Motor-Forum

Select Forum

Scottoiler recensie door advy

  • Poster:advy
  • Topicstarter
  • Offline

Geplaatst op vrijdag 12 november 2010 00:15

Kettingsmeersysteem

Scottoiler recensie

door advy



Algemeen

Gebruiksduur/ervaring

Een jaar in gebruik of in gebruik gehad

Recensie en onderbouwing

Recensie en onderbouwing

Maart 2009 besloten om een scottoiler te kopen, mede door het gebrek aan een middenbok, waardoor smeren mij teveel werk werd.

Tijdens het installeren van het systeem had ik even moeite met een goede plek te vinden waar je het kan bijvullen, niet snel kapot kan gaan en waar je geen gaatjes voor hoeft te boren. Voor mij is dit onder de buddyseat geworden waar nog genoeg plek over is gebleven voor een schijfremslot.

Installeren was verder makkelijk, vacuum slangetje moest wel doorgeknipt worden, maar de beschrijving is duidelijk. Het slangetje naar het tandwiel toe was wel lastiger te bevestigen, na een aantal keer verplaatsen en bijstellen is dit wel goed gelukt. Alles is bijgeleverd en er wordt genoeg geleverd voor verschillende montage opties.

Instellen van de hoeveelheid olie is gemakkelijk en toch ook lastig. Er is een traploze instelbaarheid van de doorloopsnelheid, maar het kost even tijd om deze goed in te stellen. Voor de zomer en winter temperaturen moet deze ook weer aangepast worden vanwege de dikte van de olie die verandert. Een vaste waarde kunnen instellen hierbij zou handig zijn geweest (wel op te lossen met streepjes te zetten.

Verlengde levensduur van de ketting kan ik nog geen oordeel over geven. Mijn kettingset gaat nu 15.000 km mee en ik heb hem 1 keer moeten bijstellen. De uiteindelijke levensduur moet nog blijken.

Positieve eigenschappen

Druppelt zodra de motor gestart wordt.
Alle soorten olie te gebruiken.
Traploos instelbaar.
Makkelijk uit het zicht te monteren.

Negatieve eigenschappen

Druppelt niet sneller, of langzamer, aan de hand van de km/u.
Slangetje bij tandwiel lastig vast te zetten.
Geen vaste waardes in te stellen voor bijvoorbeeld zomer/winter/regen/droog.

Beoordelingen

Vijf van de vijf lezers vonden deze recensie nuttig.


Afbeelding 1Afbeelding 2


sluiten (escape)

Reacties

Prima recensie.

Ik gebruik de Scottoiler al zo'n 10 jaar, de laatste 8 jaar op m'n huidige motor, een Fazer 1000. Met de eerste kettingset heb ik 44.000 km gedaan, de tweede zit er nog onder (km.stand rond de 80.000 km nu)

Prima apparaatje. Afstellen is relatief simpel. Je zet de draairing op het reservoir op het midden (rond de 4) en gaat rijden. Na het rijden controleer je de rollers op de ketting. Zien die er wat grijzig/vettig uit, dan is het goed. Dan draai je de ring steeds een klikje verder dicht. Als je na een rit ziet dat de rollers je tegemoet glimmen, dan moet de ring weer een klikje verder open, anders staat het spul te krap.
Ik heb de Scott bij gemiddelde temperatuur (20 graden) afgesteld (hoe warmer het is, des te dunner de olie, als het kouder is wordt de olie dikker, dat heeft invloed op de hoeveelheid olie/druppelsnelheid) In de winter gooi ik 'm een klikje verder open als het erg koud is, in de zomer een klikje verder dicht als het erg warm wordt. Werkt prima.

Zelf gebruik ik sinds ik een ketting heb een scottoiler.
Dit omdat mijn eerste motor een Cardan heeft (staat nog steeds hier) en ik het gedoe met kettingspray niet handig vind.

Bij m'n V-strom heb ik het hele handeltje meteen goed laten installeren, inclusief Lube-Tube (extra reservoir) en Dual-injector (beide kanten van tandwiel druppelen ipv 1)
Dit werkte perfect, al was het zonder handleiding even uitvogelen op welke stand hij nu moest staan... Door het continue gebruik van de scottoiler heb ik nooit een ketting/tandwiel vervangen op de strom.

Nu met de diversion weer een set laten monteren...echter de dealer was een dual-injector vergeten. Dit resulteerde uiteindelijk in het stuk gaan van het laatste plastic stangetje dat tegen je tandwiel aan hangt. De div heeft namelijk een tandwiel met gaten erin....1 keer net verkeerd zitten tijdens het achteruit rijden en krak.
De dualinjector heb ik intussen hier en word zo snel mogelijk gemonteerd.

Wel een ander probleem nog tegengekomen: Tijdens een weekend weg kwam een vriend vragen of ik nog wat extra olie had, want die van hem was volledig leeggelopen door de hitte. Bij controle bleek ook die van mij 100% leeg te zijn.... Goed opletten dus als de temperatuur ineens omhoog gaat!

Wat een pokkeding, je hele motor onder de drap, of je ketting is zo droog als een biscuitje. Het enige dat gebeurd is dat de olie meteen van je ketting af wordt geslingerd als de druppel op de ketting valt.
Bespaar je de moeite en het geld en blijf bij je spuitbusje om de 400km.

Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.