Motor-Forum

Select Forum

pro-oiler test van 40.000 km door Sheldon

Geplaatst op donderdag 11 november 2010 23:24

Kettingsmeersysteem

pro-oiler test van 40.000 km

door Sheldon


Merk: Pro-Oiler


Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Twee jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

2 jaar geleden ben ik overgegaan van manuele smering naar automatische smering,
gewoon in de hoop dat mijn ketting een langere levensduur kreeg.
Gemiddeld vervang ik de kettingset rond de 25.000km.
Volgens de gegevens die ik op internet had gezocht,
moest je met een pro-oiler langer doen met een kettingset.
Als ik maar 1x een kettingwissel bespaar heb ik de kosten van de Pro-oiler al terugverdiend.

Eerste indruk die je krijgt als je de pro-oiler binnenkrijgt is "is dit alles...???" (heb daarom bij prijs/kwaliteitverhouding "slecht" ingevuld),
een oliereservoir, pompje, bedieningspaneel, elektronisch kastje en olieverdeeltang, had meer verwacht voor die prijs.
Hierbij ook natuurlijk een erg ingewikkelde gebruiksaanwijzing.
En er zit een geplastificeerd kaartje bij, die je pas begrijpt als je meerdere malen de gebruikshandleiding gelezen hebt.

Installatie van de verschillende onderdelen is goed te doen,
ik moest 2 kleine gaatje (M5) boren en tappen in de achterbrug om de olieverdeeltang te bevestigen.
Het achtertandwiel moet hier tussendoor lopen (zie foto's onderaan).
Bedieningspaneel heb ik simpel vastgezet met klitteband,
oliereservoir in het kontje, en het pompje en elektronisch kastje onder het zadel.

Aansluiten op de kabelboom is NIET makkelijk voor mensen die niet technisch onderlegd zijn, of geen elektrische schema kunnen lezen.
Ga dus niet zonder kennis van zaken in je kabelboom knippen.
de pro-oiler heeft voedingsspanning en een signaal nodig,
je kan kiezen uit een speedsensor signaal of een reedswitch signaal (bv een sensor met een magneetje).
Ik heb gekozen voor het speedsensorsignaal (pulsen die uit het blok komen als je aan het achterwiel draait).
Eenmaal ingesteld, hoef je hier niet meer naar te kijken.

Olie wat men adviseert is gewone motorolie, dus geen plakkerige kettingolie uit spuitbussen meer, waar al het vuiligheid op blijft plakken.
Ik ben gaan experimenteren met verschillende soorten olie,
en wat voor mij het beste af te regelen is, was kettingzaagolie.
Om het systeem te testen moet je eerst "primen" (het systeem vol laten pompen met olie).

Afstelling is niet iets wat je in 1 dag doet,
en zijn 180 instellingsmogelijkheden.
Om de zoveel wiel-omwentelingen pompt dit systeem olie naar je tandwiel/ketting,
al gauw denk je dat het in orde is, maar als je dan meerdere km's achter elkaar gereden hebt, zit er toch teveel olie op.
In mijn geval zelfs zoveel dat heel de wangen van de achterband vol met olie zat (toen lag bijna heel de pro-oiler er weer af)
Dus minder olie, maar dan natuurlijk ook weer niet te weinig zodat je ketting "droog" is.
Pas na enkele dagen rijden had ik de juiste instellingen,
en dan pas kan je het systeem "vergeten", en doet het zijn werk wel.

verbruik wat ik nu heb, is slechts 0.25 liter op 2500km,
dat is zeker minder dan dat ik verbruik met de kettingoliespuitbussen.
Natuurlijk is het verbruik hoger als ik in de regen rijd,
ik laat de pro-oiler dan meerdere keren spuiten.
Dit is simpel te veranderen op het bedieningspaneeltje.
Staat bij "normaal weer" op 2, bij "regenweer" op 6 en met "stortregen" op 9.

Prijs van dit systeem is niet echt goedkoop, het kost 205 euro inclusief versturen.
Heb als test de pro-oiler geïnstalleerd samen met een nieuwe kettingset.
Heb nu met deze combinatie over de 40.000km gereden,
dwz dat ik nu bijna het dubbele gereden heb met deze kettingset,
dus heeft de pro-oiler zichzelf terugverdiend.

Positieve eigenschappen

geen manuele geklieder met een spuitbus.
altijd continue smering (betekend een schone ketting).
zuinig in gebruik.(omdat dit met rij-pulsen werkt, smeert deze niet als de motor stilstaat.)
Eenmaal afgesteld geen omkijken meer aan.
Werkt op alle olieën.

Negatieve eigenschappen

afstelling niet poepsimpel.
Pulstellerkabel zoeken, en deelfactor instellen is lastig.
gaatjes boren in achterbrug.
Aanschaf is duur, maar uiteindelijk verdien je het terug.

Beoordelingen

Negen van de negen lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4


sluiten (escape)

Reacties

Heb zelf ook sinds dit jaar een pro oiler geinstalleerd. Wel met korting en was toen iets van 160,-. Had hetzelfde gevoel als jij toen het pakje binnenkwam :P

Alleen jouw 'standen' snap ik niet. Bij mij staat hij normaal juist op 1-2 en als het hard regent gaat hij richting stand 10. Verder smeert hij met de standaard tabel inderdaad ietwat te veel. Daarom zet ik hem dus op 1-2 inplaats van de geadviseerde stand 3.

Volgend jaar ga ik ook kettingzaag olie proberen. Tot heden gebruikte ik gewoon 10w40 motorolie.

citaat: Kadett_GSX schreef op vrijdag 12 november 2010 04:21:

Heb zelf ook sinds dit jaar een pro oiler geinstalleerd. Wel met korting en was toen iets van 160,-. Had hetzelfde gevoel als jij toen het pakje binnenkwam :P

Alleen jouw 'standen' snap ik niet. Bij mij staat hij normaal juist op 1-2 en als het hard regent gaat hij richting stand 10. Verder smeert hij met de standaard tabel inderdaad ietwat te veel. Daarom zet ik hem dus op 1-2 inplaats van de geadviseerde stand 3.

Volgend jaar ga ik ook kettingzaag olie proberen. Tot heden gebruikte ik gewoon 10w40 motorolie.


qua instellingen heb je gelijk, hoe hoger het getal, hoe meer olie op de ketting,
is bij deze veranderd

Ik heb 3,5 jaar een Pro-Oiler gebruikt. Het plaatsen is inderdaad iets waarvoor je wat technische vaardigheden nodig hebt. De gebruiksaanwijzing zou duidelijker kunnen. Bij mij stond die ook wat rijk, maar niet zodanig dat ik er last van had. Ik heb nog de olie opgemaakt die ik van mijn diesel auto over had. kostte dus niks.
De Pro-Oiler doet het goed. Ik heb 70.000 km met dezelfde kettingset gereden en de set is nog niet aan vervanging toe. Ik rijd veel snelweg en file dus dat is gunstig voor de levensduur. Ik rijd echter wel het hele jaar dus met alle pekel en neerslag. Je haalt de prijs van de Pro-Oiler er makkelijk uit als je veel rijdt. De pomp van de Pro-Oiler leek wel al een beetje versleten. Er liep als de motor uit stond wat druppels olie door.


ik heb de pro oiler ook gehad en ga hem waarschijnlijk weer kopen voor mijn huidige motor.
de cijfertjes in het display betekenen niet bij elke afstelling de zelfde hoeveelheid olie. ik had op 1 of 2 echt te weinig olie en hij moest toch echt op 3. ik heb niet zoveel in de regen gereden dus ik heb hem nooit zwaarder gezet, hij zat ook niet bepaald in het zicht (bij linker knie) dus ach...
hij voldeed mij wel erg goed, bijvullen van het reservoir is wel iets wat mij nooit goed lukte zonder het reservoir uit de motor te halen.

hele nette review!

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.