Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
niemand weet toevallig de diameter van de demperstang ? ( uit de binnenpoot van een Div900s) ?

of heeft een oude poot liggen, om te meten ?

Misschien heb je hier iets aan.
Als de resolutie niet hoog genoeg is, mail ik hem wel.

full
 
Laatst bewerkt:
hmmm... hier kom ik nog niet echt uit.

de demperstang loopt toch wel door de bus heen ?

hier de tekening :

poot.jpg
 
( maar de gaten in de binnenpoot zitten boven de versmalling zie ik net, maar das nu niet belangrijk..)
 
de buitenD van onderdeel 5.24 dus

mits ik het zo juist heb... dat de demperstang helemaal door het busje moet
 
Gisteren voor het eerst met passagier (mijn vrouw) gereden. Viel goed mee. Ik had gedacht dat ik meer last zou hebben van het verhoogde gewicht en zwaartepunt. Alleen mijn polsen deden wat pijn omdat mijn vrouw zich stevig tegen mij had gedrukt. Ik heb mijn achtervering overigens niet aangepast (staat bij mij altijd al op 4). Zetten jullie die vering op een andere stand met passagier?
 
Als ik het goed begrijp, gaat de veer niet over de demperstang heen, en kun je met bout 18.37 de voorspanning regelen.
Klopt dat ?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst met passagier (mijn vrouw) gereden. Viel goed mee. Ik had gedacht dat ik meer last zou hebben van het verhoogde gewicht en zwaartepunt. Alleen mijn polsen deden wat pijn omdat mijn vrouw zich stevig tegen mij had gedrukt. Ik heb mijn achtervering overigens niet aangepast (staat bij mij altijd al op 4). Zetten jullie die vering op een andere stand met passagier?

Ik heb hem altijd op max (7) staan. Ben zelf ook niet echt ligt.
 
Ik denk dat je bus er zo uit hoort te zien. De binnendiameter zal dan gelijk zijn aan de buitendiameter van de binnenpoot

full
 
ik heb net sloperijen en dealers gebeld.. de dealer hier in de buurt heeft meegekeken, en origineel is het enige wat onderin zit een aluminium busje , de 11.30 dus.

maar goed.

ik ga hem uit elkaar halen... dan weet ik het eerder, en zekerder..
 
Howto: Nieuwe remschijven, remleidingen en remblokjes.
Yamaha XJ900 S Diversion

Ik ben de motor aan het klaar maken voor een reis naar de Noordkaap. De limiet van de remschijven voor is 3,5mm en die van mij zijn precies op de limiet. Normaal gesproken durf ik best wat verder te gaan maar gezien de vakantietrip vervang ik ze nu maar. De remleidingen zitten er al 7 jaar en 130.000km op, dus ook die worden vervangen door metaal omvlochten remleidingen. Bij het vervangen van de remschijven is het aan te bevelen om ook de remblokjes te vervangen.

Benodigheden:
- Remschijven (2x)
- Remleidingen
- Remblokjes (4x)
- Remvloeistof
- Locktight
- Koperpasta (Niet afgebeeld)
- Kogellagervet (Niet afgebeeld)
- Wasbenzine (Niet afgebeeld)
- Staalwol

rem-schijven-blokjes-01.jpg


Maak bij beide remklauwen de banjobout los en laat de remleiding leeglopen. Veeg eventuele remvloeistof snel af met een natte doek want die tast de lak aan. Verwijder daarna de remklauw en laat deze leeglopen.
rem-schijven-blokjes-02.jpg


Het voorwiel kan verwijderd worden. Door 6 stoeptegels op de duozit te plaatsen komt het voorwiel omhoog. Twee kratten bier zal ook nog wel lukken, of iemand met veel geduld... Verwijder het inbusboutje en daarna kan de as er uit gedraait worden. Het wiel kan je hierna weghalen.
rem-schijven-blokjes-03.jpg


Plaats het wiel op een zachte ondergrond om de velg niet te beschadigen. De bouten kruislings losdraaien.
rem-schijven-blokjes-04.jpg


De remschijf kan verwijderd worden.
rem-schijven-blokjes-05.jpg


Aan de kant waar de kilometerkabel zit zit een hoop rotzooi. Smeer met roest. Deze kant schoonmaken en opnieuw invetten met kogellagervet. Dat zelfde geldt voor de aansluiting met de kilometerteller kabel.
rem-schijven-blokjes-06.jpg


Ik heb de velg met een beetje diesel en een stuk staalwol schoon gemaakt. Ik had de originele kleur nog nooit gezien! (De lensflare is van photoshop, maar ze glimmen best aardig) Verwijder de diesel van de band. Met diesel op je band kom je niet heel ver namelijk.
rem-schijven-blokjes-07.jpg


De nieuwe remschijven kunnen worden geplaatst. Het is een beetje jammer dat de bevestigingspunten rond zijn. Bij de oude was dat beter. Het zal niet veel uitmaken denk ik, maar er gaat daar natuurlijk wel vuil ophopen. De bouten voorzien van Locktight en kruislinks steeds strakker aandraaien.
rem-schijven-blokjes-08.jpg


Daarna de andere remschijf plaatsen. Denk aan de zachte ondergrond om niets te beschadigen.
rem-schijven-blokjes-09.jpg


Zo zien remklauwen er uit na een strenge winter. Dit is de grootste klus.
rem-schijven-blokjes-10.jpg


Met een fietspomp kan je de remzuigers er uit pompen. Draai eerst een bout in het gat waar normaal de remleiding zit. Anders ontsnapt de lucht. Draai het ontluchtingsnippel een klein beetje los. Hier kan je de fietspomp op zetten.

Wel even een doek met een steeksleutel er tussen doen. Anders hoor je plop en kan je een half uur gaan zoeken naar je beschadigde remzuiger.
rem-schijven-blokjes-11.jpg


Laat niet eerst één zuiger er uit komen, anders kan je de andere zuiger er niet meer uit pompen. Beide er ver genoeg uit pompen zodat je ze gemakkelijk er uit kan halen. Duidelijk te zien is de aanslag op de remzuigers.
rem-schijven-blokjes-12.jpg


De remklauw en de zuigers schoonmaken met wasbenzine. (Remmenreiniger kan natuurlijk ook. Maar volgens mij is dat ook gewoon wasbenzine voorzien van een ander etiket en een flink hogere prijs.) Een oude tandenborstel en staalwol zijn daarbij erg handig. Aangezien de lak niet meer is wat het is geweest spuit ik deze kan even. Wel alle gaten afdichten met zilverfolie. En uiteraard even licht schuren.
rem-schijven-blokjes-13.jpg


De aanslag op de zuigers was gemakkelijk te verwijderen. De remzuigers voorzien van een beetje rode gel. Deze kan je halen bij de motorzaak en wordt bijgeleverd bij een remrevisiesetje (De rubbers die de boel afsluiten) Hierdoor krijg je ze er veel gemakkelijker in. De gel reageert niet met remvloeistof. Maak met een paperclip de groeven schoon waar de rubber ringetjes in zitten. Als de rubber ringetjes beschadigd zijn is het verstandig om deze te vervangen. De rubber waren nog in goede conditie en zijn bij mij niet vervangen.
rem-schijven-blokjes-14.jpg


De boel even spuiten in de juiste kleur.
rem-schijven-blokjes-15.jpg


Ook het andere deel van de remzuigers goed schoonmaken. Waar de glijpennen in komen invetten met een beetje vet.
rem-schijven-blokjes-16.jpg


De oude remblokjes waren eigenlijk pas voor de helft afgesleten. Ik gebruik wederom weer blokjes met sintermetaal. Deze hardere blokjes zorgen dat ze wat langer mee gaan. Ik wil zeker weten dat ze de gehele reis, zwaar beladen en in de bergen mee gaan. Ik heb geen zin in onderweg deze te moeten vervangen. De achterkant van de remblokjes voor het plaatsen insmeren met kopervet.
rem-schijven-blokjes-17.jpg


Het wiel kan teruggeplaatst worden. Ik heb de as licht ingevet zodat deze er gemakkelijk in gaat. Vergeet ook het boutje voor niet vast te draaien om e boel goed te vergrendelen.
rem-schijven-blokjes-18.jpg


Dan wordt het tijd voor de remleidingen. De (zachte)aluminum ringetjes dienen aan beide zijdes van het oog te komen en zorgen voor afdichting zodat de remvloeistof er niet tussen kan. De ringetjes voor het monteren even natmaken met remvloeistof. Door met een steeksleutel het plastic moertje even los te draaien kan het oog nog een kwartslag draaien. Dat kan erg handig zijn bij het bevestigen.
rem-schijven-blokjes-19.jpg


De oude remleiding liep van de rempomp naar de linker remklauw en van daar met een buisje naar de andere remklauw. De nieuwe remleidingen lopen beide rechtstreeks van de rempomp naar beide remklauwen.
rem-schijven-blokjes-21.jpg


Het ziet er wel wat zwakker uit maar het zit erg stevig. Er zijn drie gebogen ogen en een rechte. De rechte en een gebogen moeten aan de rempomp worden bevestigd. Twee gebogen ogen zou niet lukken omdat ze elkaar dan raken. Ook hier niet de ringetjes vergeten.
rem-schijven-blokjes-20.jpg


Ik heb de bevestigingsrubbers van de oude remleiding gebruikt. De remleiding komt anders tegen het spatbord aan en zou deze langzaam doorzagen. Ook het oude beugeltje was bruikbaar en met een wat kleiner inbus boutje weer vastgezet. De remleiding kan nu vrij lopen. De banjo bout met de ringen bevestigen. Beide ontluchtings nippels een klein beetje open draaien. Daarna kan je beginnen met het bijvullen en pompen van de remvloeistof. Zodra er geen lucht meer maar remvloeistof uit het ontluchtingsnippel komt kan je 'em dichtdraaien.(Goed afvegen!) Als je voldoende remdruk hebt dan kan je weer gaan rijden! :] :W
rem-schijven-blokjes-22.jpg


Dit heeft me een ongeveer dag gekost. (Duke doet het in 10 minuten denk ik!) Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Howto: Nieuwe remschijven, remleidingen en remblokjes.
Yamaha XJ900 S Diversion

Ik ben de motor aan het klaar maken voor een reis naar de Noordkaap. De limiet van de remschijven voor is 3,5mm en die van mij zijn precies op de limiet. Normaal gesproken durf ik best wat verder te gaan maar gezien de vakantietrip vervang ik ze nu maar. De remleidingen zitten er al 7 jaar en 130.000km op, dus ook die worden vervangen door metaal omvlochten remleidingen. Bij het vervangen van de remschijven is het aan te bevelen om ook de remblokjes te vervangen.

Benodigheden:
- Remschijven (2x)
- Remleidingen
- Remblokjes (4x)
- Remvloeistof
- Locktight
- Koperpasta (Niet afgebeeld)
- Kogellagervet (Niet afgebeeld)
- Wasbenzine (Niet afgebeeld)
- Staalwol

Mooi duidelijk verhaal en weer netjes in orde !! :Y

Ik mis echter één ding. Als je de remzuigers eruit hebt zou je beter ook de stof- en keerring er uithalen en die groeven heel erg goed ontdoen van aanslag, schoon krabben dus. Daarna het beste ook de stof- en keerring vervangen, ik weet niet of je dat hebt gedaan. Je hebt het wel over:
De remzuigers voorzien van een beetje rode gel. Deze kan je halen bij de motorzaak en wordt bijgeleverd bij een remrevisiesetje (De rubbers die de boel afsluiten) Hierdoor krijg je ze er veel gemakkelijker in.
Dus ik neem aan dat je die hebt vervangen, maar het goed schoonmaken van de groeven waar die inkomen is ook belangrijk.
 
Die heb ik niet vervangen, maar wel schoon gemaakt. Vorig jaar nog vervangen. Wel ga ik zo'n setje voor 7,95 bestellen. Bij de dealder kost het ongeveer 30 euro. Ik zal het er even bij zetten inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik niet vervangen, maar wel schoon gemaakt. Vorig jaar nog vervangen. Wel ga ik zo'n setje voor 7,95 bestellen. Bij de dealder kost het ongeveer 30 euro. Ik zal het er even bij zetten inderdaad.
Zo'n setje van on2wheels? Kost voor de Div600 (achterrem 38mm zuiger) €9,50 en inderdaad bij de dealer plm. €30,- , heb ik dus pas veel te veel voor uitgegeven :(
Maar zo'n setje is maar voor één zuiger hè heb je er dus 2 van nodig per kant bij jouw dubbele voorrem. Maar ook bij de dealer is dat het geval.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n setje van on2wheels? Kost voor de Div600 (achterrem 38mm zuiger) €9,50 en inderdaad bij de dealer plm. €30,- , heb ik dus pas veel te veel voor uitgegeven :(
Maar zo'n setje is maar voor één zuiger hè heb je er dus 2 van nodig per kant bij jouw dubbele voorrem. Maar ook bij de dealer is dat het geval.

Ik probeer nu meestal de dealer te vermijden, maar dat lukte me nog niet voor een remrevisie set. Rem en koppelings handels, koppelings kabel, en overige rem zaken wel gelukkig.

Die plastic schroefjes voor de kuipruit heb ik ook nog niet kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Gevaarlijk hoor die How to's van Kees den Haag.
Als ik ze zo lees zou ik bijna zin krijgen om zelf aan m'n motor te gaan knutselen .


En daar heb ik de tijd niet voor
of de spullen
of de kunde .


Maar wel mooi gedaan .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan