvaten maar vond 60-70 euro redelijk prijzig gezien mijn handschoenen nu nog voldoen. Heb de china versie gelijk maar besteld, daar kun je niet zonder voor zitten.

De mijne zijn inmiddels onderweg....

Haha wat grappig dat de China versie het zo goed doet! Ik heb ook even zitten denken maar vond 60 of meer idd ook wel erg veel.
Ik bestel heel veel via eBay dus ik laat deze ook zeker niet liggen! Ga ze gelijk bestellen, thnx man :)

Ik heb pas geleden de Oxford gekocht, nadat ik er heel veel goede dingen gelezen had. Wat mij toen zeker is opgevallen, dat iedereen zei dat de Oxfords erg heet werden. Ikzelf heb ze nog niet getest, anders dan 5 minuten in de schuur.

De andere keuze voor mij was de originele van Yamaha, met een prijskaartje van 150,-. Dan vind ik 60,- euro nog wel meevallen (ff googlen, motorzaak in oosten van het land stuurt ze gewoon op voor die prijs :)).

Heb ook nog de Datatool Thermagrip overwogen, maar voor mij was effectieve handvatlengte beslissend ( http://www.datatool.co.uk/home/products/THERMAGRIP )
KeesH wijzigde dit bericht op donderdag 3 december 2015 10:23

citaat: KeesH schreef op donderdag 03 december 2015 10:22:

Ik heb pas geleden de Oxford gekocht, nadat ik er heel veel goede dingen gelezen had. Wat mij toen zeker is opgevallen, dat iedereen zei dat de Oxfords erg heet werden. Ikzelf heb ze nog niet getest, anders dan 5 minuten in de schuur.



Van de merken die in NL te koop zijn word het inderdaad vaak als 1 van de beste gezien. En eigelijk ook wel terecht aangezien het een mooi systeem is en ook best warm word. Echter als je een paar keer met temperaturen rond het vriespunt en wat regen zit helpen ze amper in vergelijking met die goedkope China dingen. Het voertuig waar ik ze ook op had is gestolen dus ik dacht ik koop nu een goedkope variant om eens te proberen. En die beviel veel beter en dat vond ik apart en wilde dat even delen. Niet om de oxford af te kraken maar om mijn beleving te delen zodat een ieder ander wat extra info heeft voordat hij of zij iets aanschaft.

citaat: KeesH schreef op donderdag 03 december 2015 10:22:

Ik heb pas geleden de Oxford gekocht, nadat ik er heel veel goede dingen gelezen had. Wat mij toen zeker is opgevallen, dat iedereen zei dat de Oxfords erg heet werden. Ikzelf heb ze nog niet getest, anders dan 5 minuten in de schuur.

Je kan ze niet testen in de schuur. In de schuur met motor uit / stationair komt er <12.7 volt op te staan.

Met draaiende motor staat er netjes 13.5 tot 15 volt op (de spanning op je accu) en worden ze duidelijk warmer.
DualDevil wijzigde dit bericht op donderdag 3 december 2015 10:37

IK heb de Oxfort Hot grips, wat ik er fijn aan vind ik dat ze, als de spanning van de accu is, zelf na 5 in uitschakelen mocht je het zelf vergeten te doen.

Ik vraag me af hoe dat bij de andere 2 modellen is?
Want anders sta je toch mooi met een lege accu als je er een keer niet aan denkt.

Oxfort bevalt mij trouwens uitstekend.
Idd bij ten Kate aanschaffen, dan zijn ze een stuk voordeliger (nog alleen dit jaar), ik dacht 60 euro.

citaat: Hedcandy schreef op donderdag 03 december 2015 12:38:

IK heb de Oxfort Hot grips, wat ik er fijn aan vind ik dat ze, als de spanning van de accu is, zelf na 5 in uitschakelen mocht je het zelf vergeten te doen.

Ik vraag me af hoe dat bij de andere 2 modellen is?
Want anders sta je toch mooi met een lege accu als je er een keer niet aan denkt.

Oxfort bevalt mij trouwens uitstekend.
Idd bij ten Kate aanschaffen, dan zijn ze een stuk voordeliger (nog alleen dit jaar), ik dacht 60 euro.

Bij de anderen moet je gewoon zelf even een relais inbouwen. Iets dat bij de Oxford alsnog erg handig is, want die automatische uitschakeling gaf bij mijn zzr in de winter toch écht nog problemen. Kreeg hem dan alsnog niet gestart.

citaat: DualDevil schreef op donderdag 03 december 2015 10:37:

[...]

Je kan ze niet testen in de schuur. In de schuur met motor uit / stationair komt er <12.7 volt op te staan.

Met draaiende motor staat er netjes 13.5 tot 15 volt op (de spanning op je accu) en worden ze duidelijk warmer.


We gaan het meemaken in 2016...

citaat: DualDevil schreef op donderdag 03 december 2015 13:08:

[...]

die automatische uitschakeling gaf bij mijn zzr in de winter toch écht nog problemen. Kreeg hem dan alsnog niet gestart.



Inderdaad als ik voor de keren dat ik een lege accu had een Euro kreeg. Kon ik er een paar dagen eifel voor boeken in de zomer.... Hij trekt em inderdaad gewoon leeg! Bij alle types dus gewoon lekker op het contact aansluiten. Sleutel om en alles uit!

Het hangt er vanaf hoe oud je Oxfort grips zijn... ze hebben het systeem namelijk onlangs vernieuwd en nu schijnt het goed te werken.

Bij oxford heb je een light versie voor lichte motoren en scooters, zou de china versie op een 150cc scooter kunnen?

citaat: Moddervlek schreef op maandag 07 december 2015 20:05:

Bij oxford heb je een light versie voor lichte motoren en scooters, zou de china versie op een 150cc scooter kunnen?


Ja dat kan! Ik heb em op de 125cc scooter van vrouw lief zitten en dat gaat prima! Ze houd er wel iets rekening mee door hem pas aan te zetten als ze 500 meter van huis is en zet hem 1 km voor haar bestemming weer uit..... Dit omdat deze scooter niet voorzien is van een kickstart dus je altijd wat stroom moet houden om te kunnen starten.


Vraag me af of we wel dezelfde Oxfords hebben. Als ik de mijn op de hoogste stand zet hou je ze met je blote handen niet meer lekker vast. Echt heet.
Met de temperatuur van rond de 5C heb ik ze op de 2e stand staan. Alleen met regen heb ik ze hoger.

Wat ik wel als een nadeel zie is dat die besparingsstand niet werkt als hij aan de druppellader hangt.
Ik ben zo al een keer 's-morgens bij voorverwarmde handvaten aangekomen. Gelukkig op de laagste stand want voor hetzelfde geld vliegt de boel in de fik.

Beste is dus om toch met een relais te werken zodat de stroom er echt af gaat.

citaat: VeXtreme schreef op donderdag 10 december 2015 13:47:

Vraag me af of we wel dezelfde Oxfords hebben. Als ik de mijn op de hoogste stand zet hou je ze met je blote handen niet meer lekker vast. Echt heet.
Met de temperatuur van rond de 5C heb ik ze op de 2e stand staan. Alleen met regen heb ik ze hoger.

Wat ik wel als een nadeel zie is dat die besparingsstand niet werkt als hij aan de druppellader hangt.
Ik ben zo al een keer 's-morgens bij voorverwarmde handvaten aangekomen. Gelukkig op de laagste stand want voor hetzelfde geld vliegt de boel in de fik.

Beste is dus om toch met een relais te werken zodat de stroom er echt af gaat.

Waarom in de fik? Als je lampen aan blijven staan ben je toch ook niet bang dat er iets in de fik vliegt.

Het is gewoon een bescheiden hoeveelheid eletrische warmte, je kan er niet op koken ofso :+

Het is voor mij ook tijd geworden om warme handen aan te schaffen!

Ik rij een V-strom 650 met handkappen en vind de handvatten nu niet aan de brede kant, ik heb bijna de hele breedte nodig.

Hoeveel breedte lever je in met zo een setje verwarmde handvatten, de China variant vind ik top ivm niet meedraaiende kabel, makkelijke bediening. Deze lijkt echter wel wat meer ruimte nodig te hebben voor de constructie.

Hoe ervaren jullie dat?

citaat: ShibbY schreef op donderdag 10 december 2015 21:54:

Het is voor mij ook tijd geworden om warme handen aan te schaffen!

Ik rij een V-strom 650 met handkappen en vind de handvatten nu niet aan de brede kant, ik heb bijna de hele breedte nodig.

Hoeveel breedte lever je in met zo een setje verwarmde handvatten, de China variant vind ik top ivm niet meedraaiende kabel, makkelijke bediening. Deze lijkt echter wel wat meer ruimte nodig te hebben voor de constructie.

Hoe ervaren jullie dat?


Dat is een goede vraag!
Ik maak zondag wel even foto's voor je met de maat er bij!

Ik heb voor de Oxford Adventure versie gekozen omdat ik grote handen heb. De Adventure versie is volgens mij 10 [mm] langer (132 [mm]). Omdat mijn motor handvaten van 122 [mm] had, heb ik de handvaten over de stuurgewichten laten steken, die ik heb laten afdraaien op de diameter van het stuur. Beetje een bijzondere constructie, maar dat was ook al zo op de MT-09.

Van het weekend voor het eerst een klein stukje gereden, en met de korte/standaard versie was dat echt niet goed gekomen, omdat mijn linker wijsvinger nu al langs de kabelinloop schuurt bij het intrekken van de koppeling. Je bent namelijk gewend het koppelingshendel op een bepaalde manier vast te pakken.

Bij de Oxfords is de kabelinloop ongeveer 8 [mm] breed, dus dat verlies je effectief bij dezelfde lengte handvaten.
KeesH wijzigde dit bericht op maandag 14 december 2015 21:43

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.