roestendoenzefamiliemobiel

dat was niet de Bedoeling *D
Dan is het goed :+ Heb vandaag de Guzzi een grote beurt gegeven, incl. onsteking afstellen en carbs. synchroniseren, meteen een andere motor gekregen........ Komende maandag ga ik proefrijden, en als alles goed zit zal ik me opgeven voor de Kadijker-run !
 
Dan is het goed :+ Heb vandaag de Guzzi een grote beurt gegeven, incl. onsteking afstellen en carbs. synchroniseren, meteen een andere motor gekregen........ Komende maandag ga ik proefrijden, en als alles goed zit zal ik me opgeven voor de Kadijker-run !

Kom je even langs, maken wij gelijk een rondje over de Dijken!??
 
Op dit moment in ander topic mooi bevestigings spul 'gevonden' 8-) :

full


Mijn vraag: waar komt dat nou precies? Vooral voor bij de uitlaatbochten zie nogal weinig plek & die bij 't zijkapje is me ook niet helemaal duidelijk.

full
 
Ergens hoog in ieder geval, dus bij je bovenste framebuis/achterfram/weetikveel. Daaro dus ongeveer. :)
 
ik ben nu op mijn werk en heb geen tijd om foto's te up- en down-loaden.
het linker ding met de twee clampjes zat op de 550 boven de uitlaten onder het balhoofd over de twee framebuizen, dat is de eerste afwijking want een 400f heeft maar één framebuis daar maar zoals je ziet is het kokerprofiel lang genoeg dus daar kan je nog wel iets van maken.
het middelste ding zat bij de rechter voetsteun op jouw foto zou ik zeggen aan de achterbrugbout en de voetsteunbout.
de rechter op de foto heeft de bovenste tulp in de hoek onder de tank vastgehouden, ongeveer bij de collector box van je luchtfilter.
ik dacht dat hij vastzat met twee boutjes in het frame zoals jij hebt achter het pedaal van je kickstarter.
dat laatste lijkt mij als ik het zo bij jou zoe niet echt stijf.
een MZ bak heeft maar 3 bevestigingspunten die vast aan het zijspan frame zitten en daardaar vodoende zijn.
aangezien jij een velorex hebt zou ik de rechter schetsplaat van de motorbevestiging vervangen door een dikke met een kogel zodat je vier punten hebt.
de valbeugel rechts kan dan bij het oud roest want je kan toch niet meer op rechts vallen
 
Ho wacht effe, de Velroex in kwestie heeft onder twee tulpies en boven bevestiging met ogen en gaten als het ware.

Dus jij had boven ook tulpbevestiging? Hm, dan moet je toch zelf weer wat knutselen roestie... ;)
 
Ho wacht effe, de Velroex in kwestie heeft onder twee tulpies en boven bevestiging met ogen en gaten als het ware.

Dus jij had boven ook tulpbevestiging? Hm, dan moet je toch zelf weer wat knutselen roestie... ;)
Die bovenste 2 bevestigingen was toch vd schoorstangen? Ik dacht dat daar bevestigingsogen bij zaten.


En voor de onderste stangen zouden dus de linkse&middelste kogel-konstruktie bruikbaar moeten zijn. Evt na aanpassing van deze frame-pjes.

Als er trouwens vanalles omgelast moet worden kan ik misschien ook weer net zo goed met die losse kogeltjes aan de slag of niet?



@Ralf: kun jij nagaan of de 30mm iig zeker gaan passen (ik denk intussen allang dat 't sowieso past) want dan ga ik Ree erbij betrekken om 't spul uit Purmerend mee te nemen. :)
 
Die bovenste 2 bevestigingen was toch vd schoorstangen? Ik dacht dat daar bevestigingsogen bij zaten.
/quote
klopt! :)
En voor de onderste stangen zouden dus de linkse&middelste kogel-konstruktie bruikbaar moeten zijn. Evt na aanpassing van deze frame-pjes.
klopt ook. :)
@Ralf: kun jij nagaan of de 30mm iig zeker gaan passen (ik denk intussen allang dat 't sowieso past) want dan ga ik Ree erbij betrekken om 't spul uit Purmerend mee te nemen. :)
OK, zal het dit weekend even opmeten voor u :) .
 
Ik denk dat je het beste een klein subframe kan maken die begint bij de plaats waar nu de valbeugel boven vast zit en dan naar onderen loopt en zo naar een schetsplaat bij de footstep, het subframe bestaat dan in feite uit een buis die een stuk met het frame meeloopt en minimaal op drie plaatsen vast zit, de voorste kogel komt dan tussen de uitlaatbochten en het blok te zitten naast de frame buis helemaal onderaan. De achterste bevestiging komt dan bij de footpeg op de schetsplaat die voor het subframe gemaakt (ook een kogel)
De schoorstang komt dan bovenaan inderdaad met een gaffelverbinding, die zul je ook moeten maken.... Bij mijn goldwing project heb ik deze gemaakt uit een blokje staal en uitgefreesd.

Enige richtlijnen:
maak schetsplaten liefst uit 8mm dik staal (platprofiel)
maak gebruik van bestaande bevestigingspunten op het frame zoals blok bevestigingen en footpegs (ook duopass. footpeg)

Ik denk dat je vooral de losse kogels goed kan gebruiken!
 
Ik denk dat je het beste een klein subframe kan maken die begint bij de plaats waar nu de valbeugel boven vast zit en dan naar onderen loopt en zo naar een schetsplaat bij de footstep, het subframe bestaat dan in feite uit een buis die een stuk met het frame meeloopt en minimaal op drie plaatsen vast zit, de voorste kogel komt dan tussen de uitlaatbochten en het blok te zitten naast de frame buis helemaal onderaan. De achterste bevestiging komt dan bij de footpeg op de schetsplaat die voor het subframe gemaakt (ook een kogel)
De schoorstang komt dan bovenaan inderdaad met een gaffelverbinding, die zul je ook moeten maken.... Bij mijn goldwing project heb ik deze gemaakt uit een blokje staal en uitgefreesd.

Enige richtlijnen:
maak schetsplaten liefst uit 8mm dik staal (platprofiel)
maak gebruik van bestaande bevestigingspunten op het frame zoals blok bevestigingen en footpegs (ook duopass. footpeg)

Ik denk dat je vooral de losse kogels goed kan gebruiken!

prachtig idee maar het gaat hier niet over een goldwing met tweepersoons eml en een top van 140.
voor projecten als dit moet je gewoon kijken naar jawa's MZ-ten en dingen als zijspantrekkers uit de jaren zestig.
het is een licht motorfietsje met een licht bakje dus het frame verstijven is niet nodig je moet alleen proberen om de kogels zo dicht mogelijk bij de stijve punten van het frame te krijgen.
als je naar latere mz-ten kijkt zonder onderframe wordt er gewoon een kogel onder het balhoofd geschroefd op een verlengstukje.
laat je niet helemaal gek maken door eml en vrienden, het is geen crosszijspan, het is bedoeld om met een tempo van ongeveer honderd over asfalt te bewegen.
 
he he he

Ok je hebt gelijk... ik wil wel eens wat doorslaan als het om stevigheid gaat, mijn huidige CB550 span beschikt ook over een subframe, niet om het frame te verstevigen maar meer om de bevestigingspunten op hun plaats te houden.
Bij de CB400 denk ik dat het probleem meer zit in de bevestiging van de voorste ophanging onderaan, bij de footpeg zie ik geen probleem en voor de ene schoorstang ook niet. alleen bij de voorste ophanging zitten de uitlaatbochten in de weg en is de montage wat lastig met een enkel framebuis in het midden. mogelijk met en verlengstuk en een schuine versteviging naar het bevestigingspunt van de valbeugel onstaat er een driehoek die stevig genoeg is, als de achterste bevestiging bij de footpeg stevig is dan hoeft het voorste punt alleen maar wat verticale krachten op te vangen, dan is een simpele constructie genoeg.
Ik ga er verder vanuit dat de bak twee bevestigingen onderaan heeft met kogel/tulp montage en een schoorstang naar boven met een gaffel verbinding.
 
Heb even gemeten, die 30 mm is OK.

Ik heb er twee losse kogels bij, krijg je ook. Als je dit gebeuren met framepjes etc. kunt gebruiken is dat uiteraard nog makkelijker. :)
 
Doe eens een plaatje van die nieuwe sleurbak! :X

Benieuwd of RDZ alle zooi op zijn plek krijgt.......Hij zal ieg deskundige hulp hebben van DE zijspanprutsers hiero!

Wij volgen uw verrichtingen.... :+
 
Idee voor ophanging:

onderaan een plaatje van redelijk dik staal maken welke met een klembeugel op de onderste Framebuis wordt gemonteerd, ik zie ook nog een blok bevestigingsbout daar onderaan welke je zou kunnen gebruiken, dat moet samen met die beugel stevig genoeg zijn. als je de kogel hier rectstreeks op kan monteren dan ben je snel klaar maar het kan zijn dat een verlengstuk nodig is om voorbij de uitlaten te komen voordat alles gaat passen, voor extra stevigheid kun je dan vanaf de plek waar de kogel komt nog een stukje pijp schuin naar boven aanbrengen naar de plek waar het driehoekige motor bevestigingspunt zit, eventueel een nieuw driehoekje maken en het pijpje daarop lassen.

De achterste ophanging kan eenvoudig met een schetsplaat welke met klembeugels aan het frame kan worden gemonteerd, de achterbrugbout kan gebruikt worden maar de kans bestaat dat deze dan te kort is....
 
Idee voor ophanging:

onderaan een plaatje van redelijk dik staal maken welke met een klembeugel op de onderste Framebuis wordt gemonteerd, ik zie ook nog een blok bevestigingsbout daar onderaan welke je zou kunnen gebruiken, dat moet samen met die beugel stevig genoeg zijn. als je de kogel hier rectstreeks op kan monteren dan ben je snel klaar maar het kan zijn dat een verlengstuk nodig is om voorbij de uitlaten te komen voordat alles gaat passen, voor extra stevigheid kun je dan vanaf de plek waar de kogel komt nog een stukje pijp schuin naar boven aanbrengen naar de plek waar het driehoekige motor bevestigingspunt zit, eventueel een nieuw driehoekje maken en het pijpje daarop lassen.

De achterste ophanging kan eenvoudig met een schetsplaat welke met klembeugels aan het frame kan worden gemonteerd, de achterbrugbout kan gebruikt worden maar de kans bestaat dat deze dan te kort is....


ik kan je verhaal niet helemaal volgen maar mijn idee was om het driehoekige schetsplaatje waar je de lip van de valbeugel over ziet lopen (foto "en de voorkant") te vervangen door een dikkere met een kogel erop gelast.
eventueel met een verlenging voor de kogel.
ik denk echter dat de tulpaansluiting lang genoeg is om tussen de uitlaten te steken
 
achter de kickstarteras op de foto moet volgens mij ook nog een motorophangingsbout zitten die je ook nog kan gebruiken.
als je samen met ralphie een zaterdag gaat knutselen kan je volgens mij volgende week eindelijk zijspan rijden ;) :]
 
ik ging er vanuit dat het driehokige plaatje te hoog zit voor de tulp van de bak die denk ik meer ca 15 a 20cm lager uit zal komen, als het bevestigingspunt van de bak wel hoger zit of kan dan ben je znel klaar, dan is de kogel direct op een dikker plaatje een perfecte oplossing.

ik heb trouwens alleen ervaring met Ural achtige bakken met vier bevestigingen, van deze weet ik dat het bevestigingspunt te hoog zit.

eerst maar de combinatie naast elkaar zetten, dan zie je ineens allerlei mogelijkheden die je eerst niet zag. Het heeft eigenlijk weinig zin om allerlei ideeen te lanceren als je geen maten en zo van de bak hebt.

Tot nu toe ben ik uitgegaan van twee aansluitingen onderaan en een schoorstang, dat heb ik vaker zo gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan