Kymco Xciting 500Ri

Ik weet niet of het de euro2 was fourstroker, het was het 125cc demo model van de Kymco importeur. Als dat zo zou zijn, haal ik wel ooit eens misschien een iets oudere Agility 125 uit Duitsland of er moet nog wel wat tuningspul te halen zijn? Hoe zit het met de variobus bijv? Aan de andere kant, luchtgekoelde 125cc blokjes lopen gemiddeld meestal niet veel harder dan 105km/u. Maargoed, leg 100 euro erbij en je hebt een 16" 150cc die vast wel 110-115km/u kan halen.

Skyteams heb je ook wel als semi-automaten, anders wel Jincheng. Maar inderdaad, te klein voor woon-werk. Dat is niet meer dan grappig speelgoed.


@sphere2; bij www.scooter-infos.com loopt een Innova 125 trouwens volgens hun 1:30.
En bromscooters die het voor gezien houden... tja, als je ziet hoe de brommerrijders met hun voertuig omgaan, verbaast me dat niets... geen of slecht onderhoud etc. etc. er zijn bijv. al zoveel brommers waarvan de verlichting niet in orde is, laat staan de rest van het ding.
Olie controleren? Waarom? Bandenspanning? Hij voelt toch nog hard aan???
 
En bromscooters die het voor gezien houden... tja, als je ziet hoe de brommerrijders met hun voertuig omgaan, verbaast me dat niets... geen of slecht onderhoud etc. etc. er zijn bijv. al zoveel brommers waarvan de verlichting niet in orde is, laat staan de rest van het ding.
Olie controleren? Waarom? Bandenspanning? Hij voelt toch nog hard aan???

Inderdaad, gister nog een klant met een Agility 50cc 8000 km, onderhoud ? ja hoor ik doe alleszelf alle vloeistoffen ververst alles.

En wanneer heeft u de kleppen gesteld ? Kleppen ? Uh nooit, kleppen te strak, blijven openstaan, geen compressie dus slecht/niet starten.

Bij Kymco rijdt er een rond vanaf juni 2005 en heeft al een ton gelopen zonder problemen.

Meeste mensen stappen van een tweetaktover op de viertakt en kijken nergens naar helaas en dan krijgt gelijk zo'n viertakt een slechte naam :N
 
Wel knap dat ze bijv. wel remvloeistof kunnen verversen en ontluchten, maar even vergeten kleppen te stellen ;) Ik geloof ook wel dat er Kymco's zijn met hoge standen, zo lang het onderhoud gewoon goed wordt gedaan.. en bij brommers enz. is het voor A naar B en wordt ie vaak niet eens schoongemaakt. Daarnaast maakt Kymco toch ook de blokken voor de BMW G450X, dus die hebben wel bewezen dat ze goed bezig zijn.
 
Hoe zit het trouwens met de prestaties van deze Kymco.

Moet je hem qua prestaties vergelijken met een Yamaha T-max, de 400cc klasses of met de 500cc masterblokken.

Ik vind hem idd heel mooi. Sportief maar toch luxe.
 
Hoe zit het trouwens met de prestaties van deze Kymco.

Moet je hem qua prestaties vergelijken met een Yamaha T-max, de 400cc klasses of met de 500cc masterblokken.

Ik vind hem idd heel mooi. Sportief maar toch luxe.

Ik heb 'm twee weken tot mijn beschikking ( demo van de Kymco Importeur :) ) en ik ben behoorlijk onder de indruk van deze 500.

Hij loopt met gemak naar de 160 ( teller ) en dan heb je nog over, alleen door het lagere windscherm ( de normale Xciting heeft een hogere ) ontstaat er vanaf 130 een turbulentie achter het windscherm waardoor je met een open helm niet prettig rijdt.

Gister met mijn vrouw lekker een stukje wezen toeren en dat gaat ook heel goed, gewoon constant 80 km/h is goed te doen alleen door de power wil je steeds weer even spelen.
Nou zal dat minder worden als je 'm langer hebt, de eerste dagen is het eigenlijk alleen maar steeds gas vol open.
Vooral verkeerslichten zijn een pretje zeker als er dikke motorfietsen naast je staan :W

Ik heb op de zaak nog de " oude " staan en als het verbruik een beetje meevalt ruil ik de Giggle in en ga Xciting rijden :]

Heb nog niet op een T-max of andere dikke scooters gereden hoor maar voor net geen 7000,- lijkt me dit een goede keus.
 
Een T-Max is ook een 2-cilinder, denk dat je dat zeker niet moet vergelijken met een 1-pitter, dus qua rijgedrag misschien meer als de standaard 400cctjes, maar dan met meer koppel.

Met een 500cc en dan 80km/u goed te doen? Die zou op z'n minst 120km/u mooi moeten kunnen doen met nog een schappelijk toerental, zonder dat je denkt dat ie zich in het zweet baad.
Ik vind zelfs de 250cc'ers van Yamaha bij 120km/u nog zeer rustig rijden. Ik denk dat die Kymco ook nog wel relaxt rijd bij 120km/u, maar daar kan ik niet over oordelen.
 
Een T-Max is ook een 2-cilinder, denk dat je dat zeker niet moet vergelijken met een 1-pitter, dus qua rijgedrag misschien meer als de standaard 400cctjes, maar dan met meer koppel.

Met een 500cc en dan 80km/u goed te doen? Die zou op z'n minst 120km/u mooi moeten kunnen doen met nog een schappelijk toerental, zonder dat je denkt dat ie zich in het zweet baad.
Ik vind zelfs de 250cc'ers van Yamaha bij 120km/u nog zeer rustig rijden. Ik denk dat die Kymco ook nog wel relaxt rijd bij 120km/u, maar daar kan ik niet over oordelen.

Joh hij loopt met gemak 160 zoals ik al eerder schreef, wel goed lezen he ;)

Maar met vlotte apparaten een constante lage snelheid rijden is soms niet te doen omdat je geneigd bent om meer gas te geven.
Je moet je vaak inhouden om niet harder te gaan.

Snelweg 120 is ook geen probleem alleen daarboven is een hoger windscherm beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zelfs de 250cc'ers van Yamaha bij 120km/u nog zeer rustig rijden.

Kan ik volmondig beamen :Y :Y :Y
Vanmiddag even op een VFR800 gereden. Wat een kanonnen zijn dat zeg.
Moest weer even wennen daarna op de scooter, maar het praktische gebruik stijgt er ver bovenuit!
 
Laatst bewerkt:
Joh hij loopt met gemak 160 zoals ik al eerder schreef, wel goed lezen he ;)

Maar met vlotte apparaten een constante lage snelheid rijden is soms niet te doen omdat je geneigd bent om meer gas te geven.
Je moet je vaak inhouden om niet harder te gaan.

Snelweg 120 is ook geen probleem alleen daarboven is een hoger windscherm beter.

Ik had het wel goed gelezen hoor ;) , maar dat je rustiger op een scooter rijd heeft misschien ook wel met de CVT te maken. Met een schakelmotor en een pittig blok wil je gewoon vlot toeren maken en het gaat ook zo lekker vlot, zo snel de begrenzer in met een pittige sportmotor bijv. :P

Werkt die GSM verklikker nou ook nog een beetje op de Kymco, of nog niet getest?
 
Ik had het wel goed gelezen hoor ;) , maar dat je rustiger op een scooter rijd heeft misschien ook wel met de CVT te maken. Met een schakelmotor en een pittig blok wil je gewoon vlot toeren maken en het gaat ook zo lekker vlot, zo snel de begrenzer in met een pittige sportmotor bijv. :P

Werkt die GSM verklikker nou ook nog een beetje op de Kymco, of nog niet getest?

Geen idee nog niet uitgeprobeerd, zal het morgenavond na het werk even proberen.
 
En bromscooters die het voor gezien houden... tja, als je ziet hoe de brommerrijders met hun voertuig omgaan, verbaast me dat niets... geen of slecht onderhoud etc. etc. er zijn bijv. al zoveel brommers waarvan de verlichting niet in orde is, laat staan de rest van het ding.
Olie controleren? Waarom? Bandenspanning? Hij voelt toch nog hard aan???
Hier ben ik het toch niet mee eens. Allee, er zal best een grote groep zijn waar dat wel voor geld maar zelf met goed onderhoud(en altijd voorzichtig warmrijden van mijn tweetakt machientjes)kregen ze alle drie(twee keer Honda sh50,scoopy en een vespa sfera 50) last met starten na verloop van tijd.

Na twee weken terug van vakantie en ze waren bijna niet meer aan te krijgen... :? Dan ben je blij dat er een kickstarter opzit maar ook hier moest zeker 5 a 6 keer op getrapt worden. :(
Ik kan je vertellen dat je dan wel afknapt op zo'n dingen... :Y
Wat als je ze een half jaar gaat wegzetten??Moet er niet aan denken. :?

Hopelijk is dat bij de viertakten een stuk beter. Een tweetakt bromscooter komt er bij mij dus niet meer in.(wel een tweetakt, simpel brommertje. Daar kan niet veel mee mis omdat er bijna niets opzit...)

Mijn autootje heb ik eens twee maanden niet gebruikt. Sleutel om en hij startte alsof hij de dag ervoor nog had gelopen.... :} Zo zou het eigenlijk moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
De accu's van de brommers zijn standaard al wat zwak en vanwege de korte stukjes worden ze weinig opgeladen, dus echt goed opladen doen ze niet en door de korte stukjes opladen gaan ze volgens mij nog sneller stuk ook.

Een auto accu is veel groter, krachtiger en vaak rijd je er langere stukken mee (hoop ik).

Maargoed, ik had een Honda XR250R en daar zat geen accu in maar die startte me ook een partij moeilijk na 2 weken stilstand.. en laat een 250cc 4 takt nou even wat zwaarder aantrappen dan een 50cc brommertje :) Ik trapte me eigen in het zweet, na zo'n 30x ofzo wilde hij eindelijk starten :P

Met mn huidige motor met gelaccu eigenlijk nooit problemen. Moet wel 2 a 3x de startknop indrukken als ik een week ofzo niet gereden heb, maar verder nooit gezeik. De motor heb ik zelf al bijna 5 jaar en ik weet niet of de accu ooit is vervangen, lijkt me wel, een accu kan niet 10 jaar mee gaan lijkt me. Hoe dat dus met 4 takt bromscooters is... ik denk dat als je altijd korte stukjes rijd, je 2 dingen kan doen:

- Elke keer een nieuwe accu kopen
- Een 12v aansluiting maken op je scooter (bij de XCiting trouwens standaard :P ) en er voor zorgen dat je daarmee ook je accu kan opladen dmv een druppellader met een autostekker eraan te maken.

Die laatste optie doet mn broer nu ook bij de 2 takt scoot van z'n vriendin die om het jaar of half jaar accu's kon blijven kopen. Nu geen gezeik meer met accu's ;)
 
Kan ik volmondig beamen :Y :Y :Y
Vanmiddag even op een VFR800 gereden. Wat een kanonnen zijn dat zeg.
Moest weer even wennen daarna op de scooter, maar het praktische gebruik stijgt er ver bovenuit!

En weten dat ik een X-max 250 uiteindelijk heb verkozen boven een VFR800, die zijn toekomst heeft gevonden bij een landgenoot van jullie. ;)

Idd schitterende motorfiets zo'n VFR en ik reed daar dan ook veel te snel mee dan mijn vrouw lief was, zelf niet goed beseffende met welke cruisesnelheden dat ik onderweg was. Lijkt onverandwoordt natuurlijk maar ik heb daar menig momenten tegen 180km/u aan het cruisen geweest op een lege autostrade.

De VFR is dus idd een snelle motorfiets maar is in motorland en dan zeker de huidige toermoto's maar een middenmoot. Dat zegt dus genoeg over de beschikbaarheid van kanonnen op de markt.

Hier komt er ooit nog zo'n sporttoerder in de garage maar dan wel ééntje met meer pit (lees meer koppel) in de vorm van een Kawa GTR 1400 of FJR1300A :}

Als de kids zelfstandig genoeg zijn om alleen te kunnen blijven en ik met mijn vrouw even een heen en weer toertje Alpen maak.
 
Als je meer koppel later weer wilt, zou ik voor een twee-pitter gaan, dan heb je tenminste meer koppel bij een lager toerental.. en je rijd vaker een lager toerental dan een hoog toerental (alhoewel, als je vaak 180km/u rijd... :+ ) Dan kan je tenminste nog met redelijk legale snelheden lekker vlot optrekken.
 
Heb het even gehad met de kanonnen, zoek nu iets anders op 2 wielen. De proefritjes op scooters waren fun fun fun. Ga me daar dus op focussen. Je pakt gewoon even iets sneller die scooter. Je rijdt er ook anders op en voor ander gebruik. :]

Nog een paar dagen wachten en dan krijg ik hem. :P
 
Voor de liefhebbers, gespot in Andorra:

IMG_0664.jpg

IMG_0665.jpg
 
Hoi,
Ik ben terug van weg geweest ;)
Werd precies tijd ...met al die offtopic :P

Ondertussen al meer dan 1200km gedaan met de XcitingR 8-)

En hij bevalt mij nog steeds HELEMAAL!

Kleine minpuntjes zijn het "sportieve"(lees:lagere) scherm waardoor je iets sneller last hebt van turbulenties en de remmen die wel goed en stabiel afremmen maar naar mijn gevoel wat bijtkracht missen(wss door het gewicht van die 500)

Verbruik momenteel is 5.5l afwissellend korte B-wegen en korte snelweg stukken.
Topsnelheid op de teller is de naald net voorbij het streepje van 170km/u :]
Denk wel dat het reëel een 10 a 15km/u minder is.

Hij trekt echt wel stevig door van 20 tot 150km/u!
 
Hallo,

Wij hebben sinds een paar maanden ook een xciting 500 Ri, en das echt xciting :] ...., Pas nog met een paar mensen van de club, afgelopen zondag dus, ff naar Antwerpen heen en trug.... Wij daar nog wat rond gewandeld, en bij 'Jan zonder vrees' in het 'Krabbenstraatje' iets gaan eten, en lekker dat het daar was.....mmm :9 , niet zo ver van het kanaal af, van 'Het steen', zoals het daar genoemd wordt, een soort van kasteel oid.
Maar als je 8erop zit en dan op de teller kijkt, en je ziet dat ie aangeeft als 130....
Als passagier zit je wel lekker, *D maar je helm moet dan goed strak zitten, anders zou die van je bol afgaan....

Voor de rest, oke hoor.... van mij geeeen klagen.
Worden en in Limburg (be) noord nog wat toertjes gereden???? 8-)
Wie laat wat van zich horen??

Sluuu :W
 
Even deze nog eens onder de aandacht brengen ;)

Hij bevalt mij nog steeds!

Verbruik ligt vast op een 5.5l op 100km.

Bijna 3000km gedaan nu,olieverbruik = 0.0l *D

Als iemand "betere" remblokjes moest kennen voor een Xciting 500Ri ,mag je het altijd laten weten!
Dit is toch het enige echte minpuntje ,niet dat hij daardoor gevaarlijk is ofzo maar ik mis het bijterige gevoel van het remmen.
Bij mijn Maxster 125 was het alsof je een anker uitgooide ...

Van de leovinci-aankoop ben ik afgestapt, mijn prioriteiten liggen momenteel wat anders + dat ik een lekkerdere uitlaat gezien heb!
Nl. een Mivv ofzoiets, mss tegen volgende zomer ;)
 
Hier ben ik nog eens ;)

Nog steeds rijdende op de Xciting en nog steeds zeer tevreden!!
Echt een zeer goede en mooie scooter voor normale prijzen...

Maar het kriebelt om eens iets anders te proberen...

Dus ik overweeg om hem te koop te zetten.
Heeft iemand een idee wat hij nog waard is?

6/2008
4500km
Pas grote beurt gehad.

Ik dacht aan een 3600/3700 euro, is dat realistisch (ben wel belg :o )
 
Hij bevalt goed en toch wil je wat anders ? Mijn ervaring is dat dit haast wel moet uitdraaien op een teleurstelling...

Mag ik een suggestie doen ?

Onlangs heb ik een proefrit gemaakt op een Xciting 500; reed best goed, weinig op aan te merken. Wat me wel opviel was de moeite die de motor had met optrekken, ook bij tussenacceleraties; ook in vergelijking met mijn eigen 400 cc....

Zelf ben ik gewend aan en verwend met een J.Costa vervangingsvario en mijn stellige indruk is dat de Xciting zo'n ding ook heel goed kan gebruiken; hij zal er enorm van opknappen. De motor rijdt daarmee gewoon veel vlotter en fijner.

Als je dan toch geld wilt uitgeven besteed dat dan aan zo'n vario, wedden dat je dan nog heel veel plezier van deze zelfde scooter hebt ?
Het is maar een suggestie...
 
Ik heb inderdaad er nog veel plezier aan, maar ik verander eens graag.

Mijn vriend verkoopt zijn Gilera Fuoco in perfecte staat en ik zou zoiets wel eens willen proberen ;-)
Maar ik weet wat ik aan de Xciting heb en goed die is, dus ik twijfel nog!!!
Waarschijnlijk koop ik hem zowieso en dan kijk ik wel welke ik ga houden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan