Doorslaan 2e versnelling R6

Dirkz

MF'er
23 jul 2003
77
0
edam
Ben bezig met het opknappen van een schade R6, om zac mee te rijden

Zaterdag heb ik voor t eerst gereden;
nu doet er zich een probleempje voor,

wanneer de versnellingsbak in zn 2 staat en ik geef 'vol'gas, dan slaat de versnellingsbak door. )*^#&^%$@^%!(&*^! :(
hij schiet dus even uit de versnelling en schiet er daarna weer in.

De andere versnellingen geven geen problemen.
Ik heb het carter eronder vandaan gehaald en van onderaf de versnellingsbak geinspecteerd,
Voor zover ik kan zien hebben alle tandwielen alle tanden nog.

Aan de zijkant van het tandwiel van de 2e versnelling, zitten slijtagesporen.
(bij het schakelen naar de 2e versnelling glijden er nokken van het naastgelegen tandwiel in 'hollingen'van het tandwiel van de 2e versnelling.

Heeft iemand al eerder dit probleem gehad, en hoeveel werk is het ongeveer om die tandwielen te vervangen.

Hij moet zondag 11 april weer rijden dus ik hoop dat het nog wel lukt voor die tijd. :X
 
Jaja,ik ken dat.
Dacht dat alleen oude XS-sen er last van hadden,maar is dus een Yamma-probleem...
De nokken en openingen van het tweede versnellingstandwiel (en het vijfde waar ze ingrijpt) kunnen eventueel vanaf de zijkant met een Dremeltje nog bijgewerkt worden.
Dit is lapwerk uiteraard,het beste is blok los en er nieuw spul in.
Zoals je kunt lezen;daarvoor moet het blok los (of heppie een cassette-bak?).
Kortom: een algehele revisie met al het nodige vervangwerk :(
Succes joh! ;)
 
Hoi,

Dat is niet gelijk een algehele revisie maar alleen datgene vervangen wat kapot is, in dit geval waarschijnlijk twee tandwielen.
Bijwerken met een dremel is geen goed plan, je loopt dan de kans dat alle kracht op een nok terecht komt omdat de rest iets te ver af is geslepen en een nok is niet bestand tegen zoveel geweld waardoor deze af kan breken ;( .
Als je het laat doen kost je dat inclusief materiaal (pakkingset, tandwielen, oliefilter, olie, koelvloeistof en arbeidsloon) ongeveer 1000 Euro.

Groet,

Sander
 
Ik heb een tijdje terug bij een collega van me geholpen bij hetzelfde probleem maar dan bij een fzr600.
Ik weet niet of het bij een r6 ook het geval is, maar bij de fzr moest eerst de hele kop en cilinder eraf omdat er bouten onder de cilinder zitten die het carter bij elkaar houden.
 
Hoi,

Cilinder en carter zijn een geheel, alle bouten zijn gewoon bereikbaar dus de krukas, zuigers, cilinderkop met nokkenassen en ketting kunnen gewoon blijven zitten.
De koppeling moet uit elkaar, het vliegwiel en de dynamo moeten verwijderd worden en dan kunnen alle bouten los.

Groet,

Sander
 
Ik heb sinds kort ook een r6 van 2001. Wat me nu op valt is, als ik bij een stoplichtsprint van 1ste naar 2de versnelling schakel, de bak in de vrij valt en dat ik dan 3 keer moet trappen om hem in de 2 te krijgen.
Is dat het zelfde probleem? Zit hij bij mij ook al in de 2, terwijl ik denk dat ik hem de vrij heb staan?..... :(
 
volgens een yamaha xs specialist hebben ze bij de xs en xj 1100derds modellen in het verleden een washer/ring verkeerd tussen de betreffende tandwielen gestopt en dit altijd zo gelaten waardoor de nokjes niet ver genoeg in de holtes terecht kwamen,met zo'n verplaatste ring waren de versnellingsbakken niet kapot te krijgen bij dragracen .
ik vrees dat bij jouw moderne yamaha een in wezen afgeleide type positionering van onderdelen is te vinden als in de oude xs/xj,en dat je misschien ook beter af bent met een ringetje verplaatst.
hier een stukje copie vanaf de site xs eleven heaven:>> http://www.usa123.bizland.com/merriamcycle/html/begin.html

The notorious second gear problem in the transmission is something Yamaha did wrong. There's a spacer in the wrong place. This puts the second gear wheel too far from the fifth gear wheel that engages it to make second gear shift. In normal driving there's never a problem, however when drag racing and snap shifting with this big power plant making nearly 100 horsepower at 66 ft pounds of torque, second gear needs to lock in as far as possible. Unfortunately with the factory spacer it can't.. If the spacer is put on the shaft first, then the gear afterwards, it will allow second to fully seat and the transmission problem will cease to exist. Since all the books and microfiche show it wrong, everyone has always put it back on wrong. If you're a regular rider, this presents no real problem, but for power racing/riders it will cause second gear to wear out. I have the original in mine.
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de reacties, :}

ik heb gisteravond het blok eronderuit gesleuteld en uit elkaar gehaald.
Helaas wel kop verwijderd (stond in de manual, had me een hoop werk gescheeld, maar goed, nu is ie er al af).

Vandaag heb ik het blok gesplitst, en inderdaad zijn de nokken van het 5 tandwiel die in de 2tandwiel moeten grijpen, duidelijk rond gesleten.
Ook de nokken die in (volgens mij van de 6tandwiel) die in het tanwiel van de 3 grijpen zijn rondgesleten. Wel minder als die van de tweede versnelling maar moeten wel vervangen worden.
De schakelvork voor de 2e versnelling is ook aan de zijkant (drukkant voor de 2)ingesleten, hier zit zelfs een braam op.

Ben net bij de motorzaak geweest, en die heeft al een R6 '99 gehad met t zelfde euvel (alleen 2e versnelling).
Volgens hem komt deze slijtage door het rijden op je achterwiel, en dan in de lucht doorschakelen, hirbij moet je m echt in zn versnelling 'trappen' (zonder koppeling), waardoor de 'nokken'zeer snel slijten.

De tandwielen met de nokken en de tandwielen waar deze nokken in vallen moeten beide vervangen worden.

'nokken'tandwiel kost ongeveer; 120 Euro (2x dus: 240E)
'holletjes'tandwiel kost ongeveer: 60 Euro (idem: 120E)
schakevork kost ongeveer: 40 Euro.
nog een paar pakkinkies
en tel uit je kosten ;(

als het goed is zijn vrijdag de spullen binnen dus dan hebben we van het weekend weer wat te doen. :)

hopen dat ie t de 11e weer doet
 
Volgens hem komt deze slijtage door het rijden op je achterwiel, en dan in de lucht doorschakelen, hirbij moet je m echt in zn versnelling 'trappen' (zonder koppeling), waardoor de 'nokken'zeer snel slijten.
Lulkoek. Heeft niks te maken met wheelies. Zelfs iemand die als een sissy rijdt kan dit krijgen. Maar goed, je kunt een bak altijd naar zun moer helpen door hem zwaar te mishandelen. Wat ik bedoel te zeggen is dat het ook voorkomt bij mensen die een bak met liefde behandelen. Yamaha erkent dat het een fabricage probleem is. Wordt bijna overal onder coulance vervangen. Heb je die link gelezen die ik je heb gegeven?
 
Lulkoek. Wat ik bedoel te zeggen is dat het ook voorkomt bij mensen die een bak met liefde behandelen.

zeker als je hem met liefde behandeld! dan druk je hem te voorzichtig en dus niet goed in zijn 2e versnelling en krijg je dit probleem.

De oude R6 heeft een 3-armige schakelvork en deze drukt de 2e versnelling niet goed genoeg aan. De 2003 heeft een 5-armige schakelvork en heeft dit probleem niet meer. Althands dat is de ongeveer samenvatting die ik kreeg.
 
zeker als je hem met liefde behandeld! dan druk je hem te voorzichtig en dus niet goed in zijn 2e versnelling en krijg je dit probleem.
Ik bedoel niet "lief" in deze context. Want daar heb je groot gelijk in.
Ik bedoel met lief, niet te vaak naast schakelen, ratelen, en je kent al dat soort dingen wel :)
Je moet altijd lekker ineens kicken ja.. Subtiel is niet goed ;)
 
R6 versnellingsbak echt prut!!

Ik heb zelf een R6 uit 2000.
Bij mij schoot de 2e versnelling ook door. Het leek of er een tandje van het tandwiel af was. Achteraf bleek dus het dus het standaard probleem te zijn.
De schakelvork bleek krom te zijn en daardoor schoot hij er dus steeds uit.

Ook mijn motorzaak gaf als oorzaak: wheelies.
Na alles weer te hebben gerepareerd liep hij weer als een trein. Niet meer van die associale wheelies getrokken, maar helaas... schakelen van 1 naar 2 is weer een ellende. Vooral bij hoog toerental.

Optie: Zachtjes wegrijden, direct naar 2 en dan pas gassen..
 
Lulkoek. Heeft niks te maken met wheelies. Zelfs iemand die als een sissy rijdt kan dit krijgen. Maar goed, je kunt een bak altijd naar zun moer helpen door hem zwaar te mishandelen. Wat ik bedoel te zeggen is dat het ook voorkomt bij mensen die een bak met liefde behandelen. Yamaha erkent dat het een fabricage probleem is. Wordt bijna overal onder coulance vervangen. Heb je die link gelezen die ik je heb gegeven?

Waar vind ik die link Ultra?
 
Gisteren Blok weer in elkaar gesleuteld. Nwe tandwielen en schakelvork. Probleem is verholpen en hij schakelt weer prima. :)
Blijft mooi in zn versnellingen zitten.
Nu maar afwachten of ie goed blijft.
 
Shit jongens ik word hier helemaal benauwd van , ik heb een 2003 R6 met 13000 km op de teller , trek geen wheelis maar heb afgelopen weekend tot 2 keer toe de 2de versnelling gemist , ik ben geen nieuwkomertje op de motor want ik rij namelijk al 20 jaar en heb dit probleem nog nooit meegemaakt maar ja dit is mijn eerste yamaha .
Ik zal me maar niet teveel zorgen maken want ik heb nog 1 jaar garantie dus ik zal het probleem wel in de gaten houden , jullie horen nog wel van mij als het erger word .
 
Ik wil hier toch nog even op terugkomen.

De mensen die dit gehad hebben, bij welke KM standen gebeurde dit?
En zullen alle R6'en ('99 t/m 2002) hier vroeg of laat last van krijgen?

En bij welke mensen is het vervangen onder een coulanceregeling? Of waren de kosten volledig voor jezelf?

Mijn vader heeft namelijk ook een R6 en ik wil vroeg of laat ook een R6, vandaar :) Alvast bedankt!
 
Heb geen R6, maar een '91 FZR1000, en die zijn ook berucht om dit probleem. De eerste R6 en R1 modellen hebben gewoon een doorontwikkelde bak die in principe hetzelfde is als hun voorlopers, de thundercat/thunderace en nog vroeger de FZR600 en FZR1000. Hebben allemaal dezelfde soort bak en dus ook allemaal gevoelig voor dit probleem.

Heb er bij mij een YZF750 6-bak in gemikt (Altijd leuk in een 5-bak FZR1000) Het is mogelijk de beschadigde nokken op een speciale slijpbank op te knappen, i.p.v. de tip met het Dremeltje (is inderdaad niet aan te bevelen). Hierdoor verviel de noodzaak voor ca 300 a 400 euro aan nieuwe onderdelen, maar het blijft inderdaad een klote-klus.

6-bak schakelt als een tiet :)
 
Topic is al wat oud maar wil er toch even op reageren. Het probleem is niet alleen van het eerste type R6 maar ook van de eerste type R1. :( Heb een R1 uit 1999 en dit is al de 2de keer dat de nokken van de 2de versnelling zijn versleten km stand 35500. Heb toen een 2de hands blok na FzRene gekocht maar vond die toch wat minder lopen, (wordt ook een beetje snel warm, koppakking zweet denk ik een beetje door). Oude blok toch maar uit elkaar gehaald en onderdelen besteld. Blok gaat dit weekend weer in elkaar. Kost een hoop tijd maar een stuk goedkoper dan laten doen. Weet iemand of er een modificatie aan de bak kan worden uitgevoerd om het probleem niet meer te laten voordoen? :}
 
Net nu ik rond zit te kijken naar leuke R6'en. Nu ben ik eigenlijk bij alle wat goedkopere R6'jes (5000-5750 euro) bang dat er zo'n leuk addertje onder het gras zit.

Conclusie voor mijzelf: Als student met beperkt budget kan ik maar beter wat anders zoeken :? Heb geen zin aan versnellingsbakproblemen.

Word je toch huiverig van zo'n topic met zovéél dezelfde problemen.
 
Je kan de nokken en de gaten waar ze in (moeten) vallen , onder een grotere hoek laten frezen. Ik meen een graad of 7. Dan worden ze met een grotere kracht in elkaar gedrukt.
Dragracers gebruiken deze modificatie ook.

Frans
 
Terug
Bovenaan Onderaan