Het fiertste Grote XT/TT/TTR topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
zuiger is compleet vergruizeld -O- .. Morgen maar verder uitzoeken wat er verder kapot is door het gruis.. en wellicht moet ik op zoek gaan naar een nieuw blok :( -O-
 
Heb je de poten geheel uitelkaar gehad?

Inmiddels wel. En inderdaad, teveel olie.
Ik weet inmiddels dat de luchtkamer 145 mm moet zijn.
Hij was links minder dan 90.... :$

Gelijk de andere ook maar gecontroleerd: 170mm..
Nu zijn ze beiden netjes 145 mm.
En het beest rijdt weer heerlijk!

Nu alleen nog de druk in de poten op orde. Hoe doen jullie dat? Handpompje of zo?
 
Ik pomp ze eerst op met de compressor tot 1.5 bar ofzo. Kort pompen dus! En daarna meet ik de druk met een goede bandenspanningmeter. Je moet even gevoel krijgen voor hoeveel druk er weglekt als je de drukmeter er op duwt maar daaarna kun je hem met een paar keer meten en desnoods nog een paar keer oppompen exact op de druk krijgen die je wilt.
 
Met de compressor gaat het al gauw te snel, het mooiste is een handpompje. Je weet wel, waar een echte offroader onderweg zijn band weer mee oppompt, nadat ie hem geplakt heeft.
 
Ja, klopt... als je niet zeker van jezelf bent dan met een handpomp. Ik doe het zelf altijd met de compressor. Tot een bar of 4 gaat het wel goed trouwens dus zo snel blaas je de keringen er ook niet mee uit. Als je gaat rijden met enorm hoge druk dan is het wel zo gedaan met de keringen
 
zuiger is compleet vergruizeld -O- .. Morgen maar verder uitzoeken wat er verder kapot is door het gruis.. en wellicht moet ik op zoek gaan naar een nieuw blok :( -O-

Honen naar 370 cc oid en nieuwe zuiger en knallen (geloof dat er setjes in deze maat zijn). Zolang je geen rotzooi in je andere delen hebt.
 
Honen naar 370 cc oid en nieuwe zuiger en knallen (geloof dat er setjes in deze maat zijn). Zolang je geen rotzooi in je andere delen hebt.
Dat ga ik vandaag dus ff bekijken..

Zit nu idd ff rond te kijken naar de kosten van het repareren/vervangen van de onderdelen.. en zit rond te kijken naar een xt350 blok of een donorfiets oid ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo, gisteren een XT600 uit 1985 gekocht. Erg leuk speelgoed, jammer alleen dat de koppeling slipt. De lokale motorboer vertelde me dat dit aan o.a. oude olie kan liggen. Vroeg ik me dus af wat voor soort olie jullie erin gooien? 20w50? Hoe kan ik trouwens zien hoeveel olie erin moet? (ik ben aflees glaasjes gewend enzo :P )
 
Dat ga ik vandaag dus ff bekijken..

Zit nu idd ff rond te kijken naar de kosten van het repareren/vervangen van de onderdelen.. en zit rond te kijken naar een xt350 blok of een donorfiets oid ;)

Als je hem hoont weet je wel zeker dat je een goede cilinder en zuiger hebt en niet alsnog een braklopende donorblok.
 
Hier even 2 foto's van de cilinder+zuiger

p8190206.jpg


p8190207.jpg
 
Dat is wat de buren een Kolbenfresser noemen!
Maar in deze vorm heb ik het nog niet gezien.
 
Hallo, gisteren een XT600 uit 1985 gekocht. Erg leuk speelgoed, jammer alleen dat de koppeling slipt. De lokale motorboer vertelde me dat dit aan o.a. oude olie kan liggen. Vroeg ik me dus af wat voor soort olie jullie erin gooien? 20w50? Hoe kan ik trouwens zien hoeveel olie erin moet? (ik ben aflees glaasjes gewend enzo :P )
Voordat je gaat sleutelen moet je altijd zorgen dat je een wphb ergens te pakken krijgt, daar heb je zoveel gemak van. Op de site van Louis (nee, niet van Gaal) kan je bij de databank ook nakijken hoeveel olie je nodig hebt.

Het slippen van je koppeling kán door oude olie komen, of door auto olie (alhoewel er talrijke voorbeelden zijn die het tegendeel bewijzen) maar ik denk toch aan slijtage, als ik het zo vanaf een afstandje moet gokken.
 
Heh, nee hoor ;-P. Ik wou het alleen weten aangezien ik ook in de provincie Utrecht woon. Maar ik woon aan de andere kant van Utrecht. Die cilinder ziet er goed uit zeg...
Ja mooi heh :9

Weet iemand wellicht waar ik een "overmaatse cilinder" voor mn xt kan vinden.. en hoeveel het honen kost? (als dit uberhaupt nog mogelijk is gezien de staat van de cilinder :( )
 
Uitboren en honen heb ik laatst nog laten doen, ik weet het niet meer uit mijn hoofd, 6 tientjes dacht ik. Moet je even terugzoeken in dit topic. Zuiger kan je mazzel mee hebben, dat je een gebruikte kan kopen voor een paar tientjes. Zorg dat de veren, clips en pen er bij zitten. Een complete nieuwe kost zomaar 150 euro. Vooral zuigerveren zijn duur, daar sta je nog van te kijken.
 
podverdorrie, ik was toch 400 euro kwijt. Was incl kleppenslijpen en plaatsen van nieuwe klepseals ed. 200 euro bij het revisiebedrijf en 200 euro voor de onderdelen. Ging dan wel om een 660 met 5 kleppen ed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan