Alleen ketting vervangen

chupa tranza

Rookie
31 mei 2004
22
0
hoogland
Ik ben dringend aan een nieuwe ketting toe. (M'n achterwiel kan niet verder naar achteren) Nu kost een ketting alleen incl montage 62€ en met tandwielen zo'n 100€ méér. OMdat mijn tandwielen er nog redelijk uit zien, over weeg ik aleen de ketting te doen.

Dealers raden dat af, maar wat is jullie mening? Ik vindt het prijs verschil nogal behoorlijk.

Ik rij een Honda Sevenfifty....
 
Altijd ketting samen vervangen met de tandwielen.
Ze slijten namelijk op elkaar in, en als je alleen de ketting vervangt verslijt die velen male sneller.

En 162 euro met montage is geen geld ik was 220 euro kwijt voor een set en heb hem ze maar zelf gemonteerd.
 
Lees het topic even door, staat al een keer of drie vemeld waarom.

Omdat de nieuwe schakels van de ketting op een oud versleten tand wiel gezet worden. Waar de tanden al behoorlijk van zijn vervormd.

Hoef ik je niet verder uit te leggen wat er met je ketting gebeurd.

Even voor de duidelijkheid. ik kan best lezen. En dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest. Maar niemand heeft een duidelijke verklaring gegeven en ik heb het idee dat iedereen elkaar maar een beetje napraat. Of de dealer wil graag een setje tandwielen slijten (ehhh)
Mijn dealer kijkt gewoon of een tandwiel versleten is en zegt dat dan. En als je het over een paar tientjes hebt dan vervang je de hele mik. Maar voor 100 euro's extra zou ik er ook over nadenken. Een bekende dealer in Niekark zette op zijn enduro's geharde tandwielen. Die sleten nauwelijks. Dan ga je die toch niet klakkeloos vervangen.

Daarnaast ontgaat mij de logica. Een ketting die slijt wordt langer. Maar als een tandwiel slijt blijft de onderlinge afstand van de tanden gelijk.

leg mij maar eens uit wat er "op elkaar in" slijt.
 
Even voor de duidelijkheid. ik kan best lezen. En dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest. Maar niemand heeft een duidelijke verklaring gegeven en ik heb het idee dat iedereen elkaar maar een beetje napraat. Of de dealer wil graag een setje tandwielen slijten (ehhh)
Mijn dealer kijkt gewoon of een tandwiel versleten is en zegt dat dan. En als je het over een paar tientjes hebt dan vervang je de hele mik. Maar voor 100 euro's extra zou ik er ook over nadenken. Een bekende dealer in Niekark zette op zijn enduro's geharde tandwielen. Die sleten nauwelijks. Dan ga je die toch niet klakkeloos vervangen.

Daarnaast ontgaat mij de logica. Een ketting die slijt wordt langer. Maar als een tandwiel slijt blijft de onderlinge afstand van de tanden gelijk.

leg mij maar eens uit wat er "op elkaar in" slijt.
Leg maar eens een nieuw tandwiel en een tandwiel wat 20k gereden heeft op elkaar.
Dan zie je het verschil wel.
 
Ik heb afgelopen week van een Honda 750 K6 de Nokkenasketting en beide primaire kettingen vervangen.
Als ik dan de tandwielen ook vervangen had, dan had er een nieuwe krukas in gemoeten.
Lijkt me niet dat dit ooit gedaan word.

:}
 
Deze zijn dus echt versleten.

222-26.jpg

222-28.jpg

222-30.jpg
 
Daarnaast ontgaat mij de logica. Een ketting die slijt wordt langer. Maar als een tandwiel slijt blijft de onderlinge afstand van de tanden gelijk.

leg mij maar eens uit wat er "op elkaar in" slijt.

Misschien spreekt de volgende uitleg wat meer tot je verbeelding:

Je oude ketting telt nog steeds hetzelfde aantal schakels en toch ben je uitgespannen. Dat houd dus in dat de rolletjes van de ketting verder uit elkaar liggen als bij een nieuwe ketting.

Je stelt zelf dat bij het kettingwiel de onderlinge afstand van de tanden gelijk blijft. Dat klopt! Alleen is de tussenruimte tussen de tanden toegenomen door slijtage. De tanden zijn dus smaller geworden en de rondingen zijn nu aan de ovale kant geworden, al is dat met het blote oog niet altijd duidelijk waarneembaar.

Als je een nieuwe ketting om een nieuw kettingwiel legt, is er geen speling tussen die twee.
Leg je een nieuwe ketting om een oud kettingwiel, dan heeft de ketting wel speling als gevolg van de toegenomen tussenruimte tussen de tanden. Dit zorgt ervoor dat je nieuwe ketting in een moordtempo gaat slijten, omdat de krachtoverbrenging op slechts een klein gedeelte van je oude kettingwiel gaat plaatsvinden ipv over de gebruikelijke helft.

Mocht je nog niet overtuigd zijn }) , koop dan idd alleen een nieuwe ketting en verbaas je dat je nog binnen 5000km opnieuw bent uitgespannen en dan alsnog 160 pleurops mag neertellen voor een complete set.

Sucz.

[edit] ...en anders overtuigen de overduidelijke foto's van Mike wel... :} [/edit]
 
Als je niet wil horen dat het beter is om ze als set te vervangen dan vervang je toch fijn alleen maar je ketting?

Ja, dat wil ik wel horen, maar dan wil ik, en de topicstarter, ook graag weten waarom. Ik krijg hier alleen maar vage antwoorden en plaatjes zonder toelichting.
Kan iemand even een piccie maken van een nieuw tandwiel met daarop een versleten tandwiel en uitleggen waarom de topicstarter 100 euro's extra moet dokken.

[me]Pink wil graag het naadje van de kous weten en is niet gauw tevreden met een half antwoord. Sorry.[/me]
 
Ja, dat wil ik wel horen, maar dan wil ik, en de topicstarter, ook graag weten waarom. Ik krijg hier alleen maar vage antwoorden en plaatjes zonder toelichting.
Kan iemand even een piccie maken van een nieuw tandwiel met daarop een versleten tandwiel en uitleggen waarom de topicstarter 100 euro's extra moet dokken.

[me]Pink wil graag het naadje van de kous weten en is niet gauw tevreden met een half antwoord. Sorry.[/me]

Dringend advies: ga eerst 'n paar uurtjes :z en probeer het morgen nog eens!

B|
 
[edit] ...en anders overtuigen de overduidelijke foto's van Mike wel... :} [/edit]
Thx ergens gevonden op het forum. En jouw uitleg is ook :}

Zoals je kan zien op de onderste foto is het tandwiel helemaal recht (het grootste) op de 2e foto zie je dat de zijkanten van het tandwiel helemaal weggesleten zijn.
 
Ik heb vorige keer het achtertandwiel van mijn Bandit NIET mee vervangen, het voorste tandwiel en de ketting dus WEL.
Met de eerste ketting heb ik zo'n 25.000km gedaan, en de tweede ketting die op dat "oude" achtertandwiel gebruikt is heeft ook zonder problemen 25.000km gedaan.
Als het tandwiel niet versleten is, dan kan je dat gewoon terug opnieuw gebruiken. Volgens een verkoper kan dat natuurlijk niet, want dan verdienen ze minder.
Niet versleten = terug gebruiken. Dat heb ik zo al een paar keer gedaan, zonder problemen :)
 
Altijd alles vervangen, omdat ik graag geld uitgeef ? Niet echt.

Gewoon > veiliger , gaat langer mee.

Uitleg staat hier al meerdere malen, en als je het verschil op de foto's niet kan zien tussen oud en nieuw tandwiel zou ik je adviseren om ff langs de brillenmaker te rijden
 
Sorry dat ik hier de zijksnor uit loop te hangen. Ik ben geboren onder het sterrenbeeld mierenneuker. Als je dat vervelend vindt lees je maar niet verder. De topicstarter en de rest van motorrijdend nederland kunnen hier hun voordeel mee doen.
Normaal vervang je een hele set omdat de ketting meestal duurder is dan de tandwielen. Dan zeur je niet om die paar tientjes en je bent toch al bezig. Of je dealer. Maar in het geval van de topicstarter is het andersom. Ketting 62 en tandwielen 100 euro. Ook al verknal je je ketting binnen 5000km dan is het nog steeds goedkoper dan een hele set.

@Xenon. Bedankt voor je uitleg. Maar ik ben er nog niet uit ondanks een nachtje slapen.
Je geeft aan dat de slijtage ontstaat doordat de ketting maar over een klein deel aangrijpt. Maar eigenlijk is dat toch altijd zo. Alleen een nieuwe ketting op een nieuw tandwiel verdeelt de kracht over alle schakels. Maar als de ketting begint te slijten ontstaat er al speling. Tandafstand blijft gelijk en de ketting wordt langer. Dit gebeurt dus al na de eerste keer ketting spannen, zeg 2000km. De volgende 23000km worden de krachten dus over steeds minder schakels verdeeld dus eigenlijk is dat de normale situatie. Dus dat slijten in moordtempo, ik weet het niet.

@**MIKE** Bedankt voor de foto's. Dat zijn versleten tandwielen wat versleten is moet je gewoon vervangen. Maar de topicstarter heeft tandwielen die "nog redelijk" zijn.

@MrB. Het gaat niet om het verschil tussen een oud en een nieuw tandwiel en mijn brilletje is nog goed, het gaat er om of een nieuwe ketting eerder slijt op een redelijk gebruikt tandwiel. En waarom.

En kijk even naar de ervaringen van Black B@ndit. De praktijk geeft aan dat de theorie hier bijgespijkerd moet worden.

@chupa tranza. Weet je al wat je gaat doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan