afstelling fireblade

nic1964

geblokkeerd account
28 okt 2007
110
0
Brunssum
Ik heb sinds 2 weken een Fireblade sc 33 uit 1997.
Ik had al eerder het probleem aangegeven op deze topic, ik meende een ratel te horen, maar het is definitief niet de nokkenaskettingspanner.
Het blok heeft een tik als ie koud is, en als ik dan wegrijdt met meerdere toeren dan wordt het tikken heviger.
Als ie warm is is het minimaal te horen.
Ik meende vanaf het begin een te losse klep., hij sputtert ook heel even als ik rustig optrek, of bv 50 rij in de 5, bij hoge toeren niet.
Nu heb ik vandaag de deksel van het luchtfilter gehaald om de filter eens te bekijken en nu zie ik dat de luchtfilterbak aan de linker kant (1e cilinder vettig is) op de andere plaatsen is ie droog.
Kan dit toch met klepspeling te maken hebben?

alvast bedankt
 
Ik heb daar ook last van!
Ik heb de nokkenaskettingspanner vervangen maar niks hoor.
Net bij de dealert geweest en die zei alles opnieuw af laten stellen/kleppen stellen.
Dan zou het als het goed is over moeten zijn!
Kortom grote beurt er tegen aan.
Bij mij loopt de moto stationair wel erg beroerd...
Misschien heb je er wat aan, ik hou je in ieder geval op de hoogte *D
 
wellicht de bekende bladetik...............??
ik heb ook af en toe dat ik wat hoor tikken en dan weer niet, stationair loopt loopt ie mooi 2000 toeren loopt ie mooi, kortom als jij zeker bent dat alles goed is...... niks veranderen. ben je hier niet zeker van dan ff langs de dealer gaan om het na te kijken.
 
Waarom niet. Kan toch zijn dat je de kleppen hoort. Ik weet niet hoeveel kilometer de fiets gelopen heeft, maar als de kleppen nooit gechecked zijn is het wel mogelijk lijkt me.

Je hebt gelijk. Wat snapt die Ritzen er nou helemaal van?


Je zou natuurlijk óók kunnen vragen waarom Paul er zo zeker van is. Is misschien slimmer dan het advies van een deskundige monteur te negeren.......?????
Tenzij jij er meer van af weet dan Paul natuurlijk......
 
zucht
Soms denk dat iedereen meer verstand heeft van motorfietsen dan Paul :Z .
Fireblade met carburateurs hebben nogal last van rammelende gasschuiven.
Die hoor je vooral als je vanuit lagere toeren optrekt, en bij die oude bleedjes zijn meestal de airboxen niet helemaal meer standaard en dan gaan ze stotteren bij lage toeren, maar dat is toch wel redelijk normaal met die dingetjes waar wel wat versleuteld is.
 
zucht
Soms denk dat iedereen meer verstand heeft van motorfietsen dan Paul :Z .
Fireblade met carburateurs hebben nogal last van rammelende gasschuiven.
Die hoor je vooral als je vanuit lagere toeren optrekt, en bij die oude bleedjes zijn meestal de airboxen niet helemaal meer standaard en dan gaan ze stotteren bij lage toeren, maar dat is toch wel redelijk normaal met die dingetjes waar wel wat versleuteld is.

Yep, motorrijders zijn een eigenwijs volkje. Nog niet erg (ben ik zelf ook, als de neten) maar ik heb wel de neiging om toch maar ff naar een ervaren sleutelaar te luisteren.....
 
Nou, ik heb vandaag de tank eraf gehaald, luchtfilterbos eraf, bobines nagemeten etc.
Als de motor netgestart is lijkt het of deze op 3 cilindr loopt, maar is niet het geval, als ik meer gas geef loopt hij normaal.
Als ik met koude motor in zijn 1 optrek dan ratelt hij wat en als de motor warm is is het vrijwel weg
 
Heb je je bougies al eens gecontroleerd op lostrillen?

Bij mij laatst mijn blok onder me motor uit. Bleek ik de bougies gewoon met de hand los te kunnen draaien...

En als je toch aan de bougies gaat prutsen, kun je ze er net zo goed even uit halen om te zien of ze allemaal dezelfde kleur hebben en of ze niet versleten zijn.

Als de bougie van 1 cylinder een andere kleur heeft dan de rest, dan is er echt iets mis. :(
 
Laatst bewerkt:
nou, zoals ik al eerder aangaf in dit topic, is er in de linkse cilinder iets mis of met de carburateur, de luchtfilterbox is in de biinenkant ook wat vettig en de betreffende bougie was wat zwarter
 
wellicht de bekende bladetik...............??
ik heb ook af en toe dat ik wat hoor tikken en dan weer niet, stationair loopt loopt ie mooi 2000 toeren loopt ie mooi, kortom als jij zeker bent dat alles goed is...... niks veranderen. ben je hier niet zeker van dan ff langs de dealer gaan om het na te kijken.

bekende blade-tik? :?

heb ook een '97 Blade met 49*** op de teller, maar die loopt soepeler dan soepel :Y geen tik, raar geluid of rammeltje aan te horen... en hij stottert ook geen moment :N

hij is dan ook wel compleet afgesteld en ziekelijk goed onderhouden :$

maar back on topic; vet/vocht/olie wat dan ook in je airbox is nie goed... ik zou hem gewoon wegbrengen en idd een flinke beurt laten geven :Y
 
dat klopt, ligt ook in de bedoeling hem weg te brengen, want ik weet het niet meer.
Ik heb jaren een sc28 gehad met 60.000 km verkocht, geen tikje geen rammelen helemaal niks.
Mijn sc33 heeft net 30.000 gelopen, maar helaas
 
Hmm. Dan kan het het volgende allemaal zijn, denk ik (in no particular order):

[brainstorm]
- Carburateur erg onsynchroon, of misschien vuil van binnen.
- Olieschraapveer (zuigerveer) van die cylinder versleten.
- Klepseal niet goed meer (komt er te veel olie in je cylinder).
- Kleppen zeer slecht gesteld.
- Lagerschaaltje van die cylinder versleten (dat zou nog op een ander probleem kunnen duiden).
[/brainstorm]

Ik zou als eerste de klepseal verdenken, eerlijk gezegd.

Maar dat verklaart het ratelen niet, denk ik. Dat zou ook een ander ongerelateerd probleem kunnen zijn.

Het is allemaal een beetje gokken, dus moet je dingen elimineren tot je niet meer door kunt zonder het blok open te maken.

Eén ding is zeker: als 1 cylinder een vettige bougie heeft en de andere 3 niet, dan moet er iets mis met die cylinder zijn. Ik denk dat het slecht nieuws is.

Misschien is het iets simpelers en is gewoon de bougie kapot?
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde ook eigenlijk 'afwijkende kleur bougie' te schrijven in plaats van 'vettige bougie' :).

De bougies zouden er gewoon allemaal hetzelfde uit moeten zien. Zo niet, dan is er iets mis met de cylinder met de afwijkende kleur bougie.

Heb je twee bougies met een afwijkende kleur, dan zou het nog de bobine of het CDI kastje kunnen zijn.
 
Kleppen tikken heel zacht. Ik had een tikkende klep, maar die hoorde ik alleen als ik op de motor zat. En die tik ging niet weg als het warm werd.

De klepspeling is net compleet ververst, dus ik kan je helaas niet meer laten horen hoe een tikkende klep klinkt :P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan